تاثیر افزایش قیمت سیمان بر قیمت ساخت

200
تاثیر افزایش قیمت سیمان بر قیمت ساخت

تاثیر افزایش قیمت سیمان بر قیمت ساخت

تاثیر افزایش قیمت سیمان بر قیمت ساخت، باعث مشکل کمبود و گرانی این محصول، در بازار اجرای پروژه‌ های عمرانی و ساختمانی شده است. که یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی، و ماده اصلی در بحث ساخت و ساز «سیمان» (Cement) است. که تاثیر بسزایی بر افزایش قیمت ساخت و تورم مسکن گذاشته است.

کمبود و یا نبود سیمان در بازار باعث می شود بسیاری از پروژه‌ های عمرانی و ساختمانی متوقف شوند و یا روند کندی پیدا کنند، و همین امر باعث التهاب بازار شده است.

 به طوری که بسیاری از مشاوران املاک عنوان می کنند که در حال حاضر با توجه به اخبار بازار سیمان، قیمت مسکن رشد ۳۰ درصدی پیدا کرده است.

 مهرداد نظارت، ‪ رئیس کانون سراسری انجمن‌ های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی در یک نشست خبری اعلام کرد

که هم اکنون بسیاری از کارخانجات به دلیل قطعی مکرر برق با کمبود تولید سیمان روبه‌رو هستند. اما مشکل اصلی در حال حاضر این است که عرضه سیمان در بورس به شکل ناکار آمد و بدون برنامه ریزی صورت گرفته است

و متاسفانه در حال حاضر نفَس صنعت ساختمانی و عمرانی به شمارش افتاده و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، کمر این صنعت می شکند.

افزایش قیمت سیمان-minمبنی بر اینکه در کشور با وجود تولید سالانه ۸۸ میلیون تن سیمان و مازاد ۱۸ میلیون تنی این کالای ساختمانی، باز هم شاهد گرانی آن هستیم و دلیل این موضوع به روز نبودن نظام توزیع است.

 و عضو هیت مدیره سیمان کشور هم بیان کرد: هر پاکت سیمان با ارزش افزوده ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان یعنی نسبت به سال قبل سه هزار تومان افزایش داشته است، که با حمل آن باید ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار خرید و فروش شود.

اما شاهد این هستیم که سیمان بالاتر از این قیمت‌ ها در بازار عرضه شود. و شرکت‌ های سیمان برای عرضه مستقیم به مصرف کننده هیچ مشکلی ندارند و یک سازنده ساختمان می تواند با جواز ساخت هر میزان سیمان که بخواهد از کارخانه با قیمت مصوب خریداری کند.

و این موضوع اگر الگو شود، می توان با حذف هزینه‌ های زائد، سیمان را هم برای مصرف کننده جذاب کرد.

علت افزایش روز افزون قیمت سیمان 

سرکوب طولانی مدت سیمان با نرخ‌ های دستوری باعث شده است که مصرف این کالا رشد زیادی داشته باشد. و در عین حال این سرکوب انگیزه  قیمت سرمایه‌گذاری در این صنعت را کاهش داده و به شرایطی رسیده‌ ایم که در اغلب نقاط کشور، با مازاد تقاضا مواجه‌ بشویم.

علت افزایش سیمان-min

البته قیمت‌ها در کف بازار همیشه تا حدی افزایش می‌یافت و حالا آزاد سازی قیمت سیمان که باعث شده نرخ درب کارخانه تا بیش از ۳ برابر رشد کند، منجر به افزایش کمتر از ۱۰۰ درصدی در کف بازار شده است.

به طوری که بررسی‌ ها نشان می‌دهد تا پیش از بحران قطعی برق هر کیسه سیمان خاکستری بیش از ۴۰ هزار تومان بود و حالا به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده است.

به عبارتی این آزادسازی منجر شده تا سهم دلالان و رانت‌جویان این صنعت کاهش یابد.

سیمان

مدیر کارخانه سیمان تهران بیان کرد: در کشور ۸۸ میلیون تن سیمان تولید می‌شود که ۵۷ میلیون تن آن مصرف داخلی است و ۱۷ میلیون تن صادر می‌شود و در مجموع ۱۴ میلیون تن مازاد تولید این محصول است.

او گفت: با توجه به بالا بودن میزان تولید، نسبت به مصرف، شاهد گرانی این کالا در بازار همچنان هستیم.

و همچنین در ادامه:

مدیر عامل سیمان تهران گفت: راه‌های گوناگونی برای مهار این گرانی وجود دارد که می توان به عنوان مثال با عرضه سیمان در بورس، عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرد یا نهایتا قیمت‌ها با توجه به بالا بودن نسبت تولید به مصرف آزاد شود.

کارخانه-سیمان

تاثیرات افزایش قیمت سیمان در بازار مسکن

افزایش قیمت سیمان و کمبود آن در بازار مسکن هم تاثیر گذار بوده، به طوری که بسیاری از مشاوران املاک عنوان می کنند که در حال حاضر با توجه به اخبار بازار سیمان، قیمت مسکن رشد ۳۰ درصدی پیدا کرده و همین امر باعث التهاب بازار شده است.

بررسی‌ ها نشان می‌دهد هر متر مربع زیر بنا به حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلو گرم سیمان نیاز دارد.

اگر فرض کنیم قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۰ به ۷۰ هزار تومان رسیده باشد،به این معنی است که هر کیلو سیمان ۶۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

با فرض هر متر مربع ۲۰۰ کیلو سیمان این به معنی افزایش ۱۲۰ هزار تومانی هزینه ساخت هر متر مربع مسکن است.

به عبارتی دیگر سیمان تنی ۱.۴ میلیون تومانی باعث افزایش ۰.۵ درصدی بهای تمام شده ساخت مسکن است.

در خصوص قیمت مسکن هم باید خاطر نشان کرد که قیمت در بازار تعیین می‌شود و افزایش‌ های جزئی هزینه‌ ساخت، معمولا منجر به تغییر قیمت مسکن نمی‌شود.

ساختمان سیمانی

اما حتی اگر فرض کنیم این عدد مستقیما به قیمت مسکن اضافه شود، به معنی رشد تنها ۰.۴ درصدی قیمت مسکن تهران خواهد بود.

زیرا طبق آخرین آمارها در حال حاضر متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است.

حال اگر ۱۲۰ هزار تومان به این عدد اضافه کنیم به رقم ۲۹ میلیون و ۷۹۰ هزار تومانی می‌رسیم که با توجه به قیمت بسیار بالای مسکن این میزان افزایش به هیچ وجه چشمگیر نیست.

 اما باید گفت در کشور ما سیستم دلالی و واسطه‌ای میان تولید کننده و مصرف‌ کننده وجود دارد که بازار را هدایت می‌کند و هیچ بعید نیست که کنترل بازار سیمان هم در دست همین افراد باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید