تعهدنامه مبارزه با فساد در مهندسی، ساخت و ساز و نظام مهندسی چیست ؟

چگونه یک تعهدنامه حتی بدون ضمانت اجرایی میتواند تاثیر گذار باشد.

این تعهد نامه همتراز قسم نامه پزشکان می باشد و یک تعهد ذهنی و قلبی برای امضا کننده آن ایجاد میکند.
موارد مهم و حیاتی آن عبارتند از: اول اینکه به کلیه کاندیداهای هیئت مدیره نظام مهندسی این نکته را می رساند که وظایفشان در حوزه مبارزه با فساد چیست و علاوه بر اینکه خود باید آن را رعایت کنند، باید جلوی رانت و فساد را بگیرند و سیستم هایی را پیاده کنند که دیگران هم نتوانند از دست رنج مهندسان سو استفاده نمایند. شفافیت مالی داشته باشند و گزارش های منظمی از وضعیت مالی سازمان، برای عموم مهندسان منتشر نمایند.

دوم آنکه با امضای این تعهدنامه به کلیه مهندسان اجازه خواهند داد که مطالبه گر باشند و این یکی از بزرگترین اتفاقاتی هست که می تواند بیفته.

این تعهدنامه پس از مطالعه سازمان های مهندسی کشورهای خارجی و مطرح (آمریکا، کانادا، ژاپن، آلمان و …) تهیه شده است و جالب است بدانید که این تعهدنامه برای آنها امری واضح و واجب می باشد، حال آنکه در کشور ما به شیوه های مختلف همانند کاغذ پاره بودن بی اثر بودن آن یا اهانت امیز بودن سعی در حذف صورت مساله و مبارزه با ان دارند اما تمام این موارد نشان دهنده موفقیت این تعهد نامه و اثر مثبت آن بر مبارزه با فساد است. چرا که هر انسان دست پاکی روزی میتواند وسوسه شود اما این تعهد نامه حداقل این فرایند را به تاخیر میاندازد و یا مانعی بر آن گردد.

در آخر تنها چیزی که می توان گفت این است که

طلا که پاک است از محاسبه چه باک است

کاندیداهایی که تعهد نامه مبارزه با فساد و رانت را امضا نموده اند.

در زیر عکس تعهدنامه آمده است

مبارزه با فساد در مهندسی، ساخت و ساز و نظام مهندسی