چگونه در آزمون نظام مهندسی قبول شوم؟

آیا شما هم از آن دست کسانی هستید که می خواهید با کمترین وقت و هزینه در آزمون نظام مهندسی قبول بشید. تا حالا شده یکی بهتون بگه با 3 روز خواندن تو آزمون نظارت و اجرا قبول شده (البته با کتاب های مقررات ملی سر و کار داشتم و یه حدودی هم بلد بودم). برای قبولی در هر آزمونی باید بدانید که از شما چه می خواهند و چطوری می تونید نتیجه مناسب رو کسب کنید. شاید شنیده باشید که برای آزمون آیلتس باید یک دوره شرکت کنید تا بهتون یاد بدن که چطوری آزمون رو قبول بشید و به اصطلاح لم آزمون را یاد بگیرید. تو این مقاله دقیقا شما را با لم آزمون نظام مهندسی آشنا می کنم. امیدوارم که براحتی در آزمون نظام مهندسی قبول بشید. اما یادتون باشه که در صورت نیاز بعدا کامل تر مقررات ملی رو بخونید و فقط به آزمون اکتفا نکنید.

تذکر مهم: اگه به مباحث مسلط نیستید تمام آزمون ها (نظارت، اجرا و محاسبات) رو باهم ثبت نام نکنید. البته آزمون نظارت و اجرا تا حدودی منابع مشابهی دارند و اشکالی نداره که باهم ثبت نام بشن ولی بدونید که حجم مطالعه و زحمتتون افزایش پیدا می کنه. (عجله نکنید خبری نیست)

 

 

فهرست مطالب :

نکات اولیه آزمون :

  • آزمون 60 سوال دارد که با توجه به نوع آزمون زمان آن متفاوت است.
  • آزمون نظام مهندسی نمره منفی دارد (پس اگه سوالی رو بلد نیستی نزن)
  • حداقل نمره قبولی 50% می باشد. (پس نرو 29 تا سوال رو بزن بگو انشالله قبول می شم؛ زیاد دیدم که می گم)
  • آزمون کتاب باز هست (فقط کتاب هایی که لازم داری ببر نه کل کتاب های لیسانست رو)

مراحل مطالعه و آمادگی آزمون :

1. مرور کلی و روزنامه وار مقررات ملی البته با رعایت نکات و موارد زیر :

از مباحثی شروع کن که مهم تر هستند (تعداد سوال بیشتری در آزمون از آنها طرح می شود). از مبحث 1 شروع نکن، بگو از 1 شروع می کنم می رم جلو و همه رو می خونم. بعضی مباحث ارزش یک بار خوندن هم ندارن و فقط باید فهرست اونها رو نگاه کنی و ورق بزنی.

مبحث 9 (ساختمان های بتن آرمه) و مبحث 10 (ساختمان های فولادی) حجیم ترین مباحث مقررات ملی هستند ولی یک نکته مهم اینه که برای آزمون قرار نیست کامل خوانده بشن و بستگی به نوع آزمونتون داره که جلوتر بهش می رسیم.

چطوری مطالعه کنم ؟

همه جا می گن روزنامه وار بخون، من هم اولش نوشتم روزنامه وار ولی نه اینکه یه چایی بریزی و دم تلویزیون لم بدی و شروع کنی به خوندن. اتفاقا تمام تمرکزت باید به کتاب و مطالب اون باشه. حتما و حتما پیشنهاد می کنم از روش زیر برای علامت گذاری و هایلایت مطالب استفاده کنی

  • استفاده از چند رنگ ماژیک هایلایت و خودکار قرمز و آبی
  • هر هایلایت باید معنای خاصی داشته باشد (هایلایت قرمز عناوین اصلی، هایلایت نارنجی عناوین فرعی، سبز نکات مهم، زرد فرمول ها و اعداد)
  • خودکار قرمز و آبی برای نوشتن در حاشیه کتاب و مشخص تر کردن اینکه مطلب در مورد چیست تا روز آزمون سریع تر بتونی پیداش کنی

نحوه مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

یک تجربه کاربردی : من تمام اعداد را با هایلایت زرد مشخص می کردم حتی اعدادی که به صورت حروف در داخل متن میومدن. در نتیجه وقتی سر جلسه دنبال عدد هستی از این اعداد که در نگاه اول اصلا پیدا نمی شن نمیگذشتم و جالبه که اکثر سوالات هم از همین اعداد هستند.

نحوه مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

نحوه مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

نحوه مطالعه برای آزمون نظام مهندسی

همه مباحث را مطالعه نکنید.

همه مباحث ارزش خواندن ندارند نه اینکه مهم نیستند بلکه شما در آزمون شرکت کرده اید پس وقتتان را بر روی مباحث مهم تر بزارید. از تعداد سوالاتی که از هر مبحث میاد می تونید مباحث غیر مهم را شناسایی کنید. برای این مباحث یک بار ورق زدن و خواندن فهرست به طور کامل و دقیق و هایلایت کردن بخش های مهم می تونه خیلی کمک کنه.

2. آزمون های سال قبل مبحث به مبحث

برای هر آزمونی تمرین لازم هست، پس با زدن تست مهارت خودمون رو افزایش می دیم، اما چطوری؟

یک روش بهتون یاد می دم که می تونید در بسیاری از آزمون های مشابه از این روش استفاده کنید. در تست زدن اول سعی کنید مبحث به مبحث تست بزنید. یعنی اینکه مثلا مبحث 4 رو قبلا مطالعه کردید، شروع می کنید به زدن تست های سال های قبل همین مبحث. عجله نکنید و نمی خواد وقت بگیرید چون فعلا می خواهید مهارتتون رو افزایش بدید و سرعت خود به خود و با تمرین افزایش پیدا می کند. سوال رو بخوانید و سعی کنید تو مبحث جواب رو پیدا کنید. اگر نتونستید اصلا دلسرد نشید. از جواب تست محل پاسخ رو پیدا کنید و تست رو کامل یاد بگیرید. کار تموم نشده، دور و اطراف صفحه ای که بودید رو ببینید و سعی کنید به خاطر بسپرید که از این قسمت چه سوال های دیگه ای می تونه بیاد. شاید حل سوال های اول حتی 30 دقیقه طول بکشه اما نگران نباشید. در اصل شما دارید اون بخش را دوباره مطالعه می کنید و باعث می شه که تو حافظه بلند مدت شما ذخیره بشه (البته هنوز مرحله تثبیت تو حافظه مونده).

تذکر مهم: تست زنی هم مانند قبل از مباحث مهم تر شروع کنید.

3. از خودتان آزمون کامل بگیرید

پس از تسط به مباحث از خودتان آزمون کامل بگیرید و توانایی خودتان را بسنجدید. در اولین آزمون ها حتما به مشکل برخواهید خورد و زمان بیشتری نیاز دارید. در این مرحله نیز، وقتی دارید جواب ها را چک می کنید حتما چند صفحه قبلش و بعدش رو نگاه کنید و ببینید که چه سوالاتی می تونه از این قسمت بیاد (تثبیت مطلب و جانمایی جواب در ذهن).

یک پیشنهاد : در اپلیکیشن دستیار مهندس می تونید به رایگان از خودتان آزمون بگیرید حتی زمانی که تو اتوبوس، تاکسی و . . . هستید. سوالات قرار گرفته در اپ دستیار مهندس از آزمون های سال های قبل می باشد که به صورت رندوم و بودجه بندی براتون میاد و حتی می تونید تعداد سوالات مورد نظر خودتون را با توجه به وقتی که دارید انتخاب کنید و در آخر نیز جواب های تشریحی را مطالعه کنید.


دانلود اپ دستیار مهندس

4. مدیریت زمان در هنگام آزمون

  • سوال های وقت گیر را بشناسید

سوال هایی که به آنها تسلط ندارید و یا اینکه کلا به گوشتان نخورده است را بزارید برای آخر کار. همه سوالات ارزش یکسانی دارند پس فرقی نمی کند که شما یک سوال سخت را جواب دهید یا یک سوال بسیار ساده. پس به سوال گیر ندید و در صورتی که می دانید وقت شما را می گیرد بیخیال آن شوید و در صورتی که وقت اضافه آوردید به آن بپردازید.

  • چگونه در هنگام آزمون استراحت کنید ؟ آیا ممکن است ؟

بله و به راحتی. با این روش هم استراحت می کنید و هم در زمان خود صرفه جویی می کنید (مگه داریم مگه میشه).

هر سوالی که حل کردید رو سریع نرید تو پاسخ نامه وارد کنید. پس از اینکه جواب سوال را پیدا کردید، کنار شماره سوال داخل یک دایره جواب رو بنویسید و بزارید به سوال 20 ، 40 و 60 برسید. در اون زمان جواب های خود را وارد کنید هم در زمان اینکه هر دفعه برگه پاسخ نامه را بردارید و گزینه را پرکنید صرفه جویی می شود و هم اینکه چون حداقل 1 دقیقه تا 1:30 طول می کشه، مغز شما استراحت می کند.

تذکر : زمانی که به پایان آزمون نزدیک می شویم (10 دقیقه آخر) هر چه دارید وارد پاسخ نامه کنید و از به بعد پس از رسیدن به پاسخ جدید همون موقع در پاسخنامه وارد کنید.

  • چطوری حداقل 5 الی 10 دقیقه در وقت خود صرفه جویی کنید ؟

کتاب های مقررات ملی را روی زمین نریزید که برای پیدا کردن مباحث مجبور بشید کلی زمان بزارید. یک ساک ورزشی بهترین انتخاب است. کتاب ها را به ترتیب و به صورت عمودی داخل ساک بچینید به طوری که خود ایستا باشند. پس از استفاده از هر مبحث، آن را سر جای خود بگذارید تا در صورت نیاز دوباره به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. شاید باورتان نشود که این روش چقدر موثر می باشد و خودتان متعجب خواهید شد.

5. چند نکته و تذکر بسیار مفید

– به سوالاتی که به جواب آنها شک دارید، جواب را در کنار شماره سوال با یک کادر مربعی بنویسید که بدانید خیلی مطمئن نیستید و در صورتی که وقت اضافه داشتید دوباره به آنها رجوع کنید

– اگر سوال بسیار وقت گیر است یا کلا بلد نیستید در کنار آن علامت ضربدر بزنید که در صورتی که وقت اضافه آوردید حتی ثانیه ای برای خواندن مجدد آنها صرف نکنید.

– در کنار سوالاتی که بلد هستید ولی وقت گیر هستند یک علامت مثبت بزارید که اگر وقت اضافه آوردید به آنها مراجعه کنید. البته پس از مراجعه به سوال هایی که شک داشتید.

– اگر بین دو گزینه شک داشتید تجربه نشان داده است که هر دو گزینه اشتباه می باشند پس به خودتان نگید 50 50 می زنم و شانسم زیاده و خودتان را گول نزنید.

– اگر در آخر آزمون دیدید که به کمتر از 30 سوال پاسخ داده اید، دل رو به دریا بزنید و از شانس خود استفاده کنید و چند سوال دیگه را شانسی جواب بدهید (البته از من نشنیده بگیرید آخه مگه مهندسی هم شانسی میشه). ولی در هر صورت مهندسی که از آزمون بیاد بیرون و خوشحال باشه که 29 تا سوال را جواب داده و احتمال می ده قبول می شه رو باید بهش شک کرد که تا الان داشته مهندسی می خونده یا ….

– قبل آزمون با ماشین حساب خود کار کنید تا در زمان آزمون به مشکل نخورید و حتما باطری زاپاس با خود داشته باشید. تجربه نشان داده هر موقع یک چیزی را لازم داری همون موقع خراب می شه یا کار نمی کنه

– برای پر کردن گزینه های پاسخ نامه از مداد B3 (نرم) استفاده کنید که در زمان صرفه جویی شود. البته حواستان باشد که موقع پاک کردن دقت کنید چون به راحتی پخش می شود. پس استفاده از یک پاک کن مناسب هم توصیه می شود.

کدام مباحث مهم ترند (بودجه بندی آزمون)

با توجه به اینکه چه رشته ای هستید و در چه آزمونی شرکت می کنید اهمیت مباحث متفاوت هستند. در زیر به چند سری اشاره می کنم.

تذکر : مباحث به ترتیب اولویت درج  شده اند

عمران – نظارت: 9 – 10 – 8 – 6 – 7- 12 – 11 – 5 – 21 – 22 – 2 و سایر

عمران – اجرا: 9 – 7 – 10 – 12 – 11 – 8 – 5 – 2 – 19 – 6 – 4 – 3 – 22 – 20 – 18 و سایر

عمران – محاسبات: 9 – 10 – 6 – 7 – 2800 – 8 – تحلیل سازه و سایر

معماری – نظارت: 16 – 19 – 9 – 12 – 4 – 18 – 3 – 13 – 7 – 11 – 14 – 17 – 22 – 8 – 10 – 20 – 2 – 5 – 15 – 21 – 6 و سایر

معماری – اجرا: 4 – 9 – 16 – 3 – 12 – 19 – 5 – 13 – 7 – 10 – 11 – 14 – 15 – 17 – 21 – 18 – 22 – 8 – 20 – 2  و سایر

دانلود منابع آزمون نظام مهندسی

کلام آخر

قبولی در آزمون نه سخت است نه آسون. قبول شدن یا نشدن هم پایان کار نیست و قرار نیست همه ناظر، مجری یا محاسب شوند. مهم اینه که مهندسی باشیم که لقب مهندس برازندمون باشه. اگر قبول نشدید نا امید نشید و دوباره تلاش کنید و مطمئن باشید حتما موفق خواهید شد و اگر هم موفق به قبولی در آزمون نظام مهندسی شدید، تازه شروع کار است و باید متناسب با کاری که انجام می دهید به مباحث مقررات ملی رجوع کنید و اینبار خیلی کامل و با وسواس زیاد مطالعه کنید.

در زیر چند لینک بدرد بخور هم می زارم که استفاده کنید

سایت مقررات ملی ساختمان (دانلود آزمون های سال های قبل)

دانلود مقررات ملی ساختمان

ممنون میشم نظرات خود را در خصوص این مقاله، در زیر همین پست با ما درمیون بگذارید تا بتوانیم اطلاعات مفیدتری را خدمتتان ارائه بدهیم.

 

نویسنده: پویا حیاتی

کارشناس ارشد مهندس زلزله از دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی

Follow Me On Instagram

 


دانلود اپ دستیار مهندس