ساندویچ پانل چه کاربردی دارند؟

570
ساندویج-پانل

ساندویج پانل چیست ؟

ساندویچ پانل یک ساختار سبک و مرکب است که از دو طرف به دو لایه محدود شده و در وسط یک لایه عایق قرار دارد. که ماده عایق می بایست بسیار نرم و سبک و دارای خواص فیزیکی خاص باشد و به دو گروه سقفی و دیواری تقسیم می شوند و جایگزین بسیار مناسبی برای دیوارها و تیغه های آجری و سفالی می باشند.

از مزایای اصلی پانل های ساندویچی برای مصارف ساختمانی می توان موارد زیر را نام برد:

سبکی : به علت استفاده از مواد سبک در لایه میانی این پانل ها، وزن آن به شدت کاهش می یابد. یک دیواره ساندویچی در مقایسه با نمونه مشابه سیمانی یا آجری گاه تا ۵۰ برابر سبک تر است. این مسئله به ویژه در سبک سازی بنا، مقابله با زلزله و کاهش هزینه زیرسازی بسیار مهم است.

مقاومت بالا : علیرغم سبکی فوق العاده ساندویچ پنل، این محصولات مقاومت فوق العاده ای را در برابر انواع فشارها و ضربه ها دارند. این پانلها نیروی وارده را به خوبی جذب کرده و مقاومت بالاتری نسبت به چوب از خود نشان می دهند. این مسئله در ساخت دیواره ها و سقف های کاذب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی : این قبیل پانل ها بر خلاف دیوارهای متداول بتنی در برابر رطوبت و شرایط خورنده محیطی دچار آسیب های ناشی از خوردگی نمی شوند. این مسئله باعث حداقل شدن هزینه تعمیر و نگهداری می گردد. در مقایسه با پارتیشن های چوبی، این پانل ها از طول عمر چندین برابر در محیطهای مرطوب برخوردارند. همچنین به علت عدم پوسیدگی، از نظر بهداشتی نیز مطمئن بوده و جای نگرانی برای تجمع میکروب در ساختمان باقی نمی گذارد.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل پلی استایرن : 

این عایق ها از لحاظ صوتی و حرارتی نسبت به سایر ساندویچ پانل ها در درجه نسبتا پایین تری قرار داشته اما قیمت پایین و سبک وزن بود از ویژگی های بارز ساندویچ پانل های پلی استایرن بوده است.همچنین ناگفته نماند که برای عایق بندی در این نوع از ساندویچ پنل از یونولیت استفاده می شود.

 ساندویچ پانل پلی یورتان :

این نوع از ساندویچ پانل ها ویژگی ها و مزیت های نسبتا بیشتری نسبت به سایر را دارا می باشد که از این مزیت ها می توان به مشخصاتی مانند :عایق در برابر صوت ، مقاوت بسیار بالا در برابر وزن و رطوبت ، عایق حرارت و سبک وزن بودن اشاره کرد.برای عایق بندی این ساندویچ پانل ها از دو روش تولید استفاده می گردد. روش اول PIR و روش دوم PUR به همراه گاز B141 نامیده می شود.

ساندویچ پانل پشم سنگ :

اصلی ترین ویژگی این نوع از پانل ها ضد حریق بودن آنها به دلیل استفاده از الیاف پشم سنگ در ایجاد عایق می باشد. نا گفته نماند که این نوع پنل از لحاظ ضد حریق بودن از سایر ساندویچ پانل های ذکر شده بالاتر و بهتر می باشد و در بیشتر مکان ها می تواند کاربرد داشته باشد.

کاربرد ساندویچ پانل :

استفاده از ساندویچ پانل در انواع سرد خانه ها و صنایع برودتی دفاتر کارگاهی درمانگاه صحرایی سرویس بهداشتی نمازخانه و محیط آموزشی ، تعمیرگاه سیار ، پست نگهبانی ، ویلا های یک و دو طبقه- واحد های امدادی در زمانهای بحرانی مانند زلزله ساخت انواع سوله ، دیوار و سقف سالن های تولید، ساختمان های اداری و هتل ها ، خانه ها و ویلاهای ، ساندویچ پانل در صنایع ، پوشش سوله، باشگاه و سرد خانه ، واحد های امدادی در زمانهای بحرانی مانند زلزله ساخت انواع سوله ، مسکونی ، انبار غلات ، مدارس و درمانگاه های سیار ،سردخانه گوشت و لبنیات ، خانه های سیار و کاروان ها ، استخرهای سرپوشیده و سالن های ورزشی ، دیوار و سقف ساختمان های صنعتی ، دیوار و سقف کاذب و دیوار تقسیم داخلی و اتاق های اداری در کارخانه ها می باشد.

ساندویچ-پانل-پیچ-مخفی-1-1 حتما بخوانید : ساندویچ پانل پیچ مخفی

همچنین ساندویچ پنل ها کاربردهای گوناگونی دیگری هم در صنایع مختلف دارد ازجمله ساخت کانکس، کانتینر، کانکس های یخچال دار ثابت و متحرک، سازه و خانه پیش ساخته، کمپ ها اسکان موقت، سوله، سازه فلزی ، سازه فضایی ، انبار و بار انداز، مجتمع های ورزشی، کارخانه صنعتی و تولیدی، سردخانه های صنعتی و نیمه صنعتی،ساختمان های اداری و تجاری و کلیه سازه ها و ساختمان ها با کاربردهای گوناگون میباشد.

مزایا و ویژگی های ساندویچ پانل :

این محصولات داری ویژگی هایی از جمله وزن سبک بین ۱۲ تا ۳۰ کیلوگرم بر متر مربع که درنتیجه می توان فوندامنت و سازه را نیز به همین نسبت سبک تر در نظر گرفت , سرعت حمل و نقل و سهولت نصب ساندویچ پنل ها در ارتفاع , مقاومت زیاد در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله . عایق در برابر سرما ، گرما ، رطوبت و صدا .

دستیابی به فضای مفید بیشتر به علت ضخامت ناچیز دیوارهای ساندویچ پانل . صرفه جویی در هزینه پی سازی و اسکلت ساختمانهای بلند به دلیل وزن اندک سقف و دیوار از ساندویچ پنل ها. صرفه جویی در هزینه های سرمایش و گرمایش ساختمان به دلیل جلوگیری از تبادل سرما و گرما و در نتیجه صرف انرژی کمتر . عبوردادن لوله های آب و فاضلاب و کابل های برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه های پانل ها . زیبایی محصول و تنوع رنگ .

سهولت پاکیزگی و نگهداری. مناسب برای دیوارهای نما ، سقف های نما ، دیوارهای میانی .بهداشتی و قابل شستشو ، سهولت در تغییر و تعویض پانل ها ، تنوع و زیبایی در طرح و رنگ ، مقاوم در برابر زلزله بواسطه جذب انرژی همانند دیوار برشی و وزن سبک انبساط و انقباض بسیار پایین حمل و نقل و نصب سریع و آسان عایق حرارتی، رطوبتی، صوتی سهولت در اجرای تاسیسات مناسب برای تمام اقلیم ها ضد قارچ کپک و پوسیدگی قابل شستشو و بهداشتی عدم نیاز به قالب بندی تنوع رنگ ، پوشش دیوار و سقف سوله و ساختمان های صنعتی , پوشش سقف و دیوار کانتینر های حمل و نقل , پوشش سقف و دیوار انواع سرد خانه های ثابت و متحرک , پوشش سقف و دیوار کانکس های ثابت و متحرک و پوشش سقف ودیوار انبار و سیلو .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید