دکوراسیون خانه های ایرانی

دکوراسیون خانه‌های ایرانی بدون شک تنها از دستان توانمند ایرانی هنرمند بر می‌آید. طراحی دکوراسیون خانه های ایرانی انواع متنوعی دارد. به راحتی با چیدمان به سبک ایرانی می‌توان یک دیزاین پر رنگ و روح را در منزل هر ایرانی مشاهده کرد. با این کار علاوه بر ایجاد حس آرامش در منزل می‌توان به تجدید خاطرات نیز پرداخت.

دیزاین خانه ایرانی نشانه اصالت و فرهنگ ایرانی است و با این کار و این نوع چیدمان می‌توانیم فرزندان خود را با دکوراسیون داخلی ایرانی سنتی و فرهنگ بومی گذشته گان خود نیز بیشتر آشنا کنیم.

دکوراسیون خانه های ایرانی به سبک سنتی و با وسایل قدیمی که به وفور در طرح و رنگ‌های متنوع در ایران یافت می‌شوند کار دشواری نیست. شما به راحتی می‌توانید با رعایت اصول صنعت مد و ایده پردازی‌ های هماهنگ اصیل‌ترین دکوراسیون ایرانی را داشته باشید.

برای داشتن خانه‌ای سنتی با حال و هوای خانه‌ های قدیمی بایستی با اصول چیدمان و دکوراسیون این نوع منازل آشنا باشیم. البته نه به صورت تخصصی، زیرا وسایل سنتی ایرانی خود به راحتی جای خود را در خانه ایرانی پیدا می‌کنند.

طراحی و بهره گیری از دکوراسیون غرب با اینکه در زندگی ایرانی‌ ها جایگاه خود را پیدا کرده است، اما دکوراسیون ایرانی هنوز جایگاه خود را در بین ایرانیان از دست نداده است. استفاده از ظروف قدیمی مادر بزرگ‌ ها در کنج گنجه، پشتی‌ های گوشه و کنار اتاق‌ ها و استفاده از سماور و ظروف سفالی تنها بخشی از لوازمی است که در دنیای مدرن امروز هنوز در منزل هر ایرانی به مشاهده می‌شود.

ما می‌خواهیم به این وسایل قدیمی با ارزش نظمی با ترکیب دکوراسیون ایرانی ببخشیم. طراحی و سبکی که می‌تواند علاوه بر منزل، در محیط‌ هایی مانند رستوران‌ ها و سایر محل‌ های سنتی نیز کاربرد داشته و توسط آن یک دکوراسیون زیبای ایرنی داشته باشید.

انواع دکوراسیون خانه های ایرانی

  • دکوراسیون کاملا سنتی

  • دکوراسیون سنتی و قدیمی

  • دکوراسیون تلفیقی

دکوراسیون کاملا سنتی

طراحی خانه ایرانی با دکوراسیون سنتی این روزها در برخی از منازل، کافی شاپ‌ها و رستوران‌ها به وفور مشاهده می‌شود. عده‌ای در رستوران‌ها با طراحی سنتی از معماری گرفته تا چیدمان از سبک و سیاق سنتی ایرانی ایده گرفته‌اند و از غذاهای سنتی نیز برای سرو غذا بهره می‌برند.

از سوی دیگر در برخی منازل ایرانی با حال و هوای خانه‌های قدیمی ایرانی به جای مبلمان از تخت استفاده می‌شود.

و حتی استفاده از فرش ایرانی در خانه‌های امروزی کار زیاد سختی نیست و با کمی دقت و خلاقیت می‌توان آن را با یکپارچگی و هماهنگی با سایر عناصر دکوراسیون مدرن امروزی به کار برد.

از دکوراسیون‌های گرم و صمیمی خانه‌های ییلاقی گرفته، تا دکوراسیون ساده و سرد خانه‌های مینیمال شهری و مدرن، همه و همه ظرفیت پذیرش قالی و گلیم ایرانی را در خود دارند.

انواع دکوراسیون خانه های ایرانی

با استفاده از صنایع دستی ایرانی نیز چیدمان داخلی به انجام رسیده و حال و هوای ایرانی سنتی خانه نیز بیشتر می‌شود.

استفاده از لوازم دکوری مس، مینیاتوری، زر بافت، چادرشب، آینه کاری، گل دوزی سنتی، گلیم، لوازم چوبی، صدف‌های طبیعی و بسیاری موارد دیگر که هر کدام به بخشی از فرهنگ بومی ملی ایران مربوط است، در این نوع منازل مشاهده می‌شود.

دکوراسیون سنتی و قدیمی

دکوراسیون خانه ایرانی تنها به اتاق نشیمن و استفاده از وسایل قدیمی و سنتی ایرانی در آن خلاصه نمی‌شود. به راحتی با استفاده از کمد های آینه کاری شده سنتی و زیبا می‌توان اتاق خواب را نیز به سبک ایرانی سنتی دیزاین کرد.

استفاده از رو تختی‌ های چهل تیکه و شمع‌ های سنتی کار شده ایده‌ های سنتی به شمار می‌آیند.

از بافت‌ های سنتی زری، ابریشم و صنایع سنتی دیگر به عنوان رومیزی برای میز توالت خود بهره ببرید. استفاده از گل‌های طبیعی و شاخه‌های خشک را به منظور تزئین نادیده نگیرید که خود به زیباتر شدن فضا بسیار کمک می‌کنند.

 اگر شما بخواهید خانه خود را به سبک غربی‌ها بچینید شاید صنایع سنتی ایرانی در آن جایگاهی نداشه باشد. حال اگر تصمیم شما چیدمان غرب با تلفیقی از چیدمان دکوراسیون داخلی سنتی باشد می‌توانید از لوازم جانبی سنتی در کنار سایر وسایل ایده گرفته از صنعت مد غرب نیز استفاده کنید.

در نهایت اگر خواسته شما یک چیدمان صد در صد سنتی باشد، می‌توانید از صفر تا صد آن را با وسایل سنتی ایرانی چیدمان کنید. 

دکوراسیون خانه های ایرانی

دکوراسیون تلفیقی

این نوع چیدمان تلفیقی از دکوراسیون غرب و دکوراسیون سنتی ایرانی به شمار می‌رود. شاید از گلیم یا فرش لاکی که نشانه یک صنعت سنتی در ایران است درست در کانون مبلمان غربی و مدرن استفاده شود.

از سوی دیگر ممکن است از طراحی خانه کاملاً با معماری غربی صورت گرفته باشد و از وسایل سنتی و مدرن در فضا برای دکوراسیون استفاده شده باشد.

سبک تلفیقی به داشتن آزادی عمل در دکوراسیون و انتخاب وسایل خانه مشهور است و تنها قاعده ای که می توان برای آن تعیین کرد، عدم پیروی از قوانین دست و پاگیر و سخت گیرانه می باشد. شما در این سبک می توانید با ترکیب و کنار هم قرار دادن عناصر برتر و برجسته دیگر سبک ها، دکوراسیون مورد پسند خود را ایجاد کنید.

با این تعریف می توان گفت که ترکیب الگوها و بافت های متنوع، استفاده از عناصر چندین سبک دکوراسیون مختلف در یک فضا و استفاده از مبلمان و آثار هنری منحصر به فرد، ویژگی های اصلی سبک دکوراسیون تلفیقی می باشند.

دکوراسیون خانه های ایرانی

ناگفته نماند که آزادی عمل و تنوع عناصر مختلف در این نوع دکوراسیون نباید باعث ایجاد فضایی ناهماهنگ و شلوغ شود و شما باید وسایل خانه را هدفمند انتخاب کنید و آن ها را در کنار هم چیدمان کنید.

دکوراسیون تلفیقی از سبک هنری ریشه می گیرد که پیشگامان آن اعتقادی به پیروی از سبک خاصی نداشتند و طراحی مخصوص خود را آزادانه انجام می دادند.

جالب است بدانید نتیجه این نوع فلسفه در طراحی، بسیار موفقیت چشم گیری داشت و باعث شد که از آن در دکوراسیون داخلی نیز استفاده کنند. البته ناگفته نماند که مدت زمان استفاده از سبک تلفیقی در دکوراسیون داخلی منازل طولانی نیست و کاربرد آن در فضای خانه ها به تازگی رایج شده است.

همیشه سعی کنید که به احساس درونی خودتان اعتماد کنید و دکوراسیونی که مورد پسندتان واقع می‌شود را برای خودتان ایجاد کنید. و لازم نیست برای یک دکوراسیون زیبا، هزینه گرانی پرداخت کرد. با کمترین هزینه بهترین و کاربردی ترین وسایل را با ایده های خود می توانید تهیه کنند.