اولین نشست تخصصی ایمنی ساخت ‌و سازها در برابر زلزله در ابرکوه

117

اولین نشست تخصصی ایمنی ساخت ‌و سازها در برابر زلزله در ابرکوه

به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در اولین نشست تخصصی ایمنی ساخت ‌و سازها در برابر زلزله در ابرکوه ،به خسارت های جانی، مالی و تبعات اجتماعی به جا مانده از زلزله در کشور اشاره کرد و گفت: اگر جامعه مهندسین نتوانند آلام مردم را کاهش و نگرانی ‌های آنان را در زمینه ایمنی سازه ‌ها برطرف کنند، کارایی ندارند.
به گزارش روابط عمومی سازمان، مهدی سالاری در این نشست که در شهرستان ابرکوه و با حضور فرماندار، مدیر دفتر نمایندگی نظام مهندسی شهرستان و اعضای سازمان نظام مهندسی وبسیج مهندسین در فرمانداری برگزار شد، به وقوع زلزله بم اشاره کرد و افزود: حجم عظیم خسارت در یک زلزله ۶/۶دهم ریشتری نشان می دهد که  متولیان امر در چرخه ساخت ‌و ساز وظایف خود را به درستی انجام نداده اند.
وی اجرای مقررات ملی ساختمان را در راستای کاهش خسارات امری مؤثر و ضروری خواند و گفت: باید با ناقضان این قانون برخورد جدی صورت گیرد.
سالاری در ادامه با اشاره به شکل گیری مافیا در صنعت ساختمان تصریح کرد: این مافیا در استان یزد نیز نفوذ کرده و با بکارگیری مصالح غیر استاندارد، نقشه غیرحرفه ‌ای و نظارت ‌های غیر فنی ، مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورده که متأسفانه در بسیاری از موارد به‌ جای آنان نظام‌مهندسی متهم می‌شود.
وی در ادامه ، حمایت از جامعه مهندسین را راهی برای کوتاهی دست سودجویان از این صنعت خواند.
رئیس سازمان نظام مهندسی، ساختمان را یک کالای استاندارد و ملی خواند و گفت: این کالای با ارزش باید تحت نظارت متخصصین و ناظرین ساخته شود و هیچ شخصی اجازه ندارد سازه‌های خود را خودش بسازد. 
وی خاطر نشان کرد: امروز همه موانع و دلایل برای عدم نظارت مهندسین از میان برداشته شده و همه دستگاه‌های مربوطه نیز موظف به رعایت این امر هستند.

تلاش برای رفع موانع نظارت مهندسین ساختمان
فرماندار ابرکوه نیز در این نشست به مشکلات قانونی در حوزه شهرسازی، مسکن و شهرداری ها اشاره کرد و گفت: وجود این مشکلات ، نظارت بر ساخت و سازها را تحت تأثیر قرار داده و بعضاً از دید مهندسین خارج بوده است. لذا با همراهی حوزه معاونت عمرانی استانداری اقداماتی در جهت نظارت بر ساخت و سازها به شکل جدی صورت گرفت.
کاظمی نسب اضافه کرد: در همین راستا در کمیته‌ها و شوراهای مختلف بر طبق قانون تلاش می‌کنیم موانع را از سر راه نظارت کارشناسان برداشته تا هم مردم در حوزه ساخت ‌و ساز سرپناهی استاندارد داشته باشند و هم مهندسین به خوبی نظارت کنند.

ضرورت تشکیل کار گروه مشترک بین نظام‌مهندسی و شهرداری جهت رفع موانع ساخت و ساز
مدیر دفترنمایندگی نظام‌مهندسی ابرکوه نیز در این نشست به تخلفات ۹۰ درصدی ساختمان ها در شهر ابرکوه و مهردشت اشاره کرد و گفت: اعمال سلیقه در کنترل ضوابط و طرح ‌های معماری و شهرسازی و عدم اطلاع ‌رسانی و شفاف‌ سازی مزایا و محاسن اخذ پروانه موجب شده مردم ترجیح دهند در بروکراسی و مسیر اخذ پروانه وارد نشوند.
شریف در ادامه ، پیشنهاد ایجاد سیستم الکترونیکی بین نظام‌مهندسی و شهرداری ‌ها را مطرح نمود و افزود: تشکیل کارگروه مشترک بین نظام‌ مهندسی و شهرداری جهت رفع موانع و راه‌ اندازی پلیس ساختمان و تجهیزات کامل برای جلوگیری از تخلف سازی از جمله ضروریات است.

منبع : نظام مهندسی ساختمان استان یزد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید