انواع کف کاذب

کف کاذب و انواع کف کاذب به کفی گفته می شود که کف اصلی سازه ساختمانی نمی باشد و به کمک پایه هایی بر کف اصلی طبقات نصب می شوند. پنل های کف کاذب ابعاد  50*50 سانتی متر، 60 *60 سانتی متر و 60 *120 دارند و جنس آن از پنل چوبی، سنگی یا فلزی ( عموما آلومینیومی و فولاد گالوانیزه ) می باشد. کف کاذب چوبی، فلزی، آلومینیومی و سنگی را بر اساس جنس پنل نام گذاری می کنند. کف کاذب از سه قطعه تایل، پایه و استرینگر تشکیل می شود.

یکی از دلایل به کارگیری کف کاذب، عموماً پوشش حجم زیادی از کابل ها و تأسیسات می باشد که در بعضی از اماکن به کار گرفته می شود: مانند اتاق های کنترل و فرمان مراکز کامپیوترهای سرور، پست های برق و مخابرات، برجهای کنترل، اطاقهای قرنطینه، گلخانه های مکانیزه و … از طرفی کف کاذب برای ایجاد گرمایش از کف، انتقال آبهای سطحی و کاهش رطوبت و سبک سازی ساختمان ها نیز به کار گرفته می شود.

آنچه در این مقاله می خوانید :

انواع کف کاذب

انتخاب درست استفاده از انواع کف های کاذب امری تخصصی می باشد و نیازمند دانش و تجربه در این زمینه است که با استفاده از مشاوره های صحیح می توان انتخاب مناسبی را به همراه داشت. انواع مختلف کف کاذب عبارتند از:

  • کف کاذب آلومینیومی
  • کف کاذب آنتی استاتیک
  • کف کاذب فولادی

1.کف کاذب آلومینیومی

کف کاذب آلومینیومی از انواع کف کاذب می باشد که به دلیل ویژگی های خاصی که دارد استفاده های به خصوصی نیز از آن می شود. محبوبیت استفاده از این محصول باعث شد تا به بررسی ویژگی ها و مزایای آن بپردازیم.

🔔 حتما بخوانید: اجرای کف کاذب

کف کاذب آلومنیومی

ویژگی های کف کاذب آلومینیومی

  1. کف کاذب آلومینیومی یکی از پر کاربردترین انواع کف کاذب در کشور می باشد. انواع این محصول به روش ریخته گری دایکست تولید می شوند. روش ریخته گری دایکست برای تولید این محصول موجب تراکم بالای آن شده و باعث می شود تحمل فشار آن بالا رود.
  2.  کف کاذب آلومینیومی به دلیل جنسی که دارد، سبک تر از سایر کف های کاذب بوده که ویژگی مثبتی برای نصب و اجرا تلقی می گردد. سبک بودن کف کاذب در ساختمان هایی که هدف کاهش بار مرده ساختمان می باشد، می تواند نقشی پررنگ داشته باشد.
  3. کف کاذب آلومینیومی به دلیل کاربردهایی که دارد، عموما به شکل مشبک و درزدار تولید می گردند. طرح های مشبک و درز دار کف کاذب آلومینیومی، امکان تهویه از زیر کف را نیز برای آنها به بهترین شکل ایجاد می کند. این امکان برای مراکزی مانند اتاق سرور که پایین نگه داشتن دمای محیط از ضروریات آن ها محسوب می گردد، ویژگی بسیار مثبتی می باشد.
  4. آلومینیوم یکی از بهترین مواد برای ساخت کف های کاذب می باشد، چرا که امکان خوردگی آن وجود نداشته و گزینه ای بسیار مناسب برای مکان های مرطوبمی باشد. از طرفی باعث بالا رفتن عمر این محصول می شود.
  5. مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد قیمت کف کاذب آلومینیومی می باشد که نسبتا قیمت بالایی دارد و مقرون به صرفه نمی باشد، اما توصیه ما به شما این است که گاهی خرید با هزینه کمتر در پی آن هزینه هایی به مراتب سنگین تر را به شما تحمیل می کند.

2.کف کاذب آنتی استاتیک

کف کاذب آنتی استاتیک که بیشتر در شرکت ها و دیتاسنتر ها به کار گرفته می شود مزایای قابل توجهی دارد. از جمله آن باید به سهولت نصب و یا به کارگیری آن در دیگر ساختمان ها اشاره نمود. با استفاده از این کف های ایمن می توانید در هنگام ساخت ساختمان از آنها بهره گیرید. از دیگر مزایای کف کاذب آنتی استاتیک موارد زیر قابل ذکر می باشد:

کف کاذب آنتی استاتیک

🔔 حتما بخوانید: کف کاذب چیست؟

1.نظم کابل ها

به وسیله کف کاذب آنتی استاتیک می توان در اتاق سرور این نوع کف را به کار گرفت. زیرا موجب اتصال منظم کابل ها و دیگر سیم های مورد نظر باشد و سهولت نصب و اتصال را فراهم خواهد آورد. از این رو نظمی در اتصال سیم ها به وجود آمده که امر مهمی در ایجاد یک اتاق سرور بی نقص محسوب می گردد.

2. حفاظت از کابل ها

با استفاده از کف کاذب آنتی استاتیک می توان محافظت کاملی از کابل ها و سیم کشی ها داشت. همانگونه که آگاه هستید اگر این کابل ها دچار آسیب شوند ممکن است حریقی به دنبال داشته و اتاق سرور را با مشکل بزرگی رو به رو سازند.

3.سهولت تعمیر

با استفاده از این محصول می توانید سهولت تعمیر را تجربه کنید. به شکلی که برداشت آن امر دشواری نبوده و متخصصانی که این نوع کف را به کار می گیرند، قادر هستند با برداشت آنها به تعمیر و نگهداری سیم ها و کابل های زیرین آن نیز بپردازند.

4.ایمنی در برابر برق ناشی از کابل

یکی از مزایای قابل توجه کف کاذب آنتی استاتیک جلوگیری از برق گرفتگی افراد می باشد. اگر این نوع کف را در دیتاسنتر به کار نگیرند ممکن است برقی که از کابل عبور می کند وارد بدن افراد شده و برق گرفتگی را به دنبال داشته باشد. از این رو کف مذکور نوعی محافظ نیز محسوب می گردد و ایمنی بالایی را به همراه می آورد.

5.پایه قابل تنظیم

کف کاذب آنتی استاتیک دارای پایه قابل تنظیمی می باشد. این پایه باعث شده تا بتوان آن را به شکل ترازی قرار داد تا دستگاه ها و هر نوع دستگاهی که روی آن قرار می گیرد به شکل درست و تراز شده در آن قرار بگیرد.

6. انعکاس تشعشعات الکترومغناطیسی

یکی دیگر از مزایای کف کاذب آنتی استاتیک انعکاس تشعشعات الکترومغناظیسی می باشد. این مورد که شباهتی به مورد ۴ داشته مانع از عبور جریان برق شده و موجب ایمنی کامل افراد در هنگام گام برداشتن روی آن می شود. بنابراین اگر سیم ها و کابل های زیرین برقی را ساطع کنند این کف تشعشع را به خود کابل باز گردانده و مانع عبور آن می شود.

🔔 حتما بخوانید: قیمت کف کاذب

کف کاذب فولادی

کف کاذب فولادی از ورق فـولادی فـرم داده شـده ساخته شده و بـا رنـگ پـودری الکترواستاتیک رنگ آمیزی شده و ساخته می شوند. جنس رنگی که در ایـن نـوع رنـگ آمیـزی کف کاذب فولادی به کار می‌رود به صورتی است که احتـمال اکسیـده شـدن آن و از بیـن رفتن آن وجود ندارد. چنین قابلیتی برای کف کاذب اتاق سرور از اهمیت بالایی برخوردار است.

کف کاذب فولادی

مزایای کف کاذب فولادی

1- جنس پوشش تایل بسیار مناسب و در برابر سایش و فرورفتگی مقاوم می باشد.

2-  پوشش تایل هرگز از روی کف کاذب فولادی کنده نخواهد شد.

3- اطراف تایلها دارای زهوار می باشند که در مراحل اجرای کف کاذب به خوبی صورت می گیرد.

4- یکنواخت و دقیق بودن اندازه ی تایل‌ها باعث می‌شود که پس از نصب درزی بین آن‌ها وجود نداشته و کار تمیز و زیبا گردد.

5- به خاطر اینکه کف کاذب فولادی از فلز ساخته می‌شود، در برابر آتش سوزی مقاوم است.

6- مقاومت آن در مقابل نیروهای استاتیکی و دینامیکی نیز بسیار بالا بوده و بیشتر از کف کاذب آلومینیومی خواهد بود.

7- سازه آن پس از نصب پایه ها و استرینگرها، به خاطر طراحی منحصر به فردی که دارد، شبکه به هم پیوسته پایدارتر و محکم‌تری را تشکیل می‌دهد. ( همه ی قطعات به سهولت قابل سوار و پیاده شدن می باشند.)