کف کاذب و کاربرد های آن

کف کاذب با نام های مختلفی شناخته می شود که عبارتند از: کفپوش کاذب، کف مرتفع، کف متحرک، کف با قابلیت دسترسی، کف اتاق کامپیوتر. این محصول عموما از سازه های فلزی ساخته شده است که بر روی بتن به صورت پایه هایی با فواصل مساوی نصب گردیده است و قابلیت تنظیم ارتفاع و جابجایی تایل های مستقر بر روی آن را دارا می باشد.

اصولا کف های کاذب را در محیط هایی نصب می کنند که تاسیسات مکانیکی، مخابراتی و حجم عظیمی از کابل ها در آنجا وجود دارند و داری تایل ها و پنل هایی می باشند که به راحتی برداشته شده و امکان دسترسی به زیر آن محیا می گردد. هم چنین استفاده از کف کاذب متداول ترین راه برای نصب تجهیزات تهویه مطبوع و هواسازها در ساختمان ها می باشد.

کف کاذب

کاربرد های کف کاذب

1. گرمایش از کف با استفاده از کف کاذب در اماکن مسکونی و اداری

یکی از استفاده های تازه و بسیار کارآمد از کف های کاذب، استفاده از آن ها برای گرمایش از کف می باشد. برای اجرای سیستم گرمایش از کف می توان با نصب کف کاذب و لوله کشی آب گرم با لوله های مسی از زیر، گرما را از کف به محیط انتقال داد که یکی از موثرترین و اصولی ترین روش های انتقال گرما نیز می باشد. نکته مهم در این مورد از استفاده، به این صورت است که این نوع از کف های کاذب ثابت می باشند و پس از نصب قابلیت جابجایی تایل ها دشوار با دشواری انجام می شود.

🔔 حتما بخوانید: اجرای کف کاذب

2. کاهش وزن ساختمان ها در تمامی اماکن

شیوه جدید و تولیدات جدید و بومی در اجرای کف کاذب این امر را سهل کرده تا به کمک این محصول بتوانیم تا ۱۰ درصد وزن سازه ساختمانی را کاهش دهیم که ای ن میزان چشمگیر می باشد. این نسل از کف های کاذب بدون نیاز به شاسی سازی یا محل اتکا، به طور مستقل از اطراف قابل نصب اند. همچنین قابلیت نصب بر روی تمامی سطوح ناصاف را نیز دارا می باشند که انعطاف پذیری بسیار بالایی را برای اجرا در اختیار مصرف کنندگان و مجریان قرار می دهد.

3. کف های کاذب برای گلخانه های مکانیزه

امروزه به دلیل اصولی تر شدن و مکانیزه شدن فرآیندهای کشاورزی، استفاده از تجهیزات جدید و مناسب نیز برای امر کشاورزی افزایش یافته است. یکی از موارد استفاده از کف های کاذب، در گلخانه های مکانیزه می باشد که با به وجود آوردن فضای مناسب می تواند علاوه بر ایجاد نظم و زیبایی، باعث استفاده حداکثری از فضای گلخانه گردد. کف کاذب در این نوع گلخانه ها باعث به وجود آمدن فضای مناسب برای انتقال آب و لوله کشی های لازم خواهد شد.

کف کاذب و کاربرد های آن

🔔 حتما بخوانید: انواع کف کاذب کدامند؟

4. کاربرد کف کاذب به عنوان سیستم تهویه هوای خنک کننده تجهیزات IT

در مراکز داده قبلی تجهیزات با شکل ها و سایزهای مختلفی در یک مکان ساختار نیافته در کنار هم جمع آوری می شدند، بنابراین انتخاب محل مناسب سیستم تهویه خنک کننده غیر ممکن بود. امروزه استاندارد سازی تجهیزات IT و تهویه مطبوع به کاربران این قابلیت را فراهم آورده است که مکان تجهیزات، کابل ها و توزیع قدرت و تهویه را از پیش بدانند، با وجود این تحول کف کاذب همواره یک راه حل در دسترس برای رفع این نیاز می باشد.

5. کف کاذب مخصوص انتقال آب های سطحی، خاک و ماسه

این نوع از کف کاذب ها اغلب به صورت مشبک و یا درزدار می باشند و در سالن های مواد شیمیائی، آزمایشگاه ها، آبکاری ها وکارخانه های دارویی و غذایی و حتی دور استخرهای ورزشی و اماکن عمومی ورزشی و کشور های شن خیز و باران خیز نصب می گردند. این نوع از کف ها عموماً دارای تایل های پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ و پایه های فولاد و آلومینیومی یا پلاستیکی می باشند و به عنوان کف کاذب ثابت غالباً در کارخانه ها و یا فضای آزاد به کار گرفته می شوند.

6. کف کاذب منتقل کننده گرما و رطوبت

ویژگی ظاهری این نوع از کف کاذب ها به صورتی است که ارتفاع کمی داشته و ضخامت زیادی هم ندارند، تا بتوانند گرما و رطوبت را به راحتی از خود عبور دهند. ماده ساخته شده این نوع از کف کاذب ها عموما چوب پنبه، سرامیک یا پارکت می باشد. یکی از نکاتی که در رابطه با استفاده و به کارگیری از کف کاذب برای انتقال حرارت و رطوبت وجود دارد، به این صورت است که در ساختمان هایی که نمی توانند وزن زیادی را تحمل کنند، استفاده نشود. 

از دیگر ویژگی های این نوع از کف کاذب می توان به عایق صدا، مقاوم در برابر رطوبت، زیبایی و غیره اشاره کرد. این نکته در رابطه با کف پوش های انتقال حرارت وجود دارد که این است: یک بار نصب شده و امکان تعویض یا جابه جایی ندارد؛ مگر در صورت پرداخت هزینه های بالایی.

کف کاذب اتاق سرور

کف های کاذب کاربرد بسیار زیادی در اتاق های سرور دارند و برای نگهداری و پوشش کابل ها و تجهیزات کامپیوتری از این نوع کف در این مکان استفاده می گردد. درحقیقت کف کاذب برای مراکز داده و اتاق های سرور بهترین و مناسب ترین گزینه به حساب می آیند و یکی از مهمترین بخش های اتاق سرور کف آن می باشد و اجرای آن به صورت استاندارد باید باشد تا فضایی مناسب برای حجم انبوهی از کابل ها و سیستم ها را فراهم آورد، به طور معمول روکشی که برای این نوع کف مورد استفاده قرار می گیرد آنتی استاتیک است، چرا که الکتریسیته را به سیستم ارت می تواند انتقال دهد، علاوه بر آن روکش های اچ پی ال هم گزینه های مناسبی به شمار می آیند.

🔔 حتما بخوانید: قیمت کف کاذب

کف کاذب در اتاق سرور

مزایای کف کاذب اتاق سرور

با استفاده از این کف کاذب برای پرسنل یک محیط ایمن به وجود می آید و مدیریت کابل های برق بسیار آسان می گردد و در فضای زیرین آن جریان هوا به خوبی توزیع می شود، لازم به ذکر است این کفپوش به طور موازی وزن سنگین را توزیع کرده و جالب است بدانید که این نوع از کف های کاذب از خطوط داده پشتیبانی می نماید و دسترسی به لوله ها و کابل ها با نصب آن بسیار آسان شده و از نظر ظاهری به دلیل پنهان شدن کابل ها و خطوط اتاق زیباتر می شود.

قیمت کف کاذب اتاق سرور

قیمت کف کاذب بسته به شرایط مختلف پروژه ها، از یکی به دیگری متغیر می باشد. به عنوان مثال، شاید شما نیاز به کفی ضد آتش سوزی داشته باشید و مجهز به سیستم اطفا حریق، اما دیگری همین که مدیریت سیستم های سرمایش و گرمایش از کف را در دل کف کاذب بگنجاند راضی باشد.

مهم ترین مولفه در تعیین قیمت کف کاذب اتاق سرور، جنس پانل و قطعات باشند. چوب، بتن، بتن مسلح، انواع فلزات، پلاستیک، انواع پلیمر ها و بسیاری دیگر در ساخت کف های کاذب اتاق های سرور به کار برده می شوند، در نتیجه بهای کف کاذب، اول از همه، روی پاشنه ی جنس آن می چرخد.

دستمزد نصب کف کاذب

نصب کف کاذب باید توسط افراد حرفه ای انجام شود و هزینه آن جدا از قیمت اجزاء کف حساب می گردد. هزینه ی نصب ممکن است با توجه به نوع کف کاذب و جایی که قرار است کف کاذب نصب شود، متغیر و متفاوت باشد.