سیستم های نوین خانه سازی

توسعه صنعت ساختمان، یکی از مظاهر رشد و توسعه کشورها محسوب می‌شود. بیشترین سهم انباشت سرمایه ثابت و بالاترین سهم اشتغال در بخش صنعت و جذب افراد تحصیل‌کرده و کارآمد در این بخش وجود دارد. ارتقاء کیفیت در تولید مصالح، شیوه‌های طراحی و اجرا، سرعت‌ بخشیدن به روند ساخت و ساز، رقابت در پیشرفت تکنولوژی، استفاده بهینه از نیروی کار و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین ساخت، جزء مؤلفه‌های تأثیرگذار در این صنعت به شمار می‌آیند. 

کیفیت پائین‌، خطرپذیری‌، بهره‌دهی نامناسب و عمر کوتاه ساختمان‌ها در کشور حدود 30 سال ارزیابی می‌‌شود ولی در کشورهای توسعه یافته این زمان بیش از 100 سال برآورد می‌گردد‌. وضعیت خطرپذیری محدثات در کشور ما به گونه ای است که بیش از 70 درصد شهرهای ایران در معرض احتمال زمین لرزه با شدت زیاد قرار دارند. از طرفی سرانه مصرف انرژی در کشور حدود 5 برابر متوسط کشورهای درحال توسعه‌است. 
 

با توجه به نیاز موجود در کشور، روش‌های سنتی که از جنبه‌های مختلف نیز بهینه نمی‌باشند جوابگوی میزان تقاضای سالانه مسکن مورد نیاز نمی‌باشد. از این رو برای پاسخگویی به این تقاضا، حرکت به سمت تولید صنعتی جهت بهره‌گیری مناسب از منابع کشور و ارتقاء شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌ها ضروری به نظر می‌رسد. تولید صنعتی ساختمان، فرآیند ساخت و اجرای پیوسته و زنجیره‌ای ساختمان است که در آن اجزاء و عناصر ساختمانی به صورت مدولار و پیش‌ساخته تولید شده و از نظر کیفیت در تمام مراحل ساخت و اجرا قابل کنترل است.

تجربه جهانی نشان داده است رسیدن به این مهم فرآیندی نسبتاً زمان‌بر است که با سیاست‌گذاری، هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، تدوین قوانین مناسب و مدیریت هماهنگ صنایع وابسته، میسر است. در این راستا لازم است هم‌زمان با انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی در کشور، سیستم‌ها و فناوری‌های مطرح روز دنیا نیز مورد بررسی دقیق قرارگرفته و امکان‌سنجی بومی‌سازی و حصول اطمینان از قابلیت انطباق آنها با الگوهای ساخت و ساز متداول در کشور انجام شود. 

 

سیستم سازه های پیش ساخته سبک را حدود ۳۴ سال پیش یک آمریکایی ابداع کرد. مرحله صنعتی شدن آن ۵ تا ۶ سال به طول انجامید. عمده ترین شرکت هایی که در دنیا این تکنولوژی را به کار می گیرند، شرکت E.V.G اتریش و شرکت های ۳D Panel و RAM در آمریکا می باشند. توجه زیاد صنایع اروپایی به تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک کانکس به خاطر مشکلاتی بود که در سایر تکنولوژی های پیش ساخته وجود داشت.

به طور مثال تکنولوژی Large Panel با وجود سرعت بالا و کارخانه ای بودن آن، با مشکل ضعف اتصالات روبروست و همچنین وزن سنگین ساختمان یک معضل جدی در این تکنولوژی به شمار می رود. حمل ونقل قطعات سنگین بتنی، این فرآیندها را دشوار می کند. در زلزله ای که چند سال پیش در ترکیه اتفاق افتاد، ساختمان های زیادی که در آن ها از تکنولوژی Large Panel استفاده شده بود به دلیل ضعف اتصالات تخریب شدند.

در تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک، اتصالات به صورت یکپارچه است (دیوار به دیوار، سقف به دیوار و دیوار به پی). بر خلاف روش Large Panel که اتصالات به صورت کام و زبانه است، در روش سازه های پیش ساخته سبک، اتصالات به صورت جوش نقطه ای است و به جای اینکه ابتدا قطعات سنگین بتن در کارخانه ساخته شده و بعد به هم متصل شوند، ابتدا سازه به صورت شبکه های میلگردی که بین آن ها (بین دو شبکه میلگرد) یک لایه فوم پلی استایرن قرار می گیرد ساخته می شود و پانل های سبک در محل احداث ساختمان به فونداسیون جوش داده می شود و همچنین دیوارها و سقف به هم جوش داده می شوند و ساختمان با پانل های سبک برپا می شود.

سپس در همان محل دیوارها و سقف و محل، اتصالات به صورت همزمان بتن پاشی می شوند. بتن از طریق پمپ، با فشار هوا به پانل ها پاشیده می شود که اصطلاحاً آن را “شات کریت” گویند. این روش باعث یکپارچگی در اتصالات شده، استحکام و پایداری ساختمان را در مقابل نیروهای دینامیکی حاصل از زلزله یا طوفان افزایش می دهد. بنابراین دلیل انتخاب روش سازه های پیش ساخته سبک استفاده از امتیازات برتر آن نسبت به سایر تکنولوژی های پیش ساخته موجود است که هنوز هم از این مزایا برخوردار است. البته همانند صنایع دیگر، در این صنعت هم ممکن است نوآوری هایی در دنیا دیده شود. اما با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی، روش سازه های پیش ساخته سبک، مناسبترین روش برای ایران تشخیص داده شده است.

به طور مثال تکنولوژی های جدید قیمت مسکن را خیلی بالا می برند که این با نیاز اغلب مردم ما به خانه های ارزان قیمت سازگار نیست ولی روش سازه های پیش ساخته سبک قیمت را بالا نمی برد.

 

ویژگی های مهم روش سازه های پیش ساخته سبک

سازه های پیش ساخته سبک

الف) مقاومت در برابر زلزله :

در مناطق زلزله خیز مانند ایران، یکی از پارامترهای مهم در ساختمان سازی کاهش وزن ساختمان است. چرا که نیروهای زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارد. بنابراین تکنولوژی انتخاب شده باید دارای جهت گیری کاهش وزن باشد. بر خلاف شیوه سازه های پیش ساخته سبک در سایر سیستم های پیش ساخته دیگر، اتصالاتشان اکثراً به صورت مفصلی و لولایی است و دارای وزن سنگین هستند. تنها در این روش است که با ۸ سانتیمتر بتن می توان نیروهای ساختمان ۴ طبقه را در طبقه همکف تحمل کرد. وزن نهایی ساختمان با این روش، نسبت به روش های پیش ساخته دیگر و همچنین ساختمان های بتنی، ۲۵ درصد کاهش می یابد؛ یعنی در هنگام زلزله ۲۵ درصد نیروی کمتر به ساختمان وارد می شود. امروزه سبک سازی ساختمان یکی از شعارهای اصلی در صنعت مسکن است.

ب) انعطاف پذیری در تولید و امکان حفظ جلوه های معماری اسلامی و ایرانی

مسأله مهم دیگر در صنعت ساختمان حفظ ملاک های فرهنگی و جلوه های معماری اسلامی و ایرانی در طراحی و نماسازی ساختمان هاست. انحناهای موجود در گنبدهای مساجد، نقش و نگارهای ایرانی و اسلیمی و سایر موارد از نشانه های معماری اسلامی و ایرانی است که در روش کانکس سازه های پیش ساخته سبک می توان آنها را حفظ کرد. چرا که می توان پانل های سبک مورد استفاده را به هر طرح دلخواه درآورد و پس از نصب آن ها در محل خود، بتن پاشی روی آن ها انجام داد. روش سازه های پیش ساخته سبک، حتی ساخت گنبدهای بزرگ را که به دلیل زیادی وزن، دشوار است آسان تر می کند چرا که در این روش وزن سازه ها بسیار کاهش می یابد در حالی که مقاومت و استحکام آن ها بالاتر می رود.

ج) ایمنی در ساختمان :

بحث ایمنی، از مهمترین مسائل صنعت ساختمان است چرا که با سلامتی انسان ها سر و کار دارد. در ساختمان های سنتی چون ستون ها و اسکلت فلزی، قسمت اعظم بار ساختمان را تحمل می کنند. با کنار رفتن یک تیر یا ستون، کل ساختمان به طور ناگهانی فرو می ریزد. در روش سازه های پیش ساخته سبک چون به جای استفاده از اسکلت فلزی، از شبکه های میلگردی که در تمام سطوح دیوارها توزیع شده اند استفاده می شود، فروریزی ناگهانی پیش نمی آید. چرا که اتصالات و مواضع تحمل بار به صورت یکپارچه در تمام ساختمان وجود دارند.

د) صرفه جویی های ملی و سایر مزایای ناشی از کاربرد روش سازه ها پیش ساخته سبک

اگر به صرفه جویی هایی که کوچک به نظر می رسند، در مقیاس ملی نگاه کنیم، به ارقام بالایی تبدیل می شوند که می تواند نقشی حیاتی در رشد و شکوفایی کشور ایفا کند.

در زیر به مزایای ناشی از کاربرد تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک در صنعت ساختمان اشاره می شود:

۱- کاهش متوسط میزان کاربرد میلگرد فولاد از ۳۸ کیلوگرم در ساختمان هایLarge Panel و ساختمان سنتی به ۳۴ کیلوگرم در روش سازه های پیش ساخته سبک

۲- کاهش استفاده از سیمان در هزینه های تمام شده ساختمان

۳- ده درصد کاهش در هزینه تمام شده ساختمان

۴- کاهش وزن ساختمان (بطور مثال فقط در بحث استفاده از فولاد ۱۲ کیلوگرم در هر متر مربع زیربنا، کاهش وزن دیده می شود)

۵- کاهش زمان برگشت سرمایه از حدود ۲ سال در شیوه سنتی به ۵ الی ۶ ماه در روش سازه های پیش ساخته سبک

۶- کاهش ضایعات مواد اولیه و استفاده بهتر از منابع ملی

۷- صرفه جویی در مصرف انرژی (به دلیل عایق بودن دیوارها، ناشی از کاربرد پل استایرن در پانل ها)

۸- افزایش عمر ساختمان و افزایش استحکام آن

۹- ایمنی بیشتر ساختمان در برابر زلزله

۱۰- کاهش میزان آلودگی های صوتی محیط از محدودیت های روش سازه های پیش ساخته سبک آن است که فعلاً این روش تنها تا ۴ طبقه در کشور قابل انجام است. البته در دنیا تا ۸ طبقه نیز از آن استفاده شده است
طراحی و اجرای انواع ساختمان ها و خانه های پیش ساخته سبک و مقاوم در مقابل زلزله مورد تائیدیه سازمان ملی تحقیقات مسکن با اجراء سریع بطوری که اجرای کامل ساختمان های ویلائی تا سه طبقه از یکماه تا چهار ماه بصورت کلید تحویل با آخرین تکنولوژی و فناوری روز مطابق با سلیقه شما امکان پذیر می گردد.

سیستم مورد استفاده در این گروه بر مبنای سیستم ( LSFسریعترین روش در صنعت ساختمان ) که بر مبنای استاندارد های کانادا و استرالیا می باشد. این سیستم یکی از مناسب ترین سیستم های ساختمانی است که امروزه همانند کانکس در جهان مورداستفاده قرار می گیرد.

مهمترین ویژگی LSF :

۱٫سیستم سازه های فولادی سبک LSF، مناسب ترین روش برای اضافه کردن یک یا دو طبقه به ساختمان هایی است که قبلا ساخته شده است زیرا:
• با توجه به سبک بودن مصالح مصرفی بار اضافی به سازه زیرین وارد نمی شود.
• مشکلات و کثیف کاری بنایی سنتی که اغلب موجب بروز مشکل و نارضایتی ساکنین واحدهای زیرین می گردد، وجود ندارد.
• زمان اجرا بسیار کوتاه و سریع خواهد بود.
• پس از اجرای نما، نمای طبقه اضافه شده با سایر طبقات زیرین کاملا یکسان و یکدست خواهد بود.
• با اجرای یک سقف زیبا می توان شکوه خاصی به کل ساختمان بخشید.
• کلیه الزامات استانداردهای مربوط به ساختمان برآورده می گردد.

۲٫سیستم سازه های فولادی سبک LSF، مناسب ترین روش برای ساخت ویلا در منطق مختلف است زیرا:
• مزیت اصلی این سیستم سرعت قابل ملاحظه در اجرای آن می باشد به نحوی که مدت زمان اجرای یک واحد ویلائی بصورت تمام شده حدود ۶۰ روز کاری بر آورد می گردد.
• در این سیستم اجزا سازه ای، با اتصالات پیچی به هم متصل شده و تشکیل یک سیستم یکپارچه ساختمانی مقاوم در برابر زلزله را می دهد.
• با اجرای سقف با طرح های جذاب و پوشش با پنل های زیبا می توان جلوه خاصی به ویلا بخشید.
• با توجه به این که جنس تمام پروفیل ها گالوانیزه است سازه در برابر خوردگی و زنگ زدگی بخصوص در هوای شرجی مثل نواحی شمالی و جنوبی کشور بسیار مقاوم خواهد بود.
• عایق های صوتی موجود در این سیستم موجب کاهش چشمگیر انتقال اصوات محیطی به داخل ساختمان و در نتیجه فراهم شدن بالاترین میزان آرامش و راحتی در فضای داخلی می گردد.
• تمام مصالح مصرفی در این سیستم دارای مقاومت بالا در برابر آتش می باشد.
• به دلیل استفاده از مصالح پیش ساخته و کوتاه بودن زمان نصب و حمل و نقل کم حجم، امکان ساخت ویلا در دورترین مکان های کوهستانی و جنگلی فراهم می گردد.

۳٫سیستم سازه های فولادی سبکLSF، یک سیستم سازه ای پیشرفته است که در انواع ساخت و سازها مانند خانه های ویلایی، ساختمان های مسکونی، اداری و صنعتی یک تا سه طبقه، هتل ها و هتل آپارتمان ها، ساختمان های مدارس و دانشگاهی، رستوران ها و …. دارای کاربرد می باشد. در این سیستم اجزا سازه ای، با اتصالات پیچی به هم متصل شده و تشکیل یک سیستم یکپارچه ساختمانی مقاوم در برابر باد، زلزله، برف و … را می دهد.

سیستم سازه های فولادی سبک (LSF) یکی از مناسبترین سیستم های ساختمانی است که امروزه در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. اصلی ترین المان در سازه های فولادی سبک، مقاطع فولادی جدار نازک (LGS) می باشد. مقاطع فولادی جدار نازک، مقاطع فلزی سرد نورد شده ای می باشند که با استفاده از ورق های فولادی نازک و با استفاده از روش Roll Forming شکل دهی می شوند. داشتن ضخامت یکنواخت در عرض مقاطع و استفاده از روش Roll Forming برای ساخت آن هاست که باعث می گردد، تولید در حجم بسیار بالا و با کیفیت مناسب و یکنواخت انجام گیرد.

مقاطع فولادی جدار نازک، سبک بوده و به راحتی قابل حمل می باشد. بخش های مختلف ساختمان را به راحتی می توان با این مقاطع مونتاژ نمود. این عوامل باعث می گردد که عملیات ساخت با این سیستم بسیار سریع باشد

مزایای مقاطع فولادی جدار نازک:

– اغلب مصالح مورد استفاده در سیستم سازه های فولادی سبک قابل بازیافت بوده و ۱۰۰ درصد مصالح زائد که در طول ساخت سیستم ایجاد می گردد، قابل بازیافت می باشد.

– مقاطع فولادی جدار نازک مقاطع بسیار مقاومی در مقابل خوردگی، کج شدگی و ایجاد ترک می باشند.

– مقاطع مورد نیاز برای ساخت ساختمان با سیستم (LSF)می توانند با طول های دقیق مورد نیاز سفارش داده شوند. این کار باعث می گردد حجم عملیات و تعداد کارگر مورد نیاز در محل سایت کاهش یافته و پرت مصالح نیز به حداقل ممکن برسد.

– مصالح مورد نیاز برای ساخت این سیستم حداقل ۶۷ درصد سبک تر از مصالح مرسوم در ساخت و ساز می باشد.
جهت گیری کنونی سازه های فولادی سبک به سمت تکنیک پانل های پیش ساخته (Penalization) است که در این روش

دیوارهای ساختمان در محل کارخانه و تحت شرایط کنترل شده مونتاژشده و سپس به محل سایت جهت نصب منتقل می گردند. این روش باعث بالا رفتن سرعت نصب این سیستم در محل کارگاه می گردد. در پروسه شکل دهی و ساخت مقاطع فولادی جدار نازک یک سری سوراخ های استاندارد درون این مقاطع ایجاد می نمایند که عبور دادن سیم ها و لوله ها از داخل این سوراخ ها باعث تسهیل در نصب سیستم های الکتریکی و لوله کشی ها در داخل دیوار می گردد.

این سیستم نسبت به بقیه مصالح مزیت های بالاتری دارد. برخی از این مزایا به شرح زیر است: انعطاف پذیری: این مقاطع می توانند به صورت اعضای تکی و یا به صورت پانل های آماده شده در کارخانه، به سایت منتقل گردند. تنوع ضخامت و ابعاد مقاطع جدار نازک امکان انعطاف پذیری زیادی را در مرحله طراحی ایجاد می نمایند. به عنوان نمونه در طراحی یک سیستم خاص که ارتفاع تیرچه ها باید محدود باشد، بدون اینکه لازم شود فواصل المان های کف و یا دیوار را تغییر داد، می توان با تغییر ضخامت مقطع جدار نازک، این محدودیت را برآورده نمود.

– بادوام بودن: در مقاطع فولادی جدار نازک جمع شدگی و تغییر شکل و کج شدگی مقطع وجود نداشته و لذا مشکلات ایجاد شده برای پانل های چوبی و پانل های گچی متصل شده به این اجزای فلزی نیز به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت. همچنین فلز یک ماده غیر اورگانیک بوده و بنابراین در مقابل رطوبت و هجوم حشرات مقاوم است و چرخش، کج شدگی، جداشدگی، ترک و خزش در آن ایجاد نخواهد شد.

– وزن سبک: مقاطع فولادی جدار نازک به دلیل سبک بودن به راحتی قابل حمل و جابجایی در محل کارگاه بوده و لذا هزینه مربوط به کارگر را کاهش می دهد.

– قوی بودن مقاطع: این مقاطع و سیستم سازه ای به راحتی می توانند بالاترین نیروهای زلزله و باد را تحمل نمایند.

– ثبات در ابعاد: به دلیل این که فلز ماده ای است که در مقایسه با مصالح ارگانیک، در مراحل پروسه مختلف شکل می گیرد، بنابراین مقاطع کاملا صاف و هم شکل بوده و دارای کیفیت یکسانی می باشند.

– مقاومت در برابر آتش: مقاطع فولادی، مصالح غیر قابل اشتعال می باشند. این مصالح نمی سوزند و باعث گسترش حریق در فضاهای مختلف ساختمان نمی گردند. بنابراین مالکان می توانند هزینه بیمه کمتری را برای بیمه نمودن ساختمان در برابر آتش بپردازند.

– مقاومت: مقاطع فولادی جدار نازک سرد نورد شده، در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی دارای بالاترین نسبت مقاومت به وزن می باشند.

مزایای سیستم LSF در ساخت و ساز:

سیستم LSF در ساختمان

۱٫ برای طراحان :

– انعطاف در طراحی: وجود تنوع زیاد در شکل مقاطع فولادی جدار نازک و اجزایی که برای تکمیل این سیستم ساختمانی تولید می گردد، امکانات نامحدودی را برای طراح جهت ارائه ایده های مختلف طراحی ایجاد می نماید. لذا طراح می تواند از این سیستم در انواع پروژه های ساختمانی با کاربری های متنوع، بدون نیاز به تولید مقاطع و مصالح خاص، استفاده نماید.

– تنوع در مصالح نما بکار رفته در کانکس : سطوح بیرونی ساختمان با سیستمLSF، می تواند با انواع مصالح نمایی که معمار پروژه می خواهد، پوشش داده شود. از نماهای قابل استفاده می توان به مصالح بنایی و آجر، انواع سنگ های نما، نماهای آلمینیومی، نماهای چوبی، مصالح سرامیکی، نمای PVC و… اشاره نمود.درسطوح داخلی ساختمان، پانل های گچی(Gypsum Wallboard) مستقیما بر روی المان های فولادی جدار نازک دیوار متصل می گردند.

– برآورده نمودن الزامات استانداردهای مربوط به عملکرد ساختمان: سیستم سازه های فولادی سبک(LSF) به راحتی می تواند بالاترین ضوابط استانداردهای مربوط به طراحی سازه، انرژی، مقاومت در برابر آتش و عملکرد صوتی را برآورده نماید.

۲٫ برای سازندگان :

– سرعت در اجرای سیستم: سیستم LSF یک سیستم سریع و آسان است و بدون استفاده از نیروهای کاری با تخصص بالا قابل اجرا می باشد. به دلیل سبک بودن وزن اجرای سازه های فولادی سبک نسبت به مصالح مرسوم دیگر، المان ها به راحتی قابل حمل و نصب بوده، درنتیجه سرعت کار بسیار بالاست. به طور معمول در سیستم های متداول یک تیم باتجربه چهارنفره قادر هستند تمام دیوارهای یک خانه سه اتاق خوابه را در یک روز نصب نمایند. این سرعت باعث می گردد که زمان اتمام پروژه به حداقل ممکن برسد.

– زمان توقف کم: به دلیل این که این سیستم قابلیت نصب در تمام شرایط جوی مانند هوای خشک و سرمای شدید را دارا می باشد و از طرفی زمان اندکی را برای نصب در کارگاه نیاز دارد، لذا به طور معمول می توان در تمام فصول سال و در تمام شرایط جوی این سیستم ساختمانی را نصب نمود.

– فعالیت های موازی و بدون وقفه در بخش های دیگر ساختمان: به دلیل این که سیستم سازه ای ساختمان و پوشش خارجی آن بسیار سریع نصب می گردد، لذا بقیه فعالیت های ساختمان مانند تاسیسات مکانیکی و برقی و نازک کاری سطوح داخلی، می توانند به طور مستقل و به موازات تکمیل شدن نمای بیرون انجام گیرند.

– سهولت در نصب سیستم های تاسیساتی کانکس : کلیه کابل های برق، لوله های آب و داکت های تاسیساتی می توانند قبل از نصب پانل های گچی سطوح داخلی به راحتی در فضای خالی موجود در داخل دیوارها اجرا گردند.

– نیاز کم به تجهیزات : به دلیل این که قطعات ساختمانی سیستم LSF در قطعات سبک و قابل حمل توسط افراد، به کارگاه منتقل می گردد، لذا برای جابجایی و نصب این سیستم، نیاز به ماشین آلات خاص نمی باشد. تجهیزات مورد نیاز برای نصب این سیستم محدود به یک سری تجهیزات پایه ای قابل حمل است.

– نیاز به فضای کم کارگاهی : به دلیل تحویل قطعات ساختمانی در زمان مقرر مورد نیاز و نیز آماده بودن اغلب قطعات برای نصب، فضای بسیار محدودی برای نگهداری قطعات نیاز بوده و اتلاف مصالح نیز، حداقل ممکن می باشد. بنابراین اجرای سیستم در سایت های کوچک و محدود به راحتی انجام می گیرد.

– ایمنی در محل کارگاه : بدلیل سبک بودن قطعات، نیاز به تجهیزات و ماشین آلات خاص نبوده و سطح مورد نیاز برای کار نیز فضای محدودی می باشد. این موضوع باعث می شود تا امنیت افراد و کارکنان به طور کامل در کارگاه کانکس تامین باشد.

– کاهش هزینه ها : علاوه برمزیت های فوق که باعث کاهش هزینه های اجرا می گردد، به دلیل عملکرد حرارتی خوب سیستم LSF حجم موتورخانه و ظرفیت سیستم گرمایش و سرمایش کم شده و باعث کاهش در هزینه های سیستم های تاسیساتی می گردد.

۳٫ برای ساکنین :

– هزینه های بهره برداری کمتر : سیستمLSF هزینه های بهره برداری کمتری را به ساکنین تحمیل خواهد کرد. به دلیل دوام بالای مصالح و نیز عملکرد حرارتی خوب این سیستم، ساکنین هزینه کمتری را برای تعمیرات و نیز سرمایش و گرمایش محیط ساختمان پرداخت خواهند نمود. – عملکرد صوتی خوب : عایق های صوتی موجود در سیستمLSF ، باعث کاهش شدت ضربات (Sound Impact) شده و نیز عایق های صوتی تعبیه شده در فضاهای داخلی دیوار باعث کاهش صوت منتقل شده در فضاهای داخلی ساختمان می گردند. در این سیستم فضاهای داخلی ساختمان دارای آرامش و راحتی بالایی می باشند.

– سلامت محیط زیست : به دلیل سازگار بودن مصالح مورد استفاده دراین سیستم با محیط زیست انسانی، و بی اثر بودن مصالح، هیچ گونه بخارات سمی در محیط وجود نخواهد داشت. با کنترل و مسدود نمودن روزنه های ورود هوا، در این سیستم کیفیت هوای داخلی ساختمان قابل کنترل و مطبوع می باشد. مشکلاتی مانند جمع شدگی، کپک زدگی بر روی اجزای دیوارها، در این سیستم وجود نخواهد داشت.

– عدم اشتعال : تمام مصالحی که در سیستم ساختمانی LSF مورد استفاده قرار می گیرد، برعکس کانکس قابل اشتعال نبوده و دارای مقاومت بالا در برابر آتش می باشد. سیستم های ساختمانی LSF کلیه ضوابط استانداردهای معتبر را در زمینه عملکرد آتش برآورد نموده و تائیدیه های لازم دراین زمینه را دارا می باشند.

– مقاومت در برابر زلزله و طوفان های شدید : تجربه های قبلی در طوفان ها و زلزله های گذشته نشان می دهد که سازه هایLSF، دارای عملکرد بهتری در برابر بارهای زلزله و طوفان نسبت به سیستم های ساختمانی دیگر می باشند. به دلیل سبک بودن این سیستم ساختمانی، نیروی زلزله کمتری به آن اعمال می گردد.

۴٫ برای محیط زیست :

– قابل بازیافت بودن اتلاف مصالح : در هنگام ساخت ساختمان با سیستمLSF،کمترین اتلاف در مصالح وجود دارد و در انتهای عمر مفید ساختمان نیز، مصالح به کار برده شده در این سیستم قابل بازیافت می باشند.

– ترافیک و حمل و نقل کمتر : بدلیل استفاده از مصالح پیش ساخته در این سیستم و کوتاه بودن زمان نصب آن، ترافیک و حمل و نقل کمتری در محل ساخت پروژه ایجاد خواهد شد. ضمنا در مورد قواعد مربوط به ساخت و ساز با این سیستم نوین، می توان به این موارد اشاره کرد:
در مناطق با خطر نسبی کم، متوسط و زیاد، مطابق با آئین نامه ی ۲۸۰۰ ایران، استفاده از این سیستم به عنوان قاب ساختمانی ساده به همراه دیوار برشی بتنی تا پنج طبقه یا ارتفاع ۱۸ متر از تراز پایه بلامانع است. در صورت استفاده از مهاربندی قطری، این ارتفاع به ۷٫۲ متر یا ۲ طبقه کاهش خواهد یافت.

استفاده از این سیستم در مناطق بسیار زلزله خیز مجاز نمی باشد و بیشتر سازه های کانکس باید جاگزین شود. استفاده از این سیستم با بکارگیری دهانه ی ۵ متر و حداکثر ارتفاع ناخالص ۳٫۶ متر برای هرطبقه مجاز است.

کنترل سازه کانکس در برابر بار باد براساس مقررات ملی ساختمان و مبحث ششم صورت می گیرد.کلیه اتصالات قائم به اجزای افقی به گونه ای خواهند بود که یکپارچگی اعضا در ارتفاع سازه تامین گردد. ملاحظات کامل هوابندی در جداره های داخلی و خارجی با توجه به اقلیم مورد نظر صورت می گیرد.