چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی)

1416
نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی)

چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی)

بررسی صحت اجرای عملیات نصب ساختمان اسکلت فلزی با اتصال جوشی که شامل پیش نیازها و عملیات مستقیم و مرتبط با این بخش می شود، دارای گزینه های متعددی می باشد که در ادامه در چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی) به بررسی دقیق آنها می پردازیم.

نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی)

روش جوش یکی از روش های نصب و وصل سازه ها در ساختمان ها می باشند. جوشکاری یکی از رایج ترین روش های اتصال فلزات به طور گسترده در ساخت سازه های فلزی به کار گرفته می شود. کیفیت و استحکام سازه ها به طراحی و سپس اجرای درست اتصالات آن بستگی دارد و اگر حساسیت و دقت لازم در ساخت و نصب سازه ها اعمال نگردد، به سازه آسیب جدی وارد خواهد شد و گاهی جبران ناپذیر خواهد بود و یک سازه فلزی چیزی جز حجم عظیمی از فولاد که به یکدیگر متصل و سر پا شده اند، نمی باشد و این اتصالات باید فشاری سنگین را متحمل گردند و این موضوعی است که در ساخت سازه ها باید به آن توجه خاصی کرد.

چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی) شامل چه مواردی می شود؟

 چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی) شامل ۲۴ مورد است که به این شرح می باشد:

  1. کنترل گروتینگ و تراز بیس پلیت ها
  2. تهیه شاپ درائینگ و برنامه نصب براساس شماره بندی قطعات
  3. کنترل آکس بندی و علامت گذاری صفحات Base Plate
  4. کنترل صلاحیت جوشکاران
  5. کنترل آکس بندی قطعات پیش جوش، برپائی و نصب ستونها
  6. کنترل جرثقیل و تجهیزات مناسب اجرایی
  7. رعایت مسائل ایمنی
  8. کنترل اتصالات موقت نصب و بستن صحیح بار
  9. نصب ستون ها با توجه به نقشه نصب و شاقول کاری اولیه
  10. کنترل تکمیل اتصالات پای ستون و قطر جوش
  11. تثبیت نصب پلهای اصلی ازیک سو (خال زنی زیرسریها )
  12. کنترل و ادامه جوش کامل پل دهانه های چهارسوی ستون
  13. هماهنگی با بازرسان جوش صلاحیت دار و انجام آزمایشات
  14. کنترل انجام تعمیرات براساس تحلیل نتایج آزمایش جوش
  15. کنترل و تایید و اجازه نصب ستونهای مرحله و طبقات بعد
  16. کنترل آچارکشی مجدد مهره های Base Plate و تثبیت آنها
  17. شاقول و قپان کشی سراسری داکتها و شمشیری ها قبل از نصب
  18. کنترل تفاوت پاگردها جهت همبادی شروع و ختم نصب پله
  19. نصب صحیح باد بندها و حتی المقدور احتراز از جوش سربالا
  20. تجدید آزمایش جوش در صورت لزوم
  21. کنترل زدایش گل جوش، زنگ و هرگونه آلودگی از سطوح
  22. کنترل هم پوشانی و ضخامت ضد زنگ
  23. برچیدن جاپای موقت روی ستون ها
  24. تایید اجرای ایزولاسیون و پوشش قطعات جوش شده پای ستون

ساختمان-اسکلت فلزی

پیوست چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی)

پیوست چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی) به بررسی دقیق تر چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی) می پردازد.

۱۱-۵- نصب

۱۱-۵-۱- کلیات

۱۱-۵-۱-۱- نصب هر قطعه باید بر اساس شماره آن قطعه در موقعیت تعیین شده طبق نقشه های نصب صورت می گیرد.

 ۱۱-۵-۱-۴- برای نصب قطعات باید وسایل بلند کننده متناسب با وزن قطعات مهیا گردند باید با تمهیدات مختلف از قبیل تعبیه وزنه های کافی در محل مناسب روی دستگاه بلند کننده، از واژگونی دستگاه جلوگیری نمود. همچنین تکیه گاههای دستگاه  بلندکننده روی زمین باید از ایستایی کافی با توجه به وضع خاک موجود برخودار باشند.

در صورتیکه اجزای سازه با اتصالات پیچی به یکدیگر متصل می شوند باید تمهیداتی از قبیل پیش نصب و ساخت بر اساس اندازه ­های دقیق بکار رود تا از تناسب و جفت شدن قطعات به یکدیگر در زمان نصب اطمینان حاصل شود.

۱۱-۵-۱-۷- پیچ های مهاری داخل پی ها که ستون ها به آنها بسته می شوند، باید قبل از بتن ریزی از نظر فواصل و محورها در تمام ارتفاع و ترازها در هر مرحله دقیقاً کنترل و گزارش مربوطه تهیه گردد تا صحت اجرای پی قبل از نصب ستونها محرز گردد. در صورت عدم احراز شرط فوق باید قبل از شروع نصب، تمهیدات لازم از نظر اصلاح پی ها و یا در صورت امکان اصلاحات روی قطعات سازه فولادی پیش بینی و اجرا گردد.

◄۱۱-۳-۴-۲۴- صلاحیت جوشکاران و کاربران دستگاههای جوشکاری باید بر طبق مندرجات بند ۵-۳ آئین نامه جوشکاری تشخیص داده شود.

نصب اسکلت فلزی

🔔 حتما بخوانید: چک لیست عملیات خاکبرداری

◄۱۰-۴-۴-۶-۲- بستن و محکم کردن پیچ های اصطکاکی

محکم کردن پیچ های هر اتصال در دو مرحله انجام می­گیرد. اول، تعدادی از پیچ ها تا حد سفتی کامل محکم می شوند ، تا اطمینان حاصل شود که سطوح تماس کاملاً به هم چسبیده ­اند، سپس تمام پیچ ها در سوراخ قرار گرفته کاملاً سفت می شوند. در مرحله دوم، با چرخاندن اضافی مهره، پیچ ها پیش تنیده می گردند. در هریک از مراحل محکم کردن پیچ ها باید از قسمتی که اتصال صلب تر است و صفحات تغییر شکل کمتری می دهند شروع به بستن پیچ ها کرد. در وصله ها، قسمت صلب اتصال، وسط ورق اتصال می باشند.

بعد از محکم کردن پیچ های وسط با حفظ تقارن و ترتیب، پیچ های کناری تا لبه آزاد ورق اتصال محکم می شوند. سپس می توان به پیچ های وسط پرداخت تا اطمینان حاصل شود سفت کردن پیچ های کناری، آنها را از حالت کاملاً سفت خارج نکرده است. در تمام مراحل محکم کردن پیچ های کناری، آنها را از حالت کاملاً سفت خارج نکرده است. در تمام مراحل محکم کردن پیچ ها باید دقت کرد از چرخیدن پیچ و مهره با هم جلوگیری به عمل آید.

سفتی کامل را در پیچ به حالتی می گویند که کارگر ماهر با آچار معمولی بدون آنکه با وزن خود به دسته آچار نیرو وارد کند، با به کارگیری آخرین توان خود نتواند پیچ را از آن محکمتر نماید. برای پیش تنیده کردن چنین پیچی باید مهره آن را به اندازه مقداری که در جدول ۱۰-۴-۲ مشخص شده اضافه چرخاند. این چرخش اضافی را می توان به کمک آچار دسته بلند، یا با آچار معمولی با استفاده از دو کارگر یا به وسیله آچار بادی تامین نمود.

حصول پیش تنیدگی باید توسط آچار مدرج ( ترک متر) تایید گردد.

چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی)

ادامه بند ۲-۶-۴-۴-۱۰

اگر در چرخاندن پیچ ها از آچارهای بادی استفاده شود، باید فشار باد را طوری تنظیم کرد که در یک مرحله، مهره ها را بدون چرخیدن پیچ تامرحله سفتی کامل برساند و در مرحله بعد با ازدیاد فشار باد یا با دست به روشی که در بالا گفته شد پیچ ها را پیش تنیده کرد. تنظیم باد کمپرسور متضمن استفاده از آچار مدرج ( تورک متر) یا آزمون و خطاهای متوالی می­باشد و باید در آن دقت کامل به عمل آید. بازکردن پیچ هایی که به حد پیش تنیدگی رسیده اند و استفاده مجدد از آنها مجاز نمی باشد.

در اتصال پیچ پر مقاومت، سطوحی که در تماس با سر پیچ و یا مهره آن قرار می گیرند نباید شیبی بیش از یک بیستم نسبت به صفحه عمود بر محور پیچ داشته باشند. در صورت عدم تامین این شرایط باید با استفاده از واشر شیبدار، موازی نبودن سطوح را جبران کرد.

قطعاتی که با پیچ پر مقاومت به یکدیگر متصل می شوند، باید کاملاً به هم جفت شده باشند و نباید ورق پرکننده یا هر نوع مصالح تغییر شکل پذیر دیگری بین آنها گذارنده شود، لیکن استفاده از ورق های پرکننده با مقاومت نظیر قطعات اتصال و ضخامت یکنواخت مجاز است.

هنگامی که قطعات نصب می شوند، باید کلیه سطوح اتصال (شامل سطوح مجاور کله پیچ و مهره ها) از قسمت های پوسته شده و دیگر مواد زاید عاری باشد، مخصوصاً سطوح تماس اتصالات اصطکاکی باید کاملاً تمیز باشد و اثری از پوسته زنگ، رنگ، لاک، انواع روغن و مصالح دیگر در آنها وجود نداشته باشد.

پیچ های پر مقاومت را باید مطابق با مشخصات مندرج دراستاندارد مربوط مورد استفاده قرار داد.

در جدول ۱۰-۴-۳ مشخصات مکانیکی پرچ ها و پیچ ها و در جدول ۱۰-۴-۴ میزان نیرو و لنگر پیش تنیدگی ارایه شده است.

چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی)

چک لیست نصب اسکلت فلزی (با اتصالات جوشی)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید