ورق شیروانی UPVC چیست؟

3447
ورق شیروانی upvc
ورق شیروانی UPVC با استفاده از پلی وینیل کلراید به عنوان ماده اصلی و ترکیب آن با جاذب های یو وی آلیفاتیکی، ماده عامل ضد اشعه ماورا بنفش (anti UV ) و دیگر مواد شیمیایی ساخته می گردند. از طرفی جایگزین مناسب و مقرون به صرفه ای، نسبت به انواع دیگر سقف های کاذب می باشند. با توجه به اینکه ورق های یو پی وی سی پلی روف قابلیت نصب در پرلین های به فاصله تا یک متر از یکدیگر را دارند، با به حداقل رساندن هزینه های زیر سازی، باعث صرفه جویی در هزینه ها نیز خواهند شد.

ویژگی های ورق شیروانی UPVC

  • وزن سبک: وزن هر متر مربع فقط ۴Kg می باشد.
  • بیمه  محصول: ورق های UPVC هفت سال ضمانت بیمه ایران می باشند.
  • طول عمر بالا: طول عمر این ورق ها بین ۳۰ تا ۵۰ سال است.
  • عدم نیاز به عایق حرارتی: به این دلیل که خود ورق ده درصد عایق دما می باشند.
  • تحمل وزن بار بالا: این ورق ها در هر متر مربع بار ۵۰۰ Kg  را تحمل می کنند.
  • کاهش هزینه نصب: برای این ورق ها دیگر نیازی به پشم شیشه و توری مرغی نمی باشد، زیرا خود ورق ها عایق دما می باشند.
  • تنوع رنگ بالا: این محصول در تنوع رنگی ۹ رنگ موجود می باشند، و برای سفارش های بیش از ۲۰۰۰ متر مربع در کد رنگ های خاص برای شما  تولید می گردند.

ورق یو پی وی سی

تاریخچه ورق شیروانی UPVC

اولین بار ماده ای به نام “یو پی وی سی” در سال ۱۹۱۲ میلادی، به عنوان یک ماده ی آزمایشگاهی تولید گردید. پس از آن بیش از نیمی از تولیدات یو پی وی سی در ساخت و ساز ها به کار گرفته شد. در این میان پوشش بام UPVC، با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که به همراه دارد، در میان محصولات تولید شده، از جایگاه ویژه ای برخوردار شد.

پوشش بام از ورق شیروانی UPVC در سال ١٩۶٠ در اروپا توسعه و در سال ١٩٧٠ به آمریکا راه یافت. جالب است که توسعه و رشد سریع و فراگیر آن در صنعت ساخت و ساز تا به امروز ادامه داشته و روز به روز شاهد کاربرد های گسترده تری از آن در بخش های مختلفی مانند ساخت سقف شیبدار بنای ویلایی، مسکونی و انواع سوله های صنعتی می باشیم.
در واقع این ماده جایگزین مناسبی برای چوب، سیمان و سفال محسوب می گردد. امروزه آمار نشان می دهد که حدود ١٠ درصد از پوشش های بام موجود در ایالت متحده، از ورق شیروانی UPVC می باشد.
این نوع پوشش بام به دلیل قابلیت های بسیار خوبی که به همراه دارد به سرعت به محبوبیت دست یافته و توانسته است سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص دهد.

همانطور که آگاه هستید صاحبان بناها، سالانه هزینه های زیادی را برای عایق کاری و یا تعمیر و نگهداری سقف شیبدار، متحمل می شوند. این در حالی می باشد که پوشش بام یو پی وی سی عایق صوتی و حرارتی بوده و همچنین با برخورداری از دوام و ماندگاری بالا، این گونه هزینه های ضروری را حذف می کنند.

ورق شیروانی-یو پی وی سی

مزایای پوشش سقف UPVC

۱-طول عمر و دوام بالا

یکی از اصلی ترین عواملی که صاحب ساختمان به آن توجه می کند، طول عمر و دوام بالای تجهیزات به کار رفته در ساختمان محسوب می گردد که خوشبختانه پوشش بام یو پی وی سی در مقابل نمونه های مشابه، از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است. این نوع پوشش بام بین ۴۰ تا ۵۰ سال از دوام خوبی برخوردار می باشد. همچنین می تواند در مقابل بادهای شدیدی که در بسیاری از مناطق شاهد آن هستیم، مقاومت کند. از طرفی برای نگهداری و تعمیر آن نگران نباشید.

۲-ایمنی و صرفه جویی در انرژی

پوشش بام یو پی وی سی، در بحث مصرف انرژی، نوعی سقف کارآمد به حساب می آید، زیرا نور خورشید را انعکاس داده و از این رو هزینه های خنک کننده را به صورت چشمگیری کاهش می دهد. همچنین از نقطه نظر ایمنی، مطمئن باشید که پوشش بام یو پی وی سی در برخورد صاعقه، شعله ور نمی گردند.

۳-عایق صدا و دما

بام فلزی، در صورت بارش باران و تگرگ بسیار سر و صدا ایجاد می کنند، اما سقف های شیروانی یو پی وی سی نه تنها چنین مشکلی ندارد، بلکه این نوع ماده، عایق صوتی نیز محسوب می شود.

۴-عدم خوردگی و تخریب پذیری

همانطور که شاید بدانید، بام های فلزی به ویژه در مناطق ساحلی، دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند، این در حالی است که بام های یو پی وی سی در مقابل خوردگی از مقاومت بالایی برخوردارند و به دلیل ساختاری که دارند، دچار زنگ زدگی نمی شوند.
از طرفی ورق های شیروانی یو پی وی سی، امکان نصب بر روی پرلین هایی با فاصله یک متر از هم را دارند از این رو هزینه های زیر سازی نیز در نصب این نوع ورق ها به حداقل می رسد. هم چنین به دلیل قابلیت خود خاموش شوندگی باعث اشتعال و آتش سوزی نخواهند شد.

معایب پوشش سقف UPVC

علاوه بر مزایایی متعددی که برای این ورق ها ذکر کردیم، ورق شیروانی UPVC از معایبی نیز برخوردارند که عبارتند از:
این نوع پوشش بام مقرون به صرفه ترین پوششی نیست که در بازار وجود دارد، به طور مثال از بام های آسفالت سنتی و بام های فلزی، قیمت بالاتری دارد، ولی باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که با توجه به ماندگاری بالایی که به همراه دارد، هزینه های تعمیر و نگهداری را به شدت کاهش می دهد.

ورق شیروانی یو پی وی سی

مقایسه کاربردهای پی وی سی و یو پی وی سی

پی وی سی به عنوان یک پلاستیک انعطاف پذیر می باشد، این ماده در طیف گسترده ای برای کاربرد هایی مانند لوله کشی، استفاده می شود. لوله های بزرگتر پی وی سی، اغلب برای لوله کشی توزیع آب غیر شرب، به کار می رود. همچنین می توان از این نوع لوله ها برای عایق بندی کابل برق نیز استفاده کرد.

در مقابل، یو پی وی سی به عنوان جایگزین مناسبی برای چوب، در ساخت و ساز، از جمله ساخت و ساز در و پنجره ی دو جداره، دیوارپوش، پوشش سقف شیبدار و … استفاده می شود. البته یو پی وی سی به جای چدن نیز برای لوله های کشی های سنگین و تخلیه ی فاضلاب، به کارگرفته می شود. قابل ذکر است که ورق های یو پی وی سی قابلیت انعطاف پذیری خوبی دارند، از این رو برای کاربرد هایی مثل سقف های قوسی نیز به راحتی قابل استفاده می باشند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید