تشریح اولویت سازمان‌های نظام‌مهندسی در دوره هشتم:

شفافیت و قانون‌گرایی اصل مهم نظام‌مهندسی

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی اولویت سازمان‌های استان‌ها در دوره هشتم باید بر سه اصل مهم پایه‌گذاری شود گفت: این سه اصل شامل ایجاد یک انضباط کامل درون‌سازمانی، برقراری فرآیندهای قانون‌گرایی کامل و شفافیت لازم در امور مالی و اداری و سازمان‌ها است.

منوچهر شیبانی اصل بابیان مطلب فوق به «صما»گفت: متأسفانه تاکنون غفلت از این سه اصل مشکلات متعددی را به وجود آورده است؛ و باعث مشکلاتی در حوزه درون سازمانی و اجتماع شده است.

وی بابیان اینکه غفلت از این سه اصل نشان می‌دهد که سازمان‌های نظام‌مهندسی استان‌ها باید بازنگری‌های اساسی در اولویت‌های کاری، فرآیندهای اجرایی و امور داخلی خود داشته باشند عنوان کرد.

که به شرح زیر می باشد:

تا زمانی که سازمان‌های نظام‌مهندسی استان‌ها به یک آسیب‌شناسی و خودشناسی نرسند و یک‌ خانه‌تکانی بزرگ در بدنه خود انجام ندهند نمی‌تواند تأثیر مثبتی در بدنه اجتماع و خارج از سازمان نظام‌مهندسی داشته باشند.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: قطعا توجه به قانون‌گرایی، شایسته‌گرایی و شفافیت جزو اولویت‌های فعالیت هیئت‌مدیره هشتم است و در این خصوص سازمان‌های نظام‌مهندسی در استان‌ها باید یک بازنگری اساسی و رجعت دوباره به درون خود داشته باشند.

وی بابیان اینکه شفافیت و قانون‌گرایی اصول اصلی هر نهاد و سازمان سالم است .گفت: اگر این دو موضوع در هر سازمانی مدنظر گرفته شود میزان مشارکت اعضا در فعالیت سازمانی و غیر سازمانی افزایش پیدا می‌کند.

شیبانی گفت: البته اگر در سازمان نظام‌مهندسی نیز به این دو اصل اهمیت داده شود مشارکت اعضا خودبه‌خود ارتقا پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه هیئت‌مدیره‌ها سازمان نظام‌مهندسی می‌توانند با ایجاد برنامه‌های جذاب درصد مشارکت مهندسان را در فعالیت‌های سازمان مذکور ارتقا دهند گفت: باید فراموش کرد 400 هزار مهندس یک سرمایه اجتماعی عظیم و یک منبع بسیار غنی برای مدیریت است.

وی در نهایت گفت: هر مدیریت کارا و فعال می‌تواند با جذب این تعداد اعضا و با سازمان‌دهی، شکل‌دهی، همکاری و فعالیت آن‌ها در جوی شفاف و قانون‌مدار و همچنین با اعمال شایسته‌سالاری به توفیقات بزرگی نائل شوند.