دانستنی های رنگ

ساختار مواد نقاشی یا PAINT عبارت است از:

1- رزین ها            2-ادتیو ها             3-رنگدانه ها             4-پرکننده ها             5-حلالها

رزین

رزین عامل چسبنده و نگهدارنده مواد تشکیل دهنده جامد را روی سطح بازی می کند. با توجه به ویسکوزیته بالای رزین ، حلال جهت کاهش ویسکوزیته ( گرانروی) بکار می رود. با این روش جریان پذیری و FLOW رنگ بطور مناسب با توجه به شیوه اعمال تنظیم می شود . رقیق نمودن بیش از اندازه موجب شره لایه رنگ اعمال شده می گردد.
پیگمنت ها و رنگدانه ها جهت ایجاد فام بکار می روند  و همچنین می تواند در حفاظت سطوح در برابر خوردگی  بر حسب نوع رنگ ، نقش مهمی ایفا کنند. پرکننده ها نیز خواص فیزیکی و مکانیکی رنگ را اصلاح نموده و در کاهش قیمت محصول نهائی نقش مهمی دارند. مواد افزودنی، موادی هستند که به میزان کم در رنگ ها مصرف شده و خواص رنگ نهائی را اصلاح می کنند.

از آنجا که رزین نقش عمده را در حفاظت از سطوح در برابر خوردگی بازی می کند، معمولا رنگ های صنعتی را بر حسب نوع رزین بکار رفته در آنها تقسیم بندی می کنند. رنگ های اپوکسی حفاظت بالائی در برابر خوردگی ایجاد می کنند ولی در برابر نور خورشید مقاومت مناسبی ندارند و لذا در سیستم های رنگ صنعتی معمولا از رنگ های بر پایه پلی یورتان آلیفاتیک که مقاومت خوبی در برابر عوامل خورنده محیط های صنعتی و همچنین نور خورشید دارند، به عنوان لایه رنگ بیرونی استفاده می کنند.

رنگ های اپوکسی و پلی یورتان ها عموما دو جزئی می باشند و از آنجائیکه زمان نگهداری رنگ پس از مخلوط شدن بسیار پایین آمده و در حد چند ساعت می شود، این دو جزء در زمان کمی قبل از اعمال رنگ باید مخلوط شوند. لازم به ذکر است زمان نگهداری این دوجز به تنهائی ، برحسب فرمولاسیون رنگ می تواند 6 تا 18 ماه در دمای 25 درجه سانتیگراد باشد.

با توجه به تنوع شرایط موجود درمحیطهای صنعتی، توصیه می شود از کارشناسان با تجربه در انتخاب و طراحی سیستم رنگ و اعمال آن بهره گرفته شود تا بازدهی مطلوبی از سیستم حفاظتی رنگ حاصل شود.

در فارسی واژه های COLOUR (COLOR) , PAINT , DYE, PIGMENT, HUE   همگی تحت واژه “رنگ” ترجمه شده اند در حالیکه هر کدام از این لغات بار معنائی خاص خود را دارند. در سالهای اخیر متخصصان ترجمه هائی برای این موارد اختصاص داده اند که همه آنها هنوز بطور گسترده بین مردم عادی جا نیافتاده است.

بطور کل منظور از لفظ COLOUR (COLOR) مفهوم فیزیکی رنگ که در بر گیرنده فام “HUE” اشباعیت “SATURATION” و درجه روشنی ” LIGHTNESS” می باشد و DYE  به مفهوم رنگرزی و پودر رنگ کننده است که در محمل خود به شکل محلول می باشد .  Pigment  یا رنگدانه پودر های رنگی کننده ای هستند که در محمل خود بصورت ذرات ریز قابل پخش می باشند. این مواد توسط محمل خود به سطح چسبانده می شوند. PAINT نیز در دو مفهوم کلی پوشش دهنده نقاشی هنری و پوشش دهنده سطوح مختلف مانند دیوار های ساختمان به عنوان تزئین و محافظت بکارمی روند.

انتخاب رنگِ مناسب برای پوشش دیوارها ودکوراسیون ها :

رنگ مناسب برای دکوراسیون

رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند :

رنگ‌های گرم و سرد :

انواع رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در چرخه رنگ، گرم هستند و با افزایش آدرنالین موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و در نهایت افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند. رنگ‌های پررنگ ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند.

رنگ‌های سبز و آبی در چرخه رنگ سردهستند، ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه‌ها را ریلکس و دمای بدن را پایین می‌آورند و حس سرما می‌دهند.

بنفش می‌تواند بسته به درصد رنگ‌های تشکیل‌دهنده آن هم گرم و هم سرد باشد. اگر رنگ آبی آن بیشتر باشد، سرد و اگر قرمز بیشتر باشد، گرم خواهد بود. از ویژگی‌ها رنگ‌ها به نفع خود در دکوراسیون استفاده کنید.

انتخاب رنگ سبز در دکوراسیون:

رنگ سبز در دکوراسیون

رنگ سبز را با بنفش و نقره‌ای به کار ببرید.سبز به دلیل خنثی بودن برای دکوراسیون داخلی فوق‌العاده است. سبز در همه جای طبیعت وجود دارد، با هر رنگ رنگین‌کمان همنشین می‌شود و ظاهر فوق‌ العاده ‌ای به خود می‌گیرد. رنگ سبز به دلیل آرام‌بخش‌بودن مناسب اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی است.

سبز اگر در کنار طیف بنفش و نقره‌ای قرار بگیرد، زیباتر شده، رفاه و غنی‌بودن را می‌رساند. از سبز چون رنگ پوست را خوب انعکاس نمی‌دهد، در سالن‌های پوست و زیبایی و حتی بوتیک‌ها و فروشگاه‌ های لباس استفاده نکنید. سبز را می‌توان با صورتی پررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش استفاده کرد. سبز آرامش، آسایش، خنکی، رفع خستگی، اعتدال، احتیاط، امنیت، هماهنگی، تعادل و آرامش اعصاب را به همراه دارد.سبز نشانه ثروت، رشد، تولد، تجدید حیات، غبطه‌خوردن و همدردی است.

سبز اجتماعی بودن، مرسوم بودن، ظرافت، پیچیدگی، سنت، عادی و گران بودن را می‌رساند.

انتخاب رنگ آبی در دکوراسیون:

رنگ آبی در دکوراسیون

آبی در ترکیب با زرد، رنگ باز و گیرایی است و ساحلی ایده‌آل را تداعی می‌کند و در ترکیب با رنگ‌های صورتی کم‌رنگ، سبز نعنایی و با آبی کم‌رنگ‌تر، آرامش ‌کامل و محیطی بی‌سروصدا را برای کودکان فراهم می‌کند.آبی مناسب قسمت‌های پذیرش است و محیطی رسمی، محافظه‌کارانه و متعادل ایجاد می‌کند.بیشترین استفاده از آبی زمانی است که به تنهایی به صورت طیف‌ها و سایه‌های مختلف محیطی زیبا، آرام، ایده‌آل و آسمانی را ایجاد ‌کند که مناسب اتاق‌خواب و سرویس‌های بهداشتی است.آبی سرد، آرام‌کننده، شفابخش، صلح آمیز، رسمی، ضد قرمز و نشانه ذکاوت است.رنگ آبی ایجاد آرامش و اعتبار می‌کند.آبی موجب کاهش فشار خون، کاهش میزان تنفس، حفظ تعادل، ایجاد محیطی بی‌سروصدا، انصاف و عدالت می‌شود، وفاداری، حس محافظه‌کارانه و مسئولیت را افزایش می‌دهد.رنگ آبی باعث احساس رفاه، تازگی، ظرافت، قطعیت، تحت نفوذ در آوردن می‌شود و تداعی‌کننده آب و آسمان است.

انتخاب رنگ قرمز در دکوراسیون:

رنگ قرمز در دکوراسیون

رنگ قرمز نشانه جشن، شانس، لوکس و جدید بودن، علاقه و آتش است.قرمز رنگ گل‌های رز در روزهای به یاد ماندنی است. قرمز رنگ هیجان‌انگیز است. اگر با پوشیدن لباس قرمز در یک جلسه تجاری مورد توجه قرار گرفتید نه تنها به خاطر شجاعت شما در انتخاب رنگ بلکه احساس قدرتی است که قرمز ایجاد می‌کند. قرمز رنگ شجاعت و خوش‌شانسی است و در کشورهای آسیایی مهم و معمول است.اما چطور از رنگ قرمز در خانه استفاده کنیم؟

طراحی معماری و دکوراسیون

اگر می‌خواهید همه جا را قرمز کنید، کمی احتیاط کنید بهتر است قرمز را به صورت پراکنده در جاهای مختلف به کار ببرید. برای ایجاد یک اتاق گرم و نرم دیوارها را قرمز کنید. با این کار محیط بسته‌تر شده و حس صمیمیت ایجاد می‌شود.قرمز مناسب اتاق خواب نیست چون میزان تنفس را زیاد و خواب و آرامش را کم می‌کند. در طرح‌های تجاری استفاده از مبلمان چرمی قرمز در فضایی کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز آنچنان تماشایی خواهد بود که هر کس وادار به نشستن و محو لوسترها می‌شود و این به دلیل مرکز توجه بودن رنگ قرمز است. اما در خانه خود اگر نمی‌ خواهید تا این حد رمانتیک باشید، از آن در جاهایی که برایتان اهمیت بیشتری دارد استفاده نمایید و قسمت‌های خاص را مورد توجه قرار دهید.استفاده از قرمز در اطراف شومینه، حتی اگر خاموش باشد، گرما را تداعی می‌کند و به کار بردن آن در ورودی خانه استطاعت مالی را می‌رساند. از قرمز در محل آرایش و اتاق پرو خود استفاده کنید. قرمز در اتاق ناهارخوری شگفت‌انگیز است و در اتاق پذیرایی بازخورد زیادی دارد.رنگ قرمز تیره خود یک سبک را ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس را می‌رساند.قرمز گرم، پر حرارت، رمانتیک، نشانه خطر و توقف است.قرمز هیجان، نشاط، پیشرفت، توانگری، قدرت و شجاعت را می‌رساند.قرمز موجب افزایش فشار خون، بالا رفتن تنفس، افزایش مقاومت، پرخاشگری و خشم می‌شود و رنگ پوست را خوب منعکس می‌کند.

انتخاب رنگ زرد دردکوراسیون:

رنگ زرد در دکوراسیون

زرد را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است به کار بردن رنگ زرد البته نه خیلی تند، مثلا طلایی، در اتاق ناهارخوری اشتهاآور است.کرم نباتی، شاد و مناسب اتاق نوزاد است. رنگ زرد روشن در اتاق ملاقات، اثری مثبت و خلاق دارد.زرد، رنگ مثبت و برای اتاق نوجوانان بسیار مناسب است، حافظه را تقویت و به مطالعه کمک می‌کند.زرد برای مغازه‌های کوچک فوق‌العاده است، جلب‌نظر کرده و حالت خوشامدگویی دارد.اما چون به کار بردن صرفا زرد در یک محیط ممکن است باعث تندمزاجی و بدخلقی شود، سعی کنید آن را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.آبی و زرد، کنار دریا را بودن را تداعی می‌کند و زرد و سفید محیط را تمیز نشان خواهد داد.

زرد گرم وآفتابی، درخشان، منبع نور، مثبت، شادی‌آور، گیرا، امیدوارکننده، اشتهاآور، خلاق، الهام‌بخش و نشانه استقبال است.رنگ زرد حافظه را تقویت می‌کند، جرات می‌دهد و موجب درون‌نگری می‌شود.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است و در عین حال تحریک‌پذیری، خصومت و تبعیض را افزایش می‌دهد.

انتخاب رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون:

رنگ قهوه ای در دکوراسیون

رنگ قهوه‌ای شکلاتی در دکوراسیون منزل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.قهو‌ه‌ای هیچ وقت از مد نمی‌افتد.
زیبایی این رنگ بستگی به هماهنگی آن با سایر وسایل دارد. این که در کنار صورتی چرک قرار بگیرد یا زرد و سفید ظاهر متفاوتی پیدا می‌کند. قهوه‌ای در ترکیب با این رنگ‌ها سرگرم‌کننده است و ثبات را می‌رساند.حتی اگر عده‌ای از این رنگ خوششان نیاید، افراد زیادی هستند که بارونی چرم بلند قهوه‌ای می‌پوشند یا صندلی ناهارخوری چرمی دارند. اکثر چوب‌ها رنگ قهوه‌ای را خوب به خود می‌گیرند. رنگ طبیعی قهوه‌ای به خصوص اگر مایل به کارامل باشد و نیز قهوه‌ای کنار صورتی چرک خیره‌کننده خواهد بود. رنگ قهوه‌ای گرمی، آسایش، خونسردی، ایمنی، اطمینان، پایداری  ، همزمان‌بودن، در‌ برداشتن و خاکی بودن را می‌رساند. قهوه‌ای نشانه زمین، طبیعت خاکی، هوش، فشردگی، استحکام، غنی بودن، آرامش و محافظه کار بودن است.

انتخاب رنگ مشکی در دکوراسیون:

رنگ مشکی در دکوراسیون

مشکی رنگ فوق‌العاده‌ای برای دکوراتورهاست. ژاپنی‌ها اغلب از آن استفاده می‌کنند، روی آن را لاک الکل می‌زنند و در ترکیب با قرمز جلوه خاصی به فضای مورد نظر می‌دهند.اگر بخواهید چیزی را بی‌توجه نشان دهید، از مشکی مات استفاده کنید.مشکی به دلیل خنثی‌بودن با هر رنگی استفاده شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.دیوارهای زرد و مشکی شما را به یاد وز وز زنبور عسل می‌اندازد. مشکی با رنگ‌های متالیک طلایی، نقره‌ای، مسی و برنج جلوه‌ای فوق‌العاده دارد. اغلب در نازک‌کاری‌ها برای ایجاد ظرافت استفاده می‌شود.یک نیمکت که روی آن گرانیت مشکی قرار گرفته باشد، ظاهر دلفریب و زیبایی به آشپزخانه می‌دهد.مشکی رنگ خوبی برای کفپوش است.

رنگ سیاه و سفید معمولا به صورت کاشی یا موزاییک مناسب کف سرویس‌های بهداشتی است چون با کنتراست یا تضادی که ایجاد می‌کند فضاهای کوچک را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.مشکی به تنهایی به عنوان رنگ‌ دیوار چندان مرسوم  نیست، محیط را بسته و مرعوب می‌کند. اما برای اهمیت دادن و تاکید یک طرح، در زمینه‌های رنگی به کار می‌رود.غالبا در چراغ‌ها، دستگیره‌های در به عنوان یک رنگ خنثی که طرح‌های اطراف خود را به خوبی جلوه می‌ دهد ،  استفاده می‌شود. رنگ مشکی نشانه قدرت، شان و مقام، برجسته بودن، قطعیت  و محصور بودن است.مشکی دراماتیک است در عین حال گرانی، زیبایی، لاغری، دنیوی و خنثی بودن را القا می‌کند.رنگ مشکی نشان ‌دهنده سوگواری، بیماری، تاریکی، پیچیدگی، سردی، دوری، خستگی و راز است و برای ایجاد ترس، وحشت و تهدید هم به کار می‌رود.

انتخاب رنگ نارنجی در دکوراسیون:

رنگ نارنجی در دکوراسیون

نارنجی رنگ گرم و شادیست و برای منزل افراد مسن و موسسات نگه‌داری از سالمندان مفید است. خاصیت ضد افسردگی آن کج‌خلقی و زود‌رنجی را کم می‌کند.از بین رنگ‌ها، نارنجی رنگ مناسبی برای اجتماعات است. تحریک‌ پذیری، زودرنجی، کج‌خلقی و خصومت بین افراد را کاهش می‌دهد و به بهبود رفتارهای اجتماعی کمک می‌کند.با  آن که نارنجی رنگی شاد و سرگرم‌کننده است اما اغلب از به کار بردن آن به دلیل روشن و براق بودنش غفلت می‌کنیم.اگر هلو و برگ زردآلو را که ته رنگی از نارنجی است در نظر بگیرید، در طرح‌های خود زیادتر از آن استفاده خواهید کرد.نارنجی در کلاس‌های درس یا مکان‌هایی که افراد زیادی حضور دارند، رفتارهای اجتماعی را ارتقاء می‌دهد.نارنجی برای تشدید رنگ‌ ها فوق‌العاده ‌است. در یک طرح یکنواخت و کسل‌کننده کافیست چند کوسن نارنجی کم‌رنگ را جاهای مختلف قرار دهید و فضا را روشن کنید یا چند گل نارنجی را داخل گلدان گذاشته، روحی تازه به اتاق دهید.

