ساندویچ پانل عایق صوت چیست؟

461
ساندویچ-پانل-ضد-صوت

ساندویچ پنل ها نوعی پوشش و مصالح جدید هستند که برای ساخت بناهای پیش ساز نظیر ویلاها، سوله ها، سردخانه ها و واحد های صنعتی از آنها استفاده می شود.ساندویچ پانل ها انواع مختلفی دارند که یکی از آنها ساندویچ پانل عایق صوت یا ساندویچ پانل آکوستیک میباشد. این ساندویچ پانل باعث ایمن سازی سازه در برابر صدای های مزاحم می شود. این قابلیتی که این نوع ساندویچ پانل دارد، در مورد محیط های پر رفت و آمد که حفظ آرامش در آنها بسیار مهم است یک مزیت بزرگ محسوب می شود. همانطور که ورقه های پانلی عایق رطوبت و حرارت در برابر نفوذ باران و آتش سوزی مقاوم میباشند، ساندویچ پانل آکوستیک چنین خصوصیتی را در برابر صدا دارد. بدین معنی که اجازه عبور صدا را از خود نمی دهد.

ساندویچ پنل عایق صوت یکی از بهترین مواد مورد استفاده در صنایع هوایی نیز به حساب می‌آید. این نوع ساندویچ پانل توانایی خنثی کردن فرکانس‌های صوتی بالاتر از ۱۲۵ دسی‌بل مانند صدای موتور جت را دارد. یکی از مشکلاتی که از قدیم در تولید قطار، هواپیما، هلیکوپتر وجود داشته سر و صدای زیاد موتور بود. این متریال برای کم کردن سر و صدا و بارگذاری پوشش‌ها و پانل‌های دیوار داخلی کابین هلی‌کوپتر ساخته شده و ساختار نوسانات در هواپیماها، هلیکوپتر ها را کاهش می دهد.

ساختار ساندویچ پنل عایق صوتی

ساندویچ پانل ضد صوت از سه لایه تشکیل میشود. برای ساندویچ پانل عایق صوت می توان از موادی چون پشم سنگ، پلی اورتان و پلی استایرن استفاده کرد که این ورقه ها قابلیت استفاده در دیوارها و سقف سازه را دارند. در قسمت داخلی ساندویچ پانل از پشم سنگ با دانسیته ۸۰ یا ۱۲۰ استفاده می‌شود. از ورقه گالوانیزه پانچ شده یا سوراخ دار به جای لایه درونی استفاده می‌شود که این پانچ‌ها فرکانس های ناشی از سر و صدا ها را کم میکنند و مانند یک عایق عمل می‌کنند، در نتیجه سر و صدای اضافی توسط این ساندویچ پانل ها گرفته میشود. یکی از دلایل موفقیت ساندویچ پانل ها تنوع آنها و امکان تخصصی سازی برای کاربرد های خاص است.

ساندویچ پنل عایق صوت چگونه صدا را خنثی میکند؟

به دلیل میرایی بالایی که ورق گالوانیزه دارد و ارتعاش زیاد این متریال و همچنین خاصیت بسیار قوی جنس پشم سنگ که در جذب و دفع صوت دارد، در این محصول با استفاده از این دو خاصیت طبیعی و ترکیب دو لایه ورق گالوانیزه که یکی صاف و دیگری پانچ شده (یا سوراخ دار) هستند و هسته میانی که از جنس پشم سنگ میباشد، با مکانیزمی ساده این خاصیت را ایجاد کرده اند، به این صورت که صوت از لایه ی اولی که ورق گالوانیزه پانچ شده است عبور میکند و به پشم سنگ برخورد میکند و در جا کشته میشود و اگر صدایی که برخورد میکند ریز باشد یا برد زیادی داشته باشد از پشم سنگ عبور کرده و به لایه ی دوم ورق گالوانیزه سالم برخورد میکند و میرا میشود یا به داخل پشم سنگ بازگشت میشود که اینجا دوباره صداگیری صورت میگیرد.

انواع ورق به کار گرفته شده در ساندویچ پنل

۱- ورق آلوزینک

۲- ورق گالوانیزه

۳- ورق آلومینیوم

۱- آلوزینک

ورق آلوزینک یکی از ورق هایی است که در ساندویچ پانل ها از آن استفاده می شود. آلوزینک، گالوانیزه نورد شده با ترکیبی از آلومینیوم، روی و سیلیکون می باشد. در شرایطی که محیط دارای اسیدیته بالا است و همینطور در فضاهای متراکم صنعتی از ساندویچ پانل هایی با ورق آلوزینک استفاده می شود.

۲- گالوانیزه

ورق گالوانیزه در محیطی استفاده می شود که رطوبت بالایی دارد، این ورق دارای روی (Zn) با حفاظت کاتدی میباشد و در اندازه های مختلف بسته به نوع کاربرد آن تولید شده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است. از مزایایی که این ورق دارد طول عمر و دوام بالای آن در برابر حوادث طبیعی می باشد. قیمت مناسب و هزینه نگهداری پایین این ورق از دیگر خصوصیات این نوع ورق است و به علت کنترل خوردگی آهن و فولاد در ساخت ساندویچ پانل ، اتومبیل و رابیت های مورد استفاده در سقف ها ، یخچال ها و … دارای کاربرد فراوانی است.

۳- آلومینیوم

ورق آلومینیوم از جمله ورق هایی است که پس از آهن، در صنعت کاربرد بسیاری دارد و دارای اهمیت زیادی میباشد. آلومینیوم فلزی است که بسیار نرم و سبک است و قابل انعطاف میباشد و در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد به همین دلیل کاربرد فراوانی در ساخت ساندویچ پانل ها دارد.

کاربرد ساندویچ پنل عایق صوت

ساندویچ پانل عایق صوت به دلیل اینکه سر و صدا را به خوبی جذب و دفع می کند در مکان هایی که پر سر و صدا است بیشتر از آن استفاده می کنند. مکان های پر سر و صدا مثل ورزشگاه ها یا مجموعه های ورزشی که در نزدیکی اماکن مسکونی قرار دارند، کارگاه های ساختمان سازی یا انواع کارگاه های کوچک و بزرگ، لابراتور های ضبط صدا، سالن های سینما و آمفی تئاتر، کارگاه های صنعتی، کارخانه جات، سالن های کنفرانس یا سالن های خبری و مطبوعاتی و … .

یکی از مهم ترین و بیشترین موردی که به کار گرفته میشوند در پوشش دیوار های بال گرد، قطار، کابین هواپیما است تا از میزان سر و صدای موتور آن کم شود. البته نوع ساختار آنان به هنگام استفاده در این موارد متفاوت است.

ساندویچ-پانل-ضد-صوت

مزایای ساندویچ پانل عایق صوتی

ساندویچ پانل های عایق صوتی مزایای متعددی دارند که در پایین به برخی از آنها به طور موردی اشاره شده است:

  1. قابلیت حمل و نقل آسان
  2. نصب و اجرای سریع و راحت
  3. در برابر نور خورشید مقاوم است.
  4. عدم انتقال صوت به محیط اطراف
  5. بهترین جایگزین برای دیوار های آجری و بتنی میباشد.
  6. مقاوم در برابر پوسیدگی و خوردگی و نفوذ و تجمع میکروب ها
  7. مقاوم در برابر حرارت، برودت و رانش زمین

انواع ساندویچ پانل های عایق صوتی

۱-ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل ضد صوت سقفی که به ساندویچ پانل ۳ گام و ساندویچ پانل ۵ گام تقسیم می شود که دارای عرض ۱۰۰سانتی متر و طول ۱۵متر میباشد. در این نوع ساندویچ پانل در لایه میانی از عایق ورق پلی یورتان و در لایه رویی و لایه زیری آن از ورق آلومینیوم ، آلوزینک ،گالوانیزه استفاده میکنند که در مصارف صنعتی، دکوراتیو، سردخانه ای و … قابل استفاده می باشد.

۲-ساندویچ پانل دیواری

نوع دیگر ساندویچ پانل ضد صوت ساندویچ پانل دیواری میباشد که هیچ صدایی از آن عبور نمی کند. این نوع ساندویچ پانل نام های مختلفی دارد از جمله: ساندویچ پانل دیواری استاندارد، ساندویچ پانل دیواری مینیاتوری و ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی که دارای عرض ۱۰۰ سانتی متر و ضخامت های ۳۰ تا ۱۵۰ میلیمتر میباشند و طول آن بسته به سفارش مشتری متغیر میباشد.

جنس عایقی که در این ساندویچ پانل به کار گرفته میشود عایق پلی یورتان می باشد و لایه رویه و زیره آن ورق آلوزینک، ورق آلومینیوم، ورق گالوانیزه می باشد که در برابر صوت و خوردگی و پوسیدگی مقاوم میباشد و از آن در  ساخت سازه های صنعتی و دکوراتیو و سردخانه ای و ساختمان های مسکونی استفاده میکنند.

ساندویچ-پانل-عایق-صوت

قیمت ساندویچ پانل ضد صوت

همانطور که مشخص میباشد با توجه به ضخامت ساندویچ پانل، نوع عایق میانی، نوع ورقه های درونی و بیرونی، طول ساندویچ پانل و… می توان قیمت ساندویچ پانل  عایق صوت را به طور متغیر انتظار داشت که نمی توان هزینه ای ثابت برای آن در نظر گفت.

هر چه هزینه ای که صرف ساخت ساندویچ پانل عایق صوت می شود، بالاتر باشد کیفیت نهایی کار مطلوب تر و سازه از دوام و استحکام بالاتری برخوردار خواهد بود. در ساندویچ پانل عایق صوت یعنی صرفا مسئله عایق بودن آن نسبت به صوت نیست که باید به آن توجه کرد، بلکه باید در نظر گرفت که این سازه در درجه اول نوعی مصالح برای ساخت سازه میباشد که باید استحکام مناسبی داشته باشد و سپس در کنار آن بتواند خصوصیت عایق بودن در برابر صدا را داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید