گروه مهندس پلاس

کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف از متریالی به نام ورق ام دی اف (MDF) ساخته شده و از ترکیبات چوبی است. و یک نوع کابینت اقتصادی محسوب می شود. ام دی اف یا MDF مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنی «تخته فیبر با چگالی (دانسیته، تراکم) متوسط» است که نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود و در وسایلی مانند سرویس خواب و کابینت آشپزخانه به کار برده می‌شود.

تخته فیبر، با هر تراکمی، از فیبر چوبی ساخته می‌شود که در واقع ترکیبی از تکه‌های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند. این ترکیب با مقداری رزین و موم مخلوط شده و در معرض گرما به هم فشرده می‌شود (پرس می‌شوند) تا تخته فیبر به دست آید. این تعریف تخته فیبر در عبارت Medium Density Fibreboard یا همان ام دی اف بود. 

مغزیِ ورق های سازنده کابینت ام دی اف، از جنس ام دی اف خام و روکش اون از جنس ملامینه است و به خاطر همین روکش، در برابر رطوبت مقاوم است. البته در ادامه توضیح می دهیم که این مقاومت به رطوبت، کامل نیست. در صورتی که روکش ام دی اف آسیب ببینه، آب به داخل ورق کابینت نفوذ کرده و باعث خرابی اون میشود. در کابینت های ام دی اف (MDF) جنس یونیت (اسکلت کابینت) هم معمولاً از ام دی اف انتخاب می شود.

مشخصات فنی ام دی اف

ابعاد ام‌دی‌اف به‌طور معمول عبارتند از (ابعاد به میلی‌متر است):

البته اغلب سایز های وارداتی از ایتالیا ۴۱۰۰×۲۱۰۰ و از کشور اتریش ۲۸۰۰×۲۰۷۰ و ۲۶۰۰×۲۰۷۰ می‌ باشند.

ضخامت‌ های تولیدی و معمول نیز به‌ صورت ۳، ۴، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۵، ۳۲ و ۳۸ میلی‌متر است. طبق اظهار دبیر انجمن چوب ایران تقاضا برای ام‌دی‌اف به‌طور تخمینی بالغ بر ۱۴۰هزار تُن در سال می‌باشد. در بازار ایران در حال حاضر ابعاد بزرگتر طرفدار بیشتری دارد.

با توجه به اینکه ضخامت‌های مختلف هر کدام کاربرد خاص خود را دارند ولی ضخامت‌های کمتر در حد ۳ میلی‌متر که معمولاً برای درسازی استفاده می‌شوند و ضخامت‌های بالاتر در حدود ۱۲، ۱۶ و ۱۸ میلی‌متر از خریدار بیشتری برخوردار است. البته در مورد خریدار جزئی ام‌دی‌اف روکش‌ شده رنگ روکش نیز نقش زیادی دارد.

کاربرد ورق های ام دی اف

کابینت های ام دی اف (MDF) در کنار مزایایی که دارند یک سری معایبی هم دارند که این بخش رو مستقل توضیح خواهیم داد.

مزایای ام دی اف

استفاده از ورق ام دی اف مزایای زیادی دارد که از جمله  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معایب ام دی اف

اما ام دی اف ها معایبی نیز دارند که در این مقاله به آن‌ها نیز اشاره‌ای می‌کنیم:

امروزه دیگر هیچ سازهٔ چوبی‌ای وجود ندارد که با ام دی اف قادر به ساخت آن نباشیم. با چسباندن قطعات مختلف ام دی اف به یکدیگر به راحتی می‌توانیم هر شکل و فرمی با آن‌ ها بدهیم. درست مانند کاری که با روی چوب انجام می‌دادیم. کار با ام دی اف نیازمند نوآوری و ابتکار بیشتری است و هر روزه در این صنعت شاهد ابداعات و ابتکارات جدیدی هستیم.

خروج از نسخه موبایل