حذف سوالات اشکال‌دار از کارنامه شرکت‌کنندگان و ثبت امتیاز

33

به نقل از دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان /

d8add8b0d981 d8b3d988d8a7d984d8a7d8aa d8a7d8b4daa9d8a7d984e2808cd8afd8a7d8b1 d8a7d8b2 daa9d8a7d8b1d986d8a7d985d987 d8b4d8b1daa9d8aa 5de84e2a248a9

رضا شیخ‌انصاری، معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص نحوه برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسی که هر ساله برگزار می‌شود و همچنین نحوه ارائه اعتراض به آزمون‌ها به ارائه توضیحاتی پرداخت.

به گفته شیخ انصاری یکی از مهمترین نکات قابل توجه در آزمون‌های ورود به حرفه، علت و هدف از برگزاری این آزمون‌ها است که آن را از سایر آزمون‌های سراسری، متمایز کرده است. هدف از برگزاری این آزمون‌ها تعیین و احراز صلاحیت حرفه‌ای آن‌دسته از اشخاصی است که با وجود داشتن سوابق حرفه‌ای مؤثر، می‌خواهند با مسئولیت خود به ارائه خدمات مهندسی بپردازند.

معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ادامه داد: در واقع دارندگان پروانه اشتغال به‌کار، رأسا مسئولیت ایمنی ساختمان‌ها، حفاظت از سرمایه‌های ملی و منافع بهره‌برداران نهایی و صاحبان کار و عموم مردم را عهده‌دار می‌شوند و به‌همین دلیل این آزمون‌ها بسیار جدّی بوده و از همین روی قانون‌گذار یکی از شرایط اصلی برای صدور پروانه اشتغال و احراز صلاحیت را داشتن سه سال سابقه کار حرفه‌ای وضع کرده است.

شیخ‌انصاری تصریح کرد: متقاضیان دریافت پروانه اشتغال باید ضمن آشنایی با مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و معماری، بر پایه اندوخته‌های دوران تحصیل، از اطلاعات مهندسی موثر و قابل قبول حرفه‌ای و اجرائی نیز برخوردار بوده و با داشتن توان لازم در قضاوت مهندسی در این آزمون‌ها شرکت کنند و صلاحیت خود را به اثبات برسانند.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با همکاری مجری آزمون‌ها، در راستای اجرای مقررات موجود و به منظور طراحی سوالات و برگزاری آزمون مربوطه، برای حفظ حقوق داوطلبان و اطمینان از عاری بودن آزمون از هرگونه اشتباه و ایراد از طریق تشکیل کمیته‌های فنی و تخصصی در تمام رشته‌های علمی موضوع مربوطه، متشکل از اساتید برجسته و مجرب حرفه‌ای و دانشگاهی، نسبت به تهیه سوالات علمی به‌صورت یکسان و متحدالشکل برای سراسر کشور اقدام کرده و سوالات آزمون با دقت فراوان پس از بررسی و تائید کمیته‌های فنی تخصصی انتخاب می شوند و استانداردهای لازم با دقت در این آزمون لحاظ می‌شود.

معاون مدیر کل مقررات ملی ساختمان ضمن تاکید براین مطلب که اعتراض، بخشی از فرایند آزمون و در مراحل ثبت‌نام هم تعریف شده است، توضیح داد: در حال حاضر، عمده‌ اعتراضات منعکس شده در قالب انتقاد به درجه سختی سوال‌ها و با پرداختن به استاندارد نبودن آنها مطرح شده است.

 وی تاکید کرد: در آزمون‌های این دوره، رویکرد سوالات در مجموع کماکان نظیر سنوات گذشته بوده و تغییرات زیادی از نظر ساختاری ندارد و به گونه‌ای نیست که در مهلت مقرر، امکان پاسخگویی وجود نداشته باشد. درعین حال، آزمون‌ها، اساساً جدی بوده و علاوه بر پرسش‌های ساده متضمن سوالات متوسط به بالا هم هست.

شیخ‌انصاری در مورد نحوه رسیدگی به اعتراضاتی که دریافت شده، اعلام کرد: کلیه این مراحل در مقاطع زمانی مختلف و از طریق دستورالعمل‌های مربوط به ثبت‌نام و راهنمای شرکت در جلسه آزمون، به اطلاع کلیه متقاضیان اخذ پروانه رسیده و آنها نیز با علم و اطلاع دقیق از فرایند برگزاری آزمون و نحوه رسیدگی به درخواست‌های بازنگری یا به بیان دیگر اعتراضات، نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌کنند.

حذف سوالات اشکال دار از کارنامه شرکت‌کنندگان و ثبت امتیاز

معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به رسیدگی به شکایات مطرح شده درباره سوالات آزمون ها گفت: تاکنون بر اساس رسیدگی‌های انجام‌شده در کمیته‌های مربوطه، در هرکدام از آزمون‌های مربوط به رشته عمران در صلاحیت‌های نظارت و محاسبات، رشته تاسیسات مکانیکی صلاحیت‌های طراحی و نظارت، رشته نقشه‌برداری و رشته معماری صلاحیت نظارت بصورت جداگانه یک سوال دارای اشکال تشخیص داده و حذف شده است.

وی افزود: چنانچه سوالی حذف شود، برخلاف سایر آزمون‌های مشابه، جهت مساعدت با داوطلبان نمره آن با تاثیر مثبت در کارنامه داوطلبان اعمال می‌شود و از این جهت حقی از کسی ضایع نخواهد شد و در موعد مقرر کارنامه داوطلبان نیز منتشر خواهد شد. ضمن آنکه برای اطمینان بیشتر از رعایت حقوق داوطلبان علاوه بر کمیته‌های تخصصی داخلی، موارد مجدداً در کمیته‌های تجدیدنظر مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهند گرفت که این مرحله از رسیدگی نیز در دست انجام است و تصمیمات اتخاذ شده در این کمیته‌ها پس از تائید دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان اجرایی می‌شود.

 گفتنی است در آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان حد نصاب قبولی برای کلیه رشته‌ها، به رغم “کتاب باز بودن”، حداقل حدنصاب قبولی در تمام آزمون‌های رایج کشور، یعنی ۵۰ درصد تعیین می‌شود. آن‌هم در آزمونی که به جهت حساسیت در بین آزمون‌های کل کشور یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین آزمون‌ها به شمار می رود. به بیان دیگر در هر آزمون برای پاسخ دادن به ۳۰ سوال به طور صحیح، تعداد ۶۰ سوال در اختیار شرکت کنندگان قرار میگیرد که با تشخیص خود ۳۰ سوال را انتخاب نموده و پاسخ صحیح دهند. ضمن آنکه براساس ضوابط آزمون و در جهت ارفاق به داوطلبان، نمرات شرکت‌کنندگان به سمت بالا گرد می‌شود.

منبع : دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید