آزمایش حلقه j

این آزمایش به نوعی شبیه سازی عبور بتن از بین موانع بخصوص آرماتورهای متراکم موجود رد قالب می باشد. از این آزمایش می توان برای تعین ویزگی عبور بتن تازه که خود متاثر از دو پارامتر اساسی تنش تسلیم و لزجت خمیری می باشد استفاده نمود. این ازمایش همراه با آزمایشهای اریمت و قیف V شکل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

1) وسایل مورد نیاز

1- مخروط ناقص مورد استفاده در آزمایش اسلامپ مطابق با استاندارد 2- 12350 EN به ابعاد قطر کوچک 10سانتیمتر، قطر بزرگ 20 سانتیمتر، ارتفاع 30 سانتیمتر

2- صفحه پایه از یک ماده سخت غیر جاذب و کاملاً صاف و تخت به ابعاد 90×90 سانتیمتر که دایره ای هم رمکز با آن به قطر 50 سانتیمتر بر روی ان حک شده است.

3- حلقه ای به قطر 30 سانتیمتر که آرماتورهای به قطر 14 میلیمتر با ارتفاع 10 سانتیمتر وبه فاصله سه برابر اندازه حداکثر درشت دانه روی آن نصب می شوند(مطابق شکل1). در بتن الیافی این فاصله 3-1 برابر طول الیاف باید در نظر گرفته شود.

4- متر مدرج به 100 سانتیمتر یا بالاتر

5- ماله و کمچه

 آزمایش حلقه j

شکل 1 : ابعاد دستگاه حلقه j

2) روش انجام

برای انجام این آزمایش لازم است صفحه پایه و قسمت درونی مخروط اسلامپ را مرطوب و مرکز حلقه j را بر مرکز صفحه پایه منطبق کرده، سپس مخروط اسلامپ را در مرکز آن قرار دهیم. پس از ریختن 6 لیتر بتن بوسیله کمچه به داخل مخروط اسلامپ و صاف کردن سطح بتن در بالای آن بوسیله ماله، مخروط را با سرعتی ثابت که نه سریع باشد و نه آهسته به صورت قائم بالا می کشیم و اجازه می دهیم بتن به صورت آزاد جریان یابد.

اختلاف ارتفاع بتن داخل و خارج حلقه j را در چهار نقطه اندازه گرفته و میانگین گیری می کنیم. قطر نهائی بتن در دو جهت عمود بر هم در دایره تشکیل شده را اندازه گرفته و میانگین آن ها را یادداشت می کنیم. همچنین در صورت وجود هر گونه شیره در اطراف بتن پخش شده ان را ثبت می کنیم.

اپ آزمایشگاه مهندس

3) تفسیر نتایج

هر چه اختلاف ارتفاع بتن موجود در قبل و بعد آرماتورها بیشتر باشد، توانایی عبور کمتر است. بر همین اساس حداکثر اختلاف ارتفاع مجاز برای بتن خود تراکم 10 میلیمتر در نظر گرفته می شود. اگر مقادیر اختلاف بیشتر از 10 میلیمتر باشد، احتمال بروز پدیده انسداد افزایش می یابد. با توجه به تجربیات به دست امده از آزمایش های انجام رگفته در بتن هیا با لزجت کم و زیاد مواردی وجود دارند که میزان اختلاف ارتفاع انها بیش از 10 میلیمتر بوده است.

بنابراین به نطر می رسد که نتایج به دست امده از این ازمایش تابعی از لزجت خمیری بتن تازه نمی باشد. از سوی دیگر با فازایش میزان جریان اسلامپ (کاهش تنش تسلیم) مقدار اختلاف اندازه گیری شده تا حدی کاهش می یابد. با یان وجود در بتنهای با میزان جریان اسلامپ یکسان میزان اختلاف ارتفاع اندازه گیری شده رد محدوده صفر تا 40 میلیمتر مشاهده شده است. بنابراین آزمایش حلقه j به تنهایی مشخصات اساسی بتن تازه یعنی تنش تسلیم و لزجت خمیری قابل استفاده نمی باشد.

در مواردی که از برخی پودرها (مانند متاکائولن) در بتن استفاده می شود، لزجت بتن به شدت کاهش می یابد . در این حالت بتن با سرعت بسیار زیادی گسترده می شود و شکل بتن پخش شده به صورت “گلبرگ” در می آید (شکل 2 را ملاحظه کنید). همچنین می توان همانند دستگاه جریان اسلامپ از روی آبی که در اطراف بتن جمع می شود می توان به صورت کیفی، میزان آب انداختگی را تخمین زد.

 آزمایش حلقه j

شکل 2 : عبور بتن از میان آرماتورهای حلقه j