اجرای کف کاذب

کف کاذب با استفاده از پایه های مرتفع بر روی سازه آماده نصب می شود. هدف از اجرای کف کاذب ایجاد یک فضای خالی در زیر کف به منظور پوشش تاسیسات برقی و مکانیکی و امکان دسترسی راحت به آنها می باشد. از این رو استفاده از آنها در اماکن و ساختمان های مختلف کاربرد دارد. در فاصله بین کف کاذب و کف اصلی ممکن است لوله های آب گرم یا آب سرد، سیم برق، تجهیزات تهویه هوا، کابل های مخابرات و سایر منصوبات برقی و مکانیکی عبور داده شوند که با اجرای کفپوش مرتفع می توان امکان دسترسی به آنها و تعمیر آنها را پیدا کرد.

این محصول به دلیل ایمنی با استفاده از تایل های فلزی ساخته شده و بر روی پایه هایی که فواصل موازی دارند محکم می شوند. لازم به ذکر است که این تایل ها قابلیت جا به جایی دارند و همچنین ارتفاع کف را نیز می توان تنظیم کرد. فاصله زیر کف به حدی است که افراد می توانند وارد آنجا شده و تاسیسات را تعمیر نمایند.

آنچه در این مقاله می خوانید :

مراحل اجرای کف کاذب

اجرای صحیح کف کاذب باعث افزایش طول عمر آن می شود و هزینه نگهداری را به حداقل ممکن می رساند. بنابراین رضایت مندی بهره بردار (که شاید مهمترین دلیل همین امر باشد.) را تضمین خواهد کرد. به همین دلیل قیمت کف کاذب تنها وابسته به مواد به کار رفته در آن نمی باشد. بلکه نحوه اجرا و نصب آن نیز بخشی از هزینه های اصلی اجرای کف کاذب می باشد. مراحل اجرا و نصب کف کاذب به صورت زیر می باشد:

اجرای کف کاذب

1.بررسی اندازه ها و نقشه ها

ابعاد اتاق را اندازه گیری کنید و مطمعن شوید که ابعاد اتاق با نقشه های اجرایی هم خوانی داشته باشد. همچنین با استفاده از  ترازیاب لیزری ناهمواری های موجود در سطح زمین را اندازه گیری کنید. اگر ناهمواری های کف بیشتر از آن است که بتوانید کف کاذب را به صورت مسطح نصب کنید، باید به کارفرما اطلاع دهید که عملیات اصلاح کف را قبل از اجرای کف کاذب انجام دهد.

? حتما بخوانید: قیمت کف کاذب

2.تعیین و علامت گذاری نقاط شروع برای نصب

نقطه شروع نصب را که در نقشه های اجرایی تائید شده را در اتاق علامت گذاری کنید. در خصوص چیدمان پانل ها در اتاق یک بررسی مجدد انجام دهید تا از بریدن پانل ها در گوشه ها و نزدیک دیوار به دلیل ایجاد ساپورت نامناسب جلوگیری به عمل آید. توصیه می شود کمترین سایز پانل بریده شده 15 سانتیمتر باشد و کمتر از این سایز مجاز نمی باشد.

3.ایجاد شبکه بندی

به منظور تثبیت نقطه شروع مناسب، دوخط و امتداد روی کف با گچ رسم کنید که زاویه 90 درجه داشته باشند (باید از عمود بودن اتاق اطمینان حاصل کنید). این دو خط به عنوان خط مبنا و کنترلی نصب کف کاذب می باشند و باید هنگام رسم آنها دقت کافی را داشته باشید.

 رسم خط مبنا بیشتر به ما این کمک را می کند که در اتاق ها اکثرا دیوارها 90 درجه و در امتداد درست قرار ندارند و با رسم خط گچی این اشکالات را مشاهده می کنند تا نسبت به رفع آنها اقدام می کنند. باید دقت داشته باشید که همیشه کف کاذب در تمام زمان نصب باید به صورت زوایای قائم و 90 درجه باشد.

4.خط های مبنا را کنترل و از درستی آنها اطمینان حاصل نمائید.

دو خط کنترلی را با گچ کاملا مشخص نمایید و اطمینان داشته باشید که در حین نصب کف کاذب پاک نمی شوند. پایه های کف کاذب (پدستال ها) را در یک محدوده 15*7.5 مترمربعی با کمک از خط مبنا پخش کنید و در کف زمین قرار دهید و در انتها هم اطمینان حاصل کنید که آخرین ردیف پدستال ها نیز در فاصله درستی از خط مبنا قرار گرفته اند.

5.ارتفاعی نهایی کف کاذب را مشخص و علامت گذاری کنید.

با استفاده از لیزر و یا میله بلند (برای تنظیم ارتفاع)، ارتفاع نهایی پدستال های کف کاذب خود را در هر دو جهت طولی و عرضی در طول های 2.5 الی 3 متر تنظیم کنید. در ابتدا دو پدستال ابتدایی و انتهایی را در ارتفاع نهایی کف کاذب (با استفاده از میله) تنظیم کنید و در ادامه تمام پدستال های میانی را نیز در همان ارتفاع مهار کنید.

اجرای کف کاذب

6.پدستال ها را بچسبانید.

همه پدستال هایی را که تا کنون در کف پخش و ارتفاع آن را تنظیم نموده اید، با چسب به سطح کف بچسبانید.  می توانید با استفاده از نوعی وسیله شبیه کفگیر، پایه کف کاذب را بدون اینکه تغییر موقعیت بدهد، از جای خود کمی بلند کنید و چسب را به بخش انتهایی آن و سطح کف بچسبانید.

 اگر برای اتصال به کف از پیچ و انکرها استفاده می نمایید، باید بدانید که ابتدا باید پایه ها و استرینگر ها را چسبانده و در جای خود نصب گردند و سپس پیچ ها انتهای پایه ها را به کف متصل کنند. با توجه به نوع پیچ ممکن است نیاز به حذف و نصب مجدد پیچ ها باشد. در این صورت جای پیچ ها در کف موقعیت کف کاذب شما را مشخص می کند.

? حتما بخوانید: کف کاذب چیست؟

7.استرینگرها را نصب و محکم کنید.

اگر استرینگر بخشی از سیستم کف کاذب شما می باشد، در این مرحله آنها را به سر پدستال پیچ کنید و برای این کار نیز از پدستال ابتدایی طبق مراحل قبل اقدامات لازم را انجام دهید.

8.پانل ها را در یک جهت نصب کنید.

مجددا به نقطه شروع بروید و در امتداد طولانی ترین دیوار چهار ردیف پانل کف کاذب را روی پدستال ها نصب کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که شما هنوز در امتداد خط های کنترلی قرار دارید و نصب شما به به درستی در حال انجام شدن است.

9.کنترل کنید که همه پانل ها در جای خود درست نصب و فیکس شده باشند.

اگر پانلی در جای خود لق بزند آن را 90 درجه بچرخانید و دوباره در جای خود قرار دهید و استحکام آنرا کنترل کنید. اگر پانل مجددا در جای خود لق بود، ممکن است آشغال، خرده چوب و … بین کف پانل و سر پدستال و یا استرینگر قرار گرفته باشد. و یا اینکه پدستال و استرینگر به درستی سرجای خود محکم نشده باشند. این موارد را کنترل و آنها را اصلاح کنید. اگر باز هم پانل لق بزند، از آن به عنوان پانل های گوشه و محیطی که بریده می شوند استفاده کنید. اگر سه یا چهار پانل که روی پدستال قرار دارند لق بزنند، مطمئن باشید که پدستال را به درستی نصب نکرده اید. در این حالت با تنظیم ارتفاع بسیار ناچیز پدستال، ایراد مربوطه را می توانید برطرف سازید.

10.پانل های جهت مقابل را نیز نصب کنید.

پس از آنکه چهار ردیف اول پانل ها را طبق مراحل بالا نصب و در جای خود محکم کردید، دوباره به نقطه شروع بروید و در جهت عمود چهار ردیف پدستال را عینا مانند مراحل 8 و 9 نصب کنید.

اجرای کف کاذب

11.شبکه کف خود را مرتب کنید.

پس از آنکه اولین قطعه مربعی (محدوده 15*7.5 متر) کف شما نصب شد، مطمئن شوید که تمام شبکه ها در یک امتداد و با زوایای قائمه می باشند. اگر شبکه ها درست نیستند می توانید با ضربه پای خود آنها را در جای درست قرار دهید. اگر با این کار اصلاح نشدند سه یا چهار ردیف پانل را بردارید و در جهتی که باید آنها اصلاح شوند به پایه ها ضربه بزنید. تمامی پانل ها باید در امتداد درست و خط صاف قرار گرفته باشند و سپس شما به برش و نصب پانل های گوشه و محیطی بپردازید. در آخر همین پروسه ها را برای اجرای ردیف های بعدی به کار گیرید و نصب کف کاب را به اتمام برسانید.

قیمت نصب کف کاذب

نصب کف کاذب باید توسط افراد حرفه ای انجام شود و هزینه آن جدا از قیمت اجزاء کف به حساب می آید. هزینه ی نصب ممکن است با توجه به نوع کف کاذب و جایی که قرار است کف کاذب اجرا شود، متفاوت باشد.