ساندویچ پنل عایق حرارتی چیست؟

779
ساندویچ-پانل-ضد-آتش

یکی از مصالحی که در ساخت سقف سوله ها و ساختمان های صنعتی به کار می رود، ساندویچ پانل ها می باشند. ساندویچ پانل ها را معمولا به صورت دو گروه سقفی و دیواری تولید می کنند و از مهم ترین ویژگی های آن ها این است که علاوه بر اینکه مصالحی سبک و با دوام برای ساخت سازه ها می باشند، عایق حرارتی نیز هستند، ساندویچ پنل های عایق حرارتی در سقف ها و دیوار ها موجب عایق کاری شدن آنها می گردد و امکان تبادل حرارت به حداقل می رسد و هزینه های گرمایش و سرمایش کاهش میابد.

به کار بردن ساندویچ پانل ها در سقف ها و دیوار ها موجب عایق کاری شدن سقف ها و دیوار می گردد و به علت سبک و با دوام بودن و نیز دارا بودن خواص عایقی آنها می توان از آنها به عنوان بهترین عایق حرارتی برای سقف و دیوار ساختمان ها نام برد. در ساندویچ پانل های حرارتی امکان تبادل حرارت در ساختمان به حداقل می رسد و این نوع ساندویچ پانل ها به میزان چشمگیری هزینه های گرمایش و سرمایش فضای داخلی را کاهش می دهد.

برای اینکه بهترین عملکرد در ساندویچ پانل های حرارتی را داشته باشیم باید به نوع عایق آن توجه کنیم. به طوری که نوع عایق حرارتی ای که در ساندویچ پانل ها استفاده می شود، بسیار مهم است و اگر از عایق حرارتی استفاده شود که در برابر انتقال حرارت مقاومت بالایی نداشته باشند، عملکرد ساندویچ پانل ها به شدت کاهش یافته و  باعث هدر رفتن مقدار زیادی انرژی می شود. به طور مثال اگر عایق میانی به کار رفته در ساندویچ پانل ها از عایق تخته ای پشم سنگ باشد، می توان گف که این نوع ساندویچ پانل ها بهترین عملکرد را دارند.

ساختار ساندویچ پنل های عایق حرارتی

ساندویچ پانل های عایق حرارتی از سه لایه تشکیل شده اند، دو لایه بیرونی آن از ورقه های از جنس فولاد و یا آلومینیوم است و لایه میانی آن یک عایق حرارتی می باشد (مانند عایق تخته ای پشم سنگ). عایق پشم سنگ یک عایق حرارتی کاملا نسوز است. استفاده از این نوع عایق در ساندویچ پانل ها باعث می شود که فقط در دماهای بالای ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد ورق های محافظ آن تغییر شکل دهند.

عایق پشم سنگ از سنگ آتش فشانی بازالت تشکیل شده است که سنگ بازالت از سنگ های آذرین آتش فشان به وجود می آید. با وجود مزیت های مختلف این عایق حرارتی، دارای معایب خیلی کمی نیز میباشد به این صورت که این عایق ممکن است حساسیت های پوستی و ریوی ایجاد کند، بنابراین پیشنهاد می شود که هنگام کار با آن از دستکش و ماسک مخصوص استفاده کنید.

مزایای ساندویچ پنل عایق حرارتی چیست؟

مزایای ساندویچ پانل حرارتی به شرح زیر میباشد:

  1. در اثر اشعه ماورابنفش تجزیه می شود.
  2. از هدررفتن انرژی جلوگیری میکند.
  3. بدون بو بوده و از ورود حشرات موذی، قارچ و کپک جلوگیری می کند.
  4. سبک بوده و نصب آن آسان است.
  5. میتوان از آنها در بخش های مختلف ساختمان مثل کف، سقف و دیوار استفاده کرد.
  6. قابل بازیافت هستند و میتوان از ساندویچ پانل های حرارتی استفاده مجدد کرد.
  7. از تولید گازهای گلخانه ای در ساختمان هایی نظیر ساختمان های مسکونی و تجاری جلوگیری میکنند.
  8. از مزایای استفاده از عایق حرارتی خنک نگه داشتن در تابستان و سرد نگه داشتن در زمستان می باشد.
  9. از ساختار ساختمان محافظت میکنند.
  10. این نوع عایق ها ضد حریق بوده و عمر بسیار طولانی دارند.

معایب ساندویچ پنل عایق حرارتی

معایب ساندویچ پانل های عایق حرارتی به شرح زیر میباشد:

  1. ساندویچ پانل حرارتی به نسبت دیگر ساندویچ پانل ها محکم نمیباشد.
  2. احتمال رطوبت زدگی یا هوازدگی در ساندویچ پانل های حرارتی وجود دارد.
  3. نیاز به عایق کاری دقیق و احتیاط در زمان نصب میباشد.
  4. هزینه بالاتری در ساختمان های نوساز به نسبت ساختمان های قدیمی دارد.
  5. نیاز به پشتیبانی فنی در طرح های کوچک و بزرگ دارد.

ساندویچ-پانل-ضد-حریق

کاربرد ساندویچ پنل های عایق حرارتی

از ساندویچ پانل های حرارتی در جاهای مختلفی استفاده میشود که به طور موردی به برخی از آنها اشاره میکنیم:

  1. سرویس بهداشتی نمازخانه و محیط آموزشی تعمیرگاه سیار
  2. واحدهای امدادی در زمان های بحرانی مانند زلزله
  3. ساخت انواع سوله
  4. پوشش دیوار
  5. ساختمان های اداری و هتل
  6. کانکس کانتینر ها
  7. کاربرد ساندویچ پانل در مخازن چند جدار
  8. سقف خانه ها ویلاها
  9. باشگاه ها
  10. استخرهای سرپوشیده و سالن های ورزشی
  11. استفاده در کانال های صنعتی
  12. استفاده در دیوار و سقف کوره ها
  13. استفاده در سرد خانه ها و گرم خانه ها

پلی استایرن چیست؟

پلی استایرن ها به عنوان یک ترکیب هیدروکربنی که دارای زنجیر طولانی میباشند، به دلیل نیروی کششی بین مولکولی بالا، در اثر حرارت دادن به سرعت تغییر شکل میدهند و به دلیل این ویژگی به راحتی نرم شده و به شکل‌های گوناکون در می آیند. پلی استایرن ها بر حسب کاربردی که دارند به سه شکل مختلف تولید می گردند:

پلی استایرن معمولی:(GPPS)

این نوع پلی استایرن به دلیل مقاومت حرارتی خوب، ضربه پذیری بالا، خواص دی الکتریکی و استحکام خوب، در ساخت وسایل برقی و الکترویکی، بدنه وسایل برقی، عایق برودتی بدنه یخچال و مواردی مشابه این به کار گرفته میشوند. در ایران این محصول را به نام کریستال میشناسند.

پلی استایرن مقاوم: (HIPS)

این نوع پلی استایرن مقاومت بالایی در مقابل ضربه داشته، از این رو در ساخت بدنه لوازم خانگی و لوازم ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران به نام هایمپک این نوع پلی استایرن ها را میشناسند.

پلی استایرن انبساطی (یونولیت): (EPS)

از افزودن عامل فوم کننده به پلی استایرن، EPS حاصل می شود که یک پلیمر سفید رنگ بسیار مقاوم و سخت می باشد. پلی استایرن انبساطی به دلیل عایق صوتی و حرارتی خوب، در ساخت ساندویچ پانل مورد استفاده قرار میگیرد. ساندویچ پانل پلی استایرن در پوشش دهی دیوارها و سقف ساختمان ها، سالن های صنعتی، کارخانجات و سردخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ساندویچ پنل پلی استایرن EPS

مواد جدید و ترکیبات جدیدی از مواد قدیمی در حال حاضر برای ساخت ساندویچ پانل ها مورد استفاده قرار می گیرند که یکی از این مواد، پلی استایرن ها می باشند که امروزه به میزان بالایی در ساخت ساندویچ پانل ها به کار گرفته میشوند. در ساندویچ پانل پلی استایرن معمولا از فولاد به عنوان پوسته و پلی استایرن به عنوان یک هسته استفاده می شود. این پانل ها دارای مقاومت خوبی بوده و مزایای بسیاری در مقایسه با مصالح سنتی در ساخت و ساز دارند.

ساندویچ-پانل-پلی-استایرن

مزایا و معایب فوم عایق پلی استایرن (Eps)

مزایا:

  1. با توجه به کیفیت و کاربرد محصول از قیمت پایین تری نسبت به عایق های دیگر برخوردار است.
  2. به دلیل فرایند تولید دیسکانتینیوز این محصول امکان تولید در دانسیته های متفاوت وجود دارد (۱۵ تا ۲۵ کیلوگرم بر متر مکعب و در بعضی موارد تا ۳۰ کیلوگرم بر متر مکعب قابل تولید است.)
  3. این فوم را میتوان در اشکال مختلف تولید کرد به این صورت که فوم بعد از پخت در قالب تحت پرس بخار قرار میگیرد و به شکل قالب تولید میگردد یا قالب های بزرگ را با المنت های گوناگون به فرم دلخواه برش میدهند.
  4. ضخامت این محصول به میلیمتر قابل تغییر و مورد سفارش میباشد.
  5. وزن سبک تری نسبت به عایق های دیگر دارد.

معایب:

دانسیته یا فشردگی کمتری دارد و برای مکان هایی که بحث عایق کاری از اهمیت بالایی برخوردار است مانند گرم خانه ها و سرد خانه ها توصیه و پیشنهاد نمی شود، مگر در ضخامت های بالا آن هم به دلیل نوع روش ساخت این ماده ذرات آن به صورت گلوله های به هم فشرده تولید می گردند که پیوند ضعیف تری نسبت به فوم پلی یورتان دارد. نمونه های قبلی این فوم به راحتی تحت تاثیر گرمای شدید یا شعله ی مستقیم مشتعل میشد ولی بعد از محرض شدن خطر این فوم با تغییری که در ساختار مواد اولیه ی آن ایجاد شد، نمونه های کنونی فقط در برابر شعله ی مستقیم جمع میشوند و اصطلاحا نسوز معرفی میگردند مانند فوم پلی یورتان.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید