چک لیست اجرای آسفالت رویه خیابان

3805
مراحل اجرا آسفالت

چک لیست اجرای آسفالت رویه خیابان(سواره رو)

بررسی صحت اجرای عملیات که شامل پیش نیازها و عملیات مستقیم و مرتبط با آسفالت رویه خیابان ها (سواره رو) می گردد، دارای گزینه های متنوع و متعددی می باشد که ادامه به سر فصل های آن اشاره ای کوتاه نموده و بررسی دقیق را به متن چک لیست اجرای آسفالت رویه خیابان واگذار می کنیم که همه این موارد را در چند ردیف کنترل نموده است.

مراحل اجرای آسفالت رویه خیابان ها

۱-آماده سازی سطح خیابان

قبل از حمل و پخش آسفالت، مسیر عملیات باید با توجه به میزان تولید و برنامه زمان بندی کار از هر جهت آماده و مهیا گردد. اگر آسفالت روی قشرهای شنی، زیراساس و اساس شکسته اجرا شود، باید قبلاً هرگونه پستی و بلندی و ناهمواری ها را به نحو مطلوب مرمت کرده، اندود نفوذی قیری (پریم‌کت) را بر اساس نقشه‌ های اجرایی، اجرا کنیم.

چنانچه عملیات آسفالتی روی پوشش های آسفالتی یا بتنی اجرا می‌شوند، باید ابتدا بر اساس پیش‌بینی های مندرج در مشخصات فنی خصوصی نسبت به تعمیر، اصلاح و مرمت آسفالت های موجدار یا فتیله‌دار و یا سطوح بتنی معیوب اقدام شود. در این حالت باید بستر کار را از هرگونه مواد خارجی، گردوغبار و گل و لای پاک کنیم.

چک لیست اجرای آسفالت

۲-اندود نفوذی (پریم‌کت)

پخش یک لایه قیر محلول با ویسکوزیته کم در سطح بستر شنی خیابان نظیر زیر اساس و اساس را اندود نفوذی یا پریم‌کت می گویند. این اندود برای آماده کردن سطوح زیر سازی به منظور پخش آسفالت روی آن انجام خواهد شد. قیر پخش شده در داخل خلل و فرج مصالح سنگی، نفوذ کرده و علاوه بر یکپارچه کردن و تحکیم مصالح، سبب تسهیل چسبندگی قشر آسفالت به مصالح زیرین خواهد گردید.

۳-اندود سطحی (تک‌کت)

لایه‌ای نازک از امولسیون قیری را که روی سطوح آسفالتی یا بتنی، پخش شده و موجب چسبندگی آسفالت به سطح زیرین آن می‌شود، اندود سطحی یا تک‌کت گویند. در صورتی که قرار است دو یا چند قشر آسفالت در فاصله زمانی یک الی دو هفته به طور متوالی پخش شود، مشروط بر آنکه باران روی آن نباریده و هوا سرد نباشد، با نظر دستگاه نظارت می‌توان از پخش اندود تک‌کت خودداری نمود.

۴-پخش آسفالت

۴-۱- کلیات

پس از آماده شدن سطح کار باید مصالح آسفالتی، پخش و آماده کوبیدن شود. پخش آسفالت از نظر درجه حرارت محیط، درجه حرارت مخلوط آسفالتی و آمادگی سطح کار، باید دستگاه نظارت آن را تایید کند و پیمانکار قبل از تأیید دستگاه نظارت مجاز به پخش آسفالت نمی شود.

چک لیست عملیات رویه آسفالت

در مواقع بارانی، روی سطوح آلوده، سطوح یخ زده و دمای محیط کمتر از ۷ درجه سلسیوس، پخش آسفالت تحت هیچ شرایطی مجاز نیست. اصولاً برنامه زمان بندی اجرای عملیات، باید به گونه ای باشد که پخش آسفالت در فصول مناسب سال انجام شود. به طور کلی درجه حرارت سطح کار، نباید کمتر از ۲۵ درجه سلسیوس کمتر باشد. پخش آسفالت با وسایل زیر صورت می گیرد:

  • پخش با فینیشر

پخش آسفالت باید با دستگاه فینیشر انجام گردد. فینیشر باید بتواند مخلوط آسفالتی را به صورت یکنواخت در عرض، ضخامت و شیب مورد نظر پخش کند. محفظه و پره‌ های دستگاه پخش‌کننده، باید به گونه ای باشد که آسفالت را به طور یکنواخت در جلوی صفحه ‌های اطوی فینیشر پخش نماید.

اطوی فینیشر باید مجهز به وسایل تسطیح باشد که در درجه حرارت های معین بتواند سطحی همگن و یکنواخت ایجاد نموده و از شیاردار شدن و فتیله شدن آسفالت جلوگیری به عمل آید. این اطو باید به گرمکن مجهز شده باشد که در صورت لزوم از آن استفاده شود. دستگاه فینیشر باید مجهز به کوبنده ‌های ارتعاشی باشد و بتواند آسفالت را در لایه‌هایی با ضخامت های مختلف و عرض های خواسته شده، پخش نماید.

  • پخش با گریدر

پخش آسفالت به منظور تسطیح، رگلاژ و اصلاح پروفیل های سطح خیابان موجود یا ترمیم و بازسازی شیب عرض در قوس ها را می‌توان با گریدر و پس از دریافت موافقت دستگاه نظارت انجام داد. به منظور پخش یکنواخت آسفالت با گریدر، ابتدا باید سطح کار را در طول موردنظر، میخکوبی و ریسمان‌کشی کرد. این میخکوبی باید در امتداد محور و در کناره‌های مسیر صورت گیرد، سپس با توجه به ارتفاعات به دست آمده از میخ کوبی، آسفالت مورد نظر در سطح خیابان ریسه گردد.

چک لیست مراحل اجرای آسفالت

پس از آن گریدر مبادرت به پخش آسفالت بدون مانور اضافی و جابه‌جایی آسفالت می‌نماید، به همین منظور باید از رانندگان مجرب و آشنا به این نوع کار برای گریدر استفاده کرد. به گونه ای که حتی‌الامکان از رفت و برگشت های اضافی خودداری به عمل آید. پس از پخش آسفالت با گریدر و صاف کردن آن با غلتک چرخ‌آهنی، برای تراکم از غلتک های لاستیکی استفاده می‌شود. عموماً پخش آسفالت با گریدر باعث ایجاد سطحی با بافت درشت و زبری زیاد می‌شود که می‌تواند باعث پیوستگی بین این قشر و قشر رویه آسفالتی باشد.

۴-۲-درجه حرارت پخش

درجه حرارت پخش مخلوط آسفالتی تابع دمای محیط اجرای کار، نوع و دانه‌بندی مصالح سنگی و نوع قیر مصرفی می باشد.

۴-۳-تراکم آسفالت

کوبیدن آسفالت به وسیله غلتک های فولادی سه‌چرخ، غلتک های لرزشی، غلتک های لاستیکی و غلتک های دوچرخ یا سه‌چرخ و غلتک های مختلط صورت می گیرد. نوع و تعداد غلتک های مورد نظر در هر مورد با توجه به میزان آسفالت پخش شده، باید به تأیید دستگاه نظارت برسد. به طور کلی تعداد غلتک ها باید برای حصول تراکم مورد لزوم کافی بوده و نباید کمتر از دو دستگاه باشد.

۴-۴-نحوه کوبیدن آسفالت

تراکم آسفالت باید بلافاصله و همزمان با پخش صورت گیرد. در این مرحله باید توجه داشت که درجه حرارت پخش به گونه ای باشد که آسفالت، تاب تحمل وزن غلتک یا اثرات ارتعاشی غلتک های لرزشی را داشته و زیر بار چرخ، فتیله و جابه‌جا نگردد و در سطح آن پس از اتمام غلتک‌زنی، شیارهای طولی و عرضی به وجود نیاید.

غلتک‌زنی باید به طوری صورت گیرد که هر گذر غلتک در هر مرحله از تراکم، قسمتی از گذر قبلی را بپوشاند تا تراکم یکنواخت و همگن در تمام سطح کار تأمین شود. هم چنین تغییر مسیر غلتک ها یا جلو عقب رفتن آنها باید با دقت و آهستگی انجام شود.

۴-۵-کنترل تراکم

قشرهای آسفالتی شامل اساس آسفالتی، آستر و رویه، باید حداقل تا تراکم ۹۷% (نمونه آزمایشگاهی مارشال) کوبیده شوند. وزن مخصوص نمونه مارشال به طریقه آشتوT166 و تراکم نسبی قشرهای آسفالتی به روش آشتو T230 اندازه‌گیری می‌شود.

۴-۶-کنترل کیفیت

نحوه کنترل کیفیت مصالح و ساخت آسفالت، باید در مشخصات فنی خصوصی ذکر گردد.

۴-۷-کنترل عبور و مرور

پیمانکار باید در حین اجرای کار و قبل از اتمام پخش و مراحل سه‌گانه کوبیدن، از عبور و مرور روی سطح آسفالت جلوگیری کند. عبور و مرور وقتی مجاز است که پس از ختم مرحله سوم آثار چرخ ماشین‌ آلات بر روی آسفالت نمانده و به اندازه کافی سرد و سخت شده باشد، درجه حرارت آسفالت از ۴۰ درجه سانتیگراد کمتر باشد و یا حداقل ۳ ساعت از زمان پایان یافتن پخش آسفالت گذشته باشد.

چک لیست اجرای آسفالت خیابان

چک لیست اجرای آسفالت رویه خیابان (سواره رو)

چک لیست اجرای آسفالت رویه خیابان شامل ۱۸ مورد می باشد که بدین شرح می باشد:

  1. کنترل اجرای لایه پریم کت با قیر MC (حدود ۱۲۰۰گرم درمترمربع)
  2. اجرای آزمایش نوع و میزان قیر از محل در هنگام قیرپاشی
  3. کنترل عدم عبور کسی یا ماشینی از روی لایه تا ۴۸ ساعت بعد از پریم کت
  4. انتخاب نوع قیر مصرفی با توجه به شرایط آب و هوایی. (مشخصات قیرمصرفی باید با استانداردهای۲۰ m و۲۲۶ m آشتو مطابقت داشته باشد.)
  5. انتخاب نوع قیر مصرفی با توجه به نوع ترافیک عبوری می باشد.
  6. دمای بتن آسفالتی درمحل خروج ازکارخانه براساس حدمجاز حداکثر (cº۱۷۰) باشد.
  7. دما درمحل پخش بتن آسفالتی ازcº۸۰ کمتر نباشد.
  8. هنگام پخش آسفالت بارندگی یا یخ زدگی نباشد.
  9. هنگام پخش آسفالت دمای محیط ازcº۱۰ بالاترباشد.
  10. هنگام پخش آسفالت دمای سطح کار از cº۲۵ بالاتر باشد.
  11. شیب عرضی و ضخامت آسفالت طبق نقشه توسط فینیشر درست اجرا شده است.
  12. از غلطک چرخ آهنی با وزن و سرعت مناسب برای تراکم اولیه لایه آسفالتی استفاده شده است.
  13. از غلطک چرخ لاستیکی با وزن و سرعت مناسب برای تراکم ثانویه لایه آسفالتی استفاده شده است.
  14. کارخانه سازنده بتن آسفالتی دارای مدارک آزمایشگاهی مصالح مصرفی ازقبیل آزمایش لوس آنجلس(سایش)،دانه بندی، درصدشکستگی، جذب قیر، فیلر،SE ، منحنی دانه بندی، ضریب تورق و تطویل و………. درحد مجاز می باشد.
  15. کارخانه سازنده بتن آسفالتی دارای طرح اختلاط توسط آزمایشگاه معتبر می باشد.
  16. نتایج آزمایش آسفالت مطابق طرح اختلاط می باشد.
  17. درز های اجرایی آسفالت با مصالح نرم و صاف مسطح و درزبندی و کوبیده می شود.
  18. درصورت ایجاد فاصله زمانی بین لایه بیندر و توپکا از قیرMC (تک کت) حدود ۴۰۰گرم درمترمربع استفاده گردیده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید