به نقل از وزارت راه و شهرسازی /
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه خط متروی هشتگرد ۲۶ کیلومتر طول دارد، ظرفیت این خط مترو را جابه جایی ۲۵۰ هزار مسافر در روز عنوان کرد و افزود: امیدواریم با افتتاح این خط، امکان حمل ونقل سریعتر، ایمنتر و ارزانتر برای شهروندان هشتگرد، کرج و تهران برقرار شده و جذابیت سکونت در این منطقه افزایش یابد. درعین حال امید است افتتاح این خط، به بازار مسکن منطقه کلانشهری تهران کمک کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: این طرح از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و احداث آن هشت سال به طول انجامید. اگرچه کار بسیار پیچیده، هزینهبر و زمانبر است و به تستهای مختلفی نیاز دارد، اما خوشبختانه در یکسال اخیر با حمایتهایی که مجموعه دولت و وزیر راه و شهرسازی داشته است، فرآیند کار سرعت گرفته و به زودی این طرح به بهرهبرداری میرسد.
یکهزار میلیاردتومان هزینه احداث خط متروی هشتگرد
به گفته طاهرخانی، احداث و تکمیل متروی هشتگرد تاکنون یکهزار میلیاردتومان هزینه داشته است.
این مقام مسئول در عین حال خاطرنشان کرد: این خط از مترو دو ایستگاه دارد، یک ایستگاه در شهر جدید هشتگرد قرار دارد و بزرگترین ایستگاه روسطحی کشور با ۲۲ هزار مترمربع است تا بتواند شهروندان شهر جدید هشتگرد و منطقه پیرامونی را تحت پوشش قرار دهد.
طاهرخانی افزود: سکویی نیز در میانه مسیر در محل شهرهای گلسار، کوهسار و شرکت ماموت پیش بینی شده است که این بخش در حال ساخت است و بعدها اضافه خواهد شد تا مسافرگیری داشته باشد. این خط در ادامه خط پنج متروی تهران است که از صادقیه و گلهشر عبور میکند.
کاهش آلودگی تهران و کرج با بهره برداری از متروی هشتگرد
وی در خصوص مزایای این خط مترو گفت: بخشی از آلودگی کلانشهرهای تهران و کرج ناشی از حملونقل شخصی از حومه به مرکز است که امیدوار هستیم با جذب مسافری که در این خط به ویژه از حومههای کلانشهرهای تهران و کرج انجام می شود، علاوه بر مزایای اقتصادی، شاهد کاهش آلودگی هوای کلانشرهای تهران و کرج باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشبینی افق طرح جابهجایی ۲۵۰ هزار مسافر است که میتواند در کاهش بار ترافیکی جادههای منتهی به شهر تهران و کاهش بار ترافیکی در اتوبان تهران-کرج- قزوین که روزانه ۲۲۰ هزار حمل و نقل شخصی در این اتوبان انجام میشود، بینجامد.
وی در ادامه در خصوص تاخیر بهرهبرداری از واحدهای مسکونی مهر شهر جدید هشتگرد نیز توضیحاتی را ارایه و اعلام کرد: شهر جدید هشتگرد ۶۵ کیلومتر از تهران فاصله دارد و حملونقل آن متکی بر جاده با ترافیک های شدید است، افتتاح خط متروی هشتگرد میتواند به جذابیت سکونت در شهر جدید هشتگرد کمک کند و درعین حال موجب میشود تا مردم در منطقه کلانشهری تهران و کرج به اسکان در هشتگرد علاقمند شوند.
طاهرخانی با اعلام اینکه در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنبا توسعه حمل و نقل ریلی- حومه ای حتی بر توسعه شهری تقدم دارد، گفت: امیدوار هستیم افتتاح این خط به رونق بازار مسکن شهرهای تهران و کرج هم کمک کند.
طاهرخانی در خصوص راه اندازی خط ریلی تیس-چابهار نیز گفت: شهر جدید تیس به عنوان نسل جدید شهرهای جدید در حال احداث است. در احداث این شهر، سعی بر این است تا از تجارب گذشته درس بگیریم و یکی از اصلیترین تجارب ایجاد سیستم حملونقل مناسب بین شهر جدید و کلانشهر مادر آن است. در این خصوص اقدامات زیربنایی نیز انجام شده و همزمان با شروع احداث شهر جدید تیس بحث احداث خط ریلی بین شهر جدید تیس و چابهار نیز در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با تمهیداتی که اتخاذ می کنیم بتوانیم به اهداف موردنظر در خصوص جمعیت پذیری دست پیدا کنیم.