مرکز پژوهش های نظام مهندسی ساختمان راه اندازی می شود

31

به نقل از وزارت راه و شهرسازی /

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، کاظم مجابی در همایش تخصصی الزامات پدافند غیرعامل در راستای تاب آوری شهری در برابر مخاطرات گسل ها و وقوع زلزله که با حضور دکتر علی بیت اللهی دبیر کارگروه ملی زلزله کشور و رییس بخش زلزله شناسی مهندسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی، افشار مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قزوین و جمعی از مدیران و مهندسان در اداره راه و شهرسازی استان قزوین برگزار شد اظهار داشت: مقررات ملی ساختمان جوابگوی نیازهاست اما هنوز اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: همه عوامل طراحی و نظارت باید متخصص باشند اما گاهی اوقات از ظرفیت نظام مهندسی ساختمان که با بیش از ۱۰ هزار کارشناس می تواند نقش مهمی در کیفی سازی امور داشته باشد استفاده نمی شود.

مجابی تصریح کرد: در حالی که مباحث ساختمانی می تواند نقش مهمی در کیفیت ساختمان داشته باشد اما حدود ۲۰ درصد مباحث اجرا می شود و ضوابط و مقررات داریم اما عمل نمی کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین یادآورشد: اجرای مقررات مبحث ۲۱ را جدی گرفته ایم و با یک برنامه ریزی مدون باید آن را اجرا کنیم و در این میان لازم است دغدغه مردم در بحران پیگیری شود.

وی اضافه کرد: در سازه می توانیم نگرانی را به حداقل برسانیم اما در تاسیسات و سایر مباحث مشکلاتی داریم زیرا بیشترین آسیب در حوزه تاسیسات است و در معرض تهدید خطر آتش سوزی است.

مجابی تصریح کرد: باید از ظرفیت تشکل های بخش خصوصی و نظام مهندسی استفاده کنیم و با راه اندازی مرکز پژوهش ها زمینه بهره برداری از خدمات مهندسی را مهیا کنیم.

وی گفت: تعامل مسئولان با هم خوب است اما مشکلات در اجرا باقیست و هنوز ضوابط اجرا نداریم و در این میان موضوع اس اچ سی در حال تدوین است و عمدتا در بخش ایمنی دنبال می شود و این کار در زمان طراحی و ساخت باید عملیاتی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اظهارداشت: لازم است از ظرفیت مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان حداکثر استفاده را ببریم و کاری کنیم واحدی که مردم می خرند ایمن باشد تا سرمایه ها هدر نرود.

منبع : معاومت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید