کابینت ام دی اف

کابینت ام دی اف از متریالی به نام ورق ام دی اف (MDF) ساخته شده و از ترکیبات چوبی است. و یک نوع کابینت اقتصادی محسوب می شود. ام دی اف یا MDF مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنی «تخته فیبر با چگالی (دانسیته، تراکم) متوسط» است که نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود و در وسایلی مانند سرویس خواب و کابینت آشپزخانه به کار برده می‌شود.

تخته فیبر، با هر تراکمی، از فیبر چوبی ساخته می‌شود که در واقع ترکیبی از تکه‌های ریز چوب نرم و چوب سخت هستند. این ترکیب با مقداری رزین و موم مخلوط شده و در معرض گرما به هم فشرده می‌شود (پرس می‌شوند) تا تخته فیبر به دست آید. این تعریف تخته فیبر در عبارت Medium Density Fibreboard یا همان ام دی اف بود. 

مغزیِ ورق های سازنده کابینت ام دی اف، از جنس ام دی اف خام و روکش اون از جنس ملامینه است و به خاطر همین روکش، در برابر رطوبت مقاوم است. البته در ادامه توضیح می دهیم که این مقاومت به رطوبت، کامل نیست. در صورتی که روکش ام دی اف آسیب ببینه، آب به داخل ورق کابینت نفوذ کرده و باعث خرابی اون میشود. در کابینت های ام دی اف (MDF) جنس یونیت (اسکلت کابینت) هم معمولاً از ام دی اف انتخاب می شود.

مشخصات فنی ام دی اف

ابعاد ام‌دی‌اف به‌طور معمول عبارتند از (ابعاد به میلی‌متر است):

  • ۴۱۰۰×۱۸۳۰
  • ۳۶۶۰×۱۸۳۰
  • ۲۴۴۰×۱۸۳۰
  • ۲۴۴۰×۱۲۲۰

البته اغلب سایز های وارداتی از ایتالیا ۴۱۰۰×۲۱۰۰ و از کشور اتریش ۲۸۰۰×۲۰۷۰ و ۲۶۰۰×۲۰۷۰ می‌ باشند.

ضخامت‌ های تولیدی و معمول نیز به‌ صورت ۳، ۴، ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۵، ۳۲ و ۳۸ میلی‌متر است. طبق اظهار دبیر انجمن چوب ایران تقاضا برای ام‌دی‌اف به‌طور تخمینی بالغ بر ۱۴۰هزار تُن در سال می‌باشد. در بازار ایران در حال حاضر ابعاد بزرگتر طرفدار بیشتری دارد.

با توجه به اینکه ضخامت‌های مختلف هر کدام کاربرد خاص خود را دارند ولی ضخامت‌های کمتر در حد ۳ میلی‌متر که معمولاً برای درسازی استفاده می‌شوند و ضخامت‌های بالاتر در حدود ۱۲، ۱۶ و ۱۸ میلی‌متر از خریدار بیشتری برخوردار است. البته در مورد خریدار جزئی ام‌دی‌اف روکش‌ شده رنگ روکش نیز نقش زیادی دارد.

کاربرد ورق های ام دی اف

  • ام دی اف (MDF) فقط برای کابینت سازی استفاده نمیشود. بلکه کمد دیواری و ریلی، دکور، میز تلویزیون و خیلی وسایل دیگه هم باهاش ساخته می شوند. ام دی اف ها تنوع رنگ و طرح زیادی دارند و کیفیت آنها هم بسته به کارخانه تولیدشون متفاوت است.
  • ورق های ام دی اف (MDF) انقدر پرکاربرده که حتی زمانی که از متریال با کیفیت تر و زیباتری مثل «های گلاس» برای ساخت کابینت های گلاس یا روکش چوب برای کابینت روکش چوب استفاده میشود، معمولاً یونیت کابینت (یعنی سازه یا چهارچوب کابینت) رو از ام دی اف می سازند.
  • علت این است که یونیت کابینت کمتر دیده میشود و از طرفی کیفیت ام دی اف (MDF) برای این کار قابل قبول است. حتی مغزی ورق همه این متریال هایی گفتیم هم از جنس ام دی اف خام است.

کابینت های ام دی اف (MDF) در کنار مزایایی که دارند یک سری معایبی هم دارند که این بخش رو مستقل توضیح خواهیم داد.

مزایای ام دی اف

استفاده از ورق ام دی اف مزایای زیادی دارد که از جمله  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ام دی اف یک انتخاب اقتصادی و مقرون به صرفه به حساب می‌آید؛ چرا که تولید آن نسبتا ارزان بوده و قیمت آن نسبت به قیمت تمام شده ورقه چوبی پایین است.
  • برای تولید ام دی اف از خرده چوب‌های بازیافتی استفاده می‌شود و به همین دلیل نیز با استفاده از ام دی اف می‌توان به حفظ محیط زیست و درخت‌ها کمک کرد.
  • با توجه به امکان استفاده از روکش در ام دی اف ها، می‌توان آن‌ها را در طرح و رنگ‌ های مختلفی تولید کرد و به عبارتی تنوع رنگ و طرح در ام دی اف ها بالا می‌باشد.

کابینت ام دی اف

  •  سطح ام دی اف صاف بوده و همین امر نیز باعث می‌شود که چسباندن مواد دیگر روی آن کاری راحت باشد.
  • مواد شیمیایی استفاده شده در ام دی اف باعث مصونیت آن در برابر آسیب آفاتی مانند موریانه می‌شوند.
  • ام دی اف با قرار گرفتن در برابر گرما سرما تغییر شکل نداده و منبسط یا منقبض نمی‌شود.
  • شکل دادن به ورقه ام دی اف آسان‌تر از شکل به دادن به ورقه‌های چوبی است و همین امر نیز یکی دیگر از علت‌ های تنوع شکل و طرح ام دی اف است.
  • یکی دیگر از مزایای ام دی اف این است که انواع روکش به راحتی بر روی ورقه‌ های ام دی اف متصل می‌شوند و همین امر نیز باعث می‌شود که بتوان آن را به شکل چوب طبیعی درآورد. (با روکش چوبی)

معایب ام دی اف

اما ام دی اف ها معایبی نیز دارند که در این مقاله به آن‌ها نیز اشاره‌ای می‌کنیم:

  • هنگام تولید و ساخت ام دی اف، به خاطر استفاده از مواد شیمیایی خاص موجود در چسب آن، گازی به نام فرمالدئید تولید می‌شود که گفته می‌شود برای سلامتی انسان مضر است. اگر چه پس از اتمام فرایند تولید ام دی اف، این گاز معمولا از بین می‌رود و از طرفی نیز استفاده از روکش‌ها بر روی ورقه‌های ام دی اف نیز به طور کامل هر گونه ریسک و خطری را برای سلامتی انسان از بین می‌برد.

کابینت ام دی اف

  • ام دی اف به خودی خود از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار است، اما اگر به هر دلیلی دچار شکستگی یا ترک خوردگی شود، دوباره چسباندن آن نسبت به چوب سخت‌تر خواهد بود.
  • مواد شیمیایی که در تولید ام دی اف استفاده می‌شوند، در صورت داشتن هر گونه خطری برای سلامتی انسان، میزان آن برای کودکان بیشتر است.
  • اگر ام دی اف در معرض آب قرار بگیرد، به احتمال زیاد متورم شده و باد کند. (البته بسیاری از روکش‌های ام دی اف این مشکل را با ضد آب بودن حل کرده‌اند.)
  • سطح ام دی اف شاید به خودی خود کاملا صیقلی نباشد، اما به هر حال با روکشی که بر روی آن کشیده می‌شود این مشکل به طور کامل رفع می‌شود.

امروزه دیگر هیچ سازهٔ چوبی‌ای وجود ندارد که با ام دی اف قادر به ساخت آن نباشیم. با چسباندن قطعات مختلف ام دی اف به یکدیگر به راحتی می‌توانیم هر شکل و فرمی با آن‌ ها بدهیم. درست مانند کاری که با روی چوب انجام می‌دادیم. کار با ام دی اف نیازمند نوآوری و ابتکار بیشتری است و هر روزه در این صنعت شاهد ابداعات و ابتکارات جدیدی هستیم.