شهرداری باید شناسنامه فنی ساختمان را جدی بگیرد

27

به نقل از اخبار شهرداری ها /

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد:

شهرداری باید شناسنامه فنی ساختمان را جدی بگیرد

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به اینکه شهرداری تهران برخلاف قانون نظام مهندسی درخصوص گسترش ساختمان‌های دارای شناسنامه فنی ملکی تخلف می‌کند گفت: شهرداری تهران باید قبل از صدور پایان کار از سازنده‌ها درخواست شناسنامه فنی ملکی کند اما متاسفانه به راحتی پایان کار را صادر می‌کند.

به گزارش اخبار ساختمان، محمد طاهری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در نشست هم‌اندیشی نحوه تعامل با افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در پاسخ به این سوال که آیا صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران به خوبی اجرا می‌شود یا خیر گفت: موضوعی که این روزها صنعت ساختمان با آن درگیر است حضور سازنده‌های غیر صلاحیت‌دار در این صنعت است.

وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌هایی که در ساخت و سازهای شهری در استان تهران وجود دارد، گفت: اکثر ساختمان‌هایی که در استان تهران ساخته می‌شود توسط مهندسان نیست و این یکی از ضعف‌های صنعت ساختمان است.

وی ادامه داد: قطعا این موضوع موجب کاهش عمر مفید ساختمان‌ها می‌شود. به طوری که در حال حاضر متوسط عمر مفید ساختمان‌ها در ایران ۲۰ الی ۳۰ سال است و نسبت به کشورهای پیشرفته و اروپایی بسیار عقب است.

طاهری با بیان اینکه این موضوع باعث هدر رفتن منابع مالی در کشور می‌شود اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی استان تهران در یکسال گذشته بر روی این موضوع متمرکز شد تا بتواند کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان‌ها را افزایش دهد بنابراین تمرکز ویژه‌ای بر روی شناسنامه فنی ملکی شد.

وی تاکید کرد: ساختمان نیز همانند هر کالایی که از سوی خریداران آن کالا خریداری می‌شود باید دارای شناسنامه باشد چرا که شناسنامه فنی ملکی ساختمان به خوبی مشخصات، استاندارد بودن و بیمه داشتن ساختمان را نشان می‌دهد اما متاسفانه در صنعت ساختمان این موضوع وجود ندارد که برای هریک از آپارتمان‌هایی که احداث می‌شود نسبت به سایر آپارتمان‌ها وجه تمایزی داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: یک ساختمان دارای شناسنامه فنی ملکی از آپارتمانی که این شناسنامه را ندارد به خوبی متمایز کند.

وی گفت: رعایت مقررات ساختمان در ساختمان‌هایی که دارای شناسنامه فنی ملکی هستند به خوبی نشان داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در قانون نظام مهندسی به صراحت گفته است صدور شناسنامه فنی ملکی جزو وظایف سازمان نظام مهندسی است تصریح کرد: شهرداری تهران متاسفانه قبل از صدور پایان کار از سازنده‌ها درخواست شناسنامه فنی ملکی نمی‌کند در حالی که قانون به صراحت اعلام کرده قبل از صدور پایان کار شهرداری باید از سازنده شناسنامه فنی ملکی را مطالبه کند.

طاهری ادامه داد: این اقدام شهرداری که آن را نادیده می‌گیرد و سازنده‌ها را الزام به دریافت شناسنامه فنی ملکی نمی‌کند باعث می‌شود تا این عامل بازدارنده برای کیفیت ساختمان چندان جدی گرفته نشود.

به گفته وی در ماده ۳۲ قانون آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی به صراحت اشاره کرده که علاوه بر شهرداری‌ها دفاتر اسناد رسمی نیز همزمان با انتقال سند مالکیت باید شناسنامه فنی ملکی را در اختیار خریدار قرار دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه با صدور شناسنامه فنی ملکی نقشه‌های ساخت و بیمه تضمین کیفیت هم ضمیمه آن خواهد شد گفت: وجود شناسنامه فنی ملکی می‌تواند به خوبی مشکلات فنی یک ساختمان را بدون تخریب نشان دهد و خریداران را به خوبی از استفاده مصالح و چگونگی ساخت در واحد مسکونی آگاه سازد.

وی با تاکید بر اینکه طی یکسال گذشته تغییرات اساسی در خصوص صدور شناسنامه فنی ملکی ایجاد شده است گفت: سازمان نظامی مهندسی استان تهران تلاش کرده صدور شناسنامه فنی ملکی را به صورت الکترونیکی انجام دهد. چرا که با این اقدام شناسنامه فنی ملکی دارای هولوگرام است و قابلیت جعل به هیچ وجه ندارد.

طاهری با اشاره به اینکه سامانه‌ای نیز طراحی شده که مالکان می‌توانند وارد سامانه شده و با وارد کردن مشخصات ملک از وجود شناسنامه فنی ملکی در آپارتمان‌ها و واحدهای مسکونی مطلع شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه بیمه تضمین کیفیت ساختمان یکی از حقوق‌های بهره‌بردار است و هر خریدار مسکنی باید از سازنده آن را مطالبه کند گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته صدور شناسنامه فنی ملکی جدی گرفته نشده و باعث شده تا کیفیت ساخت و ساز پایین باشد و حقوق خریداران نیز ضایع شود.

طاهری افزود: اگر خریداران به این فرهنگ برسند که ساختمان‌ها باید دارای بیمه و شناسنامه باشند قطعا سازنده‌ها نیز کیفیت ساخت و ساز را بالا خواهند برد.

به گفته وی صدور شناسنامه فنی ملکی از سال ۸۴ در قانون نظام مهندسی تاکید شده است اما متاسفانه خلاف این آیین نامه اجرایی اقدام می‌شود. پس شهرداری‌ها باید در زمان اتمام کار و زمانی که قصد صدور پایان کار دارند از سازنده‌ها شناسنامه فنی ملکی را مطالبه کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: قطعا صدور شناسنامه فنی ملکی باعث بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان‌ها خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر این اقدام در ساخت و ساز نهادینه شود دگرگونی خوبی در کیفیت ساخت و ساز و مقررات ملی ساختمان ایجاد خواهد شد.

طاهری در پاسخ به این سوال که ایا کشورهای همسایه از حضور مهندسان ایرانی در ساخت و ساز استقبال کردند یا خیر گفت: طی سال‌های گذشته کشورهای همسایه به خصوص سوریه،‌عراق و افغانستان از مهندسان ایرانی استفاده زیادی کرده‌اند که این اقدام قطعا با حفظ ایجاد فرصت شغلی و ارزآوری برای کشور خواهد شد.

به گفته وی صدور خدمات فنی مهندسی موجب اشتغال‌زایی و انتقال دانش و ارزآوری برای کشور خواهد شد.

به گفته طاهری امروز قرار است وزیر مسکن سوریه با حضور در سازمان نظام مهندسی استان تهران با افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی دیدار و گفت‌وگو کند.

فارس

منبع : اخبار شهرداری های کشور

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید