مقایسه دیوار برشی و قاب خمشی در ساختمان سازی

3349
مقایسه دیوار برشی و قاب خمشی در ساختمان سازی

با توجه به افزایش روز افزون قیمت آهن آلات ساخت سازه های اقتصادی اهمیت زیادی یافته بنابراین لازم است پیش از شروع کار تمامی موارد را از لحاظ صرفه اقتصادی بررسی نمایید. همچنین به دلیل تغییرات قیمت نبشی و قیمت ناودانی و استفاده از آن ها برای سیستم های مقاومتی، یکی از سوالات اساسی که پیش از ساختمان سازی برای مهندسان پیش می آید تفاوت استفاده از دیوار برشی و قاب خمشی است. در این مقاله قصد داریم این دو را به طور کامل بررسی نماییم. عنصر مقاوم در مقابل نیروهای فوق شامل قاب خمشی، دیوار برشی یا ترکیبی از آن دو می باشند. استفاده از قاب خمشی به عنوان عنصر مقاوم در مقابل نیروهای جانبی به خصوص اگر نیروهای جانبی در اثر زلزله باشند احتیاج به جزئیات خاصی دارد که شکل پذیری کافی قاب را تامین نماید.

این جزئیات از لحاظ اجرایی غالبا دست و پاگیر بوده و در صورتی می توان از اجرای دقیق آن ها مطمئن شد که کیفیت اجرا و نظارت در کارگاه خیلی بالا باشد. از لحاظ برتری می توان گفت که دیوار برشی اقتصادی تر از قاب خمشی در سیستم سازه ای بوده و از توانایی بیشتری برای کنترل تغییر مکان ها برخوردار است. این در حالی است که برای سازه های بلند، قاب خمشی به تنهایی نمی تواند در این زمینه جوابگو باشد و حتما بهتر است که به صورت ترکیبی از قاب خمشی و دیوار برشی بهره گرفته شود.

در مهندسی سازه، دیوار برشی دیواری است که از قطعات مهاری ساخته شده و وظیفه خنثی کردن اثر بارهای جانبی وارد شده بر سازه را بر عهده دارد. دیوار برشی برای مقابله با بارهای جانبی متداولی همچون بار باد و بار زلزله طراحی می شود. به عبارت بهتر دیوارهای برشی نوعی از سیستم های سازه ای است که مقاومت جانبی ساختمان یا سازه را تامین می کند.

انواع دیوارهای برشی

از انواع دیوارهای برشی متداول که جهت مقاوم سازی سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند، می توان به چهار نوع دیوار برشی فولادی، دیوار برشی مرکب، دیوار برشی مصالح بنایی و دیوار برشی بتن مسلح اشاره نمود. در این خصوص مقاطع مختلفی مانند نبشی را باید مورد استفاده قرار بدهید. برای دریافت قیمت نبشی به این لینک مراجعه کنید.

دیوار برشی مصالح بنایی

از دیرباز ساختمان های مصالح بنایی توپر غیر مسلح استفاده می شده است، ولی با گذشت زمان مشخص شد که این دیوارها از نقطه نظر مقاومت در مقابل زلزله، دارای ضعف زیادی بوده و به همین منظور امروزه به جای آن ها، استفاده از دیوارهای برشی مسلح نظیر دیوارهای با آجر توخالی و پرشده با دوغاب در ساختمان های با مصالح بنایی مرسوم شده است.

دیوار برشی بتن مسلح

دیوارهای برشی بتن مسلح به طور کلی به دو صورت درجا و پیش ساخته قابل استفاده می باشد. قرارگیری دیوار برشی بتن مسلح در پلان سازه، می بایست تا حد امکان متقارن باشد و مرکز ثقل هر طبقه از سازه در صورت استفاده از این نوع دیوار برشی، در حوالی مرکز صلبیت دیوارها باشد.

دیوار برشی فولادی

دیوار برشی فولادی نوع خاصی از دیوارهای برشی است که عمدتا برای مقاوم سازی ساختمان های فولادی به کار می رود و در حدود ۱۵ سال اخیر، به طور قابل ملاحظه ای برای مقاوم سازی ساختمان های فولادی مورد توجه مهندسان سازه قرار گرفته است. اتصالات موجود در دیوارهای برشی فولادی، سبب تقویت تیر و ستون های اطراف خود در پلان سازه شده و ویژگی های منحصر به فرد آن باعث جلب توجه بیشتر به آن شده است. از جمله ویژگی های دیوارهای برشی فولادی می توان به اجرای آسان، اقتصادی بودن، وزن کم نسبت به سیستم های مشابه، شکل پذیری زیاد، نصب سریع، جذب انرژی بالا و کاهش قابل ملاحظه تنش پسماند در سازه اشاره نمود. محصول ناودانی می تواند یکی از انتخاب های شما باشد که برای دریافت قیمت ناودانی می توانید به این لینک مراجعه نمائید.

دیوار برشی مرکب

دیوار برشی مرکب شامل ورق های تقویت شده فولادی مدفون در بتن مسلح یا خرپاهای ورق فولادی مدفون در داخل دیوار بتن مسلح بوده و اخیرا به منظور مقاوم سازی سازه های بتنی و فولادی شامل یک قاب فولادی و یا قاب های مرکب مورد استفاده قرار گرفته است.

مزایای دیوارهای برشی

از جمله مزایای اصلی دیوارهای برشی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش زیاد سختی ساختمان به طوری که بر اثرات ثانویه نقش موثری دارد. این مزیت خود به خود موجب افزایش درجه ایمنی در مقابل شکست یا ریزش ساختمان می شود.
  • کاهش زیاد خسارت به عناصر غیر سازه ای که در اکثر موارد میزان آن ها کمتر از هزینه اعضای سازه ای نیست.
  • اثر قابل ملاحظه در ایجاد آرامش خیال و تامین امنیت روانی ساکنین ساختمان ها در هنگام وقوع زلزله
  • دیوارهای برشی قادرند حتی پس از پذیرش ترک های زیاد، بارهای ثقلی که برای آن ها هم طراحی شده اند تحمل کنند. این پدیده را به طور کامل نمی توان از ستون ها انتظار داشت.
  • شکل پذیری بالا

معایب دیوار برشی

از جمله معایب دیوارهای برشی می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • امکان شکست برشی در صورت عدم طراحی مناسب
  • ایجاد نیروی بالا رانش در صورت عدم تخمین صحیح تعداد دیوارها و قرارگیری نامناسب آن ها
  • بنابراین پیش از انتخاب نوع مقاومت سازه این موارد را از لحاظ میزان مقاومت و هزینه بررسی نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید