لزوم اخذ پروانه برای پروژه های عمرانی

68

به نقل از اخبار شهرداری ها /

اخذ پروانه ساختمانی برای پروژه‌های عمرانی در شهرها یک قانون و الزامی است که به گفته شهردار بیرجند نباید مسؤولان نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

به گزارش اخبار ساختمان، محمدعلی جاوید در نشست ستاد بازآفرینی شهری بیرجند افزود: دستگاه‌های اجرایی نسبت به اخذ پروانه ساختمانی پروژه‌های عمرانی کوتاهی می‌کنند اما وقتی پروژه پلمب شد از راه‌های مختلف به دنبال بازگشایی آن و ادامه عملیات اجرایی هستند.

وی گفت: اگر پروژه‌های عمرانی با هدف خدمت به شهروندان دنبال می‌شود صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری هم یکی از راه‌های خدمت به شهروندان است.

شهردار بیرجند اظهار داشت: ادارات فکر می‌کنند شهرداری سخت‌گیری می کند و اجازه کار عمرانی را به آنها نمی‌دهد و ما در مورد تمامی ادارات با این مشکل مواجهیم.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی پروژه‌های عمرانی خود را آغاز می‌کنند و تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی می‌رسانند اما علیرغم پیگیری‌های شهرداری از مرحله صفر تا ۱۰۰ درصد پروژه در نهایت منجر به پلمب می‌شویم.

جاوید تصریح کرد: اگر مردم بخواهند ۵۰ متر ساختمان بسازند ابتدا باید پروانه ساختمانی بگیرند و سختگیری‌ها تنها برای مردم است در حالیکه دستگاه‌های اجرایی از این موضوع گریزان هستند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان بیرجند نیز در این نشست گفت: من برای کسی تاکنون خم نشده‌ام ولی به خاطر مردم و جوانان بیرجندی خم می‌شوم و تقاضا دارم اجازه کار به پروژه در حال احداث سالن ورزشی شمال شهر (مهرشهر) داده شود.

شهرام بازیار به پیشرفت ۸۵ درصدی این پروژه ورزشی اشاره کرد و افزود: تا سال ۹۷ اقدام عمرانی چندانی در مورد این پروژه صورت نگرفته بود اما بعد از آن پیشرفت خوبی داشته است.

شهردار بیرجند هم در پاسخ گفت: اخذ پروانه ساختمانی الزام، قانون و جزو ضوابط شهرسازی و ایمنی است چرا که اگر مشکلی ایجاد شود ابتدا یقه شهرداری را می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر یک نفر در شهر پیدا شود که بگوید آقای شهردار نیازی به اخذ پروانه ساختمانی برای ادارات نیست من به سراغ هیچ اداره‌ای نمی‌روم.

جاوید گفت: در شروع پروژه‌های عمرانی با ادارات خیلی همراهی می‌کنیم ولی حین اجرای پروژه خبری از اخذ پروانه نیست و به محض پلمب صدای همه درمی‌آید.

وی تاکید کرد: ما برابر قانون عمل می‌کنیم و تا پیشرفت ۸۵ درصدی هم با ادارات کنار می‌آییم اما نمی‌توانیم بی‌خیال پروانه ساختمانی شویم.

فرماندار بیرجند هم در این نشست گفت: پروژه‌های عمرانی مصوب بازدید استاندار از سطح شهر باید در موعد مقرر عملیاتی شود بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی باید در روند اجرای پروژه‌ها با همدیگر همکاری کنند.

علی ناصری افزود: برخی پروژه‌های سطح شهر به دلیل مسائل مختلف از جمله نداشتن پروانه ساختمانی توسط شهرداری پلمب شده در حالیکه مصوب سفر استاندار است و باید هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: اگر قرار است پروژه‌ای پلمب شود باید قبل از آن به اطلاع معاونت عمرانی فرمانداری و استانداری برسد تا با رایزنی دستگاه‌های اجرایی نیز به رفع پلمب آن اقدام شود.

فرماندار بیرجند اظهار داشت: تمامی ادارات با علم به تمامی مشکلات یا نداشتن و کمبود اعتبار پذیرفته‌اند که در بازه زمانی مشخص باید پروژه‌ها را به اتمام برسانند بنابراین باید در موعد مقرر شاهد اتمام پروژه‌ها باشیم.

وی گفت: مردم نمی‌توانند معطل نداشتن پروانه ساختمانی و مسائل شبیه به آن بمانند و تنها اجرای وعده داده شده را از مسئولان مطالبه می‌کنند.

ناصری با اشاره به اجرای پروژه‌های محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی شهرستان باید به سمت محلات هدف ستاد سوق داده شود که در حوزه‌هایی چون آب و فاضلاب این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: اگر قرار است در محلات هدف پروژه‌هایی اجرا و شهرداری نیز نسبت به آسفالت آن مناطق اقدام کند باید دستگاه‌های خدمات‌رسان با شهرداری هماهنگی لازم را داشته باشند تا آسفالت معابر چندین مرتبه شکاف داده نشود.

فرماندار بیرجند درباره اجرا نشدن پروژه روشنایی خیابان فرزان گفت: اینکه مسؤولان بگویند ۵۰۰ میلیون تومان برای روشنایی یک معبر و خیابان در مرکز استان اعتبار ندارند و مرکز هم چنین اعتباری را نمی‌دهد، پسندیده نیست.

وی اضافه کرد: مسوولان انتظار نداشته باشند با نشستن در اتاق‎‌های خود، از مرکز اعتبار جذب کنند بلکه باید از تجربه دستگاه‌های موفق در اخذ اعتبارات بهره بگیرند و پشتکار و تلاش لازم در این زمینه داشته باشند.

ناصری در ارتباط با مرمت و بازسازی ارگ بهارستان بیرجند نیز گفت: باید هرچه سریعتر این بنای تاریخی تعیین تکلیف شود.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای برای تبدیل این ارگ به گنجینه آب اعلام آمادگی کرده است اما مرمت و بازسازی این بنا اعتبار زیادی نیاز دارد و از عهده یک دستگاه ساخته نیست.

فرماندار بیرجند بیان کرد: پروژه‌هایی مانند مرمت بناهای تاریخی باید در اولویت دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد و شناسایی چنین پروژه‌هایی با برگزاری جلسات مشترک بین دستگاه‌های ذیربط میسر می‌شود.

یکی دیگر از مباحث مطرح شده در ستاد بازآفرینی شهری مرکز استان بررسی برنامه جامع زمان‌بندی مرمت و بازسازی ارگ بهارستان توسط شرکت آب منطقه ای بود که نماینده این شرکت گفت: شهریور ماه سال جاری طی قراردادی مقرر شد اسناد ارگ بهارستان از بنیاد مستضعفان به شرکت آب منطقه‌ای منتقل شود.

حسین فرزانگان افزود: تاکنون ۴۰ درصد کل مبلغ هم به حساب بنیاد واریز شده ولی به دلیل مشکلاتی تاکنون ارگ به ما منتقل نشده است.

وی گفت: هنوز برآورد درستی از حجم خرابی‌ها و بناهای ارگ از سوی هیچ ارگانی مانند میراث فرهنگی ارائه نشده است.

فرماندار بیرجند هم از شرکت آب منطقه‌ای خواست شفاف اعلام کند که آیا اعتبار برای بازسازی ارگ بهارستان دارند وگرنه پروژه به شهرداری که متقاضی بوده یا سرمایه گذار دیگری واگذار شود.

نماینده شرکت آب منطقه‌ای در پاسخ به فرماندار گفت: در حال حاضر پولی برای سرمایه‌گذاری نداریم و به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم ولی موردی تاکنون پیدا نشده است.

مدیرکل بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه ارگ بهارستان به شرکت آب منطقه‌ای واگذار شده است گفت: با تعیین تکلیف وضعیت متصرف بنا طی یک ماه آینده به طور کامل ارگ را انتقال خواهیم داد.

شهردار بیرجند در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی واگذاری ارگ به شرکت آب منطقه‌ای را نمی‌دانم گفت: چرا دستگاه متولی این بنای تاریخی مهم که میراث فرهنگی است روند بازسازی و تعمیر ارگ را برعهده نمی‌گیرد.

جاوید افزود: از ۷۰۰ میلیون تومان پولی که قرار بوده به بنیاد داده شود ۴۰ درصد پرداخت شده و در مقابل هزینه چهار تا پنج میلیارد تومانی برای بازسازی نیاز است.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای باید مشخص کند چه برنامه‌ای برای ارگ دارد و اعتبار موردنیاز را تامین کند وگرنه واگذاری صرف به این اداره و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار مانند گذشته راه به جایی نخواهد برد.

شهردار بیرجند با تاکید بر اینکه امکان تبدیل این بنا به زمین وجود ندارد تصریح کرد: ارگ نباید تخریب شود بلکه باید مانند گذشته به عنوان بنای تاریخی مورد استفاده قرار گیرد اما تاکنون نسبت به آن غفلت شده است.

نماینده شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در پاسخ شهردار گفت: قرار است از بخشی از این بنا به عنوان گنجینه آب استفاده شود و برای فرهنگ سازی در مدیریت مصرف آب و کار فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.

در این خصوص مقرر شد جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از شهرداری، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و سازمان میراث فرهنگی برگزار و موضوع تعیین تکلیف شود.

ایرنا

منبع : اخبار شهرداری های کشور

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید