ساندویچ پنل پلی استایرن

272
ساندویچ-پنل-پلی-استایرن-شاخص

ساندویچ پنل پلی استایرن یک پلیمر مصنوعی معطر از مونومر استایرن (یک ماده پتروشیمی) می‌باشد که به سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی وجود دارد. پلی استایرن، پلیمری است که از مونومر استایرن ساخته شده است، هیدروکربن مایعی که در واقع یکی از مشتقات نفتی است. در دمای اتاق، پلی استایرن به صورت جامد و البته انعطاف پذیر است ولی در دماهای بیشتر می تواند ذوب شده و به صورت قالب هایی درآید.

این پلیمر کاربردی، در ساخت ساندویچ پانل ها کاربرد فراوانی دارد و به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی خوب در انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری مورد استفاده قرار می گیرد.

ساندویچ پانل پلی استایرن، یک نوع ساندویچ پانل، که مواد به کار رفته در آن متفاوت است. و به همین دلیل از سایر ساندویچ پانل‌ها متمایز است. این ساندویچ پانل دارای معایب و مزایای فراوانی است.

مزایای ساندویچ پانل پلی استایرن:

  • ساندویچ پانل پلی استایرن با توجه به کیفیت و کاربرد محصول از قیمت پایین تری نسبت به عایق های دیگر برخوردار است.
  • به دلیل فرایند تولید دیسکانتینیوز این محصول امکان تولید در دانسیته های متفاوت وجود دارد. (۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم بر متر مکعب و بعذا تا ۳۰ کیلوگرم بر متر مکعب قابل تولید است)
  • امکان تولید این فوم در اشکال متفاوت وجود دارد. ( فوم بعد از پخت در قالب تحت پرس بخار قرار میگیرد و به شکل قالب تولید میگردد یا قالب های بزرگ رابا المنت های گوناگون به فرم دلخواه برش میدهند)
  • ضخامت این محصول به میلیمتر قابل تغییر و مورد سفارش می باشد.
  • وزن سبک تری نسبت به عایق های دیگر دارد.
ساندویچ-پنل-مناسب حتما بخوانید : ساندویچ پانل مناسب

معایب ساندویچ پنل پلی استایرن:

  • دانسیته یا فشردگی کمتری دارد و برای مکان هایی که بحث عایق کاری از اهمیت بالایی برخوردار است مانند گرم خانه و سرد خانه ها توصیه و پیشنهاد نمی شود مگر در ضخامت های بالا
  • به دلیل نوع روش ساخت این ماده ذرات ان به صورت گلوله های به هم فشرده تولید می شود که پیوند ضعیف تری نسبت به فوم پلی یورتان دارد
  • نمونه های قبلی این فوم به راحتی تحت تاثیر گرمای شدید یا شعله ی مستقیم مشتعل می شد ولی بعد از محرض شدن خطر این فوم با تغییری که در ساختار مواد اولیه ی آن ایجاد شد نمونه های کنونی فقط در برابر شعله ی مستقیم جمع می شوند و اصطلاحا نسوز معرفی میگردند مانند فوم پلی یورتان

پنل-سقفی

پلی استایرن از چه موادی ساخته می شود؟

از نظر شیمیایی، پلی استیرن یک هیدروکربن طویل زنجیر است که در آن مراکز متغیر کربنی به گروه‌ های فنیل (نامی که به بنزن حلقه‌ای داده می‌شود) متصل هستند. فرمول شیمیایی پلی استایرن (n(C8H۸ می‌باشد؛ این ماده حاوی موله‌ های عناصر شیمایی کربنی و هیدروژن می‌باشد. ترکیب همین مواد است که باعث می شود پلی استایرن یکی از بهترین انتخاب ها برای لایه داخلی ساندویچ پانل ها باشد.

ویژگی‌های ماده توسط جذب کوتاه مدت وان در والسی بین زنجیرهای پلیمری تعیین می‌شود. از آنجایی که مولکول‌ ها هیدروکربن‌ های بلند زنجیری هستند که از هزاران اتم تشکیل می‌شوند، نیروی کششی کلی بین مولکول‌ها بزرگ می‌باشد. هنگام حرارت دادن (یا به سرعت بدشکل شدن به علت ترکیب با ویژگی‌های ویسکو الاستیک viscoelastic و عایق حرارتی) زنجیره‌ها سازگاری بیشتری بدست آورده و از کنار یکدیگر سر می‌خورند.

ساندویچ-پانل-رنگی حتما بخوانید : ساندویچ پنل رنگی

این سستی بین مولکولی (در مقابل قدرت بالای بین مولکولی به علت استقامت هیدروکربنی) حالت انعطاف‌پذیری و کشسانی به این ماده می‌دهد. قابلیت سیستم برای بدشکل شدن آن در دمای بالاتر از دمای تبدیل شیشه‌ای اش، به پلی استرین (و بطورکلی پلیمرهای نرمش پذیر در مقابل حرارت) این امکان را می‌دهد تا هنگام حرارت دادن به راحتی نرم شده و به شکل‌های گوناکون درآید و بتوان ساندویچ پانل هایی با شکل ها و مدل های مختلف تولید نمود.

ساندویچ-پانل

ساندویچ پنل دیواری و سقفی پلی استایرن

ساندویچ پانل دیواری و سقفی:

از سه لایه تشکیل شده است دو ورق فولادی و هسته ی میانی به عنوان عایق می باشد.

ورق های ساندویچ پانل

ورق آلومینیوم:

به ورق های نازکی گفته میشود که قابل انعطاف، خم کردن است و به دلیل نرم بودن ان راحت به دور اجسام پیچیده می شود، ویژگی خاص آن ضد خوردگی می باشد.

ورق گالوانیزه:

ورقی است با خاصیت ضد خوردگی، وزن سبک و اتصال قوی و مستحکم است. فولاد آهن است که در فلز روی غوطه ور شده است ورق آلوزینک ورقی است که از آلومینیوم و روی و سیلکون تشکیل شده است که دچار خوردگی وزنگ زدگی نمی شود.

این خواص موجب طول عمر بالای ورق ها می شود و عایق میانی این سازه از پلی یورتان، پلی استایرن، پشم سنگ و پشم شیشه است که خواص همه ی این فوم های عایق ضدحریق هستند.

مهمترین این فوم ها فوم پلی یورتان است که نسوز یا کندسوز بودن آن قوی تر از باقی فوم های عایق است از ورق آلوزینک هم بسیار استفاده می کنند. در دو نوع خام و رنگی در بازار موجود است ورق خام گران تر از ورق رنگی کوره ای است.

انتخاب یک نوع از ساندویچ پانل بستگی به شرایط نوع سازه یا ساختمان دارد که شامل دیوار های داخلی و خارجی و سقف می باشد و همچنین دمای محیط داخلی و اب و هوای منطقه مورد نظراست یکی دیگر از عوامل مهمی است که در انتخاب ساندویچ پانل باید در نظر گرفته شود.

ساندویچ پانل ها منحصر به فرد هستند عملکرد حرارتی بالا، تداوم عایق، حداقل نشت هوا و از بین بردن تراکم حفره بین سازه های دیواری و سقفی را فراهم می کند، نتیجه استفاده از این سازه ساختمانی ایمن  و زیبا را در اختیار ما قرار می دهد.

که این فواید در محیط ها با رطوبت بالا و ساحلی برای پوشش این مناطق بسیار مفید است. ورق گالوانیزه ورق آلوزینک به صورت رولی موجود هستند.

که ضخامت این ورق ها میتواند: ورق آلوزینک ۷۰ سانتی متر شروع می شود تا ۱۳۰ سانتی متر می باشد، ورق آلومینیوم از ۰٫۲ میلیمتر تا ۲ میلیمتر برای مصارف ساختمانی باشد.

ساندویچ پنل با فوم پلی استایرن

ساندویچ پنل پلی استایرن دارای فوم عایق پلی استایرن می باشد. برای عایق بندی این نوع از پلی استایرن با یونولیت استفاده می کنند.

فوم-پلی-استایرن

مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

ساندویچ پانل پلی استایرن از نظر عایق صوتی و حرارتی نسبت به پانل پلی یورتان ضعیف تر است.
مهم ترین تفاوت آن ها وزن وقیمت کمتری است که پلی استایرن نسبت به  پلی یورتان دارد.
در موارد تخصصی تر حتی میتوان به مقایسه ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن در نحوه ی ساخت آن ها پرداخت.

مزیت های پلی استایرن نسبت به پلی یورتان موارد زیر را شامل میشود:

  • امکان تولید در رنگ های مختلف 
  • امکان تولید در اشکال، قالب ها و ضخامت های مختلف
  • سهولت و سرعت در جابه جایی

در جاهایی که نیاز به جلوگیری  کامل از ورود هوا است  استفاده از پلی استایرن توصیه نمی شود. پلی استایرن نسبت به پلی یورتان ساختار ضعیف تری دارد و مقاومت کمتری نیز در برابر آتش و حریق دارد.
البته میتوان با افزایش ضخامت پلی استایرن، ضخامت آن را نسبتا افزایش داد. از مزایای پلی استایرن ها میتوان به امکان بازیافت آن اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید