فوم بسته بندی چیست؟

برای بسته بندی محصولات، روش های متنوعی وجود دارد. یکی از دغدغه های مهم و اساسی تولید کنندگان سالم رسیدن مواد و محصولات تولید شده از محل تولید به محل مصرف می باشد و روش های مختلفی مانند کیسه های پلاستیکی حبابدار، کیسه های بسته بندی بادی، بسته بندی با اسفنج و ابر و … . وجود دارد، اما ایمن ترین روش برای بسته بندی محصولات استفاده از فوم بسته بندی می باشد. بنابراین فوم ها و یونولیت هایی که برای بسته بندی مواد غذایی و دارویی و برقی و الکترونیکی و به طور کلی مواد ظریف و حساس استفاده می شود را فوم بسته بندی گویند. هر چقدر فوم های بسته بندی با کیفیت تر و مرغوب تر باشند مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند.

به فوم بسته بندی فوم محافظ نیز گفته می شود و این نوع فوم به عنوان بهترین نوع بسته بندی محصولات حساس و شکننده انتخاب شده است. در صورتی که فوم های بسته بندی از ضخانت و چگالی و سختی مناسبی برخوردار نباشند به مرور زمان کاربرد خود را از دست داده و تغییر حالت می دهند.

آنچه در این مقاله می خوانید :


فوم های بسته بندی چه خصوصیاتی دارند؟  

فوم های بسته بندی دارای خصوصیات و مزایایی می باشند که آن ها را پرکاربردتر می نماید. از جمله این خصوصیت ها  می توان به سبک و کم وزن بودن آن اشاره کرد که این خصوصیت باعث می شود تا جنس مورد نظر متحمل وزن اضافی نشود. از خصوصیت های دیگر می توان به رنگ بندی متنوع و جذب شوک به آن اشاره کرد. فوم های بسته بندی همچنین ضد آب و ضد رطوبت و مقاوم در برابر سرما و گرما نیز می باشند. فوم های بسته بندی امکان تولید در قالب سفارشی مشتری را دارند.

علاوه بر این ها فوم های بسته بندی باید دارای خاصیت ضربه پذیری بسیار بالایی باشند تا زمانی که متحمل فشار می شوند و یا در هنگام حمل زمانی که بیفتند مقاوم باشند و به محصول مورد نظر ضربه و صدمه وارد نشود، بنابراین ضخامت فوم های بسته بندی به کار رفته در محصولات مختلف متفاوت میباشد و به ظریف و حساس بودن و نوع کاربرد محصولات مختلف متفاوت می باشد.

انواع فوم های بسته بندی 

فوم های مختلفی برای استفاده در بسته بندی محصولات استفاده می گردند که می توان از انواع مختلف آنها به فوم های پلی اتیلن و فوم های پلی یورتان و فوم های ریباندد و فوم های پلی استایرن اشاره کرد.

فوم رولی چیست؟ حتما بخوانید : فوم رول

فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان یک نوع عایق حرارتی میباشد که در حال حاضر یک عایق پر مصرف در صنعت ساخت و ساز به شمار می آید. این ماده شیمیایی از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال که هر دو مایع هستند تشکیل می شود. این دو ماده وقتی با هم ترکیب می شوند، در اثر واکنش شیمیایی به صورت فوم درآمده و با گذشت چند دقیقه تبدیل به جامد می شود. این فوم یک عایق دائمی است که دچار تغییر شکل و آسیب نمی شود و همچنان با گذر زمان خاصیت های خود را حفظ می کند. فوم پلی یورتان یک فوم سرد است که از قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار می باشد. فوم تزریقی پلی یورتان برای عایق نمودن سطوح گسترده و یا در فضاهای غیر قابل دسترس کاربرد دارد.

فوم پلی یورتان چیست؟

مزایای فوم پلی یورتان

  • ضریب انتقال حرارتی فوم پلی یورتان بسیار پایین است، از این رو یک عایق حرارتی ایده آل برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایی به حساب می آید.
  • این فوم قابل تزریق و قالب گیری است و برای عایق کاری های حجیم و مکان های غیر قابل دسترس گزینه ای ایده آل به شمار می آید.
  • این فوم دچار خوردگی و سائیدگی نمی شود.
  • فوم عایق پلی یورتان در برابر رطوبت دچار آسیب نمی شود و کاملاً نفوذناپذیر است. علاوه بر آن در برابر مواد اسیدی و حلال ها تخریب نمی شود.
  • این عایق وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافی بر سازه وارد نمی کند.
  • دوام و طول عمر این عایق فوم مانند بسیار بالاست.
  • این فوم به صورت درزگیر برای پر کردن درزها و شکاف های ساختمان نیز کاربرد دارد.
  • فوم پلی یورتان را می توان پس از خشک شدن شکل داد و آن را رنگ آمیزی نمود.

فوم پلی اتیلن چیست؟

فوم پلی اتیلن به صورت ترکیبی از پلی اتیلن فشرده و حباب های ریز هوا میباشد که به دلیل داشتن خواص ویژه یکی از بهترین ایزولاسیون ها و عالی ترین عایق برودت، حرارت، رطوبت و صدا می باشد.

فوم پلی اتیلن چیست؟

مزایای فوم پلی اتیلن:

  • فوم های پلی اتیلن آسان و سریع نصب میشوند و بنابراین در زمان و هزینه نصب صرفه جویی می شود .
  • در فوم های پلی اتیلن ضریب نفوذ رطوبت تقریبا به صفر می رسد و بنابراین برای محیط های مرطوب و دماهای زیر صفر مناسب می باشد .
  • پلی اتیلن ها فوم های پلاستیکی در برابر آلودگی های قارچی و بیولوژیکی مقاوم می باشد.
  • پلی اتیلن فوم های پلاستیکی پایداری زیادی دارند .
  • پلی اتیلن ها در مقابل اوزون و اشعه ماورا بنفش مقاوم می باشد .
  • فوم های پلاستیکی پلی اتیلن در برابر خوردگی مقاوم می باشد .

فوم پلی استایرن

پلی استایرن یک پلیمر مصنوعی معطر از مونومر استایرن (هیدروکربن مایعی که در واقع یکی از مشتقات نفتی است) می‌باشد که به سه نوع معمولی، مقاوم و انبساطی تقسیم میشود. در دمای اتاق، پلی استایرن به صورت جامد و البته انعطاف پذیر است ولی در دماهای بیشتر می تواند ذوب شده و به صورت قالب هایی درآید.

فوم پلی استایرن یکی از فرآورده های صنایع پتروشیمی بوده و شکل ظاهری آن از بلور های ریز تشکیل شده است که در مجاورت فشار و بخار منبسط می گردد.به علت ساختار سلولی بسته در بلوک های پلی استایرن یونولیت مقاومت خوبی در مقابل آب داشته و نیز در مقابل فساد پذیری و رشد باکتری از خود محافظت می نماید. این پلیمر کاربردی در ساخت ساندویچ پانل ها کاربرد فراوانی دارد و به عنوان یک عایق صوتی و حرارتی خوب در انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری مورد استفاده قرار می گیرد.

فوم پلی استایرن چیست؟

فوم های ریباند

فوم ریباند یک محصول پلی یورتان قالبی است که از تکه های فوم پلی یورتان خرد شده ( آسیاب شده) که توسط بایندر به هم چسبانده شده اند تولید می شود. تولید کنندگان فوم پلی یورتان همیشه به دنبال راهی برای بازیابی ضایعات فوم پلی یورتان به منظور به حداقل رساندن هزینه های تولید هستند. با این وجود، معمولا ۳۰ درصد فوم های پلی یورتان پس از برش و شکل دهی فوم در حین تولید به ضایعات تبدیل می شوند. بدون بازیابی، این مقدار ضایعات اتلاف هزینه برای تولید کنندگان محسوب می شود.

با توسعه روش های عملی بازیافت پلی یورتان، تقریبا هر قطعه از ضایعات فوم قابل بازیابی است. بخش عمده ای از فوم های انعطاف پذیر پلی یورتان به تکه های کوچکی آسیاب و خرد می گردند و به عنوان زیر لایه فرش مورد استفاده قرار می گیرند. این روند آنقدر موفق است که در بسیاری از کشورها تقاضا برای فوم ضایعاتی از عرضه آن پیشی گرفته است. تولید کنندگان فوم ریباند زیرلایه فرش به طور سالانه ۲۰۰ میلیون کیلوگرم فوم ضایعاتی مصرف می کنند.

فوم ریباند چیست؟

فوم های بسته بندی در چه جاهایی کاربرد دارند؟

فوم ها و یونولیت های بسته بندی برای بسته بندی مواد غذایی، دارویی بهداشتی، برقی و الکترونیکی و ظروف شیشه ای و حساس شکننده استفاده می شوند تا هنگام انتقال از محل تولید به محل مصرف در اثر ضربه و رطوبت دچار آسیب و شکنندگی نشوند. بر همین اساس فوم های بسته بندی کاربرد های زیادی در بسته بندی محصولات دارند و یکی از بهترین انواع بسته بندی ها تلقی میگردند.یکی دیگر از موارد استفاده آن استفاده برای فروشگاه های اینترنتی میباشد که فوم بسته بندی به جهت خاصیت ضربه گیری بالا برای محافظت محصول در برابر تکان های مسیر در هنگام فرستادن بسته های مختلف با پست و پیک به مشتریان فروشگاه های اینترنتی می باشد.از فوم های بسته بندی میتوان به عنوان جعبه ابزار و جعبه آچار خودرو استفاده کرد.

فوم های بسته بندی زمانی برای بسته بندی محصولات غذایی مورد استفاده قرار می گیرند که مواد غذایی باید مدت زمان زیادی را بیرون از یخچال باشند یا اینکه به مدت طولانی در معرض محیط قرار گیرند.از فوم های بسته بندی در بسته بندی طلا جات و جواهرات و همچنین به عنوان درز گیر در خودروها نیز استفاده می شود.فوم های بسته بندی می توانند به عنوان محافظ برای بسته بندی کلیه اشیا مورد استفاده قرار گیرند و در عایق کاری و بسته بندی لوازم یدکی و محصولات نظامی نیز از آن ها استفاده میشود.

در آخر مطالب باید اضافه کرد که هر چه قدر زیبایی و جذابیت در بسته بندی محصولات بیشتر باشد، تاثیر مستقیمی در جذب مشتری دارد و فوم های بسته بندی از آنجایی که رنگ بندی های متنوعی دارند و در طرح های مختلف می توان از آنها استفاده کرد، بنابراین استفاده از آنها در بسته بندی ضروری میباشد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.