ساخت سوله با ساندویچ پنل چگونه است؟

1340
ساندویچ-پانل-های-دیواری-در-سوله-ها

سوله یک سازه ی فلزی می باشد که سقف شیبدار دارد. ساختار سوله با توجه به استفاده در صنعت با دیگر سازه ها متفاوت میباشد. امروزه روش های سنتی در ساخت و ساز سوله کمتر کاربرد دارند. در روش سنتی آجر و سیمان در ساخت سوله به کار می رود و در ساخت سقف نیز از ورق سقفی استفاده می شود. اما ساندویچ پنل سوله جایگزین مناسبی برای مصالح سنتی می باشد.ساندویچ پانل سوله در ساخت سوله به کار گرفته میشود. در ساخت سوله با ساندویچ پنل از ورق های گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم به همراه عایق پشم شیشه استفاده میشود. این مصالح شامل انواع ساندویچ پانل سقفی و دیواری می باشد.

طراحی و نصب و اجراء سوله به چه عواملی بستگی دارد؟

طراحی سوله دارای ساختار و فاکتور های اساسی و بسیار مهمی میباشد که در ساخت هر نوع سوله باید رعایت شود و این فاکتورها شامل موارد زیر می باشد:
۱- طراحی تعداد دهانه سوله
۲- ارتفاع دیوار و دهانه جانبی سوله
۳- طراحی سقف و در نظر گرفتن شیب سقف سوله
۴- در نظر گرفتن پوشش مناسب سقف سوله
۵- طراحی اتصالات سوله و بیس پلیت آن
۶- طراحی ارتفاع جانبی سوله و ارتفاع دیوار سوله
۷- طراحی میل مهار
۸- درنظر گرفتن کلیه ابزار واتصالات با توجه به کاربری سوله

عوامل تاثیرگزار در پوشش سوله

  1. سرعت نصب: صرفه جویی در برنامه زمان بندی، هزینه دستمزد کارگران، هزینه بالاسری مصالح، هزینه دور ریز مصالح
  2. قیمت و هزینه نصب: کاهش هزینه تمام شده که باعث کاهش هزینه کل پروژه می شود.
  3. عایق بندی دمایی: سبب بازگشت سرمایه به دلیل صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف انرژی می شود.
  4. عایق بندی صوتی: به دلیل ایجاد اصوات ناخواسته در خطوط تولید و سایر فعالیت های صنعتی و تاثیرات نامطلوب بهداشتی و زیست محیطی بر محیط بیرونی سوله و الزامات کسب گواهینامه های استاندارد زیست محیطی بین المللی جهت صادرات محصولات، نوع کاربری سوله و ضروریات قانونی برای استفاده از نوعی پوشش خاص (صنایع غذایی ، صنایع پلاستیک ، انبار ، صنایع سنگین ، سردخانه و سایر کاربری ها.

انواع پوشش های مورد استفاده در سقف و دیوار سوله

از انواع مختلف پوشش مورد استفاده در ساخت برای سقف و دیوار سوله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  •  ورق گالوانیزه
  •  آلوزینک
  •  آلومینیوم همراه با عایق پشم شیشه
  •  ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری از نوع پلی یورتان با ضخامت‌های ۴ و ۵ و۶ و۸ و ۱۰ ( که بهترین انتخاب است. )
  •  آجر و سیمان برای دیوارهای سوله و ورق سقفی برای پوشش سقف ( که این شیوه سنتی است و دیگر کمتر کاربرد دارد.)

انواع ساندویچ پنل سوله

ساندویچ پانل پلی یورتان:

این ساندویچ پانل ها در ساخت سقف و دیوارها استفاده می گردند و ساختار لایه ای نیز دارند که دو لایه ورق، هسته ساندویچ پانل را پوشش می دهد. مهم ترین ویژگی که این نوع ساندویچ پانل دارد، عایق صوتی- حرارتی بودنشان است.

ساندویچ پانل پلی استایرن:

برای عایق ‌بندی این نوع ساندویچ پانل از فوم پلی استایرن یا همان یونولیت استفاده می‌شود. از لحاظ عایق حرارتی و صوتی در درجه پایین‌تری نسبت به ساندویچ پانل پلی یورتان دارد، اما نسبت به آن هم سبک‌تر است و هم قیمت مناسب‌تری دارد.

ساندویچ پانل پشم سنگ:

عایق این نوع پانل‌ها الیاف پشم سنگ است که ضد حریق بودن آن از مهمترین ویژگی این نوع ساندویچ پانل میباشد. لازم به ذکر است که درجه ضد حریق بودن این نوع، از ساندویچ پانل پلی یورتان PIR هم بالاتر می‌باشد.

انواع ساندویچ پنل در ساخت سوله چیست؟

مزایای ساخت سوله با ساندویچ پنل

  1. سبک بودن سازه سوله که ناشی از وزن کم پانل ساندویچی در مقایسه با دیگر مصالح می باشد.
  2. حمل و نقل ساده پانل ساندویچی امکان به کارگیری آن ها در مناطق صعب العبور جهت احداث، ساخت و پوشش سوله بدون نیاز به کارگران متخصص را فراهم می سازد.
  3. مقاومت زیاد ساندویچ پانل در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله
  4. عایق در مقابل حرارت، برودت ، رطوبت و صدا
  5. مقاوم در برابر آتش سوزی به علت وجود قشرهای بتنی طرفین پانل ساندویچی
  6. نفوذ ناپذیری ساختمان در مقابل حشرات
  7. با توجه به این که برخی از انواع ساندویچ پانل ها خاصیت ضد حریق دارند، ساخت سوله با ساندویچ پانل سازه ای مقاوم در برابر آتش به ما می دهد.
  8. دستیابی به فضای مفید بیشتر به علت ضخامت ناچیز دیوار ساندویچ پانل
  9. آزادی عمل در اجرای طرح های متنوع به علت انعطاف پذیری قطعات پیش ساخته ساندویچ پانل
  10. صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت سوله  به دلیل وزن اندک قطعات سقف و دیوار ساندویچ پانل
  11. صرفه جویی در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و یا زمستان بدلیل جلوگیری از تبادل حرارت و یا برودت و در نتیجه صرف انرژی کمتر
  12. عدم نفوذ نسبی آلودگی صوتی و ایجاد آرامش برای ساکنین ساختمان در شهرهای بزرگ
  13. عدم نیاز به کنده کاری و تخریب تأسیساتی دیوارها و سقف و در نتیجه عدم ایجاد نخاله های انباشته که صرفه جویی در هزینه و وقت را به دنبال دارد .
  14. استفاده از دیوار و سقف ساندویچ پانل در ساختمان سازی ، بهره وری مناسب آهن آلات مصرفی را موجب میگردد .
  15. ساندویچ پانل دیواری معمولا ضخامت کمی داشته که در نتیجه امکان دستیابی به فضای مفید بیشتر را فراهم می کند.

اجرای پوشش سقف سوله با ساندویچ پانل

برای اجرای پوشش سقف سوله از پانل سقفی استفاده میشود که معمولا در ضخامت ۴ الی ۲۰ سانتی متر با فوم تزریقی پلی یورتان سخت (دانسیته ۲±۴۰) تولید میشود. عرض مفید ساندویچ پانل سقفی یک متر و عرض غیر مفید ۱٫۰۸ متر و طول تا ۱۴ متر را معمولا در نظر میگیرند.این پانل در برابر رشد گیاهان و قارچ ها مقاوم بوده و به علت نداشتن بو، عدم ریزش مواد و عدم امکان زندگی حشرات در داخل فوم از بهترین نوع پوشش در سقف سوله های صنعتی به شمار می آیند. پانل های سقفی با ضریب هدایت حرارتی بسیار پایین از نوع بهترین عایق های صنعتی جهت پوشش سقف میباشد.

ساخت سوله با ساندویچ پنل ها چگونه صورت میگیرد؟

اجرای پوشش دیوار سوله با ساندویچ پنل

ساندویچ پانل دیواری بیشتر برای اجرای دیواره سوله, برای اجرای ساختمان پیش ساخته، برای اجرای سرد خانه های صنعتی و دیوارها و پارتیشن های داخلی در پروژه های مختلف معمولا با ضخامت ۴ الی ۱۲ سانتیمتر به کار گرفته میشوند. ساندویچ پانل دیواری دارای دو نوع ورق و دو نوع طرح مخصوص دارای شیار و موج های ریز است. استفاده از لبه‌های کشویی مانند در موقع نصب پانل ها سبب زیبایی و افزایش قدرت تحمل دیواره ها می گردد.

کلام آخر

مصرف انرژی یکی از فاکتور های مهم هزینه در صنایع می باشد. برای بهتر شدن و استفاده مفید از انرژی و راه مهم برای کاهش هزینه ها و افزایش درآمد بهتر است همه چیز را در نظر بگیرید. بنابراین در نظر گرفتن استفاده  از روش هایی که علاوه بر ذخیره انرژی باعث افزایش سرعت ساخت و ساز و همچنین افزایش طول عمر سازه ها میشود، ضروری و مورد نیاز است.

بررسی روش های گوناگون بهینه سازی مصرف انرژی بیانگر این است که انتخاب درست مصالح مورد استفاده برای ساخت و ساز های سوله به عنوان مهمترین عامل در بهینه سازی مصرف انرژی می باشد. انتخاب درست در کاهش مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز ها که در این مقاله منظور ما ساندویچ پانل ها هستند به طور خاص در صنایع از جایگاه ویژه ای برخوردار میباشد. به این معنا که اگر در صنایع های مختلف، اتلاف انرژی در ساخت و ساز ها به حداقل خود برسد، تولید انرژی و به عبارتی مصرف سوخت را میتوان به حداقل رساند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید