قوانین ساخت و ساز شهری
بخش پنجم : ضوابط پارکینگ های طبقاتی
ضوابط پارکینگ های طبقاتی :
1- حداقل مساحت زمین های قابل احداث جهت پارکینگ های طبقاتی و چند منظوره 1500 متر مربع می باشد و چنانچه زمین از 1500 متر مربع کمتر باشد شکل هندسی زمین ، نیاز منطقه و پیشنهاد مشارکت کننده ( که در کمیته ی خاص هر منطقه مورد بررسی قرار گرفته است ) ملاک عمل خواهد بود .
2- احداث حداکثر شش طبقه پارکینگ عمومی ( بر روی همکف ) و سایر فضاهای تجاری ، اداری و غیره مازاد بر فضای پارکینگ های طبقاتی با تامین صد در صد پارکینگ های مورد نیاز در زیر زمین با رعایت کلیه ی ضوابطفنی و مقررات شهرسازی انجام پذیرد .
3- به منظور جلوگیری از افزایش حجم بار ترافیکی ناشی از احداث فضای تجاری، اداری و غیره ، مقتضی است احداث اینگونه فضاها با رعایت نظر کمیته ی خاص هر منطقه و رعایت شرایط زیر انجام پذیرد :
الف – احداث فضاهای تجاری حداکثر در 2 طبقه ( همکف و زیر زمین اول )
ب – احداث فضاهای اداری ، تالار ، رستوران ، فرهنگی و ورزشی حداکثر در یک طبقه ( طبقه آخر )
4- پارکینگ های عمومی احداث شده تماما متعلق به شهردرای تهران بوده و بهره برداری از آنها نیز توسط شهرداری صورت خواهد پذیرفت .
ضوابط و مقررات احداث بنای پارکینگ های عمومی در طبقات به شرح زیر به تصویب رسید :
1- نوع اسکلت ساختمان : بتن آرمه
2- ارتفاع مفید طبقات حداکثر 40/2 متر و حداقل 20/2 متر
3- تعداد طبقات حداکثر شش طبقه از سطح خیابان و حداقل سه طبقه روی زیر زمین
4- طبقات همکف و زیر زیمن میتوانند در صد در صد زمین با پیش بینی تهویه ی کامل احداث شود .
5- سطح زیربنای طبقات فوقانی ضمن رعایت سه متر فاصله از مجاورین در حد 60% طول پلاک قابل احداث است و پیش آمدگی بیش از 60% طول پلاک تحت زاویه ی 45 درجه بلامانع و در مواردی که مجاورین بیش از 60%طول پلاکاحداث شده باشند پیش آمدگی تحت زاویه ی 45 درجه از حد ساختمان موجود مجاور می باشد .
6- عرض رمپ ورودی و خروجی که به طور جداگانه عمل کند می بایستی هر یک برابر 5/3 متر و شعاع گردش رمپ حداقل 7 متر و در صورتی که رمپ جهت ورود و خروج یکی عمل کند عرض رمپ 7 متر و شعاع گردش آن حداقل 5/8 متر باشد و شعاع قوس های عمودی در ابتدا و انتهای رمپ می بایستی حداقل 42 متر باشد .
7- سطح لازم جهت هر واحد پارکینگ می بایستی 5/2 × 5 متر مربع و حداقل عرض مسیر دسترسی برای پارک با زاویه ی 90 درجه میبایستی 5/6 متر و برای زاویه ی 60 درجه 20/5 و برای زاویه ی 45 درجه 5/3 متر در نظر گرفته شود .
8- شیب رمپ ها از همکف به اول حداکثر 15 درصد و در طبقات و زیر زمین حداکثر 12 درصد . ضمنا شروع رمپ ها در همکف باید حداقل به طول 10 متر در سطح حرکت کند ( فضای آزاد برای ورود به پارکینگ و خروج از آن )
9- اطراف طبقات از همکف به بالا باید با دست انداز بتنی به ارتفاع 20/1 متر محصور و مازاد ارتفاع آن تا زیر سقف باید باز باشد .
10- پیش بینی راه پله برای افراد الزامی است و چنانچه تعداد طبقات بیش از 4 طبقه باشد نصب آسانسور نیز برای افراد الزامی است .
11- احداث دفتر اداری و نگهبانی مجاز بوده و سطح آن میتواند حداکثر برابر جذر مساحت زیر بنای پارکینگ باشد و احداث سرویس بهداشتی به ازای 1000 مترمربع 2 واحد توالت و دستشویی با زیر بنای حداکثر 5 متر مربع برای هر واحد الزامی است .
12- نقشه های معماری قبل از صدور پروانه باید به تایید سازمان ترافیک رسانیده شوند .
13- نقشه های محاسباتی و سیستم تهویه ، اطفای حریق و روشنایی می بایستی به تایید اداره ی کل فنی شهرداری تهران برسد .
14- حداقل مساحت زمین جهت احداث پارکینگ در طبقات 1500 متر مربع می باشد .
15- تعیین محل احداث پارکینگ در کلیه ی کاربری ها اعم از تجاری ، اداری و مسکونی با پیشنهاد سازمان ترافیک و تصویب شورای طرح و بررسی می باشد .
16- دریافت عوارض پارکینگ برای املاکی که 3/2 (دو سوم) پارکینگ مورد نیاز آنها تامین شده است لیکن به علت مشکلات و محدودیت های فنی امکان تامین باقی مانده ی پارکینگ حداکثر تا 3/1 (یک سوم) را ندارد . عوارض دریافت شده جهت احداث معادل همان تعداد پارکینگ در نزدیک ترین فاصله به صورت طبقاتی در بافت های فرسوده مصرف خواهد شد .
17- ساخت پارکینگ های موضوع این بند در این مناطق توسط شهرداری الزامی است و شهرداری موظف است اعتبارات مربوطه را در سرفصل و ردیف های جداگانه ای در بودجه لحاظ کند و گزارش آن را هر شش ماه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند .
18- حد نصاب ششصد متر مربع موضوع تبصره ی 5 بخشنامه به شماره ی 34/3/1/3900 مورخ 17/02/1369 ، ابلاغی از سوی وزارت کشور حذف و به ازای هر واحد پارکینگ مورد تقاضای مسقف تامین شده بیست متر مربع منظور نشود .
در موراد زیر امکان تامین پارکینگ وجود نداشته و شهرداری عوارض پارکینگ مورد نیاز را دریافت میکند :
1- ساختمان در بر خیابان های سریع السیر به عرض 45 متر و بیشتر قرار داشته باشد .
2- ساختمان در محلی قرار گرفته باشد که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درختان کهن باشد که اجازه ی قطع یا جابجایی آنها را شهرداری نداده باشد .
3- ساختمان در بر کوچه هایی قرار گرفته باشد که به علت عرض کم کوچه امکان عبور اتومبیل نباشد ( حتا پس از رعایت برهای اصلاحی )
4- ساختمان در بر معبری قرار گرفته باشد که به علت شیب زیاد احداث پارکینگ مقدور نباشد ( مانند گذرهای پله ای )
5- وضع و فرم زمین به صورتی باشد که از نظر فنی نتوان در سطح طبقات پارکینگ احداث کرد .
6- عرض دسترسی ملک به گذر کمتر از 3 متر باشد .
7- تشخیص شیب زیادخیابان برای عدم امکان تامین پارکینگ با توجه به مقطع اجرایی آن با وضع موجود .
تشخیص موارد بند 3 و 5 فوق الذکر در صلاحیت شورای معماری منطقه است .
8- با توجه به مفاد بند ب صورتجلسه ی شماره ی یک شورای معاونین شهرسازی و معماری مناطق در مورد تامین پارکینگ در ساختمان های فرسوده و یا بافت فرسوده با دریافت طبقه ی تشویقی فقط کسری یک سوم پارکینگ مورد نیاز آن طبقه با رند شدن مثبت اعشار احتمالی قابل قبول و قابل دریافت عوارض می باشد .
9- درمحاسبه ی تامین پارکینگ در صورتی که عدد اعشاری وجود داشته باشد به عدد صحیح بعدی اصلاح میشود .
10- عواض پارکینگ به مساجد و اماکن مقدسه تعلق نمیگیرد .
11- در صورتی که تبدیل مکانی به مسکونی ، اداری ، تجاری و غیره امکان پذیر باشد مابه التفاوت پارکینگ باید تامین شود و یا در صورتی که قانونا بتوان عوارض پارکینگ دریافت کرد عوارض آن دریافت شود .
12- اختیار کمیسیون داخلی مناطق تا یک واحد کسری پارکینگ نسبت به پروانه ی صادره می باشد در غیر این صورت به کمیسیون ماده ی 100 ارسال می شود .
نحوه ی محاسبه ی عوارض یک واحد پارکینگ به هنگام صدور پروانه ی مطابق فرمول زیر می باشد :
مسکونی A 25
اداری A 30
تجاری A 35
صنعتی A 30
ورزشی ، آموزشی و سایر A 25
A = قیمت یکمتر مربع مازاد تراکم ملک ( در پله ی اول 120 – 180 % می باشد )
در بازرسی فنی (کمیسیون داخلی) محاسبه ی عوارض کسری پارکینگ یک برابر و مطابق فرمول فوق می باشد . جهت پارکینگ های تامین شده در نقشه ی بناهای واقع در بر گذرهایی که پس از اصلاح 6 متر و یا بیشتر می شوند و ماشین رو خواهند شد ولی در حال حاضر امکان عبور ماشین در آنها مقدور نمی باشد با قید تعداد پارکینگ تامین شده در پروانه هیچ گونه عوارضی دریافت نمیشود .
× – به ازای هر واحد تجاری با مساحت حداکثر 33 متر مربع یک واحد پارکینگ ( در هر سه حوزه )
×× – به ازای هر واحد اداریبا مساحت حداکثر 50 متر مربع یک واحد پارکینگ ( در هر سه حوزه )
××× – در صورت احداث واحدهای کئچکتر از 100 متر مربع موارد فوق رعایت شود .
×××× – در موراد خاص در ارتباط با آپارتملن های 101 مترمربع و بیشتر با تشخیص شورای معماری مناطق جهت استفاده ی بهینه از فضای پارکینگ برای ایجاد فضای جنبی مورد نیاز هتل آپارتمان ، تامین 80% پارکینگ الزامی است . بدیهی ست دریافت عوارض کسری پارکینگ تابع مقررات اعلامی خواهد بود .
توضیحات دیگر :
1- محاسبه ی پارکینگ برای انبار تجاری مطابق سطح تجاری می باشد ( تعداد ملاک نمی باشد )
2- درخصوص سطوح پاساژها و مجتمع های تجاریو اداری ، ابتدا بر اساس بنای ناخالص محاسبه ی پارکینگ صورت پذیرد آنگاه بر مبنای واحدها و متراژ آنها محاسبه و انجام شود و هر کدام بیشتر بود ملاک عمل قرار گیرد .
3- شرکت مخابرات در مورد ساختمان دفتری مکلف به دائر کردن پارکینگ بوده ولی در مورد مرکز تلفن خودکار مکلف به ایجاد پارکینگ نمی باشد و در هر حال تشخیص این امر به شهرداری محول شده که در موقع صدور پروانه ی مشخص خواهد شد .
4- موضوع ضوابط هتل ها در کمیسیون ماده ی 5 تحت بررسی است ولی تا حصول نتیجه جهت اتاق های هتل تعداد پارکینگ مورد نیاز در هر سه حوزه در جدول مشخص شده و برای انبار هتل و سطوح اداری و دفتر هتل جهت هر یکصد متر مربع دو واحد پارکینگ و سطوح تجاری آن برای هر یکصد متر مربع سه واحد پارکینگ در نظر گرفته شود ( در هر سه حوزه )
5- برای سطوح ورزشی هتل مطابق جدول پیوست ( آیتم ورزشی و تاسیساتی و تفریحی )
6- جهت ساختمان های اداری جامعه ی معلولین ( در هر سه حوزه ) برای هر یکصد متر مربع سطح طبقات یک واحد پارکینگ در نظر گرفته شود
ثبت ديدگاه