انتخاب رنگ بنفش در دکوراسیون:

رنگ بنفش در دکوراسیون

با آن که بنفش رنگ باشکوهی است، در دکوراسیون داخلی کمتر دیده شده، بیشتر به شکل کم‌رنگ یا یاسی به کار می‌رودبنفش به خاطر ملایم و آرام‌بخش بودن برای اتاق خواب دخترها بسیار مناسب است. بنفش رنگ خلاقی است و در محیط‌های کار و آموزش کارایی زیادی دارد. اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی داشته، حس قوی‌ای ایجاد می‌کند. استفاده از آن به عنوان پارچه مبلمان ناهارخوری هم خیره‌کننده است.بنفش موزون، آرام‌بخش، سلطنتی  و باشکوه بوده، باعث کاهش فشار خون، کم کردن ترشح غدد بسیار فعال می‌شود. ظرافت، رویای روزانه ، معنویات و وقار را القا می‌کند. به ایجاد صلح و آرامش، برتری، ملایمت، احترام و کاهش سروصدا کمک می‌نماید.گفتگوی ذهنی و فلسفی را به دنبال دارد.حس ششم و خلاقیت را تقویت می‌کند.

انتخاب رنگ صورتی در دکوراسیون:

رنگ صورتی در دکوراسیون

صورتی در ترکیب با قهوه‌ای شکلاتی تاثیر قوق‌العاده‌ای دارد.صورتی رنگی است که بعضی‌ها بسیار به آن علاقمندند و عده‌ای اصلا آن را نمی‌پسندند. صورتی رنگ نرم و لطیفی است. کم‌رنگ آن ظریف، ملایم و آرام‌بخش است و رنگ تند آن برانگیزنده احساسات است.صورتی اغلب رنگ مورد علاقه دختربچه‌هاست. شاید چون احساس گرم، محافظ و لطیفی از آن دارند و حس صمیمیت را در آن‌ها ایجاد می‌کند.از صورتی می‌توان در دکوراسیون منزل استفاده کرد اما چون آقایان معمولا از بودن در یک فضای صورتی احساس ناخوشایند و ناآرامی دارند قبل از هر چیز نظر آن‌ها را هم بپرسید. صورتی بیشتر در اتاق خواب دخترها استفاده می‌شود و برای اتاق میهمان مناسب است.صورتی رنگ گرم، آرام‌بخش، ظریف، احساسی، تسکین‌دهنده و تجملاتی است. صورتی موجب تضعیف عضلات، شیرینی‌کام و شوخ طبعی می‌شود و محافظت و صمیمیت را القا می‌کند.

اصطلاحات متداول طراحان دکوراسیون:

رنگ زمینه:

رنگ زمینه رنگی است که در بزرگ ترین سطوح و به بیشترین میزان در یک فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ دیوارهای یک اتاق. رنگ زمینه ، اغلب به عنوان پس زمینه ای برای سایر رنگ های به کار رفته در اتاق مورد استفاده قرار می گیرد و سایر رنگ ها مانند رنگ های آکسان یا متضاد را در خود جای می دهد.

رنگ های متضاد:

این رنگ ها در کنار هم تاثیری چشمگیر بر بیننده باقی می گذارند چنان که حتی پس از بستن چشم ها این تاثیر تا مدت کوتاهی در ذهن بیننده باقی می ماند.

 رنگ های سرد:

این رنگ ها حاوی مقدار زیادی رنگ آبی هستند، به عنوان مثال خاکستری هایی که شامل مقداری رنگ آبی باشند احساس سردی و سرما را در شما ایجاد می کنند در حالی که خاکستری حاوی قرمز یا بنفش قرمز حس گرما را در بیننده القا می کنند و ویژگی دیگری خواهند داشت.

رنگ های گرم:

این رنگ ها محتوی مقدار قابل ملاحظه ای قرمز هستند. حتی برخی از آبی ها نیز ممکن است به واسطه وجود مقداری قرمز در آنها در این مجموعه جای بگیرند.

رنگ های مکمل:

این رنگ ها که در چرخه رنگ در برابر یکدیگر قرار دارند در کنار هم نمایی چشمگیر و متعادل می آفرینند. این رنگ ها هرگز از یک خانواده نیستند و حداکثر تفاوت را با یکدیگر دارند. به عنوان مثال می توان چند کوسن نارنجی تند را در زمینه ای از رنگ آبی نمونه بارزی از این ترکیب در نظر گرفت.

رنگ های غالب:

رنگ غالب همیشه رنگی که در بزرگترین سطوح و به بیشترین میزان در مجموعه ای به کار رفته ، نیست بلکه رنگی است که بیش از بقیه رنگ ها نظر را به خود جلب می کند.

رنگ های هم پرده:

اینها رنگ هایی هستند مانند رنگ زرد پررنگ و آبی پررنگ ، این رنگ ها لزوماً از یک خانواده نیستند بلکه هر دو دارای میزان مساوی از رنگ قرمز یا آبی هستند و هیچ یک بر دیگری غلبه نمی یابند.

رنگ های آکسان:

رنگ های تند و درخشانی که برای زنده کردن و انرژی بخشیدن به یک مجموعه رنگی به آن اضافه می شوند، مانند رنگ صورتی تند چند کوسن و یک جفت شمع در یک اتاق نشیمن که با خانواده رنگ کرم رنگ آمیزی شده است.

یک خانواده رنگی:

شامل مجموعه ای از رنگ ها می شود که به نوعی با یکدیگر مرتبط هستند برای مثال خانواده آبی شامل مجموعه ای از رنگ های آبی است که از یک سو با آبی سبزها شروع می شود و از سوی دیگر به رنگ های آبی بنفش ختم می شود. خانواده قهوه ای از رنگ قهوه ای و قهوه ای خاکستری تا پرده های نارنجی و قرمز را شامل می شود.

تحلیلی بر انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون منزل:

رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را در هم شکسته اند و امروز هر رنگی را می توان در دکوراسیون منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در کاربرد رنگ ها در دکوراسیون رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دکوراسیون یک خانه مشکل تر شده باشد. اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد.

امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه می شود. هر یک از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. اگر به یک پارچه کنفی رنگ پریده، یک رومیزی بنفش پررنگ و یا لباس هایی به رنگ های زنده و درخشان تمایل دارید اینها می توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشند. در قدم اول کلیه لوازمی که در منزل دارید و آنها را به خاطر رنگشان دوست می دارید در یک جا جمع کنید. این وسایل ممکن است عبارت باشند از یک روسری، یک سرویس بشقاب، صابون یا کارت تبریک و یا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شما است. کتاب ها و مجله هایی که در رابطه با ترکیب رنگ هستند، تهیه کنید و با مطالعه آنها اطلاعات کافی در رابطه با ایجاد ارتباط میان رنگ های گوناگون کسب کنید. رنگ هایی که شما می پسندید، ترکیب آنها با یکدیگر در یک مجموعه واحد ، و تأثیر نور موجود در فضا بر آنها عواملی هستند که نتیجه کار را تحت تأثیر قرار می دهند.

هنگامی که رنگ های مورد پسندتان را انتخاب کردید با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ و یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری که در اختیار دارید آنها را در کنار هم بر روی یک قطعه کاغذ سفید آزمایش کنید. اندازه سطوح رنگی مختلف را تغییر دهید و به آنها کمی سفید برای روشن تر شدن اضافه کنید. به چرخه رنگ مراجعه کنید و با استفاده از آن رنگ مورد نظرتان را یافته در کنار آن امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ های منتخب شما وقتی بر روی سطح دیوارهای اتاق اجرا شوند تاثیری بسیار قوی تر از نمای آنها بر روی یک قطعه کاغذ خواهند داشت.

وقتی به یک ترکیب رنگی رضایت بخش رسیدید توجه داشته باشید که تأثیر نور موجود در محیط و شرایط منزل خود را نیز در نظر بگیرید . به عنوان مثال دیوارهای زرد درخشان برای یک خانه آفتاب گیر در منطقه ای با آب و هوای گرم و آفتابی ، بسیار زیبا به نظر می رسند؛ اما همین رنگ بر روی دیوارهای یک اتاق شمالی که از نور طبیعی کمی بهره مند است نازیبا و کسل کننده خواهد بود. در چنین اتاقی استفاده از رنگ زرد خردلی نتیجه ای بسیار مناسب تر خواهد داشت. دقت کنید که در چه زمانی از روز و به چه میزان نور طبیعی به هر یک از اتاق های شما می تابد و رنگ مورد نظرتان برای هر یک از اتاق ها را در نور همان اتاق بیازمایید.

استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ های اولیه و رنگ های میان آنها به عنوان رنگ های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های کناری خود که رنگ های هم خانواده اش محسوب می شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود. استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.

روانشناسی رنگ و عکس‌العمل ما نسبت به آن‌ها پیچیده است. کمی تغییر در یک رنگ تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. اگرچه تحقیقات علمی زیادی در مورد تشخیص این تفاوت‌های اندک انجام نشده است، اما می‌دانیم بدن ما در طول زمان به محرک‌های جدید پاسخ‌های متفاوتی می‌دهد.

آشنایی با تاثیر رنگ‌ها و استفاده از آن‌ در جای مناسب یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون داخلی است. مهم‌ترین نقش را در طراحی و دکوراسیون داخلی، رنگ‌ها بر عهده دارند. هر چیزی که می‌بینیم دارای رنگ است. رنگ‌ها باعث می‌شوند چیزها را احساس کنیم به عبارتی می‌توان گفت خود نیز دارای احساسند!رنگ‌ها معنی‌دار بوده و نوع احساس ما را منعکس می‌کنند. هریک از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، سیاه، سفید، خاکستری و قهوه‌ای معنی خاصی دارند. استفاده از چرخه رنگ و تلفیق آن‌ها، شما را به ایده‌ای که در نظر دارید، نزدیک می‌کند. برای تغییر فضایی که در آن قرار دارید و انجام دکوراسیون باید بتوانید انتخاب رنگ کرده، آن‌ها را تلفیق کنید

شرایط اعمال و مصرف رنگ:

رنگ های ساختمانی و روغنی  توسط مصرف کننده عمومی ، معمولا با قلمو و غلطک اعمال می شوند ولی آنها را نیز  می توان با پیستوله یا اسپری مناسب اعمال نمود. در این حالت باید در نظر داشت که فشار سر نازل تفنگ اسپری یا پیستوله و قطر نازل ( افشانه) با دستور العمل شرکت سازنده همخوانی داشته باشد. در همه این موارد شستشوی وسایل با تینر مناسب  (آب در صورتی که رنگ پلاستیک یا نیم پلاستیک مصرف شده باشد) بلافاصله بعد از اتمام کار الزامی است. باید در نظر داشت که شستشوی مناسب ابزار پس از خشک شدن رنگ روی آنها، بطور کامل نمی تواند انجام شود.سطوح گچی باید قبل از اعمال رنگ، بتونه کاری شده و سمباده شوند. برای سطوحی گچی نو قبل از رنگ آمیزی باید از روغن الیف برای نفوذ ناپذیر نمودن سطح استفاده نمود . سطوح پیش از رنگ آمیزی باید کاملا  خشک و عاری از مواد چربی، گرد و خاک باشد.لازم است که رنگ قبل از مصرف بخوبی هم زده شود تا بصورت محلول یکنواختی در آید .هنگام اعمال رنگ های با پایه غیر آب معمولا برحسب فرمولاسیون، توصیه می شود که رطوبت نسبی هوا کمتر از 80% باشد. دمای مناسب سطح برای اعمال رنگ بر حسب فرمولاسیون بین 10 تا 40 درجه سانتی گراد  بوده و دمای سطح باید حداقل 3 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای نقطه شبنم باشد.

نگهداری و انبارداری:

رنگ های روغنی و تینرهای آن قابل اشتعال بوده ، لذا باید در ظروف دربسته یا پلمپ شده و دور از آتش ، حرارت ، جریان برق قوی و مواد محترقه نگهداری نمود . همچنین برای افزایش دوام ظروف فلزی باید آنها را دور از آب یا رطوبت قرار داد و در صورت باز نمودن ظروف ، توصیه میشود که آنها را در حداقل زمان ممکن مصرف نمود . دمای انبار باید بین 10 تا 40 درجه سانتیگراد بوده و انبار از تهویه مناسب بر خوردار باشد .

نکات ایمنی :

از هرگونه تماس تینر و رنگ با پوست ، چشم و دهان و یا تنفس بخار حلالهای آن باید خودداری نمود. لذا توصیه می گردد که هنگام مصرف  از دستکش ، روپوش و ماسک مناسب استفاده شود و تهویه در محیط کار بخوبی صورت گیرد .در صورت تماس این رنگ با پوست باید آن را خیلی سریع با یک پارچه جاذب پاک کرده و فورا با مقدار کمی حلال شوینده زدوده  و بلافاصله با آب ولرم و صابون شستشو داد . در صورت تماس این رنگ با چشم ، باید  آن را با مقدار زیادی آب تمیز شستشو داده و سپس سریعا به پزشک مراجعه نمود. و در صورت ورود این رنگ به دهان ، باید با مقدار زیادی آب ولرم دهان و حلق را شستشو داده و فورا به پزشک مراجعه کرد .

منبع : سایت عمران پویا