کانکس ساندویچ پنل چیست؟

531
کانکس-ساندویچ-پانل

کانکس ساندویچ پنل کانکسی می باشد که از ساندویچ پانل ساخته شده است. کانکس ساندویچ پنل در بین انواع کانکس ها متقاضی زیادی دارد که این مساله به دلیل مزیت های متعددی است که ساندویچ پانل ها دارند. کانکس ساندویچ پانل یک ساختار سبک و مرکب دارد که از دو طرف به دولایه محدود میشود و در وسط آن یک لایه عایق قرار میگیرد. ماده این عایق می بایست بسیار نرم و سبک و دارای خواص فیزیکی خاص باشد.

سطح خارجی ورق ها را می توانند کمی راه راه، مسطح یا با مشخصات خاص دیگر تولید کنند. هسته مرکزی منجر به مقاومت سازه در مقابل بارهای برشی شده و با یک فاصله ای که در میان ورق ها ایجاد میکند، فشار های سطحی را می گیرد. وجود این شرایط در ساندویچ پانل ها باعث دست یابی به بهترین کارایی مکانیکی با کمترین وزن در یک کانکس ساندویچ پانل می شود.

کانکس ساندویچ پنل به لحاظ کیفیت در بالاترین رده کیفی در میان کانکس ها را دارا می باشد. عایق پلی یورتان به کار رفته در کانکس ساندویچ پانل عملکرد تبادل حرارتی این سازه ها را در مقابل هر نوع شرایط جوی به شدت بالا می برد. دیواره ی محکمی که ساندویچ پانل ها دارند و کیفیت رنگی که با طول عمر بسیار بالا دارند، باعث می شود که کانکس ساندویچ پانل را بتوان در پروژه های متعدد استفاده کرد.

مشخصات فنی کانکس ساندویچ پانل

  1. نوع و ضخامت ورق که شامل ورق آلوزینگ، گالوانیزه و آلومینیوم پیش رنگ شده به ضخامت ۰/۵ الی ۰/۷ میلیمتر میباشد.
  2. نوع فوم به کار رفته که شامل فوم های پلی اورتان سخت با دانسیته ۲+۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب میباشد.
  3. ضخامت کانکس ساندویچ پانل که میتواند بر حسب سفارش بین ۴ الی ۲۵ سانتی متر متغیر باشد.
  4. رنگ ساندویچ پانل ها که شامل طیف های رنگی مختلف از جمله سفید، آبی، قرمز، نقره ای، طوسی، کرم، سبز، یشمی، زرد، بنفش میباشد.

چند نوع عایق برای استفاده در جداره های کانکس ساندویچ پنل وجود داشته و بهترین آنها کدام است؟

درواقع نوع اصولی و  عایق مورد تایید، عایق پلی اورتان یا پلی یورتان بوده که به صورت تزریقی میباشد و چگالی یا همان دانسیته فوم نیز حداقل ۴۰ کیلوگرم بر مترمکعب میباشد . به جز این نوع عایق نوع های دیگری نظیر پلی استایرن، پشم سنگ یا پشم شیشه وجود دارند که  مورد تائید نبوده چرا که مزایای عایق پلی اورتان را ندارند و عایق مناسبی برای استفاده در کانکس پانلی محسوب نمی شوند و به نوعی غیر استاندارد و غیر اصولی می باشند.

مزایای استفاده از عایق پلی اورتان در کانکس ساندویچ پانل چیست؟

علت اینکه در بالا ذکر شده که تنها استفاده از عایق پلی اورتان در ساخت کانکس پانلی مورد تائید میباشد، مزایای این نوع عایق بوده که عبارتند از: تحمل حرارت بالا تا ۷۰ درجه سانتیگراد، عدم نفوذ هیچ گونه حشره و جانور به داخل فوم پلی اورتان و ضد حریق بودن این نوع عای ، عدم جذب آب و تبادل حرارتی بسیار بسیار پائین که قابلیت استفاده از این نوع ساندویچ پانل ها را در محیط های بسیار گرم، بسیار سرد و حتی نقاط مرطوب را فراهم نموده است.

انواع ساندویچ پانل ها

ساندویچ پانل به طور کلی دارای سه نوع دیواری، سقفی و سردخانه ای تولید میشود. در تولید ساندویچ پانل سقفی از ضخامت ۴ الی ۲۰ سانتیمتر با فوم تزریقی پلی یورتان سخت استفاده میگرددکه در برابر رشد گیاهان و قارچ ها مقاومت خوبی دارد. همچنین این ساندویچ پانل ضریب هدایت حرارتی پایینی دارد.

ساندویچ پانل دیواری نیز نوعی از مصالح ساختمانی است که از دولایه ورق که بین آنها فوم تزریق شده ساخته میشود که برای پوشش دیوار، پوشش دیواره های فضاهای صنعتی، کانکس ها و مصارف دیگر استفاده میشود و آخرین نوع ساندویچ پانل، سرد خانه ای میباشد که دارای ضخامت ۸ تا ۲۰ سانتیمتر بوده که با توجه به نیاز کاربر ساخته میشود. همچنین این پانل ترکیب هسته یورتان بین دولایه ورق فلزی میباشد که این ماده بسیار سخت و شکننده بوده و به همین دلیل به تنهایی قابل استفاده نیست.

ساندویچ-پانل-کانکس

ساندویچ پانل های سقفی

ساندویچ پانل های سقفی دارای ضخامت ۴ تا ۲۰ سانتی متر هستند و با فوم تزریقی پلی یورتان سخت با دانسیته ۲±۴۰ تولید می شوند. این پانل ها در مقابل رشد قارچ ها و گیاهان مقاوم بوده و دارای ضریب هدایت حرارتی پایینی می باشد. معمولا عرض مفید پانل سقفی را ۱٫۰۸ متر در نظر میگیرند.

ساندویچ پانل های دیواری

این ساندویچ پانل ها از دو لایه ورق که میان آن ها فوم تزریق شده، تشکیل می شوند. ساندویچ پانل دیواری جهت پوشش دیوار به کار گرفته می شود. به عنوان مثال جهت پوشش دیواره های فضاهای صنعتی، کانکس ها، سردخانه ها، ساختمان های پیش ساخته و … مورد استفاده قرار گرفته میشوند. این نوع ساندویچ پانل ها دارای عرض مفید ۱٫۱۴ متر و ضخامت ۴ تا ۲۰ سانتی متر می باشند.

انواع کانکس های ساندویچ پنل:

  1. کانکس های متحرک (mobile conex): که دارای چرخ می باشد و قابلیت حرکت و جابجایی را دارد.
  2. کانکس های ثابت (fixed conex): که می توان برای مدت زمان زیادی در یک جای ثابت از آنها استفاده کرد.

کانکس ساندویچ پانل

مزایای کانکس ساندویچ پانل چیست؟

از مزایای کانکس ساندویچ پانل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. طول عمر بالای آن و استفاده در هر نوع شرایط جوی
  2. صرفه جویی در انرژی
  3. کاهش هزینه های ساخت و ساز
  4. مقاوم در برابر زلزله به واسطه جذب انرژی همانند دیوار برشی
  5. عایق حرارتی، رطوبتی، صوتی با رنگ بندی های متنوع
  6. سهولت در اجرای تاسیسات
  7. مناسب برای تمام اقلیم ها
  8. ساندویچ پانل هایی که در کانکس به کار برده می شود باعث جلوگیری از نفوذ باران یا هر عامل طبیعی دیگر در این کانکس ها می شود.
  9. مقاومت بالا در مقابل حلال ها و عدم خورندگی در محیط های اسیدی و بازی.
  10. قابلیت انعطاف پذیری بالا جهت استفاده در طرح های خاص
  11. هزینه کم و مقرون به صرفه نسبت به مصالح سنتی
  12. قابل شست و شو بودن

کاربرد کانکس ساندویچ پنل:

ساندویچ پانل ها از پر استفاده ترین مصالح در ساخت کانکس هستند. خرید کانکس ساندویچ پانل به دلیل کاربردهای فراوان و قیمت مناسبی که دارد، نسبت به سایر کانکس ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است و همچنین برای داشتن عایقی مقاوم در کانکس ها از ساندویچ پانل ها استفاده می شود. از موارد استفاده کانکس ساندویچ پانل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کانتینر ها
  2. پشت بند تریلرها
  3. اورژانس
  4. آزمایشگاه ها
  5. بیمارستان های صحرایی
  6. استفاده در مدارس
  7. مکان های خصوصی یا عمومی
  8. سردخانه های صنعتی و نیمه صنعتی
  9. سوله های کارخانجات و سازه های فضایی
  10. سقف کاذب و مکان های سر پوشیده

کانکس-ساندویچ-پانل

تفاوت کانکس ساندویچ پنل با کانکس معمولی

  1. تفاوت کانکس ساخته شده با ساندویچ پانل با کانکس معمولی در نوع عایق استفاده شده در آنهاست. در کانکس معمولی از عایق پلی استایرن یا همان یونولیت استفاده می شود، در حالی که در ساخت کانکس ساندویچ پانل از فوم تزریقی پلی یورتان استفاده میشود که این فوم نسبت به پلی استایرن عایق مقاوم تری در برابر گرما، سرما و رطوبت میباشد.
  2. تفاوت دیگری که کانکس ساندویچ پانل با کانکس معمولی دارد در جنس و نوع دیواره های درونی و بیرونی میباشد. در ساخت کانکس معمولی برای دیواره های درونی از دیوار پوش استفاده می کنند و دیوار بیرونی از جنس ورق گالوانیزه است اما در ساخت کانکس ساندویچ پانل، دیواره های درونی و بیرونی از ورق گالوانیزه ساخته می شود و نیازی به دیوارپوش ندارد.
  3. تفاوت کانکس ساندویچ پانل با کانکس معمولی، قیمت آنها است که کانکس ساندویچ پانل قیمت بالاتری نسبت به کانکس معمولی دارد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید