چک لیست زیر سازی خیابان

1305
عملیات زیر سازی راه

عملیات ساختمانی زیر سازی خیابان ها (مسیر سواره)

انجام عملیات ساخت زیر سازی خیابان ها در مراحل مختلفی صورت می گیرد و همینطور چک لیست زیر سازی خیابان شامل موارد متعددی می باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

مراحل اجرای زیر سازی مسیر سواره رو خیابان ها

۱- انتخاب یک پیمانکار به وسیله انجام مناقصه

۲- انتخاب یک ناظر از طرف مشاور به منظور اجرای صحیح پروژه و امانت دار کارفرما ( نظارت ).

۳- بازدید ناظر و پیمانکار از محور راه و کنترل علامت گذاری و بررسی پیکتاژ و میخ های فاز دوم و تحویل مسیر به پیمانکار توسط مشاور و انجام صورت جلسه تحویل.

۴- تمیز کردن مسیر از بوته، ریشه، درخت و … ( به وسیله بلدوزر، دو تراکتور که با زنجیر به هم متصل شده اند )

۵- برداشت خاک های نباتی به عمق ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر و انبار کردن آن در محل های خارج از محور راه.

۶- آب پاشی کف بستر ( SUBGRADE ) و سپس غلتک زدن آن به طوری که کف کوبیده شود.

۷- زیر و رو کردن خاک و آب به قدری که با هم مخلوط شوند. سپس از پهن کردن خاک مناسب لایه های خاکریز ( لایه زیرین زیر اساس ) توسط گریدر صورت می گیرد.

۸- بعد از اضافه کردن مواد تثبیت کننده ( آهک، سیمان، خاکستر زغال و … ) به آنها آب بهینه اپیتمم می زنند و مجددا خاک بستر را زیر و رو کرده و می کوبند تا تراکم مورد نیازبه دست اید.

۹- تعیین رطوبت طبیعی خاک در مسیر ( انجام آزمایش صحرایی)

۱۰- ریختن خاک های زیر اساس ( SUBBASE ) بر روی بستر آماده شده.

۱۱- خاک ها به صورت کپه که به نام ( ریسه کردن ) گفته می شود، ریخته می شود.

۱۲- پهن کردن خاک زیر اساس به وسیله ماشین گریدر

۱۳- هر قشر راهسازی ممکن است شامل چندین لایه باشد. از خود مصالح کنار راه برای خاکریز استفاده می شود.

ضخامت لایه های زیرسازی به صورت زیر است:

  • حداکثر ضخامت هر لایه اساس ۱۵ سانتی متر
  • حداکثر ضخامت هر لایه زیر اساس ۲۰ سانتی متر
  • حداکثر ضخامت هر لایه خاکریز ۳۰ سانتی متر 
    لایه خاکریز: لایه ای است که ممکن است در زیر لایه زیر اساس قرار گیرد به عبارتی ممکن است وجود داشته باشد و یا وجود نداشته باشد.

۱۴-بعد از پهن کردن خاک مقدار آب مورد نیاز به منظور رساندن رطوبت خاک به رطوبت بهینه ( OPTIMUM ) به وسیله ماشین آبکش را به آن اضافه می کنند.

۱۵-مخلوط کردن آب و خاک به وسیله گریدر

۱۶-معمولا در دفتر مشخصات خصوصی پیمان دو عدد داده می شود:

  1. درصد تراکم
  2. مقدار آب اپیتم به صورت ۲٪ + آب اپیتم = W.OPT این آب حداکثر وزن مخصوص یا حداکثر مقاومت را به خاک می دهد.

درصد تراکم لایه های مختلف از اقشار مختلف به شرح زیر است:

  • اساس (Base) دارای درصد تراکم ۹۸-۱۰۰ درصد
  • زیراساس (Subase) دارای درصد تراکم ۹۵-۹۸
  • خاکریز (EMBank memt) دارای درصد تراکم ۹۴-۹۶
  • بستر راه (Subgrade) دارای درصد تراکم ۹۲-۹۴ 

۱۷- غلتک زدن راه از لبه خارجی شروع شده و به وسط راه خاتمه می یابد ( به علت شیب عرضی سطح جاده )

عملیات زیر سازی ساخت راه

۱۸- هر عبور غلتک حداقل می بایست ۵۰ سانتی متر عبور قبلی را پوشش دهد. ( اورلب ۵۰ سانتی متر باشد )

۱۹- حداقل عبور غلتک ۵ و حداکثر ۱۰ عبور می باشد و در قوس ها باید غلتک زنی از لبه داخلی قوس شروع شود. وزن غلتک دارای وزن ۱۲ تا ۱۵ تن در نظر گرفته شود. هنگامی که مسیر قبلا به وسیله غلتک کوبیده شده، اگر بعد از چند سال هیچ نوع گیاهی در آن رشد نکرده باشد این خاک به حد کافی دارای تراکم است.

۲۰- بعد از غلتک زنی، کنترل به وسیله آزمایش های زیر صورت می گیرد:

  • قیف و ماسه
  • کیسه آبی ( برای کیسه می توان از کیسه فریزر ) استفاده کرد.
  • روغن با غلظت های بالا 

۲۱- در صورت نرسیدن تراکم به تراکم خواسته شده اقدامات خواسته شده اقدامات زیر بایستی صورت گیرد.

  • افزایش عبور غلتک
  • کاهش سرعت غلتک که سرعت بهینه آن ۵ km/h می باشد.
  • افزایش یا کاهش وزن غلتک: افزایش وزن، به علت کم وزنی باعث عدم تراکم خواسته شده می شود.
  • تغییر نوع غلتک

۲۲- بعد از اتمام لایه های قشر زیر اساس SUB BASE خاکهای اساس را بر روی آن انبار می کنند .

۲۳- لایه های قشر اساس هرکدام به ضخامت ۱۵ سانتی متر بعد از کوبیده شدن ، پهن و عینا” شبیه آنچه برای زیراساس بیان شده اجرا می گردد .

۲۴- بعد از اتمام قشر اساس بر روی آن یک لایه قیرمذاب به نام پریمکت پخش می کنند.

۲۵- بعد از اتمام قشر زیر اساس خاک های مناسب اساس را برروی سطح آماده شده زیر اساس کپه می کنند و طبق طی کردن مراحل قبل لایه اساس را بر روی زیر اساس اجرا می کنند.

چرا باید قبل از اجرای عملیات زیر سازی مسیر سواره از چک لیست عملیات زیر سازی مسیر سواره خیابان استفاده کرد؟

پیمانکار متعهد است که نقشه ها، امتدادها و محورها را با نظارت مهندس مشاور پیاده کند و درستی آنها را با مهندس مشاور صورتجلسه نماید. از طرفی عملیات اجرای پیمانکار، همیشه باید زیر نظر و با اطلاع مهندس مشاور انجام شود. بنابراین تهیه و تنظیم چک لیست عملیات زیر سازی مسیر سواره خیابان که در حکم تایید کیفیت پیش نیازهای انجام عملیات اجرایی می باشد، جز موارد ضروری در انجام هر پروژه ای می باشد.

عملیات راه سازی

چک لیست عملیات ساختمانی زیرسازی خیابان ها (مسیرسواره)

  1. کنترل میخ های آکس و محل مناسب reference ها درکناره خیابانهای محوطه
  2. کنترل خاکبرداری تا بستر پروژه
  3. کنترل تراکم بستر پروژه نسبت به مشخصات  نقشه
  4. کنترل چشمی ضخامت لایه های خاک ریزی و دانه بندی آنها
  5. کنترل آزمایش تراکم لایه های خاک ریزی شده
  6. کنترل اسلیوگذاری های لازم جهت عبور کابل و لوله های تاسیسات درلایه های خاک ریزی
  7. کنترل مطابقت شیب عرضی و طولی خیابان ها با نقشه ها
  8. کنترل اجرای کانیوها و جویها و …….. درمطابقت با نقشه ها
  9. کنترل تامین مصالح ساب بیس از محل مشخص شده
  10. کنترل تراکم لایه ساب بیس با نقشه ها
  11. کنترل ضخامت لایه ساب بیس با نقشه ها
  12. کنترل مشخصات و دانه بندی مصالح ساب بیس.
  13. کنترل عدم دامنه خمیری بیش از ۶%
  14. کنترل تامین مصالح بیس ازمحل مشخص شده
  15. کنترل تراکم لایه بیس با نقشه ها
  16. کنترل ضخامت لایه بیس با نقشه ها
  17. کنترل مشخصات و دانه بندی مصالح بیس
  18. کنترل حد روانی حداکثر ۲۵%

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید