دستگاه برش لیزری فلزات چیست؟

در واقع دستگاه برش لیزری فلزات نوعی فناوری است که در آن از اشعه لیزر بهره گرفته شده است. عملکرد اینگونه از دستگاه ها به این صورت است که با متمرکز شدن اشعه لیزر روی یک نقطه و با وارد کردن نیروی بسیار زیادی می تواند سخت ترین اجسام مانند انواع فلزات را برش دهد. لازم به ذکر است، بدانید برش دادن فلزات تنها مزیت این دستگاه برش لیزری فلزات نمی باشد بلکه برش دادن با کیفیت آن سبب محبوب شدن این دستگاه در صنایع مختلف شده است.

مهندس پلاس ارائه خدمات فنی و مهندسی را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به مشتریان عزیز عرضه می نماید.

به همین دلیل است که امروزه این دستگاه برش لیزری فلزات به نوعی بسیار پرکاربرد است و از آن در موارد مختلفی چون حکاکی و برش چوب و پارچه و کاغذ و انواع فلزات استفاده می شود. کاربرد وسیع دستگاه برش لیزری فلزات سبب شد که از این دستگاه در صنایع مختلفی اعم از صنایع پزشکی، نظامی، ساختمانی، آزمایشگاهی و … بهره گرفته شود.

🔔 حتما بخوانید: برش لیزری سی ان سی CNC چیست؟

در رابطه با برش فلزات باید این را هم بدانید که برش فلزات عموما به دو صورت سنتی و مدرن انجام می شود….

در روش سنتی از روش های مختلفی همچون فرزکاری، تراشکاری، سنگزنی، سنباده زنی و رزوه زنی استفاده می شود. و در روش مدرن از روش هایی چون برش هواگاز، برش پلاسما، برش لیزری، برش واترجت و برش ورق با گیوتین استفاده می شود.

کاربرد دستگاه برش لیزری فلزات

در واقع دستگاه برش لیزری فلزات یک دستگاه فوق پیشرفته است که از آن به منظور برش با کیفیت انواع فلزات و متریال های دیگر در صنایع مختلف استفاده می شود. در این دستگاه برای برش انواع متریال ها و فلزات از اشعه لیزر استفاده می شود.

در واقع این دستگاه می تواند انواع فلزات را بدون هیچ خط و خشی برش دهد. کیفیت و دقت این دستگاه سبب خاص و معروف شدن ﺁن شده است این دستگاه می تواند انواع فلزات و متریال ها را با دقت و کیفیتی بسیار بالا برش دهد به گونه ای که هیچ خط و خشی به فلز وارد نشود و همچنین لبه های فلز موج دار نشود.

دستگاه برش لیزری فلزات

همچنین این دستگاه به صنایع مختلف کمک کرد که مدت زمان زیادی که نیاز بود صرف برش فلزات کنند در زمان بسیار کوتاهی با کیفیت بسیار بالا و بدون هیچ عیب و نقص و ایرادی انجام دهند.

دقت و نظم و کیفیت بسیار بالای دستگاه برش لیزری فلزات سبب شد که بیشترین بهره وری از دستگاه برش لیزر فلزات در صنعت باشد به گونه ای که برای نمونه سازی و تولید این دستگاه بسیار با اهمیت باشد و حتی برای برش قطعات بزرگ در صنعت از این دستگاه استفاده شود.

عملکرد دستگاه برش لیزری فلزات

در واقع دستگاه برش لیزری فلزات به کمک یک کامپیوتر کنترل می شود. عملکرد این دستگاه کامپیوتری دقیق به این صورت است که هر طراحی می تواند با طراحی طرح مورد نظر خود روی یک نرم افزار گرافیکی و ارسال آن به این دستگاه طرح مورد نظر خود را روی هر جسمی برش دهد یا حکاکی کند.

ویژگی این دستگاه این است که تنها با فشار دادن یک دکمه می توان به صورت اتوماتیک طرح مورد نظر خود را برش دهید.

کاربرد دستگاه برش لیزری فلزات

عملکرد دستگاه برش لیزری فلزات به این صورت است که وقتی طرحی را به آن ارسال می کنید دستگاه با بهره گیری از اشعه لیزر متمرکز و محدود شده ای که بسیار باریک است روی متریال مورد نظر شما شروع به برش و یا حکاکی می کند.

از آنجایی که روش های طراحی این دستگاه بسیار متفاوت است سبب شد که برش لیزر فلزات بسیار پرکاربرد باشد. علاوه بر این از آنجایی که این دستگاه در زمینه تولید بسیار مقرون به صرفه و همچنین سریع است لذا کاربرد ﺁن بسیار زیاد شده است.

سرعت این دستگاه بسیار زیاد است به گونه ای که با ارسال طرح خود به این دستگاه می توانید در کوتاه ترین و سریع ترین زمان ممکن و فقط در عرض چند دقیقه نمونه کار خود را تحویل بگیرید.

عملکرد دستگاه برش لیزری فلزات

همان طور که در مطلب بالا اشاره نمودیم قبل از ورود این دستگاه به بازار، برش فلزات به صورت سنتی و دستی و با استفاده از دستگاه های ساده مثل فرز و سمباده انجام می شد. اما با ورود این دستگاه و مزیت های بسیار زیاد برش لیزری نسبت به روش های سنتی تقریبا امام صنایع از این دستگاه استفاده می کنند.

از مهم ترین مزایای دستگاه برش لیزری فلزات این است که به تولیدکنندگان این امکان را می دهد انواع طرح های مورد نظر خود را روی انواع فلزات با سرعت و دقت بسیار بالا پیاده کنند.

🔔 حتما بخوانید: برش لیزری چیست؟

مزایای دستگاه برش لیزری فلزات

از مزایای برش لیزری فلزات این است که در این روش دیگر نیازی به ماشین کاری مجدد پس از برش نیست.
پس از انجام برش لیزری دیگر پلیسه و چین و چروک و خط و خشی و سوختگی روی سطح فلزات ایجاد نمی شود.
دستگاه های لیزری برای برش فلزات از سرعت بسیار بالاتری نسبت به روش های سنتی برخوردار هستند.
لازم به ذکر است بدانید!

برش دستگاه های لیزری به صورت کانونی است از این رو قطعات فلزی که برش داده می شوند دارای تغییر دمای نامحسوسی قبل و بعد برش هستند. این ویژگی و مزیت کمک می کند که خواص فیزیکی و مکانیکی فلزات حفظ شود.
مزایای دیگر برش لیزری فلزات نسبت به روش های سنتی این است که بین فلز مورد نظر و دستگاه هیچگونه تماسی برقرار نمی شود.

از آنجایی که دستگاه برش لیزری فلزات یک دستگاه کامپیوتری است لذا می تواند به کمک انواع نرم افزارها و ابزارها مثل اتوکد به ﺁسانی انواع طرح ها را روی فلزات پیاده کرد.

ویژگی دستگاه برش لیزری فلزات

از دیگر مزایای دستگاه برش لیزری فلزات این است از آنجایی که در زمان برش دادن فلزات با این دستگاه به هیچ وجه هیچگونه فشار فیزیکی روی فلزات وارد نمی شود لذا لبه های فلزات دچار له شدگی و چین و چروک نمی شود.

و همچنین مزایای دیگر دستگاه برش لیزری فلزات این است که دقت این دستگاه بر اساس ضخامت فلزات است یعنی دقت این دستگاه با توجه به ضخامت فلزات، متفاوت است.

ویژگی دستگاه برش لیزری فلزات

 به عنوان مثال ظرافت و سرعت این دستگاه از ویژگی های بارز این دستگاه بشمار می رود. همچنین این دستگاه در زمان کار کردن هیچگونه صدا و لرزشی ایجاد نمی کند. از دیگر ویژگی های مهم این دستگاه این است که احتمال ﺁسیب دیدگی و حادثه در محل کار و کارگاه ها بسیار کاهش یابد.

علاوه بر این با ورود این دستگاه به صنایع مختلف احتمال بروز خطا در تولیدات تقریبا صفر شده است به همین دلیل این نوع برش امروزه در بین تولیدکنندگان طرفداران زیادی پیدا کرده است. با این دستگاه می توان انواع فلزات اعم از آهن و آلومینیوم و فولاد را برش داد.

طراحی ﺁسان و متنوع این دستگاه به تولیدکنندگان کمک می کند که برای رونق و افزایش کسب و کار خود با کمی خلاقیت طرح های زیبا و کاربردی روی فلزات بیاندازند. شایان ذکر است بدانید امروزه برش لیزری فلزات با روش های مختلفی انجام می شود که از جمله آن می توان به روش تبخیر ماده، ایجاد برش سرد، ایجاد شکاف که به کمک تنش های حرارتی به وجود می آید، سوزاندن و ذوب کردن که این کار به وسیله گاز پرفشار صورت می گیرد.