چک لیست جدول گذاری و اجرای مسیر پیاده رو

4150
اجرای مسیر پیاده رو

چک لیست جدول گذاری و اجرای مسیر پیاده رو

بررسی صحت اجرای عملیات که شامل پیش نیازها و عملیات مستقیم و مرتبط با عملیات جدول گذاری و اجرای مسیر پیاده رو می شود، دارای موارد متعددی است که در ادامه به آن پرداخته شده است. همه موارد در متن چک لیست جدول گذاری و اجرای مسیر پیاده رو موجود می باشد که در ۱۵ بند به آن اشاره گردیده است.

جدول گذاری و آبروسازی

جدول گذاری و آبروسازی با هدف تقسیم محوطه به خیابان‌های اصلی و فرعی، پیاده‌روها، فضاهای سبز و بالاخره جمع آوری سطحی انجام می شود. در هر مورد جزئیات اجرایی و نحوه اجرای عملیات، باید در نقشه‌های اجرایی و مشخصات فنی خصوصی ذکر شود، پیمانکار موظف می باشد پس از تسطیح و رسیدن به رقوم‌ های مورد نظر نسبت به جدول گذاری و آبروسازی اقدام کند.

اجرای جدول گذاری

مصالح جدول گذاری و آبروسازی

برای جدول گذاری اغلب از قطعات بتن پیش ساخته و در برخی موارد با توجه به شرایط کار از بتن درجا استفاده می گردد. با توجه به ارتفاع کم جدول های بتنی، عموماً این جداول بدون آرماتور بوده و چنانچه ارتفاع کارگذاری جدول زیاد و رانش خاک قابل توجه باشد، باید از جدول های بتن مسلح استفاده کرد.

به منظور جمع آوری آب ‌های سطحی راه‌ های ارتباطی و خیابان‌ها می‌توان از کانیو و با مقاطع v شکل یا نیم دایره از بتن پیش ساخته یا درجا استفاده کرد. چنان چه از جدول گذاری به صورت سرپوشیده به منظور جمع آوری آب‌های سطحی استفاده شود، باید در فواصل معین و بر اساس نقشه‌های اجرایی، دریچه‌های تخلیه و جمع آوری آب‌های حاصل از شستشوی خیابان و آب‌های باران به صورت دریچه‌های افقی، عمودی یا ترکیبی از این دو را پیش بینی کرد.

روش اجرای عملیات جدول گذاری و آبروسازی

برای اجرای عملیات جدول گذاری پیمانکار ابتدا محور خیابان‌ها و پیاده روها را میخ‌کوبی نموده و پس از ارزیابی و برداشت نیمرخ طولی با توجه به خط پروژه و رقوم میخ‌های برداشت شده، رقوم کف تمام شده جدول گذاری را مشخص کرده و بر اساس رقوم‌های خواسته شده، اقدام به خاکبرداری محل جداول می نماید. مسیر دقیق جدول گذاری در خطوط مستقیم و قوس‌ها، باید با رنگ کاملاً مشخص گردد. جدول گذاری باید روی پی مستحکم و یکنواخت انجام شود.

در نقاطی که به علت تراز زمین و نامناسب بودن خاک زیر پی، خاکبرداری اجتناب ناپذیر باشد، پس از خاکبرداری باید تا تراز مورد نظر با مصالح مناسب نظیر سنگ و ملات یا شفته زیرسازی صورت گیرد. در صورتی که به دلایلی و بر اساس نقشه‌های اجرایی ارتفاع جدول گذاری یکنواخت نباشد و نتوانیم از جداول پیش ساخته استفاده نماییم، باید جدولسازی با بتن درجا اجرا گردد، جدول‌های پیش ساخته باید پس از تراز و نصب، بندکشی و کامل شود.

اجرای عملیات جدول گذاری

پیاده ‌رو سازی

به تمامی راه‌ های ارتباطی کنار محوطه ساختمان‌ها و راه‌ های ارتباطی دسترسی که عبور ماشین آلات بر روی آن مجاز نباشد، پیاده‌رو می گویند. عملیات پیاده روسازی شامل دو قسمت زیرسازی و روسازی می باشد.

روش اجرای مسیر پیاده رو

آماده سازی بستر و زیرسازی پیاده ‌رو

برای زیرسازی پیاده رو ابتدا باید عملیات خاکبرداری و خاکریزی بر اساس نقشه‌های اجرایی و رقوم‌ های خواسته شده اجرا شود، و در صورتی که برای رسیدن به تراز مورد نظر تنها به عملیات خاکبرداری نیاز باشد، باید خاکبرداری محل تا رسیدن به زمین با مقاومت کافی ادامه داده شود و خاکبرداری ‌های اضافه بر نقشه‌های صورت جلسه اضافه شود. در نهایت اضافه خاکبرداری تا رسیدن به تراز زیر پی با مصالح مناسب نظیر شفته آهکی، سنگ چین و سایر مصالح مورد تأیید، ساخته و آماده می گردد.

انواع زیر سازی پیاده رو

۱-زیرسازی با شفته آهکی

از شفته آهکی به عنوان زیرسازی پیاده‌روها با قشر زیراساس استفاده می گردد. شفته آهکی از خاک محل و از مصالح موجود حاصل از خاکبرداری ساخته می‌شود. با توجه به نوع خاک محل، دانه بندی و میزان رس موجود در آن، آهک به مقدار و کیفیت مناسب به مخلوط اضافه می گردد.

در نتیجه این اختلاط یون‌های کلسیم موجود در آهک توسط ذرات رس جذب شده و این ذرات به ذرات بزرگتر تبدیل می‌شوند و در نتیجه میزان حد خمیری خاک رس افزایش یافته و در مرحله بعدی سخت شدن، با تشکیل آلومینات و سیلیکات کلسیم شفته آهکی به دست می آید. هرچه درجه حرارت محیط بالاتر باشد، سخت شدن شفته آهکی سریع تر صورت می‌گیرد، از این رو توصیه می‌شود شفته آهکی در مناطق گرم به کار گرفته شود.

🔔 حتما بخوانید: چک لیست زیر سازی خیابان

۲-زیرسازی با مخلوط رودخانه‌ای

به منظور زیرسازی پیاده‌روها می‌توان از مخلوط رودخانه‌ای نیز استفاده کرد. مشخصات مخلوط از نظر بزرگترین قطر مصالح و میزان خاک ریزدانه (گذرنده از الک نمره ۲۰۰)، باید بر اساس مندرجات مشخصات فنی خصوصی اجرا گردد. مخلوط باید با ضخامت‌های تعیین شده در مشخصات روی بستر پیاده رو، پخش و تنظیم شده و تا تراکم مورد نظر با وسایل مناسب و مورد تأیید کوبیده شود.

۳-زیرسازی با بلوکاژ

در مواردی که اهمیت کمی دارد و در صورت تأیید دستگاه نظارت برای زیرسازی پیاده‌روها می‌توان از بلوکاژ استفاده شود. در این حالت سطح پیاده‌رو با چیدن قلوه‌های درشت به ضخامت ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر پوشانیده می گردد و برای پر کردن خلل و فرج آنها و قفل و بست بهتر، شن و ماسه ریزدانه روی قلوه سنگ‌ها، پخش و تا تراکم مورد نظر کوبیده می گردد تا اینکه فضای خالی کاملاً پر گردیده و یک سانتیمتر شن و ماسه روی تمامی سطوح را بپوشاند.

چک لیست اجرای مسیر پیاده رو

روسازی پیاده‌رو

روسازی پیاده رو برای محافظت و پوشش پیاده‌رو ها را در مقابل عوامل جوی و فرسایش اجرا می کنند. پس از انجام عملیات زیرسازی بر اساس مندرجات این بخش، عملیات روسازی باید بر اساس نقشه‌های اجرایی و مشخصات فنی خصوصی انجام شود. روش های  اجرای روسازی پیاده رو به شرح زیر می باشد:

  • آسفالت
  • فرش‌های موزائیکی یا سیمانی (آجرهای موزائیکی و سیمانی)
  • بتن درجا

چک لیست جدول گذاری و اجرای مسیر پیاده رو

چک لیست جدول گذاری و اجرای مسیر پیاده رو شامل موارد زیر می باشد:

  1. پیاده کردن نقشه و تعیین مسیر و رقوم و شیب
  2. لوله کشی، کابل کشی و یا غلاف گذاری تاسیسات در محل تقاطع ها
  3. کنترل کیفیت، ابعاد و سطح جداول ارسالی
  4. عملیات خاکی و تراکم تا حد ۹۰% جهت رسیدن به کد زیر بتن مگر
  5. اجرای بتن مگر زیر جداول در محل مورد نظر طبق مشخصات فنی
  6. کنترل شیب بتن مگر با نقشه های اجرایی
  7. اجرای جداول به صورت ریسمانی در محل و فواصل مشخص
  8. اجرای ماهیچه پشت جداول و کنترل عیار طبق دستورکار
  9. کنترل شیب عرضی پیاده روها و مجرای هدایت آب به جوی
  10. پیش بینی محل پله، روگذرها، دراپ ها در صورت وجود
  11. کنترل لیسه ای و شیب کف جویها
  12. بندکشی جداول و تامین رطوبت لازم طبق دستورکار
  13. اجرای لایه ساب بیس و بیس در ضخامت های ۱۰ سانتی و تراکم مورد نظر
  14. کنترل شیب عرضی پیاده رو
  15. پاکسازی و حمل مصالح مازاد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید