شیشه ضد حریق چیست؟

شیشه ضد حریق (Fire-rated glass) به شیشه هایی اطلاق می شود که تا یک درجه مشخصی در برابر آتش مقاومت می کند و از ورود آتش و دود ناشی از آن از یک اتاق به اتاق دیگر جلوگیری می کند و در برابر آتش دچار شکستگی نمی شود ، بدین سیستم ضد حریق گفته می شود.

اگر خیلی سطحی به موضوع نگاه کنیم مانند بسیاری از افراد در کشور ما خواهیم گفت که همه شیشه ها چنین ویژگی را دارا هستند اما در جواب باید گفت که شیشه های معمولی و استاندارد تا دمای ۲۵۰ درجه فارنهایت در برابر آتش مقاومت می کنند ، شیشه های سکوریت نیز تا دمای ۵۰۰ درجه فارنهایت چنین مقاومتی را از خود نشان می دهند اما شیشه ضد حریق قادر است تا دمای ۱۶۰۰  در جه فارنهایت از خود در برابر آتش مقاومت نشان دهد.

شیشه ضد حریق

ضرورت استفاده از شیشه ضد حریق

یکی از مهمترین مصالح ساختمانی که بایستی ایمنی آن در برابر حریق مورد توجه قرار گیرد، شیشه است.

رفتار آتش در یک فضای بسته و به طور مشخص تر مثلا یک اتاق به ورودی های منتهی به آن اتاق وابسته است. یک آتش حتی با حجم کم، برای گسترش به میزان اکسیژن بالایی نیاز دارد.

فروش آنلاین آیینه

ویژگی شیشه ضد حریق

  • شیشه‌های ضد حریق امکان صرف جویی در مصرف انرژی و کاهش هدر رفتن سرما و گرمای موجود در محیط ساختمان می‌باشد.
  • این شیشه‌ها توانایی نگهداری و حفظ دمای محیط را دارا می‌باشند و نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف انرژی ایفا می‌کنند.
  • حفظ نظافت و پاکیزگی محیط دیگر مزیت نصب شیشه‌های ضد حریق می‌باشد.

این شیشه‌ها در حالت عادی شفاف‌اند و با دیگر شیشه‌های لمینت تفاوت چندانی ندارند اما در اثر مجاورت با آتش، این تلق‌ها منبسط‌شده و به یک محافظ مات و سخت تبدیل می‌شوند.

ویژگی ذکر شده منجر به کاهش انتقال حرارت از طریق شیشه گردیده و امکان را به ساکنین می‌دهد تا با آرامش ساختمان را تخلیه کنند.

شیشه شومینه ضد حریق

کاربرد شیشه ضد حریق

یکی از کاربرد های عادی شیشه ضد حریق استفاده در شومینه و بخاری است.

شومینه را برای ایجاد دکوراسیون زیبا و دلنشین در منازل ایجاد می کنند و می توان در فصول سرد با نشستن در مجاورت شومینه از گرمای مطبوع آن لذت برد ولی باید حواستان را جمع کنید که از شعله های اتش و گرمای بیش از حد در امان باشید برای همین منظور باید نصب شیشه برای شومینه انجام گردد.

شیشه نصب شده برای شومینه باید از شیشه های نشکن و ضد حرارتی باشد که در برابر دمای بسیار زیاد آتش داخل شومینه در امان باشد و بتواند مقاومت بسیار زیادی در برابر حرارت داشته باشد تا افراد تا آسودگی هر چه بیشتر از نشستن در کنار شومینه لذت ببرند.

شیشه سکوریت حتما بخوانید : شیشه سکوریت

انواع شیشه ضد حریق

تمامی شیشه های ضد حریق در چهار گروه قرار می گیرند:

  •  شیشه های سیمی که از شناخته شده ترین محصولات به حساب می آیند. برای سال ها این شیشه ضد حریق تنها شیشه موجود در بازار با این خاصیت بوده است. شیشه های سیمی توانسته اند امتیاز 45 دقیقه (در ادامه توضیح خواهیم داد)  را در آزمون های تست حریق کسب نمایند.

شیشه-سیمی ضد حریق

  • شیشه های سرامیکی از 12 سال گذشته وارد گروه شیشه های ضد حریق شده اند. سرامیک به دلیل خاصیت ضد حریق بودن و تحمل شوک حرارتی بسیار مورد استفاده قرار گرفته است ازجمله در ظروف پخت غذا و موتورهای خودرو ها. قابلیت ضد حریق بودن تا 3 ساعت، ضد ضربه بودن مناسب، کاهش صدا  از جمله ویژگی های شیشه های سرامیکی می باشند.
  • شیشه های سکوریت مخصوص نیز امروزه کاربرد بیشتری پیدا کرده اند. البته ویژگی ضد ضربه بودن این شیشه ها سبب مناسب شدن آنها برای برخی درب ها و کاربردهای خاص می شود. امتیاز ضد حریق بودن این شیشه ها حدود 20 دقیقه است.
  • دیوارهای شفاف، این نوع شیشه ها در زمره شیشه های ضد حریق قرار می گیرند گرچه در واقع آنها در طبقه بندی مخصوص بخود قرار دارند.

مکانیزم شیشه ضد حریق

مکانیزم شیشه ضد حریق

این نوع شیشه یک جام دو جداره است که در یک طرف آن از شیشه لایه دار طلقی با ترکیب متفاوتی از ضخامت های مختلف و در طرف دیگر از یک شیشه 6 میلیمتر یا 8 میلیمتر سکوریت استفاده می شود. شیشــه لایه دار به مدت 30 دقیقه در مقابل حرارت مقاومت نموده و پس از طی این زمان، طلق آن شروع به سوختن می کند. در این مدت فضای بین دو جداره بصورت عایق عمل نموده و از انتقال حرارت شدید به سمت دیگر جلوگیری می نماید تا فرصت کافی جهت خروج افراد از داخل ساختمان فراهم گردد.

در صورت افزایش فزاینده دما  و یا طولانی شدن زمان حریق، شیشه سکوریت لایه بیرونی نیز از انتشار حرارت تا مدت زمانی پس از انهدام کلیه لایه های طلق جلوگیری می کند. این شیشه ها بر حسب « مقاومت حرارتی» و «زمان پایداری» معرفی می شوند. شیشه کد GF-3 دارای ضخامت کلی 59 میلیمتر و حداکثر زمان پایداری 90 دقیقه در برابر دمای 850 درجه سانتیگراد است.

جدول تست شیشه های ضد حریق

تست های مربوط به شیشه های ضد حریق

تست های مختلفی روی شیشه های ضد حریق جهت تایید ضد حریق بودن آنها و قابلیت های استاندارد آن انجام می گیرد. سازمان ملی استاندارد و همجنین برخی آزمایشگاه های مستقل   آزمون هایی را روی شیشه ها انجام می دهند و طبق نتایج بدست آمده امتیازات را مشخص می کنند. امتیازات را اغلب بر حسب مدت زمان تحمل حرارت تخصیص می دهند.

امتیاز شیشه ضد حریق به چه معناست

مدت زمان تحمل حرارت در واقع همان مدت زمان مورد انتظاری است که شیشه بتواند در زمان آتش سوزی قابل اعتماد باشد.

از این رو، اگر شیشه ای مثلا امتیاز 45 دقیقه کسب کرده باشد، از لحاظ تئوریک می توانید انتظار داشته باشید که این شیشه به مدت 45 دقیقه از نفوذ شعله های آتش و دود جلوگیری نماید.

 

تست شیشه ضد حریق

تست در دو بخش صورت می گیرد:

تست اولیه

 چندین قطعه از شیشه روی دیوار یک کوره نصب می شود. این دیوار می تواند شامل درب و پنجره و … باشد. سپس با توجه به زمان، حرارت داخل کوره به نحوی افزایش می یابد که شبیه ساز آتش سوزی داخل اتاق یک ساختمان باشد.

برای کسب امتیاز قبولی و تایید این آزمون، شیشه باید در شعله های آتش دوام بیاورد. تا زمانیکه شیشه مانع نفوذ شعله های دود و شود زمان برای شیشه ثبت خواهد شد حتی اگر شیشه ترک برداشته باشد.

با فرض آنکه شیشه مرحله اول آزمون را گذرانده باشد، در ایالات متحده نیازمند است که برای اختصاص امتیاز 45 یا بیشتر به شیشه ها، مرحله دیگری پشت سر گذاشته شود.

تست دوم

به این مرحله Hose Stream یا جریان باریک می گویند .این آزمایش میزان تحمل شیشه در شوک حرارتی را مورد بررسی قرار می دهد.

تست hose stream شیشه ضد حریق

  • در این آزمایش، روی شیشه ای که در مجاورت حرارت است با فشاری بیش از 30psi توسط شیلنگ فشار قوی آب، آب ریخته می شود.
  • اکثر شیشه ها قادر به تحمل شوک ناشی از سرد بودن یک ناحیه و داغ بودن ناحیه دیگر در زمان واحد نمی باشند و می شکنند.
  • اگر آب پاش ها در هنگام آتش سوزی فعال شوند و یا آتش نشان ها اقدام به پاشیدن آب به داخل ساختمان کنند، شیشه ها دچار شوک حرارتی شده و می شکنند؛ لذا تحمل شوک حرارتی عامل بسیار مهمی در ضد حریق بودن آنها به شمار می آید.

 

برای با خبر شدن از آخرین قیمت های شیشه ضد حریق موجود در بازار کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید.

لیست قیمت شیشه

آخرین قیمت انواع شیشه ضد حریق