چک لیست قالب بندی و آرماتور گذاری سقف بتنی–دال

1908
سقف-دال بتنی

چک لیست قالب بندی و آرماتور گذاری سقف بتنی–دال در ۱۵ ردیف به آن اشاره شده که در ادامه به آن و پیوست چک لیست قالب بندی و آرماتور گذاری سقف بتنی-دال می پردازیم. سقف بتنی با دال سقف بتنی رایجی می باشد که بیشتر برای ساختمان های با اهمیت زیاد طراحی می کنند. این نوع سقف، پکپارچه بتنی بوده  و هیچگونه مصالح دیگری به غیر از بتن و آرماتور در آن بکار نمی رود.

انواع دال بتنی

سقف دال بتنی در انواع زیر اجرا می شود:

دال بتنی یک طرفه

در صورتی که نسبت دهانه بزرگ تر به دهانه کوچک تر بیشتر از ۲ باشد و دال بر روی دو لبه مقابل قرار گیرد، از نوع یک طرفه خواهد بود. در این دال انتقال بارهای وارده در جهت طولی هستند و اگر تکیه گاه هایی دال را در چهار ضلع آن پشتیبانی کنند، این دال نیز یک طرفه است. در هر دو حالت تنها در راستای دهانه های کوچکتر، آرماتورها باید نصب گردند.

دال بتنی دو طرفه

اگر نسبت دهانه بزرگ تر دال نسبت به دهانه کوچک تر آن از ۲ کمتر باشد و دال به واسطه تکیه گاه در چهار ضلع خود پشتیبانی گردد می توان گفت از نوع دو طرفه خواهد بود. در این دال، آرماتورهای اصلی باید در هر دو جهت اجرا گردند، زیرا نیرو هم در راستای طولی و هم عرضی منتقل می گردد.

روش های پرداخت دال بتنی

دال بتنی به روش های گوناگون پرداخت می شود:

۱-تراز کردن دال بتنی

تراز نمودن به معنای پاک کردن بتن اضافی از سطح رویی به منظور دستیابی به تراز مناسب می باشد.

۲- T کشی یا شمشه کشی

در این روش از یک T یا شمشه برای از بین بردن پستی و بلندی های سطح و همچنین برای فرو بردن دانه های درشت به داخل دال های بتن استفاده می کنند. این روش بعد از عملیات تراز کردن انجام می شود.

۳- لبه کشی و درزکشی

لبه کشی در طول تمام درزهای جدا کننده در دال های بتنی بیرونی و در کف هایی مانند ماشین روها و پیاده روها ضروری می باشد. لبه کشی باعث متراکم شدن دال بتنی مجاور قالب می شود که این امر استحکام دال بتنی را در برابر پوسیدگی و خرد شدگی بالا می برد.

اجرای سقف دال بتنی

چرا باید قبل از اجرا چک لیست قالب بندی و آرماتور گذاری سقف بتنی–دال را به تأیید نظارت مقیم برسانیم؟

طبق بند “ب” ماده ۱۹ شرایط عمومی پیمان، پیمانکار متعهد است که نقشه ها، امتدادها و محورها را با نظارت مهندس مشاور پیاده کند و درستی آنها را با مهندس مشاور صورتجلسه نماید. همچنین طبق بند “الف” ماده ۳۲ شرایط عمومی پیمان در خصوص نظارت بر اجرای کار، عملیات اجرای پیمانکار، همیشه باید زیر نظر و با اطلاع مهندس مشاور انجام گردد. بنابراین تهیه و تنظیم چک لیست که در حکم تآیید کیفیت پیش نیازهای انجام عملیات اجرایی می باشد، در شرایط عمومی پیمان مورد تأیید قرار گرفته است.

چک لیست قالب بندی و آرماتور گذاری سقف بتنی–دال

  1. تهیه چک لیست کنترل آرماتورها
  2. کنترل نوع و قطر آرماتورها
  3. کنترل ابعاد و تراز قالبها و خیزمنفی
  4. کنترل عدم زنگ زدگی میلگردها
  5. کنترل لبه ها ازنظر دریک خط بودن و هم راستائی با لبه طبقه زیرین و همخوانی با نقشه
  6. کنترل جکها و پایه های اطمینان
  7. کنترل درزهای قالبها مخصوصا” درمحلهای درزاجرائی
  8. پیش بینی ورقه های فلزی درمحل های موردنیاز
  9. کنترل طول، فواصل و قطر میلگردهای اصلی، انتظار و تقویتی
  10. کنترل فواصل اورلپ و بستن میلگردها
  11. کنترل فاصله دهنده ها و پوشش کافی بتن روی میلگرد
  12. پیش بینی محل قطع بتن منطبق با آئین نامه
  13. کنترل اسلیوها و بازشوها و آرماتورهای تقویتی آنها
  14. کنترل تمیزبودن قالبها از مواد رهاساز
  15. کنترل میلگردهای انتظار از نظرشکل و نوع

چک لیست قالب بندی و آرماتور گذاری سقف بتنی–دال

پیوست چک لیست قالب بندی و آرماتور گذاری سقف بتنی – دال

◄۹-۷-۴-۹- بتن ریزی دال ها و سقف ها

بتن ­ریزی در دال­ها باید در یک جهت و بطور متوالی انجام شود. محموله­های بتن نباید در نقاط مختلف سطح و به صورت پراکنده ریخته و سپس پخش و تسطیح شوند. همچنین بتن نباید در یک محل و در حجم زیاد تخلیه و سپس به طور افقی در طول قالب حرکت داده شود. با توجه به حجم بتن و روش­های حمل و تخلیه، عملیات باید به صورتی انجام شود که تا حد امکان از بوجود آمدن اتصال سرد در دال­ها پرهیز گردد. در عملیات بزرگ باید محل ختم بتن­ریزی از قبل تعیین و در نقشه­های اجرایی مشخص شود و عملیات تا محل درزهای ساختمانی ادامه یابد. چنانچه در اثر بروز اشکالات قطع بتن­ریزی حادث شود باید محل قطع بتن­ریزی برای عملیات بتن­ریزی آماده شود.

کلام آخر

طراحی دال های یک و دو طرفه صرفاً به محاسبه مقدار میلگرد های خمشی آن ها محدود نمی شود. بلکه بایستی با جزئیات میلگرد گذاری دیگری که بر اساس رفتار دال و ویژگی های ذاتی مصالح پایه ریزی شده است، توجه کرد.

جزئیات آرماتور بندی دال، علاوه بر ضوابط اصلی، که محاسبات آرماتورهای خمشی اصلی آن ها می باشد؛ خود به دو دسته ی زیر تقسیم می شود:

  • ضوابط کلی آرماتورگذاری
  • جزئیات ویژه آرماتور گذاری دال های با تیر و بدون تیر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید