شیشه و جام و حواله چیست؟

شیشه‌ برای اولین بار 1500 سال پیش در مصر مورد استفاده قرار گرفت.

شیشه ماده ای شفاف ، غیر بلوری ( غیر کریستالی ) و به اصطلاح ” بی ریخت ” است که در دو حالت جامد و ترد و مذاب و لاستیکی وجود دارد. شیشه‌ آهک سود دار معروف ترین نوع شیشه است که دارای سیلیسیم دی اکسید، سدیم اکسید، آهک و مواد افرودنی دیگر است.

شیشه‌ در ساختمان از اهمیت فراونی برخوردار است و به وفور استفاده می شود. کار گذاشتن انواع مختلف‌شیشه از جمله چند لایه، ضد گلوله، عایق صوتی و … باعث آفزایش ایمنی ساختمان ها در عین زیبایی و آرامش می شود.

و طرز ساخت آن، مواد سازنده‌ شیشه‌ را ابتدا با نسبت های مشخص در داخل کوره های ذوب‌ شیشه‌می ریزند. این کوره ها 40 در 12 متر دارای مواد نشکیل دهنده نسوز هستند. پس از آن مواد از طریق همین کوره ها به بخش شکل دهنده منتفل می شوند. نسبت اختلال مواد سازنده‌شیشه بسیار مهم است زیرا با تغییر اندکی در درصد آنها کارایی و روانی آن نغییر می کند.

انواع شیشه ها

شیشه‌دو جداره ( مضاعف ): شیشه‌دو جداره از دو صفحه شیشه‌موازی در کنار هم ساخته شده است که اکثرا بین آنها خلا ایجاد می کنند. این نوع‌شیشه برای صرفه جویی در انرژی ( از طریق جلوگیری از عبور سرما و گرما ) و کاهش آلودگی صوتی کاربرد دارد.

شیشه دو جداره

شیشه‌اسپایدر: برای ساخت نما های شیشه‌ای ساختمان کاربرد دارد. با استفاده از ابعاد مختلف شیشه‌های اسپایدر در نمای ساختمان هیچ قاب یا فریمی داده نشده و در نتیجه نمای شیشه‌ای یک پارچه حاصل می شود.

شیشه‌اسپایدر

شیشه‌نشکن و شیشه‌سکوریت: مقاومت شیشه‌سکوریت در برابر ضربه ( یا حتی حرارت بالا ) 3 الی 5 برابر شیشه‌معمولی است. در صورت خرد شدن تبدیل به قطعات کوچک مکعبی میشوند که آنچنان خطرناک نیستند.  شیشه‌نشکن مطلوب تر و مقاوم تر از شیشه‌سکوریت است. فرایند پیچیده ای در ساخت این شیشه‌ها به کار رفته که باعث می شود در صورت شکسته شدن خاصیت کشسانی مانع از پخش ذرات شود.

شیشه‌نشکن

شیشه‌رفتلکتیو : این نوع شیشه‌ها طوری ساخته شده که مانع عبور نور خورشید به درون خانه می شوند. استفاده از آنها در نمای ساختمان و حالت آینه ای آنها به زیبایی خانه می افزاید.

شیشه‌رفتلکتیو

شیشه‌چاپدار : شیشه‌های چاپدار در انواع، سایز ها و طرح های مختلف تولید می شوند. بر روی آن ها طرح های مختلف گرانیتی، سنگی و … زده می شود که برای استفاده در نما، پارتیشن بندی، نور گیر، درب های ورودی و …کاربرد دارند.

شیشه چاپدار

شیشه‌مصلح : در این شیشه‌توری فلزی کار گذاشته می شود تا به آسانی نشکند. از آن در آسانسور ها، ورودی های موتور خانه و کارگاه و … استفاده می شود.

شیشه مصلح

شیشه رنگی : قبلا از شیشه رنگی در معماری خانه های ایرانی بسیار استفاده می شد. اما امروزه کاربرد آن ها کاهش یافته است. این شیشه ها به دلیل تنوع رنگی بالا به افزایش روحیه و آرامش کمک می کنند و باعث داشتن نور های رنگی مصنوعی و طبیعی در فصول مختلف سال می شوند.

شیشه رنگی

شیشه جام چیست؟

شیشه‌های تولیدشده که ابعاد و اندازه بزرگ‌تر از اندازه استاندارد شیشه سکوریت باشد شیشه جام نامیده می‌شود.

شیشه های خارج از ابعاد استاندارد را جام می گویند. شیشه را باید مطابق با استاندارد های ملی ساختمان نصب گردد تا بتواند ایمنی موجود در ساختمان تامین شود. در برخی موارد که نیاز به شیشه ی بزرگتر با ابعاد و اندازه های خاص می باشد می توان از ابعاد بزرگتر شیشه که به شیشه جام ویژه معروف می باش استفاده کرد در استفاده از شیشه جام باید به این نکته توجه شودکه تولید این شیشه به دلیل ابعاد ویژه آن دارای برخی مشکلات و سختی هایی می باشد که این سختی در زمان حمل بار نیز قابل رویت می باشد.

به طوری که در زمان جابه جایی نیاز به خودرو مخصوص می باشد تا در زمان حمل شیشه دچار آسیب و شکستگی نگردد. ابعاد استاندار شیشه جام که با شیشه سکوریت با ضخامت 10-4 میل تولی می شود باید 4100*2440 میلی متر باشد. تولید شیشه در ابعاد بسیار بزرگتر امکان پذیر نمی باشد. زیرا در این صورت شیشه دچار تاب بسیاری خواهد بود و به دلیل ابعاد بزرگ آن نمی توان درزمان جابه جایی آن را کنترل کرد. 

شیشه های جام را می توان در دو حالت با کوره های عمودی و افقی تولید نمود. کوره های عمودی شیشه ها با سایز بزرگ شیشه جام را بوسیله دو گیره مهار می گردند و شیشه را به صورت عمودی وارد کوره می کنند و سکوریت سازی شیشه جام انجام می شود بزرگترین ابعادی که در کوره عمودی تولید می شود 260 در 160می باشد. نوع دیگر کوره های تولید شیشه جام، کوره های افقی می باشد،این نوع کوره ها شیشه جام را به صورت افقی وارد کوره می کنند تا فرایند سکوریت سازی آن انجام شود. 

از بین این نوع کوره ها، شیشه تولید شده در کوره عمودی دارای مقاومت بیشتری بوده و به راحتی دچار آسیب و شکستگی نمی شود و دلیل ان نیز وارد شدن فشار و حرارت از تمام نقاط به خصوص به صورت عمودی به شیشه می باشد.

شیشه جام تولید شده را با ابزار مخصوص و در نهایت دقت به محل پروژه تولید می کنند.

در این نوع کوره ها شیشه جام تولید شده در ابعاد 350*550 سانتی متر می باشد.

ابعاد استاندارد شیشه جام 

شیشه را باید مطابق با استاندارد های ملی ساختمان نصب گردد تا بتواند ایمنی موجود در ساختمان تامین شود. در برخی موارد که نیاز به شیشه هی بزرگتر با ابعاد و اندازه های خاص می باشد می توان از ابعاد بزرگتر شیشه که به شیشه جام ویژه معروف می باش استفاده کرد در استفاده از شیشه جام باید به این نکته توجه شودکه تولید این شیشه به دلیل ابعاد ویژه آن دارای برخی مشکلات و سختی هایی می باشد که این سختی در زمان حمل بار نیز قابل رویت می باشد.

به طوری که در زمان جابه جایی نیاز به خودرو مخصوص می باشد تا در زمان حمل شیشه دچار آسیب و شکستگی نگردد.

ابعاد استاندار شیشه جام که با شیشه سکوریت با ضخامت 10-4 میل تولی می شود باید 4100*2440 میلی متر باشد. تولید شیشه در ابعاد بسیار بزرگتر امکان پذیر نمی باشد. زیرا در این صورت شیشه دچار تاب بسیاری خواهد بود و به دلیل ابعاد بزرگ آن نمی توان درزمان جابه جایی آن را کنترل کرد. 

فرایند سکوریت کردن شیشه

  • عملیات حرارتی: عملیات حرارتی از گرم کردن یکنواخت جام شیشه تا دمای نرمی شیشه (بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد) می‌باشد. شیشه گرم شده به وسیلهٔ دمیدن هوای سرد به هر دو سطح شیشه سریعاً سرد می‌گردد. در این فرایند شیشه را تا مرحله نرم شدن در بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد حرارت داده، سپس سریعاً به دو سمت شیشه هوای بسیار خنک وزیده می‌شود.
  • در مرحله سرد سازی شیشه، لایه‌های بیرونی آن سریع تر از لایه‌های داخلی خنک می‌گردند که این امر موجب استحکام شیشه می‌گردد.

در خلال سرد شدن، سطوح شیشه سریع تر از مرکز آن سرد شده که موجب ایجاد تنش‌های دائمی و در نتیجه استحکام شیشه می‌گردد.

کوره‌های حرارتی نیز به دو صورت کانوکشن و المنتال می‌باشند. کوره‌های المنتال کوره‌های هستند که گرما با المنت به شیشه القا می‌گردد. کوره‌های کانوکشن به نسبت گرانتر از المنتال بوده ولی به دلیل القای گرما به وسیله گرمای هوا ی درون کوره سکوریت یکدست‌تر و بهتری به دست خواهد آمد.

شیشه سکوریت

مزایای استفاده از شیشه سکوریت

در مقایسه با شیشه خام با ضخامت‌های یکسان، شیشه سکوریت در مقابل شکستگی مقاومت بیشتری دارد، به صورتی که می‌توان گفت مقاومت مکانیکی آن بیش از ۵ برابر می‌گردد.

در صورت شکست شیشه، شیشه سکوریت به قطعات کوچک با لبه‌های صیقلی تبدیل می‌شود که قدرت برش ندارند. این امر خطر صدمه را کاهش می‌دهد.

شیشه سکوریت در جائیکه استحکام، مقاومت در مقابل حرارت و ایمنی مورد نظر باشد قابل استفاده می‌باشد. عموماً شیشه سکوریت در صنعت خودرو سازی برای مقابله از خورد شدن شیشه به قطعات بزرگ از شیشه سکوریت در سمت‌ها و عقب خودرو استفاده می‌گردد.

در جلو از شیشه لمینیت استفاده می‌گردد چرا که در هنگام ضربه نمی‌شکند.

هنگامی که پارامترهایی نظیر مقاومت مکانیکی و ایمنی اهمیت قابل ملاحظه پیدا می‌کند، شیشه مقاوم‌سازی شده (سکوریت) مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولترین مورد استفاده این شیشه بدین خاطر که پس از شکست، به صورت قطعات ریز در می‌آید در صنعت اتومبیل برای شیشه‌های جانبی و عقب مورد استفاده قرار می‌گیرد (برای شیشه جلو در عوض از شیشه لمینیت که هنگام شکست جدا نمی‌شود استفاده می‌گردد)

در لوازم خانگی با استفاده از ماشین آلاتی همچون سی ان سی‌ها و برش‌های تمام اتومات – دستگاهای واترجت – دستگاهای تراش با قابلیت تنظیم هر نوع برداشت – دستگاهای چاپ تمام اتوماتیک – کوره‌هایی از نوع کانوکشن – و غیره می‌تواند انواع شیشه‌های هودطرح دار با هر نوع برش اعم از پنل و بدنه– سینک‌های شیشه‌ای با طرح‌های کار شده بر روی شیشه – اجاق گاز رومیزی و فر توکار و یخچال – شیشه‌های تزیینی را تولید نمود.

در ساختمان‌سازی شیشه سکوریت برای سازه‌های بدون قاب مانند در ورودی یا هر مکانی که احتمال صدمه زدن به انسان را داشته باشد قابل استفاده است.

از دیگر موارد می‌توان به استفاده از شیشه سکوریت در ادارات اشاره کرد. اصولاً در ادارات به دلیل اینکه در سیستم‌های مدرن ترجیح داده می‌شود که فضاها به یکدیگر دید داشته باشند، استفاده از شیشه رایج شده. اما نکته اینجاست که شیشه معمولی دارای خطرات بسیار زیادی است و در صورتی که آسیبی ببیند، خطر جانی زیادی دارد. اما شیشه سکوریت این خطر را تا حد زیادی رفع کرده و در صورت شکستن، به قطعات بسیار ریزی تبدیل می‌شود که خطر جانی ندارند.

سایز و ضخامت شیشه سکوریت

  • بیشترین سایز واحد ۸۴۰۰ * ۳۲۰۰ mm
  • کمترین سایز واحد ۳۰۰ * ۱۲۰ mm
  • بیشترین ضخامت واحد ۱۹ mm
  • کمترین ضخامت واحد ۴ mm

شیشه جام ویژه سکوریت

شیشه جام ویژه سکوریت دارای ایمنی بسیار بالایی می باشد به همین دلیل این اسم برای آن انتخاب شده است.

دلیل این مقاومت بالایی که شیشه سکوریت دارد، شوک دمایی می باشد که در زمان تولید به شیشه وارد می گردد. بدین صورت که در زمان تولید شیشه سکوریت را با دمای بسیار بالایی ذوب می کنند و بعد از هم سطح سازی و آماده شدن آن را در دمای بسیار سرد قرار می دهند تا با وارد شدن این شوک دمایی مقاومت مکانیکی شیشه افزایش پیدا کند به طوری که در برابر ضربه و فشار و تحمل وزن بسیار مقاوم می شود.

شیشه جام ویژه سکوریت یکی از انواع مختلف شیه سکوریت می باشد که در ابعاد بزرگتر تولید و روانه بازار مصرفی می شود.

دلیل اینکه شیشه جام را از شیشه سکوریت تولید می کنند این می باشد که در این حالت مقاومت شیشه در برابر فشار و ضربه بالا می رود و امکان شکستن آن وجود ندارد و موجب می شود تا ایمنی شیشه تضمین گردد. کاملا درست است که گفته می شود حمل و نصب شیشه جام ویژه سکوریت کار بسیار سخت و مشکلی است اما نباید در این بین از ایجاد شدن نمای زیبایی که شیشه یک دست و بزرگ جام ایجاد می کند غافل بود.

محل نصب شیشه جام و ابعاد شیشه جام

شیشه را می توان برای محل های متفاوت و مختلفی استفادهنمود که تمامی این ها بسته به سلیقه افراد و سازندگان دارد.

شیشه سکوریت این امکان را بوجود آورده که بدون ترس از تامین ایمنی و خطر ایجاد جراحت در حین شکستن از انواع شیشه با ابعاد مختلف بوِیژه ابعاد شیشه جام بتوان از آن در محل های متفاوت استفاده نمود از جمله محل نصب شیشه جام می توان به محل هایی اشاره کرد که نیاز است تا بدون ایجاد محدودیت و مانعی داخل بنا قابل رویت باشد. و در ابعاد شیشه جام خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری قابل اهمیت است.

می توان شیشه جام را در بالکن ها، نمای انواع فروشگاه، انواع رستوران ها و هتل ها وموارد دیگر مورد استفاده قرار داد. 

مزیت استفاده از شیشه جام

شیشه جام را اگر با شیشه های خام و فلوت تهیه گرد امکان شکستن آن در زمان حمل و جابه جایی بسیار زیاد می باشد زیرا در زمان جابه جایی به دلیل بزرگ بودن ابعاد امکان برخورد و سنگینی در یک ناحیه بیشتر می گردد که در این حالت توان تحمل فشار شیشه خام چون پایین می باشد به راحتی دچار آسیب و شکستن می شود. ولی شیشه جام تولید شده از شیشه سکوریت و یا لمینیت درای مقاومت و ایمنی بسیار بالاتری می باشد و امکان آسیب دیدن آن بسیار کمتر می باشد. از جمله مزیت استفاده از شیشه جام را می توان ایجاد زیبایی خاص و چشم نواز در نمای نصب شده ساختمان ها هم از داخل و هم بیرون ایجاد می شود اشاره کرد. 

دانلود اپ دستیار مهندس

کاربرد های شیشه‌در معماری ساختمان :

می توان گفت در گذشته برای ساخت ساختمان چندان از شیشه‌ استفاده نمی شد. اما امروزه  به دلیل افزایش توجه به زیبایی و جذابیت نمای های داخلی و خارجی ساختمان ،شیشه در سازه های مدرن  اهمیت  بسزایی  پیدا کرده است.

شیشه سکوریت ویژه

استفاده از‌شیشه در کف طبقات: ازشیشه های مقاوم و نشکن در کف طبقات استفاده می شود تا علاوه بر جذابیت، بار مرده وارده بر ساختمان از طریق سقف و کف ها را کاهش دهند. عبور نور بین طبقات  و ایمنی از دیگر مزایای استفاده از این نوع شیشه است.

استفاده ازشیشه در سقف ساختمان: باعث عبور نور خورشید به داخل خانه می شود. همچنین به بزرگ تر جلوه دادن فضا کمک می کند.

استفاده از‌شیشه در دیوار ها: این کار نیز باعث بزرگ تر نشان دادن فضا های کوچک می شود و می توان گفت از لحاظ های مختلف بهتر از دیوار ها و پارتیشن های جا گیر و قطور و گران قیمت است.

راه پله شیشه‌ای: پله ها نقاطی از خانه هستند که به شدت در دید قرار دارند. با افزایش زیبایی این بخش به زیبایی کل خانه افزوده می شود. در صورت استفاده از شیشه‌در پله ها فظای ظاهری کمتری اشغال می شود.

نرده های شیشه‌ای: استفاده از‌شیشه در نرده ها در ساختمان های مدرن بسیار رایج است. این عمل به گذر نور طبیعی کمک می کند و باعث ایجاد فظای زیبا در عین سادگی می شود.

استفاده از‌شیشه در درب ها: داشتن درب هایی که شیشه‌در ساخت آنها دخیل بوده یا به طور کلی شیشه‌ای هستند باعث زیبایی فضای داخلی خانه می شوند چون طیف رنگ ها و طرح های گسترده ای دارند.

استفاده از‌شیشه در حمام و سرویس بهداشتی: با به کار بردن شیشه‌در دیوار های حمام یا پارتیشن بندی داخل آن ها رشد قارچ ها و میکروب ها کاهش می یابد، راحت تر تمیز و شست و شو میشوند و زنگ زدگی در آن ها رخ نمی دهد.