تبدیل سند دفترچه به تک برگ

842
تبدیل سند تک برگی

تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی ، چرا و چگونه باید اقدام کرد؟

اسناد تک برگی دارای ویژگی های مثبت بسیاری هستند که به دلیل وجود آنها اغلب افراد تصمیم می گیرند که سندهای خود را از حالت دفترچه ای یا همان منگوله ای به شکل تک برگی تبدیل نمایند. این کار دارای فرایندی است که باید آنها را به صورتی قانونی طی نمود.

فرق سند دفترچه ای و تک برگی چیست؟
قبل از هر چیز باید بگوییم که تفاوت دقیق سند دفتچه ای و تک برگی در چیست؟ سند دفترچه ای که به نام سند منگوله ای نیز شناخته می شود دارای امنیت بسیار پایینی بوده و می تواند به راحتی مورد جعل و کلاهبرداری قرار بگیرد. این در حالی است که سندهای تک برگی دارای هولوگرام هستند و به راحتی نمی تواند در آنها دست برد. در زمان صدور سندهای تک برگی از روش های الکترونیکی و مکانیزه استفاده می شود و تمامی مشخصاتی که از مالک، ملک و… وجود دارد به صورت دقیق در آن ثبت می گردد. به همین دلیل هم هست که نمی توان سندهای تک برگی را به راحتی جعل کرد.

چرا باید سند دفترچه ای خود را به تک برگی تبدیل کنیم؟
طبیعتا مزایای سندهای تک برگی باعث می شوند که به کرات توصیه شود که سندهای دفترچه ای خود را تغییر دهید. یکی از ویژگی های مثبتی که در سندهای تک برگی به چشم می خورد آن است که می توان ثبتی کامل، یکپارچه و سیستماتیکی از اطلاعات ملک و البته مالک داشت و در صورت نیاز نیز به راحتی آنها را به روز رسانی کرد. این نوع از سندها دستی نیستند و روند چاپی دارند و به علاوه آن که به نسبت سندهای دفترچه ای میزان کاغذ کمتری مصرف خواهند کرد که هیمن ویژگی تبدیل به یکی از بزرگ ترین مزایای آنها به شمار می آید.

از دیگر مزایای سندهای تک برگی می توان به این اشاره کرد که بنا بر اطلاعاتی که منابع حقوقی ارائه نموده اند «در این سندها دیگر از اطلاعات مربوط به نقل‌وانتقال ملک صحبتی در میان نخواهد بود. به همین دلیل هم در نگاه اول، بدون آن که به اداره ثبت مراجعه نمایید نمی ‌توانید چنین اطلاعاتی را در مورد ملک یا زمین موردنظر به دست آورید. از طرفی با وارد شدن این اطلاعات در سامانه اداره ثبت ‌اسناد، دسترسی‌ های اداری به اطلاعات این اسناد راحت‌ تر شده است.»

با استفاده از سندهای تک برگی دیگر لازم نیست که شما برای تعویض اسناد خود به مراکز دور سر بزنید و کارهای خود را انجام دهید. بنابراین در چنین شرایطی خیلی راحت تر می توانید به مقصود خود دست یابید.

تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی
برای تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی ، در مرحله اول باید به اداره ثبت املاک مراجعه کنید. وقتی تصمیم به معامله ملکی می گیرید باید برای توافق های اولیه خود به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا معامله شما در آنجا به صورت رسمی به ثبت برسد. در برخی از منابع حقوقی آمده است که « دفاتر ثبت ‌اسناد رسمی قبل از آن که سند را انتقال دهند، با کمک مالک فهرستی از استعلام ‌ها دریافت می‌ کنند. اولین استعلام مربوط به سند است. این استعلام توسط خود اداره‌ ثبت و به ‌صورت سیستمی انجام می‌ شود. باید گفت که برای تایید این اسناد به چیزی حدود دو روز زمان نیاز خواهد بود. سندهایی که درگرو بانک یا هر جای دیگری هستند تا زمانی که آزاد نشوند آن قابل ‌انتقال نخواهند بود. مسلماً در این شرایط سند جدیدی هم برایشان صادر نمی ‌شود و باید ابتدا این موانع برطرف گردد.

وقتی می خواهید ملکی را به فرد دیگری واگذار نمایید باید تمامی عوارض آن را پرداخت کرده گواهی پایان کار شهرداری را نیز درییافت کنید. داشتن این گواهی می تواند به شما اجازه آن را بدهد که سند خود را نقل و انتقال دهید.

برای تهیه سند تک برگی باید به اداره ثبت مرجعه نمود و فرمی که مربوط به درخواست صدور آن است را تکمیل نمود. در مرحله بعدی باید اصل سند مالکیت قبلی ملک را نیز به اداره ثبت ارائه دهید، چرا که این کار یکی از مراحل اصلی نقل و انتقال سند است. در صورتی هم که سند دفترچه ای شما گم و یا مخدوش شده باشد باید قبل از درخواست صدور تک برگی برای دریافت المثنی سند قدیمی تان اقدام نمایید.

نکاتی که باید در تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی بدانید!
در تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی ، یادتان باشد که برای پیگیری کارهای خود به قبض تلفن نیاز خواهید داشت و با کمک آن می توانید اطلاعات درستی را در مورد آدرس دقیق ملک و کد پستی تان را پیدا نمایید. به علاوه آن که بهتر است همیشه کروکی ملک خود را در نظر داشته باشید تا در زمان لازم بتوانید از آن استفاده نمایید.

بعد از آن که مراحل ثبت سند تک برگی به طور کامل طی شد اداره پست سند را به دست مالک خواهد رساند. بنابراین مالک باید قبل از آخرین مراحل کار به اداره پست مستقر در اداره ثبت اسناد رسمی مراجعه نماید و فرم های مربوطه را پر کرده و هزینه های لازم را پرداخت نماید.

بهتر است قبل از هر چیز اطلاعات لازم را پیدا کنید تا در زمان ارائه درخواست صدور سند تک برگی تان به چه مدارکی نیاز خواهید داشت. این کار به شما کمک می کند که سرعت عمل خود را افزایش دهید. این مدارک شامل اصل و فتوکپی از اطلاعات هویتی طرفین معامله، داشتن پایان کار شهرداری، استعلام سند، داشتن گواهی تسویه حساب با سازمان تامین اجتماعی (در مورد املاک تجاری یا صنعتی)، قبض تلفن ثابت، کروکی دقیق از ملک و اصل سند پیشین از جمله مدارک ضروری به منظور درخواست صدور سند جدید می شود.

در نهایت نیز توصیه ما این است که برای پیگیری روند فرایند تبدیل سند دفترچه ای خود به تک برگی خود به سامانه الکترونیکی ثبت سند مراجعه نمایید.

لینک مطلب

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید