طراحی سوله

سوله چیست؟

به سازه های فلزی با سقف شیبدار که برحسب محاسبات فنی خاص به اشکال مختلف تولید می شود، سوله گویند. سازه های شیب دار یا سوله به لاتین Gable Bents یا Ridge Bents نامیده می شوند. سوله ها برحسب نوع کاربرد، ابعاد متفاوتی دارند. از این سازه ها در پوشش دهانه های بزرگ و در ساختمان های صنعتی و کشاورزی مثل کارخانه ها، انبارها، آشیانه های هواپیما، تعمیرگاه ها، سالن های ورزشی، پارکینگ ها، مرغداری ها، دامداری ها، فروشگاه ها و موارد دیگر استفاده می شود. نکته ی مهم جهت مقرون به صرفه بودن و قیمت سوله در ساخت و طراحی سوله این است که باید نسبت به نوع کاربرد و ابعاد بسیار دقت نمود.

طراحی سوله

آنچه در این مقاله می خوانید :

 – اجزای سوله چیست ؟

  – انواع سوله از نظر قرارگیری دهانه

 – نکات حائز اهمیت در ساخت سوله و سوله دست دوم

 – نکات طراحی سوله صنعتی

 – عوامل موثر در قیمت سوله

 – شرایط جوی محل نصب سوله

کاربرد سوله:

غالباً جهت ساخت سوله صنعتی و ساخت سالن های صنعتی از قطعاتی با ابعاد متغیر استفاده می شود که وزن و ابعاد این قطعات با توجه به نوع کاربری هر واحد صنعتی تغییر می یابد که مهمترین عوامل مؤثر در وزن سالنهای صنعتی عبارتند از: موقعیت مکان مورد نظر جهت سوله سازی از نظر سرعت وزش باد و نیز بیشترین میزان بارش برف، ارتفاع ستونها، دهانه سالن و در صورت لزوم ساخت جرثقیل سقفی .

سوله ساختمان فولادی پیش ساخته ایست که در سراسر جهان بیشترین کاربرد را داشته و در بیش از 90 درصد انبارها، ورزشگاه ها، صنایع، سالن های تولید دام و طیور و… کاربرد دارد و براساس ابعاد دهانه، ارتفاع، طول و میزان تحمل بار برف و باد منطقه در زمان طراحی به اشکال گوناگونی تغییر می یابد.

مهمترین اصل جهت اقتصادی نمودن هر سفارش، آگاهی از میزان واقعی ابعاد مذکور و پیش بینی موارد مورد نیاز است. بسیار واضح است که بهترین محاسبات هم بدون نیاز به رعایت کیفیت جوشکاری ، زنگ زدایی و رنگ آمیزی علمی یا کارگذاری صحیح اجزا، استفاده از پیچ و مهره و سایر اتصالات استاندارد، فاقد کارآیی و استحکام لازم خواهند بود.

می توان سوله های صنعتی را پراستفاده ترین سوله های موجود دانست , از این رو سازنده بایستی نکات طراحی سوله صنعتی را به طور تمام و کمال بداند و با مهارت و دانش بالایی هم اقدام به ساخت و طراحی سازه نماید .

توجه به نکات طراحی سوله صنعتی نه تنها سازه ای با کیفیت و مستحکم را ناشی می شود بلکه قیمت نهایی سازه را هم کاهش می دهد بدین صورت که تیم مهندسی و طراحی مجموعه از شرایط بهترین استفاده را می کنند و به حذف هزینه های اضافی قیمت نهایی سوله را تا حد زیادی کاهش می دهند .

اصول طراحی سوله

طراحی ساختمان مسکونی حتما بخوانید : طراحی ساختمان مسکونی

اجزای سوله چیست ؟

ستون – ستون وال پست – استرات – سایه بان – نبشی سینه بند – بادبند – سگراد – رفتر – پرلین – پیچ و مهره

اجزای سوله

 انواع سوله از نظر قرارگیری دهانه:

سوله به لحاظ قرارگیری دهانه دارای انواع گوناگون می باشد:

  • سوله تک دهانه به صورت ۸۸
  • سوله دو یا چند دهنه با ستونه مشترک به صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا  ۸۸۸۸
  • سوله دو دهانه به صورت ۸
  • سوله قوسی
  • سوله چند ضلعی

نکات حائز اهمیت در ساخت سوله و سوله دست دوم:

  1. پوشش سقف
  2. بررسی و اندازه گیری میزان مقاومت خاک
  3. در نظرگرفتن بار دینامیکی جرثقیل سقفی هنگام ساخت
  4. طول سوله
  5. جهت و سرعت وزش باد
  6. میزان بارش برف
  7. نیروی زلزله
  8. رنگ آمیزی با قلمو مناسب نیست قطعا اگر با پیستوله رنگ آمیزی شود، بهتر است.

نکات طراحی سوله صنعتی:

علاوه بر مهندسین و طراحان مجموعه نوع نرم افزارها و تجهیزاتی را که به جهت طراحی به کار گرفته می شوند هم مهم است. هر اندازه که این نرم افزار ها به روز تر و جدید تر باشند سازه با دقت بالایی طراحی می شود. از این رو سازه نهایی کیفیت و مقاومت بسیار بالایی خواهد داشت. در حال حاضر بروزترین نرم افزار برای نقشه کشی و طراحی و محاسبات سازه برنامه ایتبز و برنامه سف هستند.

نکات طراحی سوله صنعتی به سازندگان سوله کمک می کند تا با دقت و توجه بیش تری اقدام به طراحی سوله نمایند چرا که کوچکترین ضعفی در مرحله طراحی سوله موجب خساراتی هنگفت در مرحله ساخت و حتی نصب و راه اندازی می گردد.

طراحی سوله تماما بر اساس خواست مشتری است که صورت می گیرد , تمامی اطلاعات مهم در مرحله سفارش سازه از مشتری دریافت شده و سازنده بر طبق آن اقدام به طراحی می نماید.

طراحی سوله

اصول طراحی ویلا حتما بخوانید : اصول طراحی ویلا

عوامل موثر در قیمت سوله:

1. توپوگرافی زمین محل اجرای سوله 

2. جنس زمین 

3. میزان تراکم خاک: در اینجا به مقدار فشردگی و تراکم خاک زیر فونداسیون پی خواهیم برد زیرا در زمینهایی که تراکم خاک کمتر باشد و یا به عبارتی  سست تر باشد جهت مقاومت در برابر زلزله و نشست سازه احتیاج به فونداسیون با ابعاد بزرگتر و آرماتوربندی قوی تر می باشد.

در سازه هایی که به صورت استاندارد های ساخت و ساز اجرا می گردد در زمین هایی که تراکم خاک کم و جنس نباتی باشد باید کل خاک نباتی برداشته و به صورت لایه به لایه خاکریزی گردد و در نهایت توسط انواع غلتک و ماشین آلات راه سازی به تراکم مورد نیاز برسد و بستر سازی جهت مراحل بعدی انجام میشود.

4. شیب زمین

5. جهت ملک : شمالی، جنوبی یا شرقی و غربی بودن زمین سوله

6. طول زمین : طول زمین  با توجه به موارد بالا به دلیل حجم عملیات خاک برداری و درصد شیب زمین و حجم خاک ریزی بسیار مهم است.

به بیان ساده تر برای اجرای سوله  ابعاد سوله و ابعاد زمین و شیب زمین و حجم خاک برداری و خاک ریزی در قیمت نهایی سوله بسیار موثر است.

شرایط جوی محل نصب سوله:

در مرحله سوم نسبت نوع ساخت سوله با وزن تمام شده آن متفیر است. چرا که ساخت سوله به دلایل متعددی در وزن های متغیری ساخته میشود بنابراین با در نظر گرفتن مواردی که به آن اشاره خواهیم کرد میتوان به دلایل اختلاف وزن ساخت سوله پی برد که از آن جمله محل اجرای سوله میباشد. محل اجرای سوله به علت محاسبات بار برف و زلزله و میزان وزش باد در تمامی دنیا متغیر است. مثلا مناطقی که بارش برف دارد به دلیل تحمل وزن بارش برف روی سقف سازه قاعدتا سوله سنگین تر ساخته شده و در مناطق گرمسیر که عمدتا بارش برفی وجود ندارد امکان ساخت سوله با وزن بسیار سبک تری امکان پذیر است.