ترمیم کننده بتن چیست؟

بتن می تواند در اثر عوامل مختلفی مثل خوردگی آرماتورها، برخورد با موادی نظیر اسید، سولفات ها، کلرید ها و … دچار تخریب و خرابی شود. در اثر عدم انجام صحیح مراحل اجرایی و بتن ریزی نیز ممکن است بتن آسیب ببیند. با توجه به وجود محدودیت هایی از نظر اقتصادی و زمانی ترمیم و تعمیر بتن در این شرایط می توان از انواع ترمیم کننده بتن استفاده کرد.یکی از تمایز های خاص ترمیم کننده بتن، قابلیت اجرا تا ضخامت یک سانتی متر بدون ترک خوردگی در هر مرحله اجرایی و مقاومت فشاری، کششی و همچنین چسبندگی بسیار زیاد بر روی تمامی سطوح بتنی و سیمانی می باشد.ترمیم کننده بتن آماده مصرف بر پایه سیمان، فیلرهای مستحکم و پلیمرها و مواد افزودنی انعطاف پذیر بوده که با افزودن آب به آن تشکیل بافت نرم و شکل پذیری داده و از چسبندگی قابل توجهی به مقاطع زیرکار برخوردار می باشد.

ترمیم کننده بتن چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید :

  • روش اجرای ترمیم کننده بتن
  • کاربرد ترمیم کننده بتن
  • مزیت های ترمیم کننده بتن
  • انواع ترمیم کننده بتن

روش اجرای ترمیم کننده بتن به چه صورت است؟

قبل از اجرای ملات ترمیمی بتن دقت کنید که سطح مورد نظر برای اجرا ، از هرگونه آلودگی اعم از گرد و غبار و چربی و روغن و ذرات سست و … عاری باشد . چنانچه سطح مورد نظر به هر دلیل آلوده باشد باید ابتدا توسط سند بلاست یا فشار آب سطح را کاملا شستشو داده و تمیز نمایید. هرگونه آلودگی و یا وجود نقاط سست روی سطح، مانع پیوند درست سطح با ملات تعمیراتی می شود و طول عمر ترمیم کننده بتن را کوتاهتر خواهند نمود. همچنین هرگونه چربی روی سطح چسبندگی ملات ترمیمی بتن را به سطح بتن مختل نموده و پس از اجرا امکان پوسته شدن وجود دارد.

برای ترکیب پودر و ساخت ملات ترمیمی بتن ظرفی مناسب که ظرفیت پودر و آب را پس از مخلوط شدن داشته باشد را انتخاب نمایید. به ازای هر کیسه 20 کیلویی پودر ترمیم کننده بتن 4 الی 4.5 لیتر آب مورد نیاز است. ابتدا آب را داخل ظرف ریخته و پودر ترمیم کننده را به آرامی در حالی که همزن برقی ( دریل + پره ) روشن است اضافه نموده و تا حصول مخلوطی همگن ادامه دهید. دقت نمایید قبل از اجرای ملات ترمیم کننده بتن روی سطح ، ابتدا باید سطح را مرطوب نمایید . چنانچه عمق محل مورد نظر برای اجرا زیاد باشد ، ملات ترمیمی را در چند لایه اجرا کنید. میزان مصرف ملات تعمیراتی بتن با توجه به حجم محل مورد نظر برای اجرا به دست می آید.

افزودنی-های-بتن4 حتما بخوانید : افزودنی های بتن

انواع کاربرد ترمیم کننده بتن:

  • مناسب برای ترمیم خرابی های سطوح زیرآیند، قبل از اجرای مواد آب بند سطحی
  • قابل استفاده برای ترمیم و مرمت سطوح داخلی و خارجی ساختمان
  • مناسب برای ترمیم و مرمت کف های بتنی
  • تعمیر خرابی های سطوح قبل از نصب مصالح دکوراتیو یا رنگ آمیزی
  • قابلیت استفاده جهت آماده سازی سطوح قبل از آب بندی و کفسازی
  • مناسب برای پر کردن درزها و ترک های غیر سازه ای
  • تسطیح و تعمیر سطوح متخلخل ( کرمو )
  • بازسازی و تعمیر ناهمواری های سطح های ناشی از خطا در قالب بندی و قالب برداری
  • مناسب برای اجرای ماهیچه کشی در سازه های آبی
  • مناسب جهت اجرا جهت زیر سازی سطوحی که نیاز به اجرای پوشش های محافظتی دارند.
  • امکان اجرای لایه پوششی کامل روی سطح بتن جهت ایجاد سطحی زیبا و اکسپوز
  • تعمیر خرابی های و لب پریدگی های سازه های پیش ساخته
  • مناسب برای پر نمودن شکاف ها و درزهای موجود بین دو قطعه بتنی

میزان مصرف ترمیم کننده بتن به چه صورت است؟

میزان مصرف ترمیم کننده بتـن بسته به شرایط محیط کار و میزان آسیب دیـدگی سطوح میتواند متغیر باشد، ولی به طور معمول برای پوشش یک متر مربع به ضخامت 1 میلی متر حدود 1.5 کیلو گرم ترمیم کننده مورد نیاز می باشد.

مزایای استفاده از ترمیم کننده بتن:

1- به راحتی با آب مخلوط میشود و خمیری صاف و همگن به دست می آید.

۲- به دلیل افزودنی های خاص چسبندگی عالی به سطح کار داشته و نیاز به مواد کمکی ندارد.

۳- به خاطر مقاومت کششی بالا و الاستیسیته عالی به هیچ وجه دچار جمع شدگی و ترک خوردگی نمی شود.

۴- مقاومت بالایی در مقابل یخبندان و ذوب و عوامل خورنده شیمیایی دارد.

انواع ترمیم کننده های بتن کدامند؟

انواع ملات های ترمیم کننده بتن به دسته های زیر تقسیم بندی میشوند:

  • ملات‌های پایه سیمانی
  •  ملات های پلیمری
  • ملات های نیمه پلیمری
  • چسب‌ اپوکسی
  • چسب لاتکس

1. ملات ترمیم کننده بتن با پایه سیمانی :

یک نوع از ملات ترمیمی آماده پودری بر پایه سیمان است که به واسطه وجود پلیمرهای مختلف از جمله چسب بتن در ساختار خود باعث شده تا این ملات شکل پذیری و چسبندگی خیلی خوبی با انواع مصالح ساختمانی از جمله بتن و سنگ را داشته باشد. این ملات علاوه بر اینکه سطح بتن را ترمیم می کند باعث می شود سطح بتن نفوذ ناپذیر شود و از نفوذ عوامل خورنده بیرونی به داخل بتن جلوگیری کند.

ترمیم کننده بتن با پایه سیمانی چیست؟

2. ملات ترمیم کننده بتن با پایه پلیمری :

ترمیم‌کننده‌‌ بتن معمولی با دانه‌بندی مناسب و بدون انقباض است که با توجه به پلیمرهای فعال شونده‌ای که در ساخت این چسب پودری به کار رفته، از چسبندگی قابل توجهی به سطوح زیر کار برخوردار بوده و میتواند مقاومت فشاری بالایی را تحمل کند‌. از ویژگی‌های ترمیم‌کننده معمولی بتن می‌توان به سهولت در اجرا، چسبندگی زیاد به مصالح پایه سیمانی، مقاومت در برابر سایش، خراش و ترک، نفوذپذیری کم اشاره کرد و در زمینه ترمیم سطوح ترک خورده، تسطیح سطوح متخلخل، پر نمودن خلل و فرج‌های بتن کاربرد دارد.

ترمیم کننده با پایه پلیمری چیست؟

https://engineerplus.ir/Construction-Material/%DA%86%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%AA%D9%86/ حتما بخوانید : چسب بتن

 3.ملات ترمیم کننده بتن با پایه نیمه پلیمری:

این نوع، بر پایه‌ی سیمان بوده و حاوی انواع پلیمر‌های نیمه فعال و فعالی است که به واسطه وجود رزین پلیمری در ساختار خود قدرت چسبندگی بالایی به انواع سطوح داشته و ضمن مرمت و بازسازی نقاط آسیب دیده امکان آب‌بندی قطعات را نیز فراهم می‌آورد‌. پودر ویژه ترمیم‌کننده بتن یکی از بهترین و مؤثرترین ملات‌های ترمیم‌کننده بتن است که در انواع مراحل ساخت و آب‌بندی استخر و ترمیم نقاط آسیب‌دیده بتن قابل استفاده است.

ترمیم کننده نیمه پلیمری چیست؟

4.ملات ترمیم کننده بتن با پایه اپوکسی :

این ملات، ملات بسیار قوی و مقاوم بر پایه رزین های اپوکسی می باشد که از خاصیت چسبندگی بالایی برای پیوند دادن بین بتن جدید و قدیم و سایر اجزا برخوردار می باشد. علاوه بر این از آنجایی که سطوح مختلف همواره در معرض انواع ضربه های مکانیکی از جمله فشاری و سایشی قرار می گیرد، لذا فرسایش حاصله از این عوامل به ایجاد پستی و بلندی در سطح و معلق شدن ذرات و آلودگی محیط را سبب می شود.

همچنین در اثر تأثیر مواد گوناگون شیمیایی بر روی سطوح کف خوردگی سطوح بتنی و فلزی اجتناب ناپذیر است در نتیجه راهکار مناسب جهت پیشگیری از مشکلات فوق استفاده از پوشش هایی است که بتواند سطوح را در برابر ضربات و نیروهای مکانیکی و عوامل خورنده شیمیایی حفظ نماید و چسبندگی فوق العاده به سطوح زیر کار دهد.

ترمیم کننده اپوکسی چیست؟

5. ترمیم کننده بتن با پایه چسب لاتکس :

ترمیم‌کننده‌‌ بتن پودری است بر پایه سیمان، که دارای رزین‌های متنوعی بوده و محتوی مواد خاصی میباشد‌ که به راحتی با آب ترکیب شده و خمیری با کاربری آسان به دست می‌آید. به دلیل افزودنی‌های خاص، چسبندگی عالی به انواع سطوح بتنی و مصالح معدنی داشته و نیاز به مواد کمکی ندارند.انقباض خشک‌شدن آن بسیار ناچیز بوده‌، به راحتی روی سطوح افقی و عمودی قابل اجراست و به دلیل مقاومت کششی بالا و الاستیسیته عالی به هیچ وجه دچار جمع شدگی و ترک خوردگی نمی‌شود.

ترمیم کننده بتن با پایه لاتکس چیست؟

از ترمیم‌کننده‌‌ بتن در زمینه ترمیم آسیب‌دیدگی‌های سطحی بتن از قبیل ترک خوردگی، شکستگی، تخلخل، خراشیدگی، ایجاد سطحی صاف و بدون درز برای اجرای انواع نماها، ترمیم ناهمواری ها‌، آسیب‌دیدگی پله‌ها‌، نماها، قطعات پیش ساخته، مخازن بتنی آب‌، قطعات سیمانی‌، آزبستی و موزاییک،زیر‌سازی عملیات کاشی‌کاری و نصب پوشش بر روی آنها استفاده می شود.