آمادگی سازمان برای همکاری با تعاونی صنفی کارگران استان

36

آمادگی سازمان برای همکاری با تعاونی صنفی کارگران استان

به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در نشست مشترک با اعضای تعاونی صنف کارگران، برای همکاری با این تعاونی اعلام آمادگی کرد و افزود: ایجاد همکاری بین این دو نهاد می تواند برای هر یک از طرفین پشتوانه خوبی برای پیشبرد اهداف فراهم سازد. 
به گزارش روابط عمومی سازمان، در این نشست مدیر عامل تعاونی صنف کارگران به ایجاد آن از سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: از زمان تشکیل این تعاونی تلاش شده تا کاستی ها چه در زمینه مالی و چه در زمینه قانونی برطرف شود و اکنون مدت ۴ ماه است که به صورت جدی پیگیر مسائل و اولویت های کارگران از جمله مسائل بیمه و حل اختلافات هستیم.
وی در خصوص اعضای تحت پوشش این تعاونی گفت: در حال حاضر این تعاونی در شهرستان یزد بالغ بر ۱۲۰۰۰ عضو فعال در ۱۶ حرفه ساختمانی دارد که همگی پروانه مهارت از سازمان فنی و حرفه ای کسب نموده و دارای شناسنامه شغلی هستند.
شایقی پیشرفت کیفیت ساخت و ساز را منوط به همکاری تمام دستگاه های مرتبط با امر ساختمان دانست و ادامه داد: همانگونه که این نهادها در اجرا به هم مربوط می شوند لازم است در حوزه حاکمیتی و تصمیم گیری نیز با هم تعامل داشته باشند.
وی با تاکید بر این نکته که حاکمیت صنعت ساختمان بنا بر قانون در دست سازمان نظام مهندسی است گفت: در قانون نظام مهندسی مواردی در خصوص مسائل مربوط به کارگران از جمله صلاحیت اشتغال و آموزش آنان گنجانده شده است و در همین راستا خواستار همکاری این دو نهاد هستیم.
شایقی موارد همکاری را در قالب چند پیشنهاد مطرح کرد و گفت: این دو نهاد می توانند در خصوص آموزش کارگران، تامین نیروی مورد نیاز، ارزشیابی صلاحیت حرفه ای، ارتقا مهارت کارگران با برگزاری کارگاه های علمی با هم فعالیت داشته باشند تا از بکارگیری کارگران فاقد صلاحیت در امر ساخت و ساز جلوگیری شود.
مهدی سالاری نیز پس از طرح پیشنهادات از سوی این تعاونی، منافع این همکاری را دو جانبه خواند و افزود: در پی این همکاری این تعاونی می تواند به واسطه پشتوانه قانونی سازمان نظام مهندسی اعمال قدرت نماید و سازمان نیز به واسطه آنکه اعضای تعاونی تفکر سازمان را پذیرفته و آن را دنبال می کنند، منتفع خواهد شد.
سالاری گام اول این حرکت را تشویق کارگران به آموزش و اخذ کارت صلاحیت شغلی دانست و گفت: امروز شاهد هدررفت بخش عظیمی از مصالح مالکین به دلیل عدم مهارت کارگران هستیم و لازم است به نحوی هزینه های آموزش از سوی نهادهای مربوطه تأمین شده و کارگران به سمت آموزش های مهارتی سوق داده شوند.
وی در ادامه به ظرفیت های سازمان برای همکاری با این تعاونی اشاره کرد و گفت: سازمان می تواند پس از دریافت بانک اطلاعاتی این تعاونی و بررسی های لازم، استفاده از کارگران دارای صلاحیت را برای ساختمان های پروانه دار که نظارت و بعضاً اجرای آن در اختیار نظام مهندسی است به صورت الزام در آورد. 
سالاری ادامه داد: همچنین در اقدامی دیگر می توان در حوزه انشعاب گاز که در حال حاضر به طور کامل در اختیار این سازمان است از کارگران دارای صلاحیت این تعاونی بهره گرفت.
سالاری در انتها از امکان همکاری های بیشتر این دو نهاد در آینده خبر داد و گفت: در خصوص انشعابات برق نیز تعاملاتی با شرکت توزیع برق صورت گرفته که در صورت اجرایی شدن می توان در مسائل مربوط به برق ساختمان نیز از این تعاونی تأمین نیرو کرد.

منبع : نظام مهندسی ساختمان استان یزد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید