پیاده کردن نقشه

پس از بازدید محل و ریشه‌کنی اولین قدم در ساختمان پیاده کردن نقشه می‌باشد منظور از پیاده کردن نقشه یعنی انتقال نقشه ساختمان از روی کاغذ بروی زمین با ابعاد اصلی بطوریکه محل دقیق پی‌ها و ستونها و دیوارها و زیرزمینها و عرض‌پی‌ها روی زمین به خوبی مشخص باشد. باید سعی شود حتما در موقع پیاده کردن نقشه از نقشه پی کنی استفاده گردد.
برای پیاده کردن نقشه ساختمان های مهم معمولاً از دوربین های نقشه برداری استفاده می‌شودولی برای پیاده کردن نقشه ساختمان های معمولی و کوچک از متر و ریسمان بنائی که به آن ریسمان کار هم می‌گویند،همچنین شلنگ تراز استفاده می‌شود برای پیاده کردن نقشه با متر و ریسمان کار ابتدا باید محل کلی ساختمان را روی زمین مشخص نموده و بعد با کشیدن ریسمان در یکی از امتدادهای تعیین شده و ریختن گچ یکی از خطوط اصلی ساختمان را تعیین می‌نماییم بعد دیگر ساختمان را که عمود بر خط اول می‌باشد با استفاده از قضیه فیثاغورس رسم می‌نماییم که در اصطلاح بنایی استفاده از این روش را روش 3-4-5 می‌گویند زیرا در این روش معمولاً اضلاع مثلث 3 متر و 4 متر و وتر مثلث 5 متر است برای مکانهای کوچکتر و بزرگتر می‌توان از مضربهای این اعداد استفاده نمود.
در موقع پیاده‌ کردن نقشه برای جلوگیری از جمع شدن خطاها بهتر است اندازه‌ها را همیشه از یک نقطه اصلی که آنرا مبدأ می‌نامیم حساب نموده و روی زمین منتقل نماییم بعد از اتمام کار پیاده کردن نقشه و قبل از اقدام به گودبرداری یا پی کنی باید حتماً مجدداً اندازه‌های نقشه پیاده شده را کنترل نمائیم تا حتی المقدور از وقوع اشتباهات جلوگیری شود. برای اینکه مطمئن شویم زوایای بدست آمده اطاقها قائمه می‌باشد باید دو قطر هر اطلاق را اندازه بگیریم چنانچه مساوی بودند آن اطاق گونیا می‌‌باشد به این کار اصطلاحاً چپ و راست می‌گویند.