احداث ۱۰ میلیون واحدمسکونی با تسهیلات بانک مسکن در ۸۱ سال/پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سالجاری/ فروش اقساطی ۱ میلیون و ۹۲۶ هزارواحد مسکن مهر

25

به نقل از وزارت راه و شهرسازی /

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن در نشست خبری که امروز ۲۱ دی در محل آن بانک تشکیل شد، ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، شهادت سردار سلیمانی و همچنین درگذشت هوطنان در حادثه سقوط هواپیما، عملکرد بانک مسکن را در ارایه تسهیلات به طرح اقدام ملی مسکن، ارایه تسهیلات به متقاضیان حساب صندوق پس انداز مسکن یکم و سایر تسهیلات تشریح کرد.

مدیرعامل بانک مسکن همچنین آخرین وضعیت ارایه تسهیلات به فروش اقساطی واحدهای باقیمانده مسکن مهر و سایر اقدامات بانک را ارایه کرد.

رحیمی انارکی با اشاره به اینکه بانک مسکن در آستانه ۸۲ سالگی آن بانک قرار دارد، گفت: بانک مسکن که پیش تر بانک رهنی بود در طی ۸۱ سال فعالیت خود تاثیرات مناسبی را در تامین مسکن متقاضیان میان درآمدی و کم درآمدی گذاشت.

به گفته مدیرعامل بانک مسکن، حدود ۱۰ میلیون واحد مسکونی در طی دوره ۸۱ ساله بانک در بخش خرید و احداث تسهیلات پرداخت کرد.

رحیمی انارکی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون واحد در دوره بانک رهنی مسکن و قبل از انقلاب تا سال ۵۸ احداث و خریداری شد و حدود ۹ میلیون واحد بعد از انقلاب با تسهیلات بانک مسکن خریداری و احداث شد، خاطرنشان کرد: بانک مسکن در طول مدت فعالیت خود و با افزایش جمعیت خود را به خوبی با شرایط تطبیق داد و توانست تاثیر مستقیمی در تامین مسکن یک سوم خانوارهای شهری بگذارد.

مدیرعامل بانک مسکن از دیگر اقدامات بانک مسکن طی دوران فعالیت آن بانک را ارایه تسهیلات به خانه‌های روستایی عنوان کرد و توضیح داد: بانک مسکن تسهیلات بیش از ۵۰۰ هزار واحد مناطق روستایی را طی دوران فعالیت خود انجام داد.

این مقام مسئول همچنین در ادامه سخنان خود عملکرد بانک مسکن را در طی ۹ تا ۱۰ ماه نخست سالجاری اعلام کرد و گفت: طی سالجاری کل تسهیلات اعطایی از سوی بانک مسکن ۲۰ هزار میلیاردتومان بوده که این رقم تا تاریخ ۱۴ دی‌ماه انجام شده است. میزان تسهیلات ارایه شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته با یک درصد افزایش همراه بوده است.

رحیمی انارکی ادامه داد: از ۲۰ هزار میلیاردتومان تسهیلات ارایه شده بیش از ۱۷ هزار میلیاردتومان در بخش مسکن بوده است که از نظر میزان ۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. همچنین این آمار حاکی است که ۴۳۷ هزار واحد از تسهیلات مسکن استفاده کردند که این میزان نیز نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: در بخش ساخت ۳۳ هزار میلیاردریال پرداخت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد را نشان می دهد. در عنی حال در بخش ساخت نیز ۵۶ هزار واحد تسهیلات دریافت کردند.

رحیمی انارکی تسهیلات خرید را ۵۸ هزار میلیارد عنوان کرد که به گفته وی این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد کاهش را نشان می دهد. به گفته وی، پرداخت جعاله در مدت ۱۰ ماهه اول سالجاری ۲۴ هزار میلیاردتومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش جعاله ۱۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی مهر را اعلام کرد و گفت: تعداد واحدهای مسکن مهری که برای آن تسهیلات پرداخت شده است دو میلیون و ۶۸۰ هزار واحد است که از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۹۲۶ هزار واحد فروش اقساطی شده اند. همچنین تعداد واحدهایی که بدهی خود را تسویه کرده اند بیش از ۸۹ هزار واحد است و تعداد واحدهای باقیمانده ۳۷۳ هزار واحد است.

به گفته وی، از این تعداد، ۳۳۸ هزار واحد شهری و بیش از ۳۵ هزار واحد روستایی است که تاکنون نتوانسته اند تسویه کنند.

زوج‌های تهرانی ۲۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند

رحیمی‌انارکی همچنین در ادامه سخنان خود به مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق حق تقدم اشاره کرد و با اعلام جزئیات آن گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار افزایش سقف تسهلات از محل اوراق حق تقدم در هفته اول دیماه انجام شد. بر این اساس، ارایه تسهیلات به متقضیان از محل اوراق حق تقدم در تهران به صورت انفرادی از ۶۰ به ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: در مراکز استان‌ها نیز سقف تسهیلات از محل اوراق حق‌تقدم به شکل انفرادی از ۵۰ به ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین از ۸۰ به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته وی، در سایر شهرها نیز این تسهیلات به شکل انفرادی از ۴۰ به ۶۰ میلیون تومان و برای زوجین از ۶۰ به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است که این تسهیلات به واحدهای مسکونی تا ۲۵ سال قدمت پرداخت می شود.

جزئیات افزایش پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی تا ۳۰ سال ساخت

وی در ادامه سقف تسهیلات به واحدهای مسکونی ۲۵ تا ۳۰ سال ساخت را نیز اعلام کرد و گفت: در تهران برای واحدهای مسکونی تا ۳۰ سال ساخت، به شکل انفرادی ۴۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین از ۸۰ به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.

رحیمی انارکی ادامه داد: پرداخت تسهیلات از محل اوراق حق تقدم برای مراکز استان ها از ۴۰ میلیون به ۶۰ میلیون تومان در حساب های انفرادی و برای زوجین از ۷۰ به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همجنین در سایر شهرها نیز به شکل انفرادی از ۳۵ به ۴۰ میلیون تومان و برای زوجین از ۵۰ به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است و بانک‌ها مکلف به پرداخت تسهیلات جدید به متقاضیان این واحدهای مسکونی هستند.

او به مصوبه هیئت مدیره بانک در خصوص افزایش سقف مشارکت مدنی هم اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه‌ای از محل اوراق حق تقدم سازندگان می‌توانند تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی دریافت کنند که به ازای هر واحد ۳۰۰ میلیون تومان امکان استفاده از اوراق حق تقدم را جهت تکمیل و ساخت واحد‌های خود دریافت کنند.

رحیمی انارکی به طرح اقدام ملی مسکن هم اشاره کرد و گفت: ما برای پرداخت تسهیلات در حوزه اقدام ملی مسکن هم به وزارت راه و شهرسازی هم اعلام آمادگی کردیم که در مرحله اول تا ۱۴۰ هزار واحد را پوشش تسهیلاتی دهیم.

مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به اینکه از این ۱۴۰ هزار واحد مسکونی تا کنون ۲۵ هزار واحد مربوط به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام را پرداخت کرده‌ایم و سهمیه ۵۰ هزار واحد مسکونی مربوط به بنیاد مسکن را هم که طبق تفاهمنامه‌ای منعقد شده بود را پرداخت کرده‌ایم.

او افزود: در طرح اقدام ملی به ازای هر واحد مسکونی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی برای واحد‌های بنیاد مسکن هست.

رحیمی انارکی به برگزاری اولین جشنواره نوآوری و فناوری ساخت و ساز هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حوزه مسکن و ساختمان تا کنون استفاده چندانی از فناوری‌های نوین نشده است و ما در این حوزه متاسفانه در رتبه آخر هستیم، اما امیدواریم با برگزاری جشنواره‌هایی شاهد حرکت‌های جدید و مهمی در این بخش باشیم.

مدیر عامل بانک مسکن گفت: باز پرداخت تسهیلات در حوزه عادی حدود ۱۸ درصد است، اما واحد‌هایی که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند می‌توانند تسهیلاتی با بازپرداخت‌های ۱۷ درصدی استفاده کنند.

او گفت: بیش از ۸۰ درصد از تسهیلات تا کنون به واحد‌های سنتی سازی پرداخت می‌شود و ما امیدواریم با یک فرهنگ سازی درست این بخش را تقویت کنیم.

تعیین تکلیف پرونده های قضایی در حوزه ساخت و ساز

رحیمی انارکی به تعیین تکلیف ۴ پرونده بزرگ با همکاری قوه قضائیه هم اشاره کرد و گفت: در اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ یکی از پرونده‌ها مربوط به سرمایه گذاری خارجی بوده که به جمع بندی مناسبی رسیده و سایر پرونده‌ها هم مربوط به موضوعات ارزی بوده که تعدادی از آن‌ها در حال تعیین و تکلیف هستند.

مدیر عامل بانک مسکن گفت: پرونده مربوط به سرمایه گذاری خارجی ۱۰۹ میلیون دلار، پرونده مربوط به اعزام ۴۷۰ میلیون درهم بوده و پرونده‌های دیگر هم ۲۸۰ میلیون درهم بوده است که بخش جرائم قوه قضائیه در حال تعیین و تکلیف این پرونده‌ها هستند.

او با اشاره به اینکه از سال ۸۴ تا سال ۹۲ سقف تسهیلات خرید مسکن ۲۰ میلیون تومان بوده و هیچ افزایش تسهیلاتی در این دوران صورت نگرفته است، گفت: در ۸ سال گذشته همزمان با افزایش تسهیلات خرید مسکن تنها قیمت واحد‌های مسکونی ۵ برابر افزایش یافته است که این موضوع با توجه به اتفاقات اقتصادی عادی بوده است.

رحیمی انارکی گفت: آن چیزی که موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود متغیر‌های اقتصادی و اثر گذار از جمله ارز است و تسهیلات بخش مسکن به هیچ وجه تاثیر چندانی در افزایش قیمت مسکن ندارد.
مدیر عامل بانک مسکن توضیح داد:  با تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومان متقاضیان می‌توانند ۴۹ درصد مبلغ خرید در منطقه ۱۸ را پرداخت کنند، در منطقه ۲۰، ۴۷ درصد، در منطقه ۱۷، ۴۳ درصد، در منطقه ۱۵، ۴۱ درصد، در منطقه ۱۲، ۴۱ درصد، در منطقه ۱۶، ۳۸ درصد و در منطقه یک هم ۱۰ درصد مبلغ خرید یک واحد مسکونی را می‌توانند با این میزان تسهیلات پرداخت کنند.

او به سرنوشت پیشنهاداتی که سال گذشته برای رونق بازار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: بیشتر این برنامه‌ها مربوط به بازار اجاره و حوزه بازار سرمایه بود که بخش عمده‌ای از آن‌ها اجرایی شده است.

رحیمی انارکی با اشاره به اینکه امیدواریم تسهیلات اجاره مسکن تا پایان سال با رفع ابهامات آن اجرایی شود و ما این طرح را به بانک مرکزی تحویل داده‌ایم و در حال انجام کار‌های کارشناسی است.

مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به اینکه اقساطی که تا به حال در حوزه مسکن مهر وصول شده ۲۵۹ هزار میلیارد ریال است که سود آن بالای ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است.

او افزود: سقف تسهیلات مسکن مهر ۴۰ میلیون تومان است که اخیرا افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر از ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان و در شهر پردیس هم از ۴۵ به ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد.

رحیمی انارکی گفت: پیشرفت فیزیکی بسیاری از واحد‌های مسکن مهر در شهر‌های مختلف زیر ۳۰ درصد است که همین موضوع مشکلاتی را برای این بخش ایجاد کرده است.

اعطای کارت اعتباری دریافت مصالح تا پایان سالمدیر عامل بانک مسکن درباره آخرین وضعیت کارت اعتباری مصالح ساختمانی گفت: کارت اعتباری در حال انجام است و برای اولین بار امیدواریم تا پایان سال اجرای آن عملیاتی شود.

او افزود: ما برای اولین بار در ایران در حوزه کارت اعتباری مصالح ساختمانی ۵۲ زنجیره را شناسایی و طراحی کردیم و ابزار‌های مالی مختلفی را برای آن در نظر گرفته‌ایم تا سرنوشت این کار به سرنوشت کارت‌های بانک‌های مختلف دچار نشود.

رحیمی انارکی گفت: مجوز‌های زیر ساخت‌های اجرای این کارت را دریافت کرده‌ایم و در این بخش با چالش‌های جدی روبروهستیم که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

منبع : معاومت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید