کف کاذب چیست؟

کف کاذب به کفی گفته می شود که کف اصلی سازه ساختمانی نمی باشد و برای ایجاد فضای خدماتی برای عبور تأسیسات مکانیکی و الکتریکی ایجاد می‌شود. کف کاذب،به کمک پایه هایی بر کف اصلی طبقات نصب می شوند.

پنل های کف کاذب در ابعادهای مختلف ارائه می گردند که معمولاً در ابعاد 60 × 60 ، 30 × 30 موجود می باشند و جنس آن از پنل چوبی، سنگی یا فلزی ( عموما آلومینیومی و فولاد گالوانیزه ) می باشد. کف کاذب چوبی، فلزی، آلومینیومی و سنگی را بر اساس جنس پنل نام گذاری می کنند. کف کاذب از سه قطعه تایل، پایه و استرینگر تشکیل می شود.

مهندس پلاس ارائه خدمات فنی و مهندسی را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به مشتریان عزیز عرضه می نماید.

آنچه در این مقاله می خوانید :

کف کاذب به صورت گسترده در ساختمان‌های اداری مدرن و در حوزه‌های تخصصی مانند اتاق سرور، مراکز داده و اتاق‌های کامپیوتر، که در آن نیاز به مسیر خدمات مکانیکی و کابل‌ها، سیم‌کشی و تأمین برق وجود دارد، استفاده می‌شود.

کف کاذب را می‌توان در ارتفاع‌های مختلف از ۳۰ سانتی‌متر تا ۱٫۲ متر نسبت به خدمات مورد نیاز، نصب کرد به نحوی که دسترسی به بخش پایین ممکن است از بالا باشد یا حتی ارتفاع به حدی زیاد باشد که فرد بتواند سینه‌خیز یا به صورت ایستاده، پایین تأسیسات را بررسی و تعمیر و نگهداری کند.

 

🔔 حتما بخوانید: کف کاذب آلومینیومی چیست؟

 

انواع کف کاذب

انتخاب درست استفاده از انواع کف های کاذب امری تخصصی می باشد و نیازمند دانش و تجربه در این زمینه است که با استفاده از مشاوره های صحیح می توان انتخاب مناسبی را به همراه داشت. انواع مختلف کف کاذب عبارتند از:

  1. کف کاذب آلومینیومی
  2. کف کاذب آنتی استاتیک
  3. کف کاذب فولادی

کف کاذب

1- کف کاذب آلومینیومی

کف کاذب آلومینیومی با استفاده از آلیاژ آلومینیوم به روش ریخته گری دایکست تولید می گردد. که این اسم به دلیل روش تولید آن، گذاشته شده است. در روش ریخته گری ( دایکست یا دایکاست ) به دلیل افزایش تراکم مقاومت بسیار بالایی که دارد تحت فشار قرار می گیرد.

و فشارهای نقطه ای و گسترده، وارد شده بر روی کف کاذب اهمیت این موضوع را چند برابر می کند. لذا مصرف کنندگان به میزان تحمل فشار بر روی این نوع کف کاذب، توجه بسزایی دارند.

از طرفی هم نسبت به انواع دیگر به ویژه نوع فولادی بسیار سبک‌تر بوده و کار با آن‌ها ساده‌تر است. مقاومت کف کاذب آلومینیومی در برابر رطوبت نیز بالا است.

کف-کاذب-آلومینیومی

کف کاذب آلومینیومی همانطور که از نامش مشخص است ماهیت اصلی کالا از آلومینیوم می باشد. در واقع تایل و پایه های کف کاذب آلومینیومی از جنس آلومینیوم بوده و ابعاد تایل آلومینیوم ۶۰*۶۰ می باشد.

تایل کف کاذب آلومینیومی دارای دو نوع روکش PVC و HPL می باشد. کف کاذب آلومینیومی خاصیت جذب الکتریسیته ساکن را دارد و آنتی استاتیک است.

HPL روکش باکیفیت تری نسبت به PVC می باشد و روکشی است که ضدخش بوده و قیمت آن نسبت به روکش PVC  بیشتر است.

2- کف کاذب آنتی استاتیک

کف کاذب آنتی استاتیک نوعی از کف کاذب است که عملکرد بسیار قوی در برابر الکتریسیته ساکن دارد. این خاصیت در مکان هایی که تجهیزات الکترونیکی نصب شده اند، بسیار کاربرد دارد. به عنوان مثال کف کاذب اتاق سرور و کف کاذب اتاق برق از نوع آنتی استاتیک است.

قیمت کف کاذب آنتی استاتیک نیز با توجه به نوع کاربری کف کاذب و جنس تایل های آن مشخص می شود. بنابراین ممکن است قیمت کف کاذب اتاق سرور و برق با دیگر کاربری ها، متفاوت باشد. واضح است که الکتریسیته ساکن از عوامل تاثیرگذار بر تجهیزات الکترونیکی و صوتی و تصویری است.

کف کاذب آنتی استاتیک

این نوع جریان ناخواسته ی استاتیک و الکتریسیته ساکن، باعث آسیب رساندن به تجهیزات الکترونیکی مانند نیمه هادی ها، مدارهای مجتمع، ترانزیستور ها و بقیه قسمت ها می شود. اگر جریان ها و اخلالی که ایجاد می شود شدید باشد، حتی ممکن است سبب اشتعال یا انفجار شود.

بنابراین این جریان استاتیکی باید تا جای ممکن از اتاق هایی که دارای تجهیزات حساس هستند، دفع شود. یکی از بهترین راه حل ها استفاده از سطوحی است که جریان الکتریسیته را دفع کند. کف کاذب آنتی استاتیک با خاصیتی که دارد جلوی این جریانات را گرفته و از تاثیر آن بر تجهیزات جلوگیری می کند.

قیمت کف کاذب آنتی استاتیک به مواردی همچون جنس روکش تایل ها، متریال مغزی آن ها و نوع اتصالات بستگی دارد. کف کاذب اتاق برق و کف کاذب اتاق سرور از انواع دیگر کف کاذب آنتی استاتیک هستند.

3- کف کاذب فولادی

کف کاذب فولادی از دو ورق فولادی فرم داده شده تشکیل شده است که با استفاده از جوش نقطه ای به یکدیگر متصل شده و فاصله ما بین با استفاده از نوع خاصی از بتن پر می شود.

کف کاذب فولادی، همانطور که از نامش پیداست از فولاد تهیه و تولید می شود. اصلی ترین قطعه کف کاذب، تایل آن می باشد که جنس تایل ها از فولاد و ابعاد آن نیز ۶۰*۶۰ می باشد.

کف- کاذب-فولادی

ساختار کفپوش کاذب فولادی به صورت توپر می باشد به این معنا که کف کاذب فولادی از دو لایه فولاد یکی در بالا و دیگری در پایین استفاده شده و وسط آن بتن سبک و مستحکم تزریق می گردد.

و ماهیت اصلی کالا از فولاد می باشد. چنین ساختاری باعث شده است که این نوع کف از مقاومت بسیار بالایی برخوردار باشد.

نکته مهم!

از این نوع کف کاذب فولادی در محیط های مرطوب بهتر است استفاده نگردد و اگر محیط شما دما و رطوبت بالایی دارد بهترین گزینه کف کاذب آلومینیومی خواهد بود.

 

🔔 حتما بخوانید: کف کاذب فولادی چیست؟

اجرای کف کاذب

کف کاذب با استفاده از پایه های مرتفع بر روی سازه آماده نصب می شود. هدف از اجرای کف کاذب ایجاد یک فضای خالی در زیر کف به منظور پوشش تاسیسات برقی و مکانیکی و امکان دسترسی راحت به آنها می باشد. از این رو استفاده از آنها در اماکن و ساختمان های مختلف کاربرد دارد. در فاصله بین کف کاذب و کف اصلی ممکن است لوله های آب گرم یا آب سرد، سیم برق، تجهیزات تهویه هوا، کابل های مخابرات و سایر منصوبات برقی و مکانیکی عبور داده شوند که با اجرای کفپوش مرتفع می توان امکان دسترسی به آنها و تعمیر آنها را پیدا کرد.

این محصول به دلیل ایمنی با استفاده از تایل های فلزی ساخته شده و بر روی پایه هایی که فواصل موازی دارند محکم می شوند. لازم به ذکر است که این تایل ها قابلیت جا به جایی دارند و همچنین ارتفاع کف را نیز می توان تنظیم کرد. فاصله زیر کف به حدی است که افراد می توانند وارد آنجا شده و تاسیسات را تعمیر نمایند.

پایه ها بخش مهم زیر ساختار در سیستم کف کاذب هستند که شامل اجزاء زیر می باشند:

الف): گلدانی یا کلاهک که در قسمت فوقانی پایه بر روی لوله واسط نصب می شود. جنس کلاهک از آلومینیوم بوده و به روش دایکست تولید می شود و به همین دلیل دارای مقاومت بالایی می باشد. بر روی کلاهک ۴ عدد شاخک راهنما وجود دارد که این شاخک ها سرعت و دقت مونتاژ و نصب پانل ها را افزایش داده و از حرکت پانل ها به طرفین جلوگیری می نماید.

همچنین در چهار طرف کناری کلاهک ها محلی برای قرار گرفتن استرینگر یا خط کش تعبیه گردیده است که عمل اتصال پایه ها به یکدیگر جهت تثبیت بیشتر در قسمت فوقانی را بر عهده دارد.

ب): مهره فقل کن که از جنس آلومینیوم بوده و به روش دایکست تولید می شود.

محل قرارگیری مهره قفل کن در قسمت زیرین کلاهک بوده و بر روی لوله واسط نصب می شود. نقش اصلی مهره فقل کن تنظیم و تثبیت ارتفاع پایه بوده و همچنین در افزایش تحمل فشار نقش مهمی دارد.

پ) لوله واسط استاندارد فولادی که تمامی اجزای پایه بوسیله رزوه هایی که در دو سر آن تعبیه شده است بر روی آن نصب میگردند.

لوله های واسط پس از طی مراحل برش و ایجاد رزوه بر روی آن با استفاده از گالوانیزه ی گرم پوشش داده می شوند.

از مزیت های لوله واسط، رزوه های تعبیه شده در قسمت فوقانی لوله واسط می باشد که در هنگام نصب و اجرا امکان تنظیم و تغییر ارتفاع پایه را به میزان ( ۳۰- , ۳۰+ میلی متر ) بوجود می آورد.

این خاصیت باعث تراز ماندن سطح کف کاذب با استفاده از یکه اندازه لوله در محل های نصب که دارای شیب می باشند، می گردد. ارتفاع لوله های واسط بستگی به سفارش مشتری دارد که معمولاً بین ۱۵cm تا ۱۱۰cm انتخاب می گردد.

ت) نشیمنگاه پایه یا کف پایه که از جنس آلومینیوم بوده و به روش دایکست تولید می گردد. کف پایه وظیفه اتصال پایه را بوسیله رولپلاک یا رولبوت به زمین بر عهده دارد.

ث) واشر یا لاستیک که از جنس پلاستیک بوده و جهت جلوگیری از صدای بوجود آمده در اثر برخورد دو سطح فلز پانل و کلاهک پایه تعبیه شده که بر روی کلاهک پایه نصب می گردد.

و در آخر!

دستمزد نصب کف کاذب

نصب کف کاذب باید توسط افراد حرفه ای انجام شود و هزینه آن جدا از قیمت اجزاء کف حساب می گردد. هزینه ی نصب ممکن است با توجه به نوع کف کاذب و جایی که قرار است کف کاذب نصب شود، متغیر و متفاوت باشد.