گروه مهندس پلاس

معرفی نرم افزارهای تهیه نقشه های ۳ بعدی

نرم افزارهای تهیه نقشه های 3 بعدی

مهندسان، طراحان و مدلسازان همیشه به دنبال بهترین نرم‌‌افزار‌ها در زمینه طراحی و مدلسازی هستند. در این مطلب به معرفی نرم‌افزار‌های برتر مدلسازی سه‌بعدی پرداخته‌ایم.

 

آشنایی با نرم افزارهای 3 بعدی عمران و معماری

نرم افزار مدل سازی ۳ بعدی سازه ها (TEKLA)

نرم‌افزار Tekla Structures که گاه با نام تجاری XSTEEL شناخته می‌شود، نرم افزاری بسیار معروف و کار آمد و حرفه ای برای طراحی و مدل سازی بسیار پیشرفته و مدرن سازه های فلزی و بتونی عظیم مانند استادیوم ها و برج ها برای استفاده مهندسان عمران،سازه و تهیه‌کنندگان نقشه‌های اجرایی و سازندگان سازه‌های فلزی است که با مدل کردن ۳بعدی از آن ها قادر به آنالیز و طراحی تمامی سازه ها می باشد.

این نرم‌افزار ضمن فراهم‌آوری محیطی آسان و کاربرد درست، این قابلیت را دارد که تمامی نقشه‌های سازه‌ای درحد نقشه‌های کارگاهی با تمامی جزئیات و اطلاعات را کامل به‌طور خودکار و بدون نیاز به هیچ‌گونه ترسیم دستی تولید کند.بخش فولادی این نرم افزار معروف به Xsteel می باشد که این بخش نیز اتصالات فولادی را به صورت کامل و دقیق طراحی و کنترل و سر انجام ترسیم می کند.

نرم‌افزار Tekla Structures در بخش فولادی ابزاری قدرتمند برای استفاده مهندسان سازه و تهیه‌کنندگان نقشه‌های اجرایی و سازندگان سازه‌های فلزی است که به دلایل زیر خود را در راس پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای گروه مهندسی سازه قرار داده است. در واقع نرم‌افزار TEKLA STRUCTURES یا به عبارتی X-STEEL نرم افزاری قوی برای مدلسازی سازه های صنعتی و ساختمانی می باشد و امروزه بخش قابل توجهی از انواع این سازه ها در اقصی نقاط جهان با این نرم افزار مدل شده است. تولید نقشه های ساخت و نصب از جمله خروجی های این نرم افزار است که به راحتی با نرم افزار اتوکد لینک می گردد. همچنین لیست مواد مصرفی پروژه، تناژ و لیست پیچ و مهره های مصرفی کل پروژه را به راحتی می توان محاسبه کرد. این نرم افزار در زمینه طراحی اتصالات، به کاربر امکان بررسی برخورد (clash) را می دهد و مشکلات احتمالی در نصب را کاهش می دهد.

از نرم افزار Tekla Structures هم برای برای مدل سازی سازه های فلزی و هم بتنی می توان استفاده کرد البته قابلیت های برنامه برای مدلسازی سازه های فولادی و خصوصاً سازه های پیچ و مهره فوق العاده می باشد. در محیط نرم افزار امکان تحلیل مدل ایجاد شده با کمک برنامه STAAD وجود دارد.

بدیهی است که حتی بهترین طراحان سازه به علت کار در فضای دو بعدی در نرم‌افزارهای نظیر CAD همواره با مشکلات اجرایی در کار روبرو هستند؛ چه رسد به کار‌های صنعتی نظیر سازه‌های پالایشگاهی که با بخش‌های متفاوت همانند لوله کشی، تجهیزات، برق و ابزار دقیق به صورت موازی با بخش سازه همکاری می‌کنند. برای مثال ساپورت‌های بخش لوله کشی، امکان قرارگیری تجهیزات و امکان عبور سینی‌های کابل و … در بررسی با مدل سه ‌بعدی، به دقت و بدون مشکلات اجرایی مربوط به این مسائل حل می‌شود.

قابلیت های کلیدی این نرم افزار (Tekla Structures)

– امکان ساخت مدل سازه فلزی و بتنی با تمام جزییات اجرای واقعی قابل ساخت
– انالیز و طراحی تمامی سازه ها به صورت مدل های ۳ بعدی
– نمایش مدل ساخته شده در رایانه با جزییاتی نظیر واشرها، بولت‌ها، پخ‌ها، ورق‌ها
– حرکت در مدل و دیدن آن از زوایای متفاوت، می توانید مانند یک مهندس ناظر درون آن حرکت کنید.
– امکان آنالیز و طراحی انواع سازه‌ها در نسخه‌های جدید
– امکان تولید نقشه‌های کارگاهی جهت ساخت و نصب به صورت خودکار
– ارایه انواع گزارش‌های برآورد مصالح و لیستوفر برای کارهای اجرایی، فهرست قطعات برای پیچ و مهره با طول و …
– امکان تقسیم پروژه‌های بزرگ به چندین قسمت جهت تفکیک به چندین فاز
– امکان کار گروهی روی یک پروژه در یک زمان جهت تسریع در انجام پروژه
– امکان ارتباط انتقال و ورود اطلاعات با سایر نرم‌افزارهای نظیر: Pdms، SAP2000، ETABS، Staadpro، Microstation و …
– انتقال اطلاعات به صورت قابل قرائت توسط دستگاه‌های مختلف CNC
– ارایه نقشه برش جهت به حداقل رساندن دورریز ورق در کارگاه
– فراهم‌آوری محیطی آسان و کاربرد درست
– بدون نیاز به هیچ‌گونه ترسیم دستی
– طراحی اتصالات فولادی را به صورت کامل و دقیق

 

نرم‌افزارمدل سازی ۳ بعدی (ETABS)

نرم‌افزار ETABS یک نرم‌افزار مخصوص جهت تحلیل و طراحی سازه‌های ساختمانی می‌باشد. قابلیت این نرم‌افزار جهت تحلیل و طراحی این نوع سازه‌ها جهت‌گیری شده‌اند. تمام المان‌های یک ساختمان برای برنامه شناخته شده هستند. پردازنده‌های طراحی برنامه بسیار کامل می‌باشد و تمام المان‌های ساختمان را می‌توان در این نرم‌افزار طراحی کرد.

قابلیت های کلیدی این نرم افزار (ETABS)

نرم‌افزار مدل سازی (SAFE)

SAFE برای طراحی کف بتنی post-tension و سیستم‌های بنیادی بکار برده می‌شود. در نسخه جدید SAFE عناصر چند بعدی طبق مدلسازی و ابزارهای ترسیم تصاویر معرفی شده‌اند. این مجموعه با بهره‌گیری از استانداردهای موجود در حوزه عملیاتی بودن طرح و خلاقیت آن امکانات تازه‌ای برای کاربران فراهم می‌کند.

این برنامه حوزه‌های مختلف فرایند طراحی مهندسی، از طرح کلی قالب بندی گرفته تا معرفی جزئیات کامل ترسیم در محیطی ساده و قابل درک به تصویر می‌کشد. اگر چه این نسخه از سری نرم‌افزارهای SAFE با نام دیگری معرفی نشده، اما ویژگی‌های جدید آن در سطحی گسترده افزایش و در موارد بسیاری ارتقاء یافته‌است. این نسخه آمیزه ایی از یک برنامه مهندسی پرقدرت، بسیار کارآمد با کاربری آسان را برای کاربران ارائه می‌دهد.

قابلیت‌ها و امکانات قابل فهم در حوزه سازه بتنی محکم ارائه می‌دهد و علاوه بر آن از ویژگی‌های تنش ستون بهره‌مند است.

قابلیت های کلیدی این نرم افزار (SAFE)

 

نرم‌افزار مدل سازی 3 بعدی (SAP)

این نرم‌افزار تمامی نیازهای لازم برای طراح را یکجا فراهم آورده‌است و در ساخت سازه‌ها از این نرم‌افزار به‌طور عملی استفاده می‌شود. یادگیری این نرم‌افزار بسیار سریع است و به زمان طولانی برای یادگیری نیازی نیست. قالب‌های آماده‌ای که در نرم‌افزار پیش‌بینی شده‌است باعث می‌شود قادر به شبیه‌سازی طرح‌های بسیار پیچیده باشید. در این برنامه برای طراحان پل نیز امکانات ویژه‌ای در نظر گرفته شده‌است. نگارش جدید این نرم‌افزار در اواخر فروردین به بازار عرضه شد و گران‌ترین آن نسخه Advanced یا پیشرفته‌است. برنامه SAP آخرین و قوی‌ترین نسل از سری برنامه تحلیل سازه‌ها می‌باشد.

این برنامه قادر به تحلیل استاتیکی و دینامیکی، تحلیل بار زنده برای پل‌ها، تحلیل خطی و غیر خطی، تحلیل و طراحی المان‌های سازه‌ای مختلف می‌باشد؛ لذا تسلط کافی بر این برنامه آسان و کاربردی اما دقیق می‌تواند برای مهندسان عمران برای مدلسازی آنالیز و طراحی المان‌ها و سازه‌ها مختلف بسیار مهم باشد دید پویا تر و ملموس تری از اثر بارگذاری‌های مختلف بر سازه و عناصر آن برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

قابلیت های کلیدی این نرم افزار (SAP)

 

نرم‌افزار مدل سازی (Plaxis)

پلکسیس نرم‌افزاری است که برای تحلیل تغییر شکل‌ها و پایداری در پروژه‌های مهندسی ژئوتکنیک کاربرد دارد. معمولاً در مسائل مهم ژئوتکنیک، یک مدل رفتاری پیشرفته برای مدل‌سازی رفتار غیرخطی و وابسته به زمان خاک‌ها بسته به هدف مورد نظر لازم است. با این نرم‌افزار می‌توان خاک برداری و خاک ریزی مرحله‌ای با شرایط بارگذاری و شرایط مرزی مختلف را با استفاده از المان‌های مثلثی ۶ گرهی و ۱۵ گرهی مدل‌سازی نمود. اولین ویرایش این نرم‌افزار به منظور آنالیز سدهای خاکی احداث شده بر روی خاک‌های نرم در قسمت‌های کم ارتفاع و پست کشور هلند و به سفارش مدیریت منابع آب آن کشور در دانشگاه صنعتی Delft در سال ۱۹۸۷ تهیه و سپس در سال ۱۹۹۳ قابلیت‌های آن گسترش داده شده که توسط مؤسسه CUR (Center for Civil Engineering Research and Codes) نیز مورد تأیید و پشتیبانی قرار گرفته‌است. در این نرم‌افزار مدل‌های رفتاری موهر- کلمب، مدل سخت شوندگی هذلولی، مدل نرم شوندگی (مدل Cam-Clay) و مدل نرم شوندگی خزشی قابل به‌کارگیری است، همچنین با این نرم‌افزار می‌توان فرایند ساخت و حفاری را توسط فعال کردن و غیرفعال کردن المان‌ها در مرحله محاسبات مدل کرد. نمونه‌ای از کاربرد این قابلیت، انجام آنالیز لایه به لایه در پایداری شیب‌ها، سدها و تونل‌ها می‌باشد.

 

قابلیت های کلیدی این نرم افزار (Plaxis)

 

نرم‌افزارمدل سازی ۳ بعدی (FLAC)

نام FLAC مخفف عبارت «Fast Lagrangian Analysis Of Continua» می‌باشد. دکتر پیتر کاندال در سال ۱۹۸۶ نرم‌افزار FLAC را برای تحلیل برخی مسائل بر روی یک میکروکامپیوتر IMB طراحی کرد.ین نرم‌افزار برای محاسبات سریع مدل‌هایی که المانهای بسیار دارند طراحی شده‌است. با افزایش سرعت محاسبات کامپیوتر مسائل بزرگتر و مشکل‌تری با FLAC قابل حل خواهد بود. این برنامه در سالهای اخیر گسترش زیادی یافته‌است که توسط شرکت مشاوره‌ای Itasca انجام گرفته‌است.

FLAC توسط زبان FISH حمایت می‌شود. به وسیله این زبان کاربر می‌تواند برنامه‌ها و توابع مورد نظر خود را برای افزایش کارایی FLAC به آن بیفزاید. از این برنامه همچنین برای تحلیل و طراحی در مهندسی معدن و ساختارهای زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این برنامه روش حل معادلات جابجایی، امکان تحلیل شکست و ریزش را که پدیده مهمی در معدنکاری می‌باشد فراهم می‌سازد.

اگرچه FLAC در اصل برای کاربردهای مهندسی عمران و معدن طراحی شده‌است، اما قابلیت زیادی برای حل مسائل مکانیک نیز دارد. ساختارهای متعددی در این برنامه وجود دارند که مدل‌سازی موادی را که رفتارشان بسیار غیر خطی می‌باشد را ممکن می‌سازد.

در بسته نرم‌افزاری FLAC نرم‌افزار پرکاربردی به نام FLAC/Slope وجود دارد که به تحلیل پایداری در شیب‌ها می‌پردازد. این نرم‌افزار توانایی مدل‌سازی شیب‌ها را داشته و منطقه را از لحاظ توزیع تنش، خصوصیات مکانیک سنگی و… مدل‌سازی می‌نماید. البته SLOPE نیز نرم‌افزاری بسیار کوچک بوده و توانایی مدلسازی مسائل پیچیده را ندارد. با خود نرم‌افزار FLAC می‌توان تمام کارهای FLAC SLOPE را با دقتی بیشتر انجام داد. دسترسی آسان به نرم‌افزار FLAC باعث کاربرد زیاد آن در تحلیل شیب پایدار معادن Open Pit گردیده‌است.

قابلیت های کلیدی این نرم افزار (FLAC)

 

چند مورد از کاربردهای نرم‌افزار FLAC در پروژه‌های کاربردی

 

نرم‌افزارمدل سازی ۳ بعدی (Geostudio)

 

نرم‌افزار مدل سازی 3 بعدی (STAAD.pro)

مهندسین طراح در بیست سال گذشته، انواع مختلف سازه‌ها از قبیل ساختمان‌های مسکونی، آسمان خراش‌ها، مخازن ذخیره، تونل‌ها و حتی ساز پیانو را به کمک نرم‌افزار STAAD.Pro طراحی و محاسبه کرده‌اند. امروزه، STAAD.Pro یکی از بهترین انتخاب‌ها در صنعت نرم افزارهای سازه ای آنالیز استاتیکی، دینامیکی، P-Delta، آنالیز غیرخطی، کمانش و نیز آنالیز کابل به‌شمار می‌رود. از مهمترین مزیت‌های این برنامه پشتیبانی از آیین‌نامه‌های طراحی با مصالح مختلف از قبیل: فولاد، بتن، چوب، آلومینیوم و مقاطع مرکب است. قابلیت‌های مربوط به محاسبات دینامیکی و بررسی رفتار اندرکنش خاک-سازه همراه با نتایج خروجی منحصر به فرد، STAAD.Pro را تبدیل به یک نرم‌افزار کاربردی کرده‌ است.

STAAD.Pro نرم‌افزار سازه‌ای است که آیین‌نامه‌های ساختمانی بیش از ۴۰ کشور جهان از جمله ایالات متحده، انگلیس، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، نروژ، فنلاند، هند و غیره را دارا بوده و به‌طور پیوسته آیین‌نامه‌های جدیدتری نیز بنا به درخواست مشتریان سایر کشورها به آن اضافه می‌شود.

قابلیت این نرم افزار (STAAD.pro)

از دیگر ویژگی‌های STAAD.Pro سازگاری با فن آوری COM – Component Object Model است.

رابط کاربری برنامه STAAD.Pro مبتنی بر استانداردهای جهانی است. با استفاده از محیط گرافیکی پیشرفته، ویرایشگر متن و صفحه گسترده داخل برنامه می‌توان مدل‌های بسیار پیچیده را در مدت زمان کوتاه و معقولی ایجاد کرد.

قابلیت گزارش دهی جامع از نتایج و اطلاعات اولیه سازه، که کاربر می‌تواند بنا به نیاز قسمت‌های مورد نظر را جهت گزارش‌گیری انتخاب نماید.

 

نرم‌افزار مدل سازی 3 بعدی (Graphisoft Archicad)

Graphisoft Archicad 12 نرم‌افزاری بسیار قدرتمند با قابلیت‌های جدید جهت طراحی و پیاده‌سازی محیط‌های سه بعدی است و فراهم‌کننده مدل‌های حرفه‌ای مجازی جهت مهندسین عمران و معماری است. کاربران با کمک نرم‌افزار Archicad طرح‌های خود را سریعتر آنالیز می‌کنند. این کار با استفاده از تخمین خصوصیات فضای طراحی در محیطی سه بعدی صورت می‌گیرد و سریعاً گزارشی دقیق از کل پروژه به صورت مستند برای کاربر تولید می‌شود.

قابلیت این نرم افزار (Graphisoft Archicad)

محیط کاری این نرم‌افزار به گونه‌ای است که کابران احساس طراحی در دنیای واقعی را دارند و این احساس ناشی از ابزار و پلت‌ها و مدل‌های سه بعدی مانند پله‌ها، مبلمان و اثاثیه و … است. از دیگر خصوصیات این نرم‌افزار فرامین ترسیمی پیشرفته این نرم‌افزار می‌باشد.

نرم‌افزار اتوکد (Autocad)

یکی از مشهورترین نرم‌افزارهای مهندسی می‌باشد که از آن برای طراحی پرژه‌های عظیم ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند. این نرم‌افزار محصولی از شرکت Autodesk می‌باشد که یکی از بزرگترین شرکت‌های ساخت نرم‌افزارهای مهندسی در سراسر جهان بوده و حتی می‌توان آن را در این زمینه بی‌رقیب دانست زیرا بهترین نرم‌افزارهای مهندسی محصول این شرکت است مانند Maya و ۳DS Max که از حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی و مدل ساز ی هستند. در نرم‌افزار اتوکد همه چیز برای یک مهندس رشته عمران فراهم است در واقع تمام ابزارهای نقشه‌کشی در این برنامه وجود دارد و کاربر در محیط شبیه‌سازی شده به آسانی قادر خواهد بود تا اقدام به طراحی نقشه مورد نظر خود نمایید. 

قابلیت این نرم افزار (Autocad)

همچنین این برنامه یک محیط ۳ بعدی را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد تا بتواند نقشه‌های ۳ بعدی تولید کنید و در یک محیط سه بعدی به آنالیز ساختمان طراحی شده بپردازد. جالب است بدانید در رشته عمران و زیر شاخه‌های آن (معماری) نرم‌افزار اتوکد یک واحد عملی به‌شمار می‌رود و دانشجویان این رشته‌ها باید کار با این نرم‌افزار را به صورت حرفه‌ای آموخته باشند تا بتوانند در امتحان عملی که از آن‌ها گرفته می‌شود با این برنامه کار کنند.

 

نرم افزار مدل سازی ۳ بعدی اسکتچاپ (SCEtchUP)

ما به شدت بر این باوریم که مهندسان معمار باید فاز مفهومی را در فضای سه بعدی شروع کنند. اسکتچاپ اجازه میدهد تا کاربر به سرعت و به راحتی طرحهای سه بعدی که در ذهن دارد را سه بعدی نماید. این یکی از سادهترین برنامهها برای درک کردن مفهوم حجم های سه بعدی است، اما سادگی آن نیز بدان معنی است که قابلیتهای رندر محدودی دارد. با این حال، هنوز یک برنامه قدرتمند برای ترسیم ایدهها است و همچنین یک کتابخانه ابزار (آبجکت های آماده درخت، فیگور و…) عظیم، مخصوصا برای معماری داخلی ارائه میدهد. هر جسم، سطح و ماده با بافت منحصر به فرد خود که قطعا یک پلاس است، میآید. بزرگترین طرفدار آن تا به امروز رابط کاربر پسند آن است.

قابلیت این نرم افزاراسکتچاپ (SCEtchUP)

اسکچاپ هیچ نیازی به آموزش ندارد و فقط کافی است که در حد یک روز با ابزار آن فقط کار کنید.

 

نرم افزار مدل سازی ۳ بعدی رویت (Revit)

نرم افزار بسیار ضروری رشته معماری برای انجام هر کاری. در واقع رویت نرم افزار همه جانبه برای پروژه های دوبعدی و سه بعدی است که مجموع خروجی پروژه شامل مدلسازی، رندر و اسناد ساخت و ساز دوبعدی را تولید میکند. به جای خطوط و دوایر، میتوانید از دیوارهای واقعی، سقفها، تیرها، ستونها و سایر اجزای ساختمان استفاده کنید و همچنین ویژگیهای واقعی در فیزیک ساختمان مانند پنجره ها و درها را استفاده کنید. اینها سازگار با اتوکد است، بنابراین بسیار ساده است که یک فایل DWG را وارد کنید و از آن به عنوان مرجعی برای شروع شکل دادن مدل خود استفاده کنید. 

قابلیت این نرم افزار رویت (Revit)

یکی از بزرگترین مزایای آن این است که هر تغییری که در مدل ایجاد می کنید، در همه view ها، از جمله در پلان و نما، به روز می شود. این هماهنگی و زمان طراحی را به طور قابل توجهی کاهش میدهد.

 

نرم افزار مدل سازی ۳ بعدی تری دی مکس (۳D Studio Max)

گرچه ۳D رینو با توجه به پلاگینهای پارامتریک و ویژگیهای مدلسازی صاف، به سرعت نمایش داده می شود؛ با این حال، ۳D استودیو مکس هنوز محبوبترین نرم افزار سه بعدی در بازار است. علتش هم این است که برای انجام پروژه های معماری با تری دی مکس، شما هزاران آبجکت و متریال و پلاگین کاربردی بصورت آماده از بازار می توانید خریداری کنید یا دانلود کنید ولی برای راینو یا کورونا این ابزارها وجود ندارند. از آن روزهای اولویت گرافیک کامپیوتری و ۳D استودیو (نرم افزاری که تحت DOS اجرا می شود)، همه چیز تغییر کرده است. در طول دهه نود، ابزارهای ۳D استودیو مکس راه خود را در زمینههای بیشتری از زندگی کاری ما پیدا کردهاند که هر کسی تصور میکرد.

قابلیت این نرم افزار تری دی مکس (۳D Studio Max)

 این قابلیتهای مدلسازی و یک معماری پلاگین قابل انعطاف است و میتواند بر روی پلت فرم مایکروسافت ویندوز استفاده شود. این است که اغلب توسط توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تجاری تلویزیونی و استودیوهای تجسم معماری استفاده میشود.

 

نرم افزار مدل سازی ۳ بعدی (Vray)

ویری به سادگی بهترین پلاگین برای تجسم واقع بینانه است.صرفاً جهت پروژه‌های معماری استفاده می‌شد ولی امروزه با گسترش خیره کننده خود در تمامی زمینه‌ها از جمله جلوه‌های ویژه سینمایی، تبلیغات، صنعت خودرو، بازی‌های کامپیوتری، پرزانته کردن محصولات شرکتی و … به کار می‌رود.

قابلیت این نرم افزار ۳ بعدی (Vray)

 این قابلیت را دارد که فایل های، اسکچاپ، آرشیکد، رویت و تری دی مکس را به یک تصویر شبیه به واقعیت تبدیل کند تا به کارفرما نشان دهد که کار نهایی چه شکلی خواهد بود. تمیزترین بافتها، تاریکترین و روشنترین فضاها به دقیقتر بودن شرایط دنیای واقعی میرسند. اگر هدف شما این است که مشتریان خود را در فضاهای طراحی شده در سبک قانع کننده قرار دهید، ویری بهترین گزینه برای شما خواهد بود. کتابخانه و منابع انبوه گسترده آن گزینههای گوناگونی را در نور، سطوح و بافتهای واقع گرایانه ارائه میدهند تا طراحی معماری خود را به سطح بعدی برساند.

 

نرم افزار مدل سازی ۳ بعدی (Photoshop)

فتوشاپ به معنی کارگاه عکس یک پردازشگر گرافیکی است که بدست شرکت ادوبی گسترش یافته و برای ایجاد، ترکیب، ویرایش، بازسازی و یا دگرگونی تصاویر «عکس‌ها» بکار می‌رود. وقتی می خواهید رندرتان را (چه پلان چه پرسپکتیو یا مقطع) پخته تر و شکیل تر کنید یا شیت بندی کارتان را به اتمام برسانید، فتوشاپ یک موضوع حیاتی خواهد بود.

قابلیت این نرم افزار (Photoshop)

 این یک نرم افزار تولید تصویر با کیفیت بالا است، مناسب برای ترمیم نهایی و لمس کردن. با استفاده از سیستم آشنا لایهها، شما می توانید به سبک خودتان تغییرات را ایجاد کنید. این مورد برای پردازش تصویر، اضافه کردن بافت، چشم انداز، مردم، آسمان و غیره استفاده میشود. همچنین یک راه عالی برای رفع و ویرایش اسکنهای کار شما و ایجاد طرح های پایانی برای ارائه نهایی است.

 

نرم افزار مدل سازی 3بعدی (Lumion 3D)

Lumion یکی از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی طراحی سه بعدی است. این نرم‌افزار بیشتر برای پروژه‌های معماری می‌باشد و کار آن‌ها را بسیار بسیار راحت و در نتیجه‌ی خروجی برنامه را جذاب‌تر کرده است. که بیشترین تمرکز خود را بر طراحی محیط و ساختمان معطوف کرده است. مهمترین دلیلی که شما را ترغیب خواهد کرد که از Lumion  استفاده کنید این است که تمام فعالیت‌های رندرینگ این نرم‌افزار به ازای هر فریم فقط و فقط ۱ الی ۳ ثانیه زمان خواهد برد. یعنی اگر شما بخواهید با استفاده از Lumion یک انیمیشن ۳۰ ثانیه‌ای ایجاد کنید در بدترین شرایط شما به ۳-۴ دقیقه زمان برای رندرینگ احتیاج خواهد داشت.

وجود موضوعات داینامیک مانند درختان، گیاهان، آب، خورشید، ابرها و … باعث می‌شود که به راحتی و در کمترین زمان ممکن صحنه‌های خود را طراحی و رندر نمایید. ایجاد محیط آنقدر در Lumion ساده و سریع می‌باشد که نیاز به دانستن هیچ گونه مهارت خاصی نمی‌باشد. افکت‌های بسیار زیبا، رندرینگ فوق سریع، مدل‌های آماده از درختان و…. همگی شما را در سرعت بخشیدن به ایده‌هایتان یاری می‌دهد.

قابلیت این نرم افزار (Lumion 3D)

  1. ساخت همزمان با اجرای انیمیشن
  2. گرافیک فوق‌العاده نرم‌افزار
  3. سریع و روان بودن نرم‌افزار
  4. محیط کاملاً کاربر پسند
  5. رندر کردن انیمیشن با رزولوشن و کادر‌های بسیار زیاد
  6. طرز تهیه‌ی فیلم (انیمیشن) به صورت کاملاً جدید و جالب به صورت عکس‌برداری از مسیر انیمیشن و سپس ساخت هوشمندانه‌ی انیمیشن 

 

نرم افزار مدل سازی 3بعدی (Rhino)

خلق و ایجاد فرم‌های معماری با کیفیت و پیچیدگی بالا بصورت سه‌بعدی. راینو (Rhinoceros) در سال ۱۹۸۰ توسط برادران مک نیل(Mcneel) در سیاتل آمریکا متولد شد و در آن از سیستم نربز استفاده شد که در واقع یک سیستم ریاضی برای محاسبه و ارائه منحنی‌ها و سطوح در گرافیک کامپیوتری است. سابقه نربز به سال ۱۹۵۰ میلادی بر می‌گردد که با توجه به نیاز در صنایع کشتی‌سازی و اتومبیل به وجود آمد. از کسانی که در توسعه و پیشرفت این سیستم نقش اساسی داشتند می‌توان به دو فرانسوی به نام‌های Pierre Bézier که در شرکت Renault و Paul de Casteljau که در شرکت Citroën مشغول به کار بودند، اشاره کرد. این سیستم ابتدا در صنعت خودرو و در نرم افزارهای مخصوص آن و سپس در زمینه‌های دیگر گرافیک کامپیوتری وارد شد. اصول ساخت سطوح در راینو بر ساخت منحنی‌ها استوار است. برای مدلینگ در محیط راینو ابتدا شبکه‌ای از منحنی‌ها در فضا ایجاد شده و سپس تبدیل به سطح می‌شوند. راینو دارای پلاگین‌های متعددی در زمینه‌های مختلف است.

قابلیت این نرم افزار (Rhino)

یادگیری آسان و سهولت در استفاده از امکانات آن؛تعامل با نقشه های معماری؛وارد کردن پلان‌ها، نماها و… به محیط برنامه برای سرعت بخشیدن به مدل‌سازی و نیز خروجی از مدل ساخته شده بصورت ۳ نما و پلان؛امکان متریال‌دهی‌، نورپردازی و Render در محیط نرم افزار؛ وجود پلاگین‌های متعدد و مفید همچون:grasshopper نرم‌افزار Skecth Up

خروج از نسخه موبایل