توجه به حمل‌و‌نقل عمومی، شهرهای جدید را در مسیر توسعه قرار می‌دهد

25

به نقل از وزارت راه و شهرسازی /

شهرهای جدید برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی و به‌ویژه پروژه‌های حمل‌و‌نقل ریلی به‌منظور تسهیل ارتباط با کلانشهر یا شهر مادر هستند تا از این رهگذر، موجبات تحول اساسی را برای توسعه شهری و رونق اقتصادی فراهم کنند. سیستم حمل‌ونقل ریلی به‌دلیل حجم جابه‌جایی و سرعت بالا در نقل‌وانتقال مسافران در شهرهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته و جای خود را در میان سیاست‌های حمل‌و‌نقل عمومی باز کرده است. این مد حمل‌و‌نقلی، امروزه یکی از عوامل  اساسی در پیشرفت اقتصادی است و تحکیم موقعیت اقتصادی یک منطقه یا یک کشور بدون توسعه و بهبود آن امکان‌پذیر نیست.

پروژه مترو گلشهر به شهر جدید هشتگرد دهم دی‌ماه سال‌جاری با حضور رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و تعداد زیادی از مسوولان استان البرز و شهر جدید هشتگرد و نیز ساکنان این شهر جدید افتتاح شد. استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی در شهر جدید هشتگرد به‌دلیل قرارگیری در فاصله ۶۵ کیلومتری استان تهران این امکان را برای مسافران استان‌های غربی کشور فراهم می‌کند تا با توقف در این شهر جدید، ادامه سفر خود به استان تهران را با مترو انجام دهند که خود باعث کاهش سفرهای جاده‌ای به این استان می‌شود. اهمیت این امر زمانی مشخص می‌شود که بدانیم چندین کانون جمعیتی از جمله شهرک صنعتی بهارستان، شهرهای گلسار، کوهسار ، ماموت و… در مسیر این پروژه قرار دارند و روزانه مسافران متعددی در حال سفر به تهران و بالعکس هستند.

با توجه به اینکه شهر جدید هشتگرد در شمال آزادراه کرج-قزوین ودر فاصله ۶۵ کیلومتری از تهران قرار گرفته است، فراهم ساختن زیرساخت‌های ارتباطی ارزان، مطمئن و سریع‌السیر می‌تواند ضمن کاستن از هزینه‌ سفرهای روزانه، در تشویق مردم برای سکونت در این شهر جدید و استمرار اقامت آنان که بخشی از افق پیش‌بینی‌شده برای شهر جدید هشتگرد است، موثر واقع شود. پس از انجام مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر جدید هشتگرد و مشخص‌شدن نیاز به سیستم حمل‌ونقل ریلی، مطالعات طرح متروی هشتگرد از سال ١٣٨٠ آغاز و پس از تصویب شورای‌عالی ترافیک، عملیات اجرایی از سال ۱۳۸۷ اغاز شد.

این خط مترو در ادامه توسعه خط پنج متروی تهران(صادقیه-گلشهرکرج) به‌طول ٢۶ کیلومتر و دو خطه ساخته شده است. مسیر مترو در حاشیه ضلع شمال آزادراه کرج-قزوین به‌صورت همسطح پیش‌بینی‌شده و مشتمل بر سه گالری به‌طول مجموعا پنج کیلومتر و حدود ١٧ دهنه پل، ۶٠ دهنه آب‌رو و سه ایستگاه پست تقویت برق است؛ ناگفته نماند در ابتدا پروژه تنها یک ایستگاه در انتهای مسیر(شهرجدید هشتگرد) پیش‌بینی شد اما با درخواست‌های متعدد کانون‌های جمعیتی و تصویب شورای‌عالی ترافیک استان البرز یک سکوی دیگر برای شهرهای گلسار و کوهسار در ماموت دیده شد.

بهربرداری از پروژه متروی گلشهر-شهرجدید هشتگرد مزایای متعددی دارد که از جمله آن می‌توان به قابلیت جابه‌جایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر در افق طرح اشاره کرد. کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی و  حفظ محیط‌زیست که سرمایه نسل‌های آینده است در کنار صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف سوخت‌های فسیلی و نیز کاهش تصادفات جاده‌ای و افزایش ایمنی از دیگر مزایای بهره‌برداری از این پروژه است. افزایش بهره‌برداری، استفاده بهینه از زمان، کاهش وقت تلف‌شده مردم، کاهش مصرف لوازم یدکی خودروها، کاهش بیماری‌های عصبی ناشی از عوامل زمینه‌ای همچون ترافیک و آلودگی هوا، کاهش احساس مهاجرت از سکونتگاه‌های اطراف به مراکز شهرهای بزرگ تهران و کرج به‌دلیل تامین دسترسی آسان، سریع، ارزان وپاک، تسریع در به ثمر نشستن اهداف مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد و کاستن از هزینه‌ نگهداری محورهای مواصلاتی از دیگر مزایای پرتعداد تکمیل این قطار حومه‌ای است. از جمله ویژگی‌های بارز ایستگاه متروی هشتگرد نیز می‌توان به سطح زیربنای آن اشاره کرد که با ٢٢ هزار مترمربع به  بزرگترین ایستگاه روسطحی متروی کشور تبدیل شده است. همچنین فاصله از مبدا ایستگاه شهر جدید هشتگرد تا مقصد ایستگاه یعنی ایستگاه صادقیه حدود ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

با افتتاح این پروژه عظیم، گامی جدید  برای حضور سرمایه‌گذاران و رشد جمعیتی در شهر جدید هشتگرد برداشته شد؛ اکنون شرکت عمران شهر جدید هشتگرد آمادگی دارد تا گامی دیگر برای حضور سرمایه‌گذاران در این شهر جدید بردارد و نسبت‌به واگذاری زمین برای ساخت فضاهای عمومی با کاربری‌های گوناگون از جمله درمانی ، آموزشی، فرهنگی، هنری و … بردارد.

 

منبع : معاومت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید