وال پست  و شیوه ی اجرای آن

امروزه سیستم های بسیار متنوعی برای مقاوم سازی و بهسازی سازه ها به خصوص ساختمان ها به وجود آمده است که همه آن ها می توانند در شرایط مختلف به ما افزایش مقاومت ساختمان های ما کمک شایانی بکنند. یکی از این سیستم ها وال پست است. از آن جا کشور ما ایران یکی از زلزله خیز مناطق دنیا به شمار می آید، استفاده از سیستم های مختلف برای در ساختمان سازی مانند وال پست، بسیار مهم است. بنابراین در این مطلب که توسط وب سایت رادیاب تهیه شده است، قصد داریم تا به بررسی وال پست و مزایای استفاده از آن در ساختمان بپردازیم.

وال پست و شیوه ی اجرای آن

وال پست چیست؟

وال پست یک نوع نگهدارنده است که برای دیوارهای نما ساختمان طراحی و اجرا می شود. در واقع می توان اذعان داست که وال پست یک کلاف با طول و اندازه مشخص است که  از دو جز اصلی تشکیل شده و این دو جزء به صورت زیر می باشد:

  • تیر
  • ستون

از آنجایی که یکپارچگی اسکلت و دیوارها بسیار مهم و ضروری می باشد، اجرای وال پست در ساختمان نیز برای رسیدن به این منظور بسیار مهم است. هر چقدر که یک سازه یکپارچگی و پیوستگی بیشتری داشته باشد،  در برابر زلزله از خود رفتار بهتر و مناسب تری را نشان می دهد و می تواند تحمل بیشتری در برابر بارهای جانبی و نیروهای ایجاد شده داشته باشد.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که جدا سازی دیوار از اسکلت سازه بسیار مهم است، به دلیل آن که سختی اسکلت سازه به دلیل طراحی خاص، بسیار بیشتر از دیوارهایی مانند دیوارهای نما هستند، بنابراین در هنگام زلزله حرکت جانبی آن ها کم تر از دیوار است و حرکت دیوار بسیار بیشتر از اسکلت سازه می باشد. مهندسان در طراحی سازه ها می خواهند تا سازه با حرکت بارهای جانبی حرکت کرده و بتواند شکل پذیر باشد. حال زمانی که از وال پست برای دیوارها استفاده می شود، این شکل پذیری تامین شده و دیوار می تواند حرکت های کنترل شده داشته باشد و فرو نریزد.

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که جدا کردن دیوارها از اسکلت سازه، چه مزیتی دارد؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که جدا کردن دیوار از اسکلت سازه باعث می شود که حرکت دیوار در هنگام وقوع زلزله کنترل شود و دیوار با سختی خود به صورت یکپارچه به حرکت درآید. با جداسازی دیوار از اسکلت سازه ( ۵/۲ سانتی متر ) می توان وضعیت سازه را در برابر اتفاقات ناگوار مانند زمین لرزه، تغییر داد.

وال پست و شیوه ی اجرای آن

الزامات قانونی وال پست:‌

در تمام آیین نامه ها و مراجع مهندسی از وال پست یاد شده است و برای طراحی و اجرای آن نکات بسیار مهمی در این آیین نامه ها اشاره شده است. از جمله آیین نامه هایی که قوانینی بسیار مهم برای وال پست ها را ارائه داده اند، آیین نامه ۲۸۰۰ و مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان است. بندهای مهم هر کدام از این آیین نامه ها به شرح زیر خواهد بود:

آیین نامه 2800

  1. بند 4-5-4: دیوارهای داخلی یا تیغه‌ های با ارتفاع بیش از 1/8 متر، باید به نحو مناسبی مانند استفاده از وادارها و . . . از نظر جانبی به سازه مهار شوند.
  2. بند 7-5-3: حداکثر طول مجاز هر دیوار غیر سازه ای بین دو کلاف قائم، نباید از 6 متر یا 40 برابر ضخامت آن بیشتر باشد.
  3. حداکثر ارتفاع دیوار غیر سازه‌ای از تراز کف 3/5 متر است.
  4. لبه‌ های قائم تمام دیوارهای غیر سازه ‌ای باید مهار شوند.
  5. لبه ‌های فوقانی (افقی) دیوار غیر سازه ای که در تمام ارتفاع ادامه ندارد باید با کلاف فولادی یا ناودانی نمره 6 یا معادل مقطع بتن مسلح یا چوبی که به دیوار سازه ‌ای یا کلاف ‌های احاطه کننده دیوار غیر سازه‌ ای متصل باشد، مقید گردد.

وال پست و شیوه ی اجرای آن

مبحث 4 مقررات ملی ساختمان:

بند 4-9-1-3: در تمام دیوار‌های ساختمان، به خصوص در دیوارهای نما، جهت مقاومت در برابر زلزله، ضوابط مبحث ششم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله (استاندارد 2800) باید رعایت گردد.

آیا عدم اجرای وال پست عواقبی را به دنبال خواهد داشت؟

برای پاسخ به این سوال باید ذکر شود که بله! وال پست ها به عنوان نگدارنده دیوار عمل می کنند. از آنجایی که در زلزله های اخیر را مشاهده کرده ایم (مانند کرمانشاه) به این نتیجه رسیده ایم که دیوارهای نما به دلیل سازه ای نبودن و عدم یکپارچگی، ممکن است دچار مشکلات بسیار متعددی شوند و در هنگام زلزله اسیب های بسیاری ببینند. از آنجا که عملکرد وال پست، حفظ تعادل دیوار در اثر وارد شدن نیروی زلزله و باد (بارهای جانبی) می باشد، در صورتی که وال پست اجرا نشده و در زمان زلزله یا باد دیوار تخریب شود و به جان و مال افراد آسیب برساند. بنابراین تمامی مهندسان موظف اند تا وال پست را برای ساختمان ها تعبیه کرده و به این صورت بتوانند در شرایط نامطلوب از ریختن و خرابی دیوار جلوگیری به عمل آورند.

روش های اجرای وال پست:

برای اجرای وال پست ها روش های مختلفی وجود دارد که با توجه به سازه و نقشه سازه می توان آن ها را اجرا کرد. از جمله روش هایی که برای اجرای وال پست از آن استفاده می شود، به شرح زیر می باشد:

  1. اجرای تسمه دور ستون
  2. اتصال دیوار به ستون با میلگرد
  3. مهار دیوار از طریق تعبیه میلگرد در داخل کف
  4. اجرای وال پست برای جان پناه بام ساختمان
  5. اجرای وال پست با انکر بولت و نبشی کشی
  6. مهار دیوار به وسیله تعبیه میلگرد در داخل ستون های مجاور
  7. مهار دیوار به دیوارهای برشی از طریق عبور میلگرد در سوراخ قالب ها

وال پست و شیوه ی اجرای آن

انواع وال پست کدام است؟‌

لازم به ذکر است که وال پست به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  • وال پست قائم
  • وال پست

در واقع نحوه عملکرد وال پست قائم و افقی به صورتی می باشد که باعث ایجاد درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام بخشیدن به دیوار خواهد شد.

مراحل اجرای وال پست چیست؟!

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که اجرای وال پست یک سری مراحل خاص خود را دارد. در کل این سیستم باید به دست مهندسان توانا طراحی و ساخته شود و مهم است تا بر اساس ضوابط اجرای آن انجام گیرد. از جمله مراحل مهم اجرای وال پست به صورت زیر می باشد:

1) در مرحله اول، جوشکار طبق نقشه های اجرایی شروع به ساختن وال پست ها با استفاده از دوبل نبشی ۶ و سپری می نماید.

2) در مرحله دوم پس از آن که وال پست ساخته شد، اقدام به نصب و جوشکاری آن ها در محل های مورد نظر می کنند.

3) در مرحله سوم هم بعد از نصب آن ها شروع به اجرای دیوار می کنند. در صورتی که شکستگی زیادی در مسیر دیوار وجود داشته باشد که امکان به وجود آمدن خطا را بالا ببرد، باید با استفاده از یک نقشه بردار اقدام به پیاده سازی نقاط شکستگی های دیوار نمایند.

نکات بسیار مهم:‌

نکات بسیار مهمی وجود دارد که دانستن آن ها درباره وال پست ها بسیار مهم و ضروری است. از جمله این نکات مهم می توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

  • باید بدانید که وال پست ها از نظر مقاطع مورد استفاده در آن ها به دو دسته وال پست های فلزی و بتن آرمه تقسیم بندی می شوند.
  • وال پست فلزی که شامل نبشی، ناودانی و قوطی می باشد در ساختمان هایی که اسکلت دارند مورد استفاده قرار گرفته و نوع بتن آرمه در سازه هایی با مصالح بنایی استفاده می شوند.
  • وال پست در فواصل و طول های مشخص و در جهت یکپارچه عمل نمودن دیوار به کار می رود و تاثیر بسزایی در نگهداری دیوار به هنگام زلزله دارد.
  • وال پست به صورت یک تیر یا ستون عمل می کند و محل قرار گیری آن در انتهای فریم با دهانه بالا و محلی که با دیوار پوشش می شود، است.

وال پست و شیوه ی اجرای آن

مزایای استفاده از وال پست چیست؟

لازم به ذکر است که وال پست ها مخصوصا وال پست گالوانیزه مدت زمان زیادی نیست که در ایران استفاده شده اند و تقریبا دو دهه است که از آن بهره برده می شود. با توجه به زلزله های اخیری که در کرمانشاه و مکان های مختلف ایران رخ داده است، مهندسان استفاده از وال پست را برای شهرهای لرزه خیز الزامی می دانند. استفاده از وال پست ها در ساختمان ها مزایای بسیاری دارند. این مزایا سبب شده است تا از وال پست ها به عنوان یک سیستم مناسب برای ساختمان شناخته شود و از آن در بسیاری از ساختمان ها استفاده گردد.

  • استفاده از وال پست ها به منظور جلوگیری از آسیب به اعضای اصلی سازه می تواند تضمین کننده عملکرد مناسب تر سازه باشد.
  • استفاده از سیستم فولادی موجب افزایش ظرفیت استهلاک در سازه خواهد شد که این کار موجب افزایش پایداری در میان قاب ها می شود.
  • وال پست ها اجزایی سبک هستند که به سازه وزن خاصی وارد نمی کنند بنابراین در برابر زلزله نیز می توانند مقاوم باشند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وال پست با برند تجاری رادپست با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۴۴۷۳ تماس بگیرید.