ساندویچ پانل آلومینیوم چیست؟

395
ساندویچ پانل آلومینیومی

ساندویچ پانل آلومینیوم پانلی است که از دو لایه ورق فولادی که از جنس آلومینیوم می باشد، تشکیل شده است. قسمت روی آنها با یک لایه رنگ پلی استر کوره ای و پرایمر مخصوص پوشانده شده است و مابین آنها یک لایه عایق از جنس پلی اورتان سخت قرار دارد. از کاربرد ساندویچ پانل های آلومینیومی می توان در ساختمان سازی، صنعت خودروسازی، کشتی سازی و اشاره کرد.

ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم نوع خاصی از ورق های فلزی می باشد که در دسته فلزهای سبک قرار می گیرند. ورق آلومینیوم، به آلومینیومی گفته می‌شود که آن را به صورت برگه ‌های نازک در می آورند. ضخامت این ورق‌ها معمولاً کمتر از ۰٫۲ میلی‌متر می باشد. بعد از آهن، ورق آلومینیوم پرکاربرد ترین فلز می باشد. این فلز به دلیل مجموعه ای از ویژگی هایی که در صنعت ساختمانی سازی دارد، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد

سبک وزن بودن، قیمت مناسب، انعطاف پذیری بالا و شکل پذیری و ظاهری تمیز از ویژگی های بارز ورق آلومینیومی می باشد. ورق های آلومینیوم به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند به راحتی خم می شوند و به دور اجسام پیچیده می شوند. با توجه به همین ویژگی از ورق های آلومینیوم در ساخت ساندویچ پانل استفاده می کنند. ورق آلومینیوم در دنیای اقتصاد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کاربرد این فلز در صنایع مختلف نظیر ساختمان سازی، برودتی، لوازم خانگی و می باشد.

ساندویچ-پانل-آلومینیوم

مزایای ساندویچ پانل آلومینیوم

۱- هدایت حرارتی بالا ورق آلومینیوم

از آنجایی که ورق آلومینیوم دارای هدایت حرارتی بالا می باشد، از این ورق می‌توان در جهت تولید مبدل های حرارتی و ظروف آشپزخانه استفاده کرد.

۲- غیر سمی بودن

به علت اینکه ورق های آلومینیومی از لایه اکسیدی سطحی برخوردار می باشند، غیر سمی به شمار می آیند و در صنایع بهداشتی، دارویی و بسته بندی مواد غذایی کاربرد فراوانی دارند.

۳-قابلیت بازتاب نور

ورق های آلومینیومی از خاصیت بازتاب نور برخوردار می باشند و این ویژگی باعث شده جهت ساخت باز تابنده های نوری، ساخت صفحات در برابر نور و تشعشع های حرارتی مادون قرمز و امواج رادیویی کاربرد گسترده ای داشته باشد. 

۴- مقاومت در برابرخوردگی

به دلیل ترکیب شدن آلومینیوم با اکسیژن موجود در هوا،  لایه ی فشرده ی آلومینیومی ایجاد می‌گردد که باعث زنگ نزدن سطح قطعات آلومینیوم می‌شود. به عبارتی دیگر این لایه از تماس اکسیژن هوا با لایه های زیرین آلومینیوم جلوگیری کرده و مانع از اکسید شدن قطعات می‌شود.

۵- وزن سبک

وزن نهایی ساندویچ پنل آلومینیوم که نصب شده باشد تقریبا معادل یک کیلوگرم در هر متر مربع می باشد. شما می توانید این محصول را با سایر محصولات ساختمانی مقایسه کنید. متوجه خواهید شد که ساندویچ پانل آلومینیوم فوق العاده سبک وزن، بادوام و ماندگاری باور نکردنی ای دارند. استفاده از ساندویچ پانل آلومینیوم در ساخت بنا ها، ساختمان های ماندگاری را به ما می دهند.

ساندویچ-پانل-آلومینیوم-رنگی

معایب ساندویچ پانل آلومینیوم 

  1. ساندویچ پانل هایی که برای تولید آنها از ورق آلومینیوم استفاده شده است، قابلیت شستشو ندارند. علاوه بر آن به خاطر اینکه آلومینیوم از ضریب هدایتی بالایی برخوردار می باشد، برای فضاهایی که برای آنها حرارت و برودت از اهمیت زیادی برخوردار است، عایق خوبی به شمار نمی آیند.
  2. ساندویج پانل های آلومینیومی از تنوع زیادی در رنگ و طرح برخوردار نمی باشند. همچنین فلز آلومینیوم به دلیل اینکه بسیار نرم می باشد، مقاومت و دوام کمتری نسبت به سایر فلزات دارد و از آن می توان فقط به عنوان نوعی پوشش استفاده کرد.
  3. ورق های آلومینیومی از مقاومت بالایی در برابر آتش برخوردار نیستند و هنگامی که در معرض آتش قرار بگیرند، تغییر شکل داده و ظاهر و زیبایی خود را از دست می‌دهند. بنابراین نمی‌توانند به مهار شدن آتش کمک کنند و حتی بر عکس به خاطر مواد پلی اتیلنی که در آنها به کار رفته است، باعث شعله ور شدن بیشتر آتش می شوند.
  4. در صورت تماس این نوع ساندویچ پانل ها با آب در آلومینیوم شکافی ایجاد می‌شود که این امر باعث به وجود آمدن اکسید آلومینیوم شده و قادر است رنگ سطح را به صورت لکه های به شکل آب از بین ببرد.

ویژگی های ساندویچ پانل آلومینیوم

  1. مقاوم در برابر خوردگی
  2. سبک و کم وزن
  3. از مقاومت بالایی نسبت به مس و آهن در برابر عوامل جوی برخوردار است.
  4. رسانای خوب برای گرما می باشد.
  5. انعطاف پذیری بالایی دارد.
  6. مقاومت مکانیکی بالا
  7. چکش خوار است.
  8. در برابر اکسیداسیون مقاوم است.
  9. ضد زنگ می باشد.

کاربرد ساندویج پانل آلومینیوم

ساندویچ پانل های آلومینیومی جهت ساخت ساختمان، خودرو و کشتی سازی کاربرد فراوانی دارند. از ساندویچ پانل های آلومینیومی در ساخت اتاق تمیز نیز استفاده می کنند. اتاق تمیز یا کلین روم به مکانی گفته می شود که حداقل امکان ورود و خروج هوا را به داخل داشته باشند و گرد و غبار، بخار مایعات و… به داخل وارد نشود. حتی افرادی که می خواهند وارد وارد شوند باید از قبل دوش هوا بگیرند و لباس های مخصوص پوشیده و سپس وارد شوند.

ساندویچ پانل سقفی آلومینیوم 

ساندویچ پانل سقفی آلومینیومی از یک هسته ی عایق تشکیل شده که دو طرف آن را دو ورق فلزی از جنس آلومینیوم می پوشانند. ضخامت عایق بین ورق ها می توانند از ۴ سانت تا ۱۵ سانت بنا به سفارش مشتریان تولید شوند. عایق هایی که به کار گرفته می شوند، اغلب از جنس پلی یورتان یا پلی استایرن می باشند.

پلی یورتان درساندویچ پانل سقفی بین دو ورق آلومینیوم تزریق می شود و سپس به ورق ها می چسبد. این فوم عایق، به صورت مایع می باشد و پس از خشک شدن حالت سفت و شکننده ای به خود می گیرد، ولی چون ورق ها دو طرف آن را محصور کرده اند این فوم نمی شکند، بلکه حتی مقاومت بالایی در برابر فشار های مکانیکی پیدا می کند .

پلی استایرن در ساندویچ پانل سقفی به صورت بلوک هایی از قبل آماده می شوند و با چسب مخصوص پلی یورتان به ورق های آلومینیومی می چسبند. عایق پلی استایرن به دلیل وجود منافذ زیادی که دارد، عایق مناسبی برای دما و صوت نمی باشد. اما  به دلیل ارزان و سبک بودن و همچنین سهولت در نصب از آن به وفور در ساخت و ساز ها استفاده می کنند.

ساندویچ پانل-آلومینیوم

کاربرد ساندویچ پانل سقفی آلومینیوم

از کاربرد های ساندویچ پانل سقفی آلومینیمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-ساندویچ پانل های سقفی سردخانه ای همان ساندویچ پانل سقفی آلومینیومی می باشد که  با عایق پلی استایرن در ضخامت های بالای ۸ سانت مورد استفاده قرار می گیرند.

۲-ساندویچ پانل سقفی اتاق سرد هم همان ساندویچ پانل آلومینیومی می باشد که به صورت دو رو صاف ( ورق های دو طرف عایق بدون هیچ گام و شیاری هستند.) تولید می شود و از آنها در آزمایشگاه ها یا بیمارستان ها بیشتر استفاده می شود

قیمت ساندویچ پانل آلومینیوم

برای سفارش و خرید ساندویچ پانل آلومینیوم باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا انتخاب ساندویچ پانلی که جهت سفارش و خرید و اجرای پروژه های مربوط به آن اقدام می کنید، به درستی صورت گیرد. بنابراین در ابتدا کاربرد و مصرف ساندویچ پانل آلومینیوم را باید در نظر گرفت به این صورت که مکانی که مورد استفاده قرار خواهند گرفت، مهم است. با توجه به موارد بالا می توان از آخرین قیمت های به روز ساندویچ پانل آلومینیوم آگاه شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید