نگاهی به فروش سنتی مصالح ساختمانی در ایران

در کشور ایران با وجود انبوه کارخانه های تولید مصالح ساختمانی کماکان سازندگان به روش سنتی و یا همان روش مراجعه به فروشگاه های مصالح ساختمانی سعی در تهیه اقلام خود دارند. به عنوان مثال: اگر کسی نیاز به موزاییک و کاشی داشته باشد به خیابان بنی هاشم تهران مراجعه می کند و در شهر های دیگر سازندگان انتخاب چندانی ندارند،‌ و به صحبت های فروشنده در خصوص کیفیت مصالح اکتفا می کنند. و این روش کماکان روش قالب در صنعت فروش مصالح ساختمانی در ایران است.

زیرا نوعی اعتماد کاذب میان خریدار و فروشنده که ریشه در فرهنگ ایران دارد ایجاد می کند. و این خود دلیلی است بر کاهش کیفیت ساختمان در ایران،‌ زیرا تولید کننده هم با توجه به فروشی که از طریق نمایندگان خود می کنند و اطلاعاتی که از آن ها کسب می کنند،‌ تولیدات خود را مدیریت می نمایند و تولید به جای این که به صورت پیوسته صورت پذیرد به صورت مقطعی انجام می شود. که همین امر باعث افزایش قیمت تولید می گردد. یا این که تولید کننده از تکنولوژی روز دنیا برای تولید و صنعتی سازی مصالح خود استفاده نمی کند.

در نتیجه در کنار افزایش قیمت،‌ کیفیت تغییری نمی یابد. در همین راستا سوالی که مطرح می شود،‌ این است که چرا بلوک های سبک به جای سفال استفاده نمی گردد! و شاید ساده ترین جواب،‌ بالا بودن قیمت مصالح ذکر شده باشد. اما سوال این جاست که مگر مقاومت بتن سبک و خود تراکم و یا بلوک سبک بیشتر نیست و مگر چقدر تفاوت قیمت وجود دارد،‌ و آیا این تفاوت قیمت چند درصد هزینه کل ساخت می شود؟

نگارنده این مقاله بر این نظر است که عدم تولید انبوه این مصالح و عدم اعتماد اکثر سازندگان و همچنین همان اعتماد کاذب باعث عدم استفاده از این مصالح میشود.  

نقش سازندگان :

بسیاری از سازندگان املاک افرادی هستند،‌ که با توجه به داشتن سرمایه وارد صنعت ساختمان شده اند و بعد از ساختن چند ساختمان مدعی گشته اند،‌ و همین امر باعث می شود که این آدم ها در موقع انتخاب مصالح به صورت غیر تخصصی وارد عمل شده و به علت نا آشنایی با مصالح و صنعت روز دنیا از سیستم های آنلاین استفاده ننمایند. و با مراجعه به نماینده و به صورت سنتی و در نهایت با اعتماد به افراد غیر متخصص مصالح را تهیه و فرآیند ساخت و ساز خود را تکمیل نمایند.

نگاهی به فروش سنتی مصالح ساختمانی در ایران

که همین امر باعث تولید ساختمان های گران و بی کیفیت می گردد. در کشور های خارجی کسی که وارد صنعت ساخت و ساز به صورت مستقیم می خواهد بشود،‌ باید یک دوره حداقل یک ساله برای آشنایی با این صنعت بگذارند و در نهایت هم باید حتما از یک مهندس عمران به عنوان مشاور خود استفاده نماید.

عامل دیگری که می تواند باعث ماندگاری فروش سنتی مصالح ساختمانی شود ضعف وبسایت شرکت های تولید کننده و عدم توجه مدیران شرکت ها به معرفی محصولات از طریق وبسایت می باشد.

عدم درک درست از داشتن وبسایت در بسیاری از واحد های تولیدی کاملا مشهود است. به طوری که تقریبا تمام واحد های تولیدی می دانند که برای معرفی محصولات خود نیازمند یک وبسایت می باشند،‌ اما این که استراتژی داشتن وبسایت چیست و چگونگی استفاده از وبسایت، نیازمند دانش مرتبط و آشنایی با علم بازاریابی و فروش می باشد.

عموما وبسایت هایی که واحد های تولیدی جهت معرفی محصولات خود ایجاد می کنند،‌ نتیجه عکس دارد. زیرا ضعف در طراحی و محتوا در وبسایت ها کاملا مشهود می باشد.

 به ندرت می توان قیمت یک محصول را در این گونه وبسایت ها مشاهده کرد و در قسمت درج قیمت ها با کلمه تماس بگیرید و یا همان فروش سنتی مواجه میشویم،‌ و اگر علت عدم درج قیمت را سوال کنیم،‌ با پاسخ نوسانات بازار مواجه می شویم و سوال اینجاست که آیا در تمامی 365 روز سال نوسان وجود دارد؟ و یا کم حوصلگی و بی توجهی باعث عدم ارائه قیمت در سایت می شود. و این ها تنها بخشی از دلایل تمایل بازار مصالح ساختمانی به فروش سنتی می باشد که در مقالات بعد قصد داریم روشهای فروش به صورت مدرن و و جلب اعتماد مشتری را به تحریر درآوریم.

نویسنده: مهندس مهدی شاکر