رادیاتور پنلی چیست؟

رادیاتور وسیله ای است فلزی که جنس آن بسته به نوع کاربردش متفاوت می‌باشد، غالباً رادیاتورها به عنوان ناقل دمای آب عمل می‌کنند. رادیاتور پانل عمدتا مسطح برای انتقال انرژی مجاور و تابشی به یک فضای داخلی است، از جمله کاربردهای رادیاتور می‌توان به استفاده از آن در منازل جهت انتقال حرارت آب گرم رسیده از بویلر به داخل ساختمان اشاره کرد.و رادیاتورها عمدتا به وسیله کنسانتره یک اتاق را گرم می کنند. 

رادیاتورهای پانل ممکن است یک یا دو پانل داشته باشند، هر چه طول پانل بیشتر باشد، سطح بیشتری برای رادیاتور وجود دارد تا گرما را منتشر کند.

رادیاتور پانل همچنین ممکن است دارای نوارهای فلزی باشد که به پشت یک رادیاتور تک متصل شده و یا در وسط یک رادیاتور دوپنلی جوش داده می ‌شود این نوارها فاصله سطح زمین با رادیاتور را همچنان افزایش می دهند.

جنس رادیاتورها متفاوت است. از جنس های متفاوت آن می توان به آلومینیومی، فولادی، مسی و چدنی اشاره داشت. از لحاظ انتقال حرارت می توان گفت مس بهترین انتقال را داراست اما به علت هزینه بسیار بالای آن استفاده مقرون به صرفه ای ندارد. پس از مس، به مراتب می توان گفت آلومینیوم بهترین فلز انتقال حرارت می باشد که دچار زنگ زدگی نمی شود. رادیاتورهای آلومینیومی به دو صورت اکستروژن و دایکست تولید می شوند. 

 

درون رادیاتور ها غالبا از مس برای باله، برنج برای لوله ها و آلومینیوم ساخته شده است. اگرچه خواص خنک کنندگی مس و برنج بیشتر و بهتر از آلومینیوم است اما به علات مقرون به صرفه بودن آلومینیوم از آن استفاده می شود.

رادیاتور-پنلی

 مزایای رادیاتور پنلی

  • بدنه رادیاتور پنلی به صورت یکپارچه است, بنابراین تمیز نمودن آن آسان بوده و به راحتی توسط یک دستمال مرطوب تمیز میشود.
  • هزینه نصب این رادیاتورها پایین و نصب آنها نیز آسان میباشد.
  • رادیاتور پنلی سازگاری خوبی با پکیج دارد و نیازی به هواگیری مداوم ندارد, تنها سالی یک یا دو بار هواگیری کافی میباشد.
  • این نوع رادیاتور گرما را به میزان متعادل در فضا پخش میکند و بدنه ی آن تا حدی که باعث سوختگی شود گرم نمیشود.
  • بازده انرژی رادیاتور پنلی حدود ۶۰ درصد است.
  • این وسیله گرمایشی از جنس فولاد است و به همین دلیل کیفیت و ماندگاری آن بالا میباشد و مدت زمان گارانتی آن نیز توسط شرکت های تولید کننده طولانی است.
  • این رادیاتورها دارای سطحی یکپارچه و بدون درز هستند و ظاهر آنها با دکوراسیون خانه های مدرن امروزی همخوانی دارد. زیبایی یکی از فاکتورهایی ست که رادیاتور پنلی در مقایسه با سایر رادیاتورها دارا میباشد.
  • قیمت رادیاتور پنلی در مقایسه با سایر رادیاتورها از جمله پره ای کمتر است. زیرا جنس این رادیاتور از فولاد است و قیمت فولاد به نسبت آلومینیوم به کار رفته در رادیاتور پره ای پایین تر میباشد. بنابراین رادیاتورهای پنلی علاوه بر زیبایی از نظر اقتصادی نیز مقرون بصرفه هستند.

معایب رادیاتور پنلی

تنها عیب رادیاتور پنلی این است که اگر دچار زنگ زدگی شود یا نقصی در عملکرد آن به وجود آید به طور کلی باید آن را تعویض نمود. الیته این رادیاتورها به دلیل کیفیت بالا و گارانتی چند ساله ای که دارند به ندرت دچار عیب و ایراد میشوند.

بطور کلی یکی از روش‌های رایج گرمایش در آپارتمان‌های مسکونی، اداری و فروشگاه‌ها استفاده از انواع رادیاتور ها است.

انواع رادیاتور پنلی

  •  رادیاتور  آلومینیومی
  •  رادیاتور  فولادی
  • رادیاتور مسی
  • رادیاتور چدنی
  • رادیاتور پره ای
  • رادیاتور قرنیزی
  • رادیاتور های برقی
  • رادیاتور تزیینی یا دکوراتیو
  • رادیاتور حوله خشک کن

 رادیاتور  آلومینیومی

رادیاتور آلومینیومی که گاهی اوقات همراه با ترکیبی از سرب می‌باشد، برای انتقال گرما در مصارف متفاوتی استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای رادیاتورهای آلومینیومی می‌توان به استفاده از آن در سیستم گرمایشی شوفاژ منازل و اماکن جهت گرم کردن محیط اشاره کرد. آلومینیوم بعد از طلا، نقره و مس، از نظر میزان رسانایی چهارمین فلزی به حساب می‌آید.

هر متر مربع از سطح رادیاتور آلومینیومی در شرایط معمولی و با اختلاف دمای 60 درجه سانتی گراد (بین دمای هوای محیط و دمای آب گرم ورودی به رادیاتور) حدود 670 کیلوکالری در ساعت گرما ایجاد می‌کند.

رادیاتور-آلومینیومی-1

مزایای رادیاتور آلومینیومی

این فلز در طبیعت به وفور یافت می‌شود و قیمت مناسبی نیز دارد. رادیاتورهای آلومینیومی، سبکتر، زیباتر از سایر رادیاتورها بوده و ضریب هدایت حرارتی بالاتری نسبت به انواع فولادی دارند. از دیگر مزایای رادیاتور آلومینیومی طول عمر بالا و عدم زنگ زدگی آن است. رادیاتورهای آلومینیومی امروزه در صنایع مختلفی از جمله صنایع خودرو سازی و صنایع هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیردند.

 رادیاتور  فولادی

رادیاتورهای استاندارد پانل فولادی محبوب ترین شکل پانل گرمایی هیدرولیک هستند؛ آنها به طور یکپارچه به قسمت های داخلی خانه ها می پردازند و عملکرد گرمایشی استثنایی را با طیف وسیعی از ارتفاع، عرض و گزینه های مخزن ارائه می دهند؛ برای گرمایش مناسب هر اتاق یک پانل مورد نیاز است.

از انواع رادیاتورهای مورد استفاده برای تامین حرارت اماکن می باشد، که از ورقه های فولاد تولید می شود و اغلب پوشش خارجی رادیاتور از جنس پلی استر می باشد تا از آن در مقابل زنگ زدگی محافظت کند.  این نوع رادیاتور ها با حفظ ظاهر و طراحی از شکل رادیاتور های چدنی قدیمی ساخته شده اند.

مزایای رادیاتورهای فولادی

می توان به قیمت اولیه کم آن در زمان خرید اشاره کرد.

معایب رادیاتورهای فولادی

می توان به مصرف زیاد انرژی و بازده انرژی کم، وزن بسیار زیاد آنها و حجم آبگیری بسیار زیاد آنها در مقایسه با رادیاتور های آلومینیمی (نسل دوم رادیاتور) و بازده حرارتی بسیار کمتر از رادیاتور های آلومینیمی و ظاهر نازیبا و عرض زیاد آن نسبت به سایر رادیاتور ها.

رادیاتور مسی

هدایت حرارتی بالا  قابلیت شکل گیری مناسب، مقاومت خوب در برابر خوردگی، سادگی اتصال و قیمت مناسب از دلایل استفاده از مس و برنج در ساخت رادیاتور خودروها بوده است. از آلومینیوم هم در برخی موارد جنبی استفاده می شد و در برخی از موارد که وزن از اهمیت کمتری برخوردار بود از ورقه ای فولادی برای ساخت پره استفاده می شد که دارای قیمت ارزانتری بود.بدین ترتیب از روزهای نخست اولیه پیدایش رادیاتور رقبای مختلفی در این صنعت حضور داشتند لیکن رادیاتورهای مسی برنجی در رتبه اول بودند.

رادیاتور چدنی

رادیاتورهای چدنی به طور معمول مانند رادیاتورهای فولادی ساخته می شوند. این رادیاتورها به صورت پره ای تولید می گردد و همانطور که از عنوان آن ها مشخص است، دارای جنس چدن می باشند که به صورت ریخته گری تولید می شوند. اتصال پره های چدنی توسط مغزی چپ گرد و راست گرد انجام می گیرد. این نوع رادیاتورها معمولا به علت مقاومت در برابر زنگ زدگی و نیز ضخامت جداره باید متناسب با محیط های مربوط به آن ها مورد استفاده قرار گیرد. رادیاتورهای چدنی در کنار این مزایا در برابر ضربه بسیار شکننده می باشند. 

رادیاتور چدنی

رادیاتورهای چدنی به دلیل پایین بودن راندمان حرارتی و وزن بسیار بالای آن ها برچیده شده و تقریبا منسوخ گشته است. 

رادیاتور پره ای

رادیاتور پره ای رادیاتور شوفاژ پره ای از قرار گرفتن تعدادی پره در کنار هم ساخته شده که میزان گرمادهی بر اساس تعداد پره و جنس رادیاتور تعیین می گردد. 

مزایای رادیاتور پره ای

  • انعطاف پذیری ظرفیت حرارتی با تغییر تعداد پره ها
  • قابلیت تعویض پره در صورت زنگ زدگی یا سوراخ شدن
  • ضریب هدایت حرارتی ( میزان انتقال حرارت ) نسبتا بالا
  • دوام و طول عمر بیشتر نسبت به سایر انواع رادیاتورها

رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی یکی از جدیدترین مدل رادیاتور شوفاژ می باشد. پوسته خارجی این رادیاتور از آلومینیومی ساخته شده و در پشت آن لوله آب گرم قرار گرفته است. اشغال فضای کمتر، گرمای یکنواخت تر و سطح وسیع تر گرمایش از مزیت های این رادیاتور می باشد. در دو نوع آبی و برقی تولید می شوند.

یکی از مهم ترین مزیت های رادیاتور قرنیزی این است که علاوه بر تامین گرمایش مناسب با بالاترین بازدهی ممکن، تزیین قرنیز فضای محیط استفاده شده را نیز تامین کرده و در هزینه ها صرفه جویی می گردد. چون در این رادیاتور جنبه دکوراتیو نیز اهمیت دارد، در طرح و رنگ های گسترده تولید و عرضه می شوند.

رادیاتور-قرنیزی-1

رادیاتور های برقی

رادیاتورهای برقی عموما ایمن تر از دیگر مدلهای بخاری می باشد. ضمنا معمولا بدلیل پوشیده بودن سطوح گرمازا از این دستگاه گه گاه می توان برای خشک کردن حوله و یا کمی البسه استفاده کرد. و عمدتا دارای 5 تا 15 پره و توان مصرفی 900 تا 2000 وات می باشد. این دستگاه معمولا دارای ترموستات خاموش و روشن شدن خودکار و دو حالت گرمایی ( کم و زیاد ) می باشد.

مزایای رادیاتور های برقی

  • بر خلاف دیگر انواع رادیاتور های به سیستم حرارت مرکزی متصل نیستند.
  • انرژی حرارتی را با مصرف مستقیم برق تولید می کنند.
  • شکل ظاهری آنها مشابه رادیاتور پره ای یا دکوراتیو می باشد.
  • مایعی روغنی در اثر گرم شدن در داخل آنها حرکت نموده تا گرما را در سطح پره ها پخش نماید.
  • دقت بالایی در کنترل دما دارند.
  • در کنار مصرف انرژی برق بالایی که این رادیاتور ها دارند بازده گرمایی به نسبت پایینی می دهند.

رادیاتور-برقی

رادیاتور تزیینی یا دکوراتیو

امروزه زیبایی و چیدمان ساختمان ها از مهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب سیستم های تهویه مطبوع ساختمان است. سیستم گرمایش با رادیاتور تزیینی یا رادیاتور دکوراتیو به ظاهر شبیه یک صفحه قاب مانند یا آینه است، اما این رادیاتور ها در پشت قاب یا شیشه (رادیاتور شیشه ای) خود، شبکه ای از لوله آبگرم یا المنت برقی گرمایی دارند که وظیفه شان گرم نمودن فضای داخل ساختمان است.

رادیاتور تزیینی یا دکوراتیو

مزایای رادیاتور تزیینی یا دکوراتیو

مهم ترین مشخصه این رادیاتور ها زیبایی است و به عنوان جزیی از دکوراسیون داخلی ساختمان شناخته می شوند. همچنین رادیاتور شوفاژ شیشه ای بخاطر انتقال گرمای تابشی در سطح گسترده شیشه، راندمان بالایی داشته و آسایش حرارتی مناسبی را در محیط فراهم می کنند. از دیگر نکات قابل توجه رادیاتور تزیینی، امکان سفارش تصاویر اختصاصی برای چاپ روی قاب یا شیشه ی آنهاست.

رادیاتور-شیشه-ای

رادیاتور حوله خشک کن

حوله خشک کن ها نوعی از رادیاتورها هستند که اغلب در فضای حمام و یا سرویس های بهداشتی نصب می شوند و علاوه بر گرم کردن فضای مذکور به عنوان یکی از لوازم دکوری هم شناخته می شوند، چرا که ظاهر آن ها با رادیاتورهای معمولی تفاوت دارد و زیباتر هستند. این وسیله به گونه ای طراحی گردیده که به راحتی قابل نصب بر روی دیواری می باشد.

رادیاتور حوله خشک کن از لوله هایی تشکیل شده است که در میان آن ها آب گرم در گردش است که تبادل حرارت بین لوله ها و محیط سبب گرم شدن محیط حمام و یا سرویس های بهداشتی می شود.

 مزایای رادیاتور حوله خشک کن

  • برای گرم کردن حمام و یا فضاهای اطراف آن کاربرد دارند.
  • برای خشک نمودن حوله و لباس نیز از آن ها استفاده می شود.
  • می توانند بصورت برقی یا با آب گرم نیز کار کنند.

محل مناسب نصب رادیاتور شوفاژ

  • بهتر است دستگاه در جوار دیوار های سردتر ، زیر پنجره ها و کنار درهای خروجی قرار گیرد.
  • رادیاتور ها نباید در زیر قاب های تزیینی یا پشت پرده ها قرار بگیرند. 
  • سایز رادیاتور باید با اندازه خانه متناسب باشد.
  • در صورت وسیع بودن محیط خانه استفاده از چند رادیاتور کوچک بجای یک رادیاتور بزرگ بهتر است